Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Światła dzienne z wykorzystaniem drogowych + włącznik

09 Sie 2009 17:48 36071 81
  • Poziom 10  
    Witam

    Przeglądnąłem trochę archiwum ale nie znalazłem odpowiedzi albo są one za skomplikowane na mój poziom wtajemniczenia.

    Ostatnim czasy ktoś w rządzie poprawił w końcu rozporządzenie odnośnie nakazu jazdy na światłach w dzień dopuszczając między innymi światła do jazdy w dzień bez potrzeby włączania tez tych z tyłu. Światła do jazdy dzień niestety potrafią oszpecić auto (są też niekiedy nazywane szpanerstwem itd) więc jest pomysł aby użyć do tego światła drogowe tylko należy zmniejszyć ich intensywność. Reasumując już jakiś czas chodzi mi po głowie taki oto układzik który potrafi:

    - źródło tylko po stacyjce (np. od zapalniczka albo radia) jeśli moduł wykryje napięcie powyżej 13,5V przepuszcza na wyjście przydało by się żeby to był przekaźnika z podtrzymaniem (w razie chwilowego spadku napięcia). Musi być jeszcze jeden przekaźnik który odetnie to w chwili włączenie postojówek (czyli jeśli na wejściu 2 od postówek pojawi się prąd) ma odciąć.
    - Następnie potrzebny jest element z potencjometrem którym będzie można regulować intensywność świecenie świateł drogowych (aby sobie wyregulować ich moc świecenia). Myślę że ten potencjometr będzie potrzeby tylko w fazie testów potem można by go na stałe zastąpić czymś innym.
    - następnie wpinamy się przed lampę używając z tego co wiem diód prostownikowych żeby nie spalić czegoś w instalacji.

    Myślę że to jest najprostszy sposób na automatyczny włącznik świateł do tego nie przygaszający podświetlania zegarów, radia itd. Przy okazji oszczędność prądu paliwa itd.

    Prosił bym o pomoc jak to wykonać. Jakich elementów użyć tylko prostym językiem.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 40  
    był taki układ w PE który robił że mijania mniej prądu pobierały a kwestia podłączeń to ominać pozycje.Moje doświadczecznie to audio lekko gwizdało przy tym układzie
  • Poziom 10  
    No właśnie chciał bym żeby to fajnie działało. Do tego mam jeszcze CB więc zakłócenia w instalacji elektrycznej czy elektromagnetyczne były by bardzo nie pożądane.

    Mam też inną koncepcję że świecą nie mijania tylko drogowe (mniej prądu będzie potrzeba żeby mocno świeciły)

    Ps. co to PE?
  • Poziom 14  
    Kiedyś na alledrogo bywały gotowe takie moduły.
    Ogólnie jeśli chodzi o wykonanie tego w domu to do włączenia świateł łatwiej będzie wykorzystać sygnał z czujnika ciśnienia oleju lub alternatora. Aby zmniejszyć jasnośc świateł wypadało by wykorzystać modulację PWM gdyż na oporniku wydzieli się tyle ciepła że można by nim dogrzać w zimie wnętrze pojazdu.

    Nie wspominam nawet o policji której mogą się nie podobać włączone światła drogowe w dzień.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    faradek napisał:
    Kiedyś na alledrogo bywały gotowe takie moduły.


    Patrzyłem, ale te moduły nie działają tak jak chcę... i mają niepotrzebne rzeczy

    faradek napisał:
    Ogólnie jeśli chodzi o wykonanie tego w domu to do włączenia świateł łatwiej będzie wykorzystać sygnał z czujnika ciśnienia oleju lub alternatora.


    To komplikuje montaż a chodzi o minimalizację ingerencji w samochód

    faradek napisał:

    Nie wspominam nawet o policji której mogą się nie podobać włączone światła drogowe w dzień.


    Z tego co wiem to część amerykańskich samochodów ma w ten sposób realizowane dziene. Ale jeśli będą inaczej wyglądały to podłączy się do mijania. W pierwszej kolejności chciał bym wykorzystać drogowe żeby nie zużywały się żarniki od mijania.
  • Poziom 40  
    Praktyczny Elektronik.Układ zapalający światłą z mniejszą mocą po uruchomieniu auta.Nie ma stosowania w ksenonach.Potrzeba mu kontrolki ładowania lub oleju ale w większości popularnych aut to raczej nie problem.Nie wiem jak filtry pomagają bo w tym czasie CB nie używałem a radio to tylko w przerwie między piosenkami gwizdało bardzo cicho
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 10  
    Ireneo napisał:
    Układ zapalający światłą z mniejszą mocą po uruchomieniu auta


    No a jak to zapala mniejszą mocą? Jak zrobić?

    A coś takiego jest ok? http://www.centrumelektroniki.pl/J-15_REGULATOR_OBROTOW_WIERTARKI,p7710.html

    Widziałem gdzieś jeszcze z radiatorem ale teraz nie mogę znaleźć. Komutatorowy rozumiem na prąd stały?

    Z tą kontrolką chodzi o to że jak zgaśnie to ma załączyć świata? Czy na którymś obwodzie alternatora pojawia się prąd (którego przed rozruchem nie ma)?
  • Poziom 40  
    ładowanie lub olej służy do załączania w momencie uruchomienia silnika,z tego co kojarze można ten przewód dać po stacyjce ale wtedy kilka sekund po zapłonie światła się zapalą.Ten układ daje szybkie impulsy włącz wyłącz na żarówke i przez jej bezwładność oko ludzkie nie widzi przełączania a nie ma straty mocy na elemencie wykonawczym przez co jest faktycznie mniejszy pobór mocy.Nie mogę znaleźć schematu układu j-15 ale podejrzewam ze jest on na 220 V zmienne napiecie pozatym nie ogranicza poboru prądu tylko chyba ogranicza moc na urzązdeniu a to nie o to w aucie chodzi
  • Poziom 10  
    No to takie coś pewnie potrafi siać w instalacji....
  • Poziom 15  
    Jak tylko wprowadzono jazdę na światłach przerabiałem wszystkie moje auta.Problem jest z żarówkami H4.Do żarówki doczepiałem halogen 10W
    12V na wysokości włókna drogowego mocując cieniutkim drutem do podłączenia żarówki użyłem cienkich rurek bo lutować się nie daje,dodatkowy otwór w kołnierzu H4 na przewód.Zastosowałem 2 przekaźniki ,masa od kontrolki oleju ,a druki wyłączenie przy normalnych
    światłach. Układ działa do Dziś w Ford Transit.Napisz przy jakich reflektorach
    chcesz robić światła dzienne.
  • Moderator Samochody
    Lampy mają homologację do odpowiednich źródeł światła, takie przeróbki są nielegalne, w razie kontroli masz zatrzymany dowód, uczciwie przeglądu też nie przejdziesz.

    Albo normalnie załączasz światła mijania, albo instalujesz światła do jazdy dziennej. Jedyna oszczędność jaką stosuję to nie załączam oświetlenia tablicy rejestracyjnej i podświetlania zegarów (w Oplach i VW to są oddzielne obwody więc nie ma z tym problemu).

    Powyższy regulator do wiertarki jest dla prądu przemiennego. Do żarówek stosuje się regulatory PWM, o różnej częstotliwości działania (proste modele - 250-300Hz, lepsze 20kHz i więcej).

    Co do włącznika to polecam układ z elektrody oparty o diodę Zenera i tyrystor - jest banalnie prosty i ma podtrzymanie. Podłącza się go jedynie do 12V po stacyjce i do masy, nie trzeba się wpinać do żadnych kontrolek - załącza światła kiedy alternator zaczyna ładować akumulator ale wykrywa to na podstawie wzrostu napięcia w instalacji, po załączeniu działa aż do wyłączenia zapłonu, ewentualny spadek napięcia czy zanik ładowania nie spowoduje jego wyłączenia.
  • Poziom 10  
    Zdunek 25 napisał:
    JDo żarówki doczepiałem halogen 10W


    To powoduję utratę homologacji na lampę (jak już ktoś wspomniał).

    Zdunek 25 napisał:
    Zastosowałem 2 przekaźniki ,masa od kontrolki oleju ,a druki wyłączenie przy normalnych
    światłach. Układ działa do Dziś w Ford Transit.Napisz przy jakich reflektorach
    chcesz robić światła dzienne.


    Przekaźniki dość proste rozwiązanie ale nie chce rozbierać deski rozdzielczej w swoim samochodzie. Może bym znalazł w jakimś schemacie ten kabel pod maską ale nie chce za dużo ingerować w samochód. Żarówki to H3-jki.

    tzok napisał:

    Do żarówek stosuje się regulatory PWM, o różnej częstotliwości działania (proste modele - 250-300Hz, lepsze 20kHz i więcej).


    Daj mi jakiś przykład skąd to wziąć albo jak zrobić.

    tzok napisał:
    Co do włącznika to polecam układ z elektrody oparty o diodę Zenera i tyrystor



    Postaram się znaleźć ale może jakieś dalsze wskazówki (nie jestem zbyt w temacie).

    Edit: Czyli diodą Zenera ma wykrywać wzrost napięcia i "zewrzeć" tyrystor który już będzie posyłał prąd na żarówki? Jaką diodę należy użyć i jaki tyrystor?
  • Moderator Samochody
  • Poziom 10  
    Jak rozumiem tyrystor nie da rady "uciągnąć" żarówek? Dlatego stosuje się jeszcze przekaźnik?
  • Moderator Samochody
    Dobrze rozumiesz, poza tym powodowało by to niepotrzebne straty - tyrystor by się grzał, a żarówki słabiej świeciły.
  • Poziom 10  
    Po krótkim urlopie powrót do realizacji.

    Długo wpatrywałem się w ten schemat (nie jestem biegły w tej materii) ale zastanawia mnie:
    - po co dioda zaznaczona kółkiem?
    - po co oporniki zaznaczone kwadracikami?
    - czy dioda zenera nie powinna być na odwrót narysowana?

    Co się stanie jak nie będzie tych elementów?

    Światła dzienne z wykorzystaniem drogowych + włącznik
  • Pomocny post
    Moderator Samochody
    Oporniki zaznaczone kwadracikami po to, żeby spolaryzować diodę Zenera. Dioda zaznaczona kółkiem po to żeby gasić przepięcia z cewki przekaźnika powstające przy jego wyłączaniu i aby ochronić tyrystor.
  • Poziom 10  
    Ok odpuszczę bo znalazłem na allegro: http://www._automatyczny_wlacznik_swiatel_bezpieczny.html

    Koszt nie wielki a pewnie zrobiony profesjonalniej niż jak bym zrobił... Wypróbuje.

    Dziękuje tzok za okazaną cierpliwość i pomoc.

    Pozostaje temat obniżenia napięcia do około 10,5-11V. Są może jakieś gotowe elementy? Prosił bym o jakieś przykłady bo po wpisaniu PWM nie bardzo znajduję coś rozsądnego. Może jednak jakiś opornik? Albo 2 (osobno na każdą żarówkę)? Układ nie można wprowadzać zakłóceń tego jestem pewien (CB i dobrej jakości Car Audio mam nie chciał bym tego psuć zakłóceniami).

    Znalazłem coś takiego teraz: http://www.aphelektra.com/p/pl/2050/regulator+pwm+obrotow+slinikow+dc+modulzestaw.html

    Jakaś tańsza alternatywa? I pytanie czy coś takiego nie powoduje zakłóceń.

    Moderowany przez Mirek Z.:

    Regulamin - p.10.11! Proszę unikać błędów w pisowni.

  • Moderator Samochody
    Szeregowy rezystor to wątpliwa oszczędność, a PWM jakieś tam zakłócenia zawsze powoduje (podobnie jak przetwornice od HID). Tańsza alternatywa to złożyć sobie ten układ samemu - koszt to jakieś 10zł.
  • Poziom 10  
    Ale mi chodzi jedynie o oszczędność żarówek. Ciężko mówić o potrzebie oszczędności na prądzie (spalaniu) skoro jeździ się 2.0 silnikiem... Chodzi o fakt że żarówki premium (np. Philipsy Extrime) świecą już i tak około połowy czasu normalnej żarówki do tego są sporo droższe.

    Pomysł z włącznikiem nie jest o tyle podyktowany zapominaniem ich włączenie co problemem z przygasaniem deski rozdzielczej, zegara na środku deski oraz radia (zmniejsza się czytelność). Obniżenie napięcie jest przy okazji i chyba zmienię koncepcję na obniżenie napięcie tylko o trochę świateł mijania (nie drogowych jak wcześniej planowałem).

    Czy jakiś rezystor ceramiczny by wystarczył?

    Tutaj ktoś zrobił coś podobnego:
    http://www.skodafelicia.pl/viewtopic.php?f=16...5&sid=8da9b78b1267d820fe39be5ee08b21ce&p=6319
  • Moderator Samochody
    Można i tak ale przeczytaj ten artykuł dokładnie... zwłaszcza fragment dotyczący negatywnych skutków obniżania napięcia, zwróć też uwagę, że autor obniżył napięcie do 12V, ale w trybie "jasnym" podwyższył je (zminimalizował spadki napięć z oryginalnej instalacji)..
  • Poziom 10  
    Mówisz o tym fragmencie:

    Cytat:
    Dalsze obniżanie napięcia nie jest korzystne, gdyż przy zbyt niskiej temperaturze żarnika zaczyna zanikać tzw. zjawisko halogenowe, polegające na tym, że wolfram parujący z żarnika łączy się z halogenem wypełniającym bańkę żarówki, a następnie osiada z powrotem na żarniku. Na skutek zbyt niskiego napięcia na wewnętrznej powierzchni żarówki zacząłby osadzać się szary nalot wolframu, tłumiący światło


    Ale niżej można przeczytać:

    Cytat:
    na rynek skandynawski, gdzie od lat obowiązuje całoroczna jazda na światłach mijania, produkowane są samochody, które fabrycznie wyposażono w układy obniżające napięcie na żarówkach nawet o 20% w stosunku do znamionowego (czyli do 10,5V)


    Podobnie jest też w samochodach na rynek USA.

    Patrząc na ten artykuł to autor chciał zastosować rezystor 0,11 więc zakupił 0,22 i wlutował równolegle? A taki http://www.allegro.pl/item727805328_rezystor_drutowy_z_radiatorem_0_15_ohm_20_w_1.html
    był by odpowiedni? Ma radiator więc chyba lepiej by oddawał ciepło i jest 2 razy mocniejszy niż ten w artykule więc powinien się mnie nagrzewać?
  • Moderator Samochody
    Ilość wydzielanego ciepła zależy od jego rezystancji i od rezystancji obciążenia... z prawa Ohma i II prawa Kirchoffa możesz sobie policzyć ile W się na nim wydzieli.
  • Poziom 10  
    Coś takiego może - koszt 41 zł na alle...

    "zalaczaja swiatla po "odpaleniu "auta (nie po przekreceniu stacyjki)
    Swieca tylko wtedy gdy pracuje silnik zamiast 120W jedynie 40W
    Nie narusza istniejacej intalacji Jest bezobslugowy.
    Proponuje zakup ukladu do sterowania „swiatlami dziennymi". Uklad moze byc zamontowany we wszystkich samochodach zasilanych akumulatorem 12V z minusem na masie, w których zarówki zapalaja sie poprzez podanie +12V (nie przez podanie masy!!)Nie wymaga on stosowania dodatkowych reflektorów poniewaz wykorzystuje fabryczne oswietlenie kazdego samochodu. Wygoda w jego uzywaniu polega na tym, ze jest bezobslugowy
    Uklad dzieki swojej oryginalnej konstrukcji dba o to aby nie obciazac nadmiernie
    akumulatora i alternatora w czasie jazdy co wydluza ich zywotnosc a tym samym czas bezawaryjnej eksploatacji. Uklad mojego autorstwa pracuje nastepujaco :
    Po uruchomieniu silnika i uplywie czasu okolo 5 sekund zalaczaja sie automatycznie swiatla dzienne i swieca tylko wtedy gdy pracuje silnik
    Wyjscia ukladu SD-2 podlacza sie do wlókien zarówek od swiatel drogowych a sterowanie impulsowe ukladu powoduje, ze zarówki swieca na 30 % mocy nominalnej pobierajac z alternatora jedynie okolo 40 W a nie 120 W jakie pobieralyby normalnie. W efekcie uzyskujemy swiatla dzienne , które swieca prawie tak jak swiatla drogowe, z tym ze pobieraja z akumulatora jedna trzecia mocy nominalnej zarówek. Nie oslepiaja innych kierowców i daja rozproszone dobrze widoczne w dzien swiatlo.
    Dla oka efekt oslabienia mocy jest w dzien prawie niedostrzegalny.
    Wlaczenie swiatel mijania automatycznie odlacza swiatla dzienne. "
    więcej na http://www.kogiel.za.pl/downloads.php#119
  • Poziom 10  
    mitof napisał:

    a sterowanie impulsowe ukladu powoduje, ze zarówki swieca na 30 % mocy nominalnej pobierajac z alternatora jedynie okolo 40 W a nie 120 W jakie pobieralyby normalnie.


    To chyba za duże obniżenie po drugie nie podoba mi się tak mocne obniżanie temperatury żarników.

    A co do tematu przyszedł ten włącznik tylko że on wyzwala już przy około 12,5V a nie 13,5V przez co po krótkim wyłaczeniu silnik i przekręczeniu ponownie kluczyka odpalają się od razy (w instalacji przez dobrych parę minut jest ponad 12,5V). Czy jakiś opornik może tutaj pomóc?

    Drugie pytanie jakie sie rodzi to nie chciał bym rozcinać istniejącej instalacji w reflektorach i czy może się coś stać jak podepnę bez diody prostowniczej do reflektora to 11-12V? Chodzi o to czy coś się w instalacji nie spali?
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    krzych_un Czy chodzi Ci o SD-2 ?
    Od 7 lat go uzywam i nie mam zadnego nalotu, zarówek równiez jeszcze nie wymieniałem
    SD-2 zalacza sie tylko wtedy kiedy alternator ładuje
    i nie trzeba ingerowac w instalacje
    Jesli kupiłes jakis inny włacznik pewnie dioda pomoze to spadek 0,7V
    A z tą diodą do reflektora to nie bardzo wiem o co chodzi
  • Poziom 10  
    kogiel napisał:

    A z tą diodą do reflektora to nie bardzo wiem o co chodzi


    No początkowo chciałem podłączyć włącznik do reflektora a na kable oryginalnie doprowadzający prąc chciałęm założyć diodę prostowniczą (żeby prąd się nie "cofał" do instalacji samochodu) bo nie ma informacji czy jeden przekaźnik steruje jednym reflektorem czy dwoma i czy tylko tym.

    A dioda prostownicza obniża napięcie o 0,7V?? Sprawdziłem po zainstalowaniu diody działa tak jak trzeba dzięki.

    Z tym SD-2 już za późno mam w domu ten z allegro, zamówione już rezystory ceramiczne 0,33 i 0,22 po 10W każdy połączę 2 albo 3 (zależy które będą dawać około 11-12V na żarówce z obliczeń wynika że mniej więcej 0,11-0,15) równolegle to będzie 20W albo 30W na żarówkę. Nie będą się chyba jakoś specjalnie grzały.
  • Poziom 10  
    Ok kupiłem parę dodatkowych rzeczy w elektroniku i zacznę pomału składać do kupy całość.

    Mam pytanie co się stanie jeśli do reflektora popłynie z oryginalnej instalacji około 13,8V a z mojego modułu popłynie w tym samym czasie będzie 11V? Na wyjściu z modułu mam zamiar zastosować diodę prostowniczą. Czy muszę jakoś odłączać moduł podczas włączenia świateł w normalny sposób czy dioda załatwi wszystko?
  • Poziom 16  
    Wystarczą diody w odpowiednim kierunku ,poniewaz jesli z oryginalnej instalacji popłynie napiecie wieksze niz z modułu to popłynie ono do zarówek a moduł bedzie pracował jałowo bodidy nie puszczą napiecia w kierunku zaporowym oczywiscie diody muszą byc odpowiedniej mocy
    tzn min 5A
  • Poziom 10  
    Dzięki tak myślałem ale chciałem się upewnić. Diody mam 10W-towe na wszelki wypadek.

    A mam jeszcze taki pomysł żeby podłączyć pod ręczny wyłącznik modułu (chodzi o odśnieżanie samochodu w zimie czy czekanie na kogoś kiedy musi działać klima) tylko fajnie by było żeby to działo z opóźnieniem np. 5-10 sec od zaciągnięcia ręcznego (żeby pod górkę jest bym chciał ruszyć z ręcznego nie mrygało światłami). ktoś ma jakiś pomysł jak by to można było zrealizować? Mam już przekaźnik który po podaniu 12V odłącza (miał być użyty do odłączania modułu przy włączaniu świateł normalnie).

    Znalazłem coś takiego gotowego:

    http://www.ase.hoste.pl/pdfy/prp-5.pdf

    Tylko trochę dość duże prawie 7x7cm....