Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

sterowanie silnikiem - tranzystor

sokmarcin 31 May 2004 21:09 5916 9
  • #1
    sokmarcin
    Level 20  
    czesc

    mam problem ze sterowaniem silnikiem. a konkretnie o tranzystor chodzi.
    Uklad jest taki jak na schemacie. Tranzystor mocy, darlington (BD 681). Na baze podaje 10mA. Wzmocnienie ma ok 750 wiec powinien przejsc w stan nasycenia. Jednak ogranicza prad, mniejwiecej o polowe. Zlutowalem dwa takie w uklad darlingtona i to samo. Zwieram baze z kolektorm i tez troche ogranicza prad. Jedynie dzialaja mi jakies E13007, ktore wymontowalem z zasilacza (tez polaczone w darlingtona, bo maja male hFE).
    Czy do tego potrzebuje jakis przelaczajacych tranzystorow? Czemu normalny darligton nie chce mi sie "otworzyc" calkowicie?

    z gory dzieki za jakas pomoc
    pozdrawiam
  • #2
    marky1
    Level 17  
    na stronie
    http://katalogi.iele.polsl.gliwice.pl/download.php?id=59651

    sciągnij pdf i obejrzyj charakterystykę tego tranzystora, potrzebuje dużo wyższego napięcia do nasycenia (chyba). A nie lepiej jakiś MOSFET ? Jak znajdziesz wersję sterowalną z 5V to powinno być dobrze. Ja się na tym zbytnio nie znam, ale coś mi się kojarzy że niektóre MOSFETy mogą dać się sterować z 5V.
  • #3
    h-doc
    Level 27  
    Układ jest ewidentnie zły. Silnik musi być w kolektorze. Jeśli silnik musi być podłączony jednym końcem do masy to stosujesz tranzystor PNP i też dajesz go do kolektora.
    To, że tranzystor nie wchodzi Ci w nasycenie wynika z faktu, że silnik w emiterze daje ujemne sprzężenie zwrotne i zwiększanie prądu bazy nic nie daje. Dlatego też emiter musi być podpięty do masy (ewentualnie do zasilania w przypadku PNP)
  • #4
    sokmarcin
    Level 20  
    Hmm... :)
    Ze kolektor powinien byc z silnikem podaczony to sie domyslalem, ale dlaczego to juz nie mialem pojecia. Tak podaczalem bo chcialem zrobic sterowanie kierunkiem obrotow. Tak jak na schemacie. Teraz wiem ze tak nie moge :)
    No ale nic, z PNP pokombinuje.

    Ale mam jeszcze pytanie odnosnie tego tranzystora. Przelozylem go "za silnik" i jak silnik chodzi to jest ok 1V spadek napiecia. A raczej nie powinno byc jak T przejdzie w stan nasycenia.
    Note katalogowa przegladalem, ale nic nie znalazlem. traznystor jak tranzystor (bipolarny)
    Czemu nie przechodzi w stan nasycenia?
  • #5
    h-doc
    Level 27  
    - na czym masz 1 V spadku napięcia - na tranzystorze, czy na silniku? Jeśli na silniku to jakby za mało, a jeśli na tranzystorze to ciut za dużo (chociaż niektóre tranzystory mają napięcie nasycenia dużo większe od standardowego 0.2V)
    - drugi układ, który przedstawiłeś zmienia postać rzeczy. I w dodatku też jest zły. Jeśli chcesz zastosować sterowanie przy pomocy 4 tranzystorów to musisz mieć 2 tranzystory NPN i 2 PNP.

    Poza tym przy tak prostym układzie, zamiast bawić się w tranzystory, lepiej dać przełącznik dwusekcyjny i sprawa załatwiona.
  • #6
    sokmarcin
    Level 20  
    Ten spadek napiecia to jest na traznystorze. Mierzylem jeszcze na jakims innym i tez bylo 1V. Nie wiem co z tym zrobic, ale to jest ten mniejszy problem.

    Caly problem z tym sterowaniem to jest elektronika z samochodu zabawki sterowanej radiowo. Poprostu popalily sie tranzystory, wymienilem, ale juz bylo cos nie tak, silnik slabo krecil.
    Jeszcze kilka prob i sciezki z plytki pozlazily :) wiec nie chcac sie dalej meczyc postanowilem zrobic wlasny regulator kierunku obrotow. Ten na poprzednim schemacie to moj wymysl, ktory wsumie wydal mi sie dobry, ale niestety nie zadzialal :)

    Odtworzylem oryginalny uklad z plytki (schemat w zalaczniku) zmontowalem i jest to samo. Silnik slabo kreci.
    Pomierzylem troche i problem jest w tranzystorach NPN, maja spadek troche ponad 1V. Jak zwieram jego kolektor z masa to jest ok.
    PNP ma ok 0.1, a silnik ok 4V, tak jak na schemacie.


    Sprawdze jeszcze inne tranzystory... (eh.. caly dzien robie glupie autko gdzie mialem tylko tranzystorek wymienic ;)).
    Czekam na jakies sugestie... :)
  • #7
    Vic384
    Level 19  
    Czesc
    Wg schematu, ktory podales, nie mozesz stosowac " darlingtony", bo one
    zawsze beda mialy okolo 1 V spadku (nasycenie). Tu musisz zastosowac
    zwykle tronzystory o pradzie 2 x wiekszym od pradu silnika i to wszystko.
    Pozdrowienia
  • #8
    _jta_
    Electronics specialist
    Ktoś już miał podobny problem ze sterowaniem - moje rozwiązanie jest w:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=637793#637793

    Co do tranzystorów: oczywiście Darlingtony się tu nie nadają, a zwykłe będą wymagać
    sporych prądów bazy - jeśli to sterujesz z jakiegoś uC czy czegoś CMOS-owego, to
    konieczny jest dodatkowy wzmacniacz (choćby na jednym tranzystorku).

    I trzeba pamiętać, że tranzystory mają - nawet te zwykłe - napięcia nasycenia rzędu
    0.5-1V przy takich prądach, jakie potrafią przewodzić. Należy sprawdzać napięcie
    nasycenia w katalogu, jak się chce uniknąć przykrych niespodzianek.

    Jeśli bardzo Ci zależy na niskim napięciu nasycenia, to stosuj MOSFET-y.
    Są takie, które mają oporność przewodzenia poniżej 0.1 oma przy 4V na bramce
    - tylko znowu trzeba poszukać w katalogu i sprawdzić które, albo pójść do sklepu,
    w którym w cenniku podane są parametry tranzystorów (np. Semiconductors Bank),
    jak jest oznaczenie L-L, to znaczy, że MOSFET steruje się napięciami TTL.
  • #9
    sokmarcin
    Level 20  
    _jta_ : widzialem ten schemat, tylko balem sie doboru rezystorow. Ale sprobuje go zrobic. Nie mam wyjscia ...myslalem ze to prostsze bedzie :)

    Jak jest oznaczane napiecie nasycenia? nie moge sie polapac w tych parametrach. Czy to jest Vce(sat) ?
    A czy napiecie nasycenie bedzie mniejsze jak tranzystor ma prad dopuszczalny np 5A, przy np 1 A?
  • #10
    _jta_
    Electronics specialist
    sokmarcin wrote:
    Jak jest oznaczane napiecie nasycenia? nie moge się polapac w tych parametrach. Czy to jest Vce(sat) ?

    Tak, właśnie to oznaczenie. Czasem podaje się też Vbe(sat) - nie pomyl.
    sokmarcin wrote:
    A czy napiecie nasycenie bedzie mniejsze jak tranzystor ma prad dopuszczalny np 5A, przy np 1 A?

    Tak, jest z grubsza proporcjonalne do prądu - chyba do prądu emitera. Przy małych
    są odchylenia od proporcjonalności, jest chyba ciut większe, ale jak masz tranzystor
    na 5A, o napięciu nasycenia 0.7V przy 5A, to przy 1A powinno byc mniej, niż 0.2V.
pcbway logo