Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Osprzęt kablowy
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Światła do roweru - jaką lampkę włożyć?

13 Sie 2009 14:06 7676 7
  • Poziom 8  
    Witam wszystkich
    Chciałem się was zapytać jaką lampę włożyć do obudowy lampki rowerowej by bardzo dobże świeciła i czym to zasilać? Myślałem nad lampką halogenową do mebli tylko czym to zasilać macie jakieś pomysły?
    Pisać!!
  • Osprzęt kablowy
  • Poziom 26  
    bmwsauber94 napisał:
    Witam wszystkich
    Chciałem się was zapytać jaką lampę włożyć do obudowy lampki rowerowej by bardzo dobże świeciła i czym to zasilać? Myślałem nad lampką halogenową do mebli tylko czym to zasilać macie jakieś pomysły?
    Pisać!!


    Link
    Żarówka przystosowana typowo do zastosowania w rowerze. Zasilanie z dynama.
  • Użytkownik obserwowany
    Witam.Pomysł z żarówką halogenową nie jest zbyt dobry z racji tego,że taka zarówka pobiera dość dużo prądu.Co prawda układ miałby być zasilany z dynama niemniej jednak samo dynamo nie za bardzo wystarczy do wytworzenia dostatecznej ilości energii by móc w pełni zasilic żarówkę.Ponadto dynamo powoduje podczas jazdy duże tarcie o oponę a co za tym idzie wytwarza się dość duży opór co utrudnia trochę rozwinięcie większych prędkości a co za tym idzie trzeba się sporo nameczyc by wytworzyć w dynamie napięcie ok.6V by żarówka mogła jako tako świecić.Zatem ja ze swojej strony proponuje zrobić układ na kilku-kilkunastu superjasnych diodach LED o śrenicy soczewki 5mm.Oczywiście w szereg z każdą gałęzią diod należy dodać rezystor ograniczający napięcie do ok.2-3V (napięcie to jest niezbędne do poprawnej pracy pojedynczej diody LED). Jeśli w jednej gałęzi damy np. 3 takie diody wówczas możemy zrezygnowac z konieczności dawania w szereg z tymi diodami rezystora ograniczającego,poniewaz w takim wypadku na każdej z tych diod odłoży się napięcie ok.2V co już pozwoli poprawnie pracować pojedynczej diodzie bez obawy o jej uszkodzenie.gałęzie łączymy ze sobą oczywiście równolegle,co pozwoli na to by na każdej z nich panowało napięcie ok.6V.No ale do rzeczy.Efekt przy zastosowaniu takich diod jest naprawdę zadowalający(przynajmniej tak było w moim wypadku).Zasięg emitowanego światła też nie jest najgorszy(w moim wypadku było to ok. 40m,co pozwoliło mi na szybsze reagowanie w sytuacjach niebezpiecznych niejednokrotnie panujących na drodze zwłaszcza w porach wieczornych i nocnych).Budowa układu nie jest zbyt skomplikowana i nie powinnna sprawić najmniejszego kłopotu nawet mało doświadczonemu elektronikowi.Jeśli chodzi o pobór prądu przez układ to w moim wypadku wyniósł on ok. 80mA co uważam za bardzo dobry wynik.Całość można zasilić z dynama lub też z baterii.W załączeniu podaję schemat wg którego robiłem swój układ: Światła do roweru - jaką lampkę włożyć?

    dodam jeszcze tylko,ze umnie ten układ działa dodzis dnia a nawet mam na niego dość sporo zamówień a zwłaszcza przed sezonem letnim,kiedy to jest wielkie zapotrzebowanie na tego typu układy.A tak na marginesie całkiem mówiąc to do swojego pojazdu dorabiałem sobie układ kierunkowskazów oraz tylne światło "STOP"(zainteresowanych proszę o kontakt ze mna na gg lub na maila,wówczas będę mógł w razie potrzeby podesłać stosowny schemacik).Tyle mojego mądrzenia się tu na forum.Wszystkich zainteresowanym budową tych oraz innych gadzetów do roweru zapraszam do siebie na gg.Pozdrawiam.Kamil.
  • Osprzęt kablowy
  • Poziom 35  
    Psiata ma rację. Nie ma sensu męczyć się z żarówkami, skoro można podłączyć kilka LED-ów.
  • Poziom 16  
    osobiście ja nieposiadam "typowej "lampy rowerowej bo kiepsko świecą(przez te pryzmaty które rozczepiają światło).Mam założony taki reflektor od latarki ręcznej(są takie akumulatorowe latarki ręczne ze "zginanym"reflektorkiem)i takie właśnie(oczywiście po lekim przypiłowaniu(zawężeniu)mocowania)reflektorki idealnie pasują w miejsce tej lampki rowerowej.Taka lampka ma duży plus ponieważ mają regulowane zwierciadła i można se ustawić(skupić)światło jak pasuje.Mnie taka lampka świeci bardzo dobrze,po jej włączeniu na drodze bez lamp ulicznych(w całkowitych ciemnościach)znaki drogowe świecą się z odległości 500m.A jak jest duża mgła do ok.100m.,oczywiście żarówka jest założona od lampki rowerowej (przednia).Z tyłu jest zwykła lampka rowerowa z odblaskiem,a w "odblasku"jest umieszczona super jasna dioda led(czerwona)którą widać przy dobrej pogodzie z odległości 2km.,+oczywiście zwykła żarówka rowerowa(tylnia).Rower posiada dwa dynama(po obu stronach-po jednym),ponieważ jedno dynamo (na zwarciu) daje 0,5A ,a to jest za mało.Pod siodełkiem z tyłu jest "puszka"(obudowa)w której znajduje się akumulator 6V(z latarki ręcznej),regulatorek napięcia,prostownik i układ "czujnika".Napięcia z dwóch dynam idą do dwóch diód prostowniczych i tam są łączone,potem te napięcie(1A)idzie przez reg.nap.do akum.a zniego są zasilane lampy(przez włączniki umieszczone pod obutową)Obudowa jest łączona z lampami przewodem "słuchawkowym-(jedną żyłą)".Przednia lampa-żarówka jest zasilana "ekranem",a dioda led (czerwona)umieszczona (od góry-by ją dobrze widzieć)w przejniej lampie zasilana jest żyłą wewnętrzną.Ta dioda led w przedniej lampie służy mi jako wzkaźnik po którym sie orientuje czy jedzie jakiś pojazd za mną,ponieważ z tyłu na obudowie pod siodełkiem na środku jest umieszczona fotodioda i jak jakiś pojazd jedzie w nocy to mi sie ten led świeci i im bliżej jest ten pojazd tym jaśniej sie świeci(taki czujnik).Tylnia lampa też jest zasilana przewodem "słuchawkowym"gdzie żarówka jest zasilana ekranem a led "żyłą".Oczywiście wszystko jest załączane włącznikami umieczczonymi od spodu i włączenie samych dynam niespowoduje włączenia lamp czy czujnika,jedynie powoduje ładowanie akumulatora.Dwa dynama są niezbętne ponieważ jedno dynamo nienadążało by zasilailać lamp i jednocześnie ładować akum.Wszystkie przewody mam łączone z "obudową"przez wtyki,by można było odłączyć przy dużych mrozach(by sie akum.nierozwalił)dotatkowo jest dotatkowe gniazdo pod ładowarke sieciową (robioną specjalnie)by se doładować czasami akum.,przełączniki mam cztery.Jednym włańczam lampe przednią i tylnią,drugim przełańczam w lampie tylniej diode led na żarówke i odwrotnie,trzecim włączam(łącze)z tyłu w lampie diode led ze żarówką(świecą razem),a czwartym włańczam czujnik.Osobiście przy dobrej pogodzie ja jade:tył dioda led bo jest mały pobór prądu i przód lepiej świeci.Taki "rower"ma duży plus bo można jechać wolno a nawet stać i lampy świecą zawsze jednakowo.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 32  
    Kilka LEDów też jest bez sensu, lepiej jedną, a dobrą. Dodatkowo zysk to fakt, że do LEDów dużej mocy dostępne są różnorodne kolimatory, więc można uzyskać jakąś sensowną wiązkę światła.
    LEDy dużej mocy można ostatecznie zasilać prawie bezpośrednio z dynama, wytrzymają bez problemu maksymalny prąd jaki dynamo może dać. Jedynie trzeba jakoś wyprostować prąd. Natomiast zasilanie LEDów prosto z baterii i jeszcze łaczenie ich równolegle - tak jak na wcześniejszym schemacie zwykle daje marne rezultaty.

    Polecam też forum światełka.
  • Poziom 23  
    pawel4351 napisał:
    Witam mam pytanie bo nie jestem do końca pewien. Jak zrobić tylne światło do roweru żeby świeciło tak że po zatrzymaniu się świeci jakiś czas i po pewnym czasie to światło powoli gaśnie wyładowuje się. Jak chodzi o czas świecenia to ze 3 czy tam 5 minut żeby świeciło a jak się jeździ to ponownie się ładuje przez dynamo. Co tam trzeba zrobić? jakiś akumulatorek zamontować kondensator czy co? czy jakiś układzik?


    Mam nawet schemat do tego...ale Gold-Cap-ten kondensator który się ładuje podczas jazdy i daje to co opisałeś powyżej-jest trudno dostępny i kupowany nie hurtowo-drogi. Sam mam lampkę z takim kondensatorem, który ładuje się podczas jazdy i podczas postoju świeci jeszcze 4-5min spokojnie powoli przyciemniając się.

    Dlatego proponuje Ci gotową lampkę którą sam mam produkcji Holenderskiej: http://www.rowerystylowe.pl/axabasta-steady-light-safestop-p-3851.html

    Polecam tą stronę, na niej są też inne takie lampki np. na bagażnik również z podtrzymaniem tzw. Standlight z angielskiego.

    Co do autora tematu to możesz kupować profesjonalne produkty:

    BIKE 24

    oraz

    KURBELIX -ja w tym kupowałem całe moje oświetlenie rowerowe niemieckiej firmy Busch&Muller-BUMM

    Mam nadzieję, że podanie przeze mnie linków nie zostanie odebrane źle przez moderatora...linki mają pomóc przy decyzji.

    Pozdrawiam! Jakby coś napisz na PW. Polecam forum Forum rowerowe

    P.s Jeśli już sam chcesz robić jakieś oświetlenie to w miarę ekonomicznie można zainwestować w diody NICHIA-japońskie 5mm`rówki-prawdopodobnie najlepsze, "najmocniejsze (światłość)" na świecie. Można je kupić za granicą, jeśli nawet u nas w kraju są to są to egzemplarze przeleżane od iluś dobrych lat i nadewszystko droższe niż importowane zza granicy Tu możesz kupić diody LED m.in NICHIA a konkretnie polecam Ci te wg. mnie najlepsze-Nichia 5mm Power LED
    Diody trochę drogie, ale zwróć uwagę na to, że nie trzeba do nich dodatkowych sterowników, przetwornic ani żadnych wyszukanych rozwiązań zasilania...oszczędzasz na eksploatacji, przy tym diody te mają bdb efektywność ok. 150 lm/W jest na prawdę bardzo porządnym wynikiem przy diodach 5mm.

    Przy doborze rezystora do zasilania diód na takich parametrach (3,4V/0,07A=>6V-3,4V/0,07A=39Ω z głównego szeregu) możesz połączyć ok. 10 diod, wtedy będziesz miał "przepisowe" 2,4W z przodu chyba, że dynamo wykorzystasz tylko do przedniej lampki-wtedy masz już 3W mocy do wykorzystania na przód co daje możliwość równoległego podłączenia ok. 13 takich diod Nichia. (Ze wzoru 3,4V * [13*0,07A]=3,094W)