Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilanie 230V i 12V w przyczepce

o-w-c-a 13 Sie 2009 00:43 2421 4
  • #1 13 Sie 2009 00:43
    o-w-c-a
    Poziom 13  

    Witam.

    Mam pytanie z zakresu motoryzacji, ale bardziej uwazam ze elektrotechniki zwiazanej z zasilaniem campingu.

    Przyczepka ma mozliwosc zasilania z wlasnego akumlatora samochodowego 12V oraz z 230V.
    Z racji ze robie aktualnie jej remont postanowilem zmienic oswietlenie na oswietlenie energooszczedne diodowe. Dla celu zasilenia diod w chwili podlaczenia przyczepki do instalacji 230V chce wykozystac zasilacz impulsowy 12V 1A. Dodatkowo w chwili podlaczenia do instalacji elektrycznej 230V chcialem zeby akumlator przyczepki sie doladowywal (a z tego co kojaze dlugotrwale ladowanie malym pradem jest korzystne dla akumlatora) tyle ze niewiem jaki powinienem zastosowac rezystor czy inne rozwiazanie ograniczajacy prad (z racji ze akumlator moze chciec pobrac wiekszy prad z zasilacza wiekszy niz 1A), dodatkowo jakis element zabezpieczajacy przed przeladowaniem (teoretycznie najprosciej by bylo stosowac prostownik, ale to utrudnilo by uklad).

    W praktyce jak narazie nie przewiduje zbyt czesto podlaczac przyczepki do zasilania 230V wiec dobrze by bylo jakby byla mozliwosc dodadowywania akumlatora z instalacji zasilajacej przyczepke z samochodu w czasie jazdy (podlacze sie np. pod instalacje oswietleniowa swiatel pozycyjnych). W tym przypadku tez musi zostac zabezpieczona instalacja elektryczna samochodu przed doladowywaniem po podlaczeniu do 230V oraz przed nadmiernym poborem pradu przez doladowywany akumlator (zeby nie uszkodzic instalacji samochodu ktorej przekroje nie sa zbyt duze).

    Wszystko w miare opisuje zalaczony rysunek (sorry za narysowanie w paincie).
    Zasilanie 230V i 12V w przyczepce

    Prosze o jakies rady i opinie czy to ma szanse dzialac.
    Z gory dzieki.
    Pozdrawiam

    0 4
  • Relpol
  • Pomocny post
    #2 13 Sie 2009 02:28
    arnoldk_20
    Poziom 35  

    Masz na schemacie źle diody podłączone (te na przewodach minusowych).
    Druga sprawa jaki tam będzie akumulator.
    - jeżeli samochodowy (kwasowy) na 12v to diody na wyjściu z zasilacza jak i diody przy wyjściu ze złącza przyczepki oraz oporniki obniżyły by napięcie, a akumulator nie doładował by się.
    Nie jestem też pewien czy zasilacz impulsowy nadawałby się do ładowania akumulatorów kwasowych (takie akumulatory ładuję się napięciem ok 14v i natężeniem ok 1/10 pojemności akumulatora).

    1
  • Relpol
  • Pomocny post
    #3 13 Sie 2009 07:37
    mczapski
    Poziom 38  

    W takim wydaniu marnie to widzę. Jak wspomniał poprzednik diody na linii 12 V zniweczą zamiar ładowania akumulatora z instalacji samochodu. Tylko oporność linii zasilającej utrudni to ładowanie, bowiem przy prądzie rzędu 3 A nastąpi spadek napięcia ok 0,5 V (jeśli poprawna instalacja). Czyli jeśli uważasz to za konieczne to tylko automatyka przekaźnikowa. Także zasilacz nie może mieć napięcia 12 V bowiem nie będzie mowy o ładowaniu akumulatora, A więc winien mieć przynajmiej 13,5 V lub 14 V. Można by więcej, ale wymagałoby kontroli. Ponieważ zasilacze impulsowe raczej posiadają stabilizację napięcia więc odpadnie problem przeładowania akumulatora, czyli opornika redukcyjnego. Ale 1 A to nie jest zachwycająca wielkość. Radziłbym przynajmiej 3 A. Czyli w sumie uprościłbym ten układ.
    I nie wiemy jaki akumulator stosujesz. Założenia dla ołowiowego z racji bezpośredniej współpracy z instalacją samochodu.

    1
  • #4 13 Sie 2009 10:22
    o-w-c-a
    Poziom 13  

    Szkoda troche ze tan zasilacz sie nie nada sprawdzilem na jego etykietce i on ma napisane ze daje 12V i 1,5A, ale jeszcze nie mialem okazji go dokladnie sprawdzac (jest to zasilacz od jakiegos laptopa).
    Akumlator chce zastosowac identyczny jak sie uzywa w samochodach o pojemnosci ok 50Ah.

    Znalazlem na aukcjach zasilacze do LCD Samsunga 14V 3A wiec mysle ze powinny byc ok choc nie pociesza mnie fakt ze musze go kupic ;) :/.

    Zastanawia mnie fakt zlego zastosowania diod - tzn polaryzacja zle czy cos (przyznam ze z elektronika mialem stycznosc lata temu)? Dodatkowo z racji ze diody i rezystory powoduja spadki napiec to moze odrazu kupie zasilacz 18V czy 19V?

    Zastanawia mnie tez ten uklad przekaznikowy bo szczeze narazie nie wymyslilem jak zastosowac tutaj przekazniki, a wydaje mi sie ze w jakis sposob (wlasnie za pomoca diod czy przekaznikow) powinienem odseparowac istalacje elektryczna auta gdy podlacze przyczepe do 230V.

    Z gory dzieki za dalsze rady (ew. sugestie korekty schemantu).
    Pozdrawiam

    0
  • #5 15 Cze 2015 14:30
    o-w-c-a
    Poziom 13  

    Dziękuję za pomoc - problem do dziś zarzucony.

    Zamykam jako przedawniony

    0
  Szukaj w 5mln produktów