Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Światła dzienne z wykorzystaniem drogowych + włącznik

krzych_un 18 Sep 2009 14:07 37583 81
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • #62
    tzok
    Moderator of Cars
    Poprawnie zaprojektowany i wykonany regulator PWM przy takich prądach nie powinien się bardzo grzać. Przy jednej żarówce 60W taki regulator wykonany na NE555 i BUZ11, tranzystor był ciepły ale nie parzył nawet bez radiatora. Dodam, że koszt samodzielnego wykonania takiego regulatora to ok 15zł.

    W przypadku silników sprawa jest trudniejsza, bo to obciążenie indukcyjne, podczas gdy żarówka to obciążenie niemalże czysto rezystancyjne.
  • #63
    krzych_un
    Level 10  
    kogiel wrote:
    Tytaj masz PWM do swiateł


    Czy na forum nie ma jakiegoś zakazu handlu?

    kogiel wrote:
    krzych_un nie jest w stanie zrobic czegos takiego za 15zł poniewaz dla niego tranzystor to kółeczko :-) (nie wspomne o wytrawieniu laminatu)


    Nie mówię że to nie prawda, ale mogłeś delikatniej to ująć :P

    A dzisiaj zrobiłem trasę z 10km na tym module i po dojechaniu był prawie zimny i działał więc ruch powietrza pod maską go chyba dość skutecznie chłodzi... Zobaczymy jutro będzie 1h test (tyle jadę do pracy).

    Ale dziwny efekt był jak wracałem bo odpaliłem i nie zaświecił mi lewy reflektor załączyłem normalne światła też nie świeci wyszedłem z samochodu dotknąłem klosza i świeci (z czym instalacja jest podpięta do prawego....) Nie wiem czy to żarówka się może kończyć albo jakiś przekaźnik w oryginalnej instalacji? Potem w garażu różnie przełączałem światła i ciągle świeci kostka też była dociśnięta.
  • NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.NOVATEK-ELECTRO POLSKA SP. Z O.O.
  • #64
    kogiel
    Level 16  
    To nie jest handel ,wczesniej pokazałes regulator PWM który był przeznaczony do silników i nie bardzo sie nadawał i był drozszy
    Ten jest przeznaczony do swiateł
    Mysle ,ze sie nie obraziłes ,ale zrobienie czegos takiego nawet przez sredio zaawansowanego elektronika wyszło by drozej

    Z tym chłodzeniem powiettrzem to nie jest dobry pomysł bo przecierz czasem trzeba stac w korkach w upalny dzien
    Jesli chodzi o te gasniecie zarówki to raczej cos z kostką przy reflektorze
    bo zrówka raczej sie tak nie konczy
  • #65
    krzych_un
    Level 10  
    kogiel wrote:

    Z tym chłodzeniem powiettrzem to nie jest dobry pomysł bo przecierz czasem trzeba stac w korkach w upalny dzien


    Zgadza się ale:
    - kupiłem właśnie tą diodę Shottky'ego
    - zaraz będę miał 2 rezystory metalowe 0,22 po 50W każdy przykręca do radiatora śrubkami
    - dlatego chce żeby na ręcznym gasły
    - jak jest ciepło to się włącza klimę a ta z kolei uruchamia 2 duże wentylatory przy chłodnicach na czas pracy sprężarki (czyli dość często się kręcą).

    kogiel wrote:
    Jesli chodzi o te gasniecie zarówki to raczej cos z kostką przy reflektorze
    bo zrówka raczej sie tak nie konczy


    Zobaczę ale wtyczka mocno siedzi. Zastanawiam się czy mogę coś uszkodzić takim podpięciem do jednego reflektora.
  • #66
    krzych_un
    Level 10  
    Małe zmiany (niestety nie miałem czasu wcześniej się za to wziąć). Okazało się że te złączki takie jak w zasilaczach 12V nie wytrzymują za bardzo 8-10A i do tego wysokiej temperatury jaka pochodziła z diod prostowniczych usprawniłem trochę korzystając z rad i doświadczeń:

    Światła dzienne z wykorzystaniem drogowych + włącznik

    Są 2 rezystory 0,22 po 50W każdy :D a dioda Shottky'ego jest 30-40A (przynajmniej tak na niej jest pisane). Rezystory po 5 minutach nie mają nawet 50 stopni (jest też większy przykręcony radiator więc tutaj sukces). Ale niestety dioda która jest 4-5 razy mocniejsza niż trzeba nagrzewa się do ponad 100 stopni :cry: no i tutaj klapa chyba będę musiał kupić drugą i podzielić.

    Ja nie wiem jak oni to podają te parametry no przecież nie mogę ją wkręcić w radiator bo będę miał 11,75V albo 13,9V na radiatorze co by chyba nie było wskazane?
  • #67
    tzok
    Moderator of Cars
    Parametry podają dobrze - nikt nie powiedział, że na radiatorze ma być masa, w zasilaczu ATX na jednym z radiatorów masz 230V... ważne by taki radiator był odizolowany od masy.
  • #68
    krzych_un
    Level 10  
    A mam pytanie czy ta dioda jest mi w ogóle potrzebna?
  • #69
    User removed account
    User removed account  
  • #70
    krzysiekrakowski
    Level 1  
    Witam wszystkich, ja mam u siebie ten SD-2 i działa znakomicie i Policja tez sie nie czepia bo NIE PRZERABIAMY REFLEKTORA ANI NIE WYMIENIAMY ŻARÓWEK a wg przepisów uni ( bo one są nadrzędne nad polskimi) swiatla dzienne mają swiecic na wprost (tak jak drogowe ) tylko że moc swiecenia musi mieć minimum
    400candeli a maximum 800candeli Światła do jazdy dziennej opisane są rozporządzeniem nr 87 normy E/ECE/324, E/ECE/TRANS/505
  • #71
    PKi
    Level 21  
    Witam. Odgrzebię trochę temat. Sprawdzałem dziś jak producent zrobił światła do jazdy dziennej w toyocie camry, wersja na rynek północno-amerykański. Przełącznik świateł w pozycji DRL uruchamia światła do jazdy dziennej po uruchomieniu silnika, nie wnikam jak sprawdzane jest uruchomienie silnika. Obie żarówki swiateł drogowych natomiast łączone są szeregowo. Zmierzyłem 14V bez obciązenia czyli po 7V na zarówkę. Świecą naturalnie ciemniej niż drogowe. Wszelkie inne światła pozycyjne, mijania i oświetlenie deski są wyłączone.

    Wymyśliłem sobie że zastosuję taki układ w innym samochodzie który użytkuję na codzień, a nie mam zamiaru niepotrzebie używać świateł mijania xenon bez potrzeby. Przekaźnik przełączający na masie jednej zarówki drogowej powinien załatwić sprawę. Żarówki mam oddzielne do świateł drogowych. Jedyne co przekaźnik powinien się wyłączyć w momencie podania pełnego napięcia na sygnale świateł drogowych (n.p. mruganie) i po włączeniu swiateł pozycyjnych.

    Ogólnie zrobię to za kilka dni i napiszę. Chętnie poczytam wasze komentarze w temacie.
  • #72
    azibik
    Level 32  
    Czy ktoś z was wie jak wpływa na trwałość żarówki halogenowej w zależności od napięcia zasilania ?.Moja wiedza mówi mi,że będą krócej świecić.Stąd wniosek po co to wszystko.Jeżeli się mylę to proszę uzasadnienie.
  • #73
    PKi
    Level 21  
    Czytałem kilka tematów o żytowtności żarówki. Jedni mówią że dłużej, inni że krócej a najbardziej wiarygodna dla mnie wypowiedź mówiła że przy zasilaniu niskim napięciem bańka szybciej się zrobi ciemna ale zaraz po odzyskaniu pełnego napięcia wróci do stanu pierwotnego.

    Druga sprawa jest taka że szkoda mi żarówek mijania tak czesto wymieniać, to je potrzebuję jak jadę wieczorem. Drogowe szczerze używa się rzadko. Przynajmniej jak mijania są sprawne i dobre. Kolejna sprawa taka że zakładam xenon na mijania z soczewką, myciem i regulacją poziomu - pełen zestaw hella - dalej - szkoda mi tym świecić jak nie trzeba - poza tym - soczewke na xenonie znacznie słabiej widać wdzień niż osłabione drogowe.
  • #74
    pavvell
    Level 13  
    odświeżę nieco temat

    Zamontowałem niedawno regulator SD-2 żeby mieć dzienne światła. Układ działa, ale gdy na wyłączonej stacyjce zapalę długie światła, to poprzez ten układ napięcie "wraca" do obwodu "po stacyjce" - zapalają się kontrolki. Twórca tego układu (Kogiel, piszący też w tym wątku) przesłał mi opis jak rozdzielić zasilania. Nie do końca podoba mi się ten sposób, postanowiłem więc wstawić diodę na zasilaniu.
    10 amperowa dioda 10A10 P1000 MIC po kilkunastu sekundach zaczyna parzyć. Zmierzony pobór prądu to 4A na DC i 6A na AC. Pobór jest impulsowy, więc nie wiem jak interpretować wyniki. Domyślam się że są to szpile 10-11A o wypełnieniu 30%.
    Dla tej diody podawana temp pracy to max 200'C.
    Nie przejmować się temperaturą, zawiesić ja tak żeby niczego nie dotykała? Podłączyć 2 diody równolegle? Zastosować mocniejsza diodę z radiatorem?
    Co radzicie?
  • #75
    tzok
    Moderator of Cars
  • #76
    pavvell
    Level 13  
    dlaczego min 20A?
    Mniejszy spadek napięcia zmniejszy wydzielanie ciepła?
    Szybkość przełączania nie ma w tym przypadku znaczenia, jak rozumiem? Dioda przewodzi ciągle, zmiany są w ilości przepuszczanego prądu (0,1-10A)
  • #77
    tzok
    Moderator of Cars
    Sterowanie świateł w tym regulatorze odbywa się impulsowo, więc szybkość przełączania diody ma znaczenia, po drugie mniejszy spadek napięcia na diodzie to mniejsza moc strat na niej wydzielona. Min 20A, bo to są podwójne diody - czyli 2x10A lub w innej wersji 2x20A przy wypełnieniu 50%.
  • #78
    pavvell
    Level 13  
    Podłączyłem MBR1660 z niewielkim radiatorem. Robi się lekko ciepła. Powinno być OK.
  • #79
    pawel.js
    Level 10  
    Pomóżcie proszę.
    Sprawa jest prosta:
    1. Światła dzienne mają się włączać po odpaleniu silnika, nie po przekręceniu stacyjki, więc już potrzebny jest układ nr.1 który mówi, że jest 13,8-14,3V z alternatora (czyli silnik pracuje)
    2. Światła dzienne mają zapewnić lampy od drogowych czyli długich, normalnie nie są wykorzystywane więc czas zrobić z nich pożytek. Wiadomo że nie mogą świecić normalnym światłem, więc trzeba je zdławić, ale chciałbym przez BUZ11, nie przez drut oporowy bo to każdy głupek potrafi. Wiem że temat jest znany, ale może ktoś zna już rozwiązanie 2 w 1?? Potrzebuję coś takiego do samochodu Skoda Fabia I, jestem elektrykiem/elektronikiem i poradzę sobie jeśli ktoś poda schemat. Pozdrawiam
  • #80
    PKi
    Level 21  
    Wykorzystaj szeregowe połączenie obu żarówek światła drogowego. Tak mam n.p. fabrycznie w Toyocie Camry z DRL czyli światłami do jazdy dziennej.

    A że obie żarówki są połączone przez bezpieczniki do jednego styku wystarczy odpiąć masę przy jednej żarówce i podłączyć tam plus - czyli jeden przekaźnik ze stykiem przełączającym.

    Co do sterowania od napięcia - po co komplikować życie. Proponuję podłączyć się w układ kontroli ciśnienia oleju, delikatnie transoptorem by nie pobierać dużego prądu, za tym 555 albo RC dla zwłoki czasowej 3 sekundy.

    Efekt - po uzyskaniu ciśnienia oleju i zwłoce 3 sekundy masz włączone światła do jazdy dziennej. Zwłoka bo w dobrym silniku ciśnienie pojawi się jeszcze podczas kręcenia rozrusznikiem.
  • #81
    jacekszczesny
    Level 12  
    Witam . Zamontowałem regulator świateł dziennych i w związku z tym mam pytanie . Na zasileniu dałem bezpiecznik ale lekko się grzeje , nie mocno ale jest wyczuwalne w palcach. I jeszcze jedno ten regulator takrze się nagrzewa nie tak strasznie ale zawsze coś. Może jakies sugestie , dodam tylko że wszystkie połączenia lutowane.
  • #82
    Robert_k
    Level 13  
    Po co komplikować coś co jest proste, zrób tak jak proponuje krzych-un
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1389733-0.html
    nic się nie grzeje nie zuzywa niepotrzebnie pradu a przekaźnik
    podłącz tak jak napisał PKi "Wykorzystaj szeregowe połączenie obu żarówek światła drogowego. Tak mam n.p. fabrycznie w Toyocie Camry z DRL czyli światłami do jazdy dziennej.
    A że obie żarówki są połączone przez bezpieczniki do jednego styku wystarczy odpiąć masę przy jednej żarówce i podłączyć tam plus - czyli jeden przekaźnik ze stykiem przełączającym."

    Przy żarówkach dwu włóknowych sprawa się troche komplikuje ale wystarczy trochę pogłówkować.

    Sam wykorzystuje drogowe od 2 lat jako dzienne w 2 samochodach
    H4 i H7 sprawdzałem żarówki i żadnego zakopcenia ani innych objawów
    zużycia nie stwierdziłem.