Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

jak napełnić klimatyzator split

nerdyyy 16 Sie 2009 17:06 27935 23
  • #1 16 Sie 2009 17:06
    nerdyyy
    Poziom 8  

    Witam
    Mam zamontowaną chińszczyznę AirForce 2,5KW z kastoramy ale niestety nie działa ona ostatnio zbyt dobrze. Daje rade schłodzić o około 1*C, wydaje mi się, że jest za mało czynnika w układzie. Na parowniku pojawia się szron na górnych lamelach, dolne są ledwo chłodne. Dodatkowo na rurce przy jednostce zewnętrznej osadza się szron.

    Klimatyzator chciałbym uzupełnić, jednak nie za bardzo wiem do jakiego ciśnienia muszę to zrobić i jakie urzadzenia potrzebuje. Klimatyzator ma zawór serwisowy. Na allegro zamierzam kupić czynnik R407C.
    Mam tylko pytanie: jakie dodatkowe urządzenia będę potrzebował do przeprowadzenia tego zabiegu?
    Gaz kupuję w tej formie małej butli 0,8kg.

    Rozumiem, że muszę to jakoś podłączyć do układu klimatyzacji przez regulowany manometr ? Tylko jaki? I do jakiego ciśnienia należy układ nabić?

    Pozdrawiam
    Nerdyyy

  • #2 16 Sie 2009 17:12
    serwisant73
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Dam ci radę.Wezwij chłodnika-zaoszczędzisz pieniędzy i nerwów.Nie masz pojęcia o tym,co chcesz zrobić.

  • #3 16 Sie 2009 17:16
    nerdyyy
    Poziom 8  

    Dlatego chcę się dowiedzieć :) a niestety najtańszy z okolicy woła sobie 600zł :/ czy mógłbyś mi przybliżyć na czym polega cały proces uzupełniania czynnika w układzie?

  • #4 16 Sie 2009 17:59
    WENON
    Poziom 10  

    nerdyyy
    sprawdz swoja skrzynkę

  • #5 16 Sie 2009 18:09
    serwisant73
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Upór godny podziwu...A więc od początku.Czynnik w układzie się nie zużywa,więc jeśli go brakuje to uciekł przez jakąś dziurę.Trzeba zlokalizować nieszczelność i usunąć.W tym celu przy zastosowaniu pompy lub stacji do odzysku należy usunąć resztę freonu z układu,następnie napompować go np.azotem i zlokalizować miejsce,gdzie się ulatnia.Ewentualną dziurę,pęknięcie itp. zalutować(oczywiście odpowiednim lutem).Teraz podłączasz pompę i robisz próżnię.Jeśli ją uzyskasz i po wyłączeniu pompy utrzymasz,podpinasz manometry,kładziesz butlę na wagę i puszczasz gaz.Najpierw tyle ile producent zaleca na tabliczce znamionowej.Sprawdzasz odczyty na zegarach,uwzględniasz długość instalacji i po przeliczeniu tych danych możesz jeszcze dobić odpowiednią ilość,kontrolując oczywiście ciśnienie i temperaturę odparowania.I to już w zasadzie wszystko.Proste, prawda?

  • #6 16 Sie 2009 18:31
    nerdyyy
    Poziom 8  

    Ano całkiem proste :) U mnie nieszczelność powstała w wyniku prac które odbywały się na balkonie przy agregacie, wyciek wykryłem po oblaniu ludwikiem i od razu poprawiłem. Niestety duża część medium chłodniczego odleciała w siną dal. Rozumiem, że metoda którą niektórzy stosują przy dopełnianiu instalacji się nie sprawdzi ? (tj. podłączenie butli to pracującego układu i napełnianie układu aż do osiągnięcia pewnego ciśnienia pracy ?). Metoda którą opisałeś polega na całkowitym wypompowaniu medium, a zastanawiam się czy jest sens wypompowywać wszystko i czy wystarczy "dopompować". Od razu zaznaczę, że klimatyzator musi przepracować do końca sezonu, czyli jeszcze jakieś 2-3 miesiące. Później i tak będzie demontowany i ew. przenoszony w inne miejsce więc bardziej skłaniam się do metody "budżetowej" niz "tak jak powinno być zrobione"

  • #7 16 Sie 2009 18:39
    serwisant73
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Problem w tym,że r407 jest mieszaniną i jeśli dopompujesz nowego to zajdą określone reakcje,które spowodują utratę jego właściwości i rozwarstwienie.Ale to już twój wybór.Osobiście nie polecam.

  • #8 16 Sie 2009 20:10
    WENON
    Poziom 10  

    tak jak napisał "serwisant73" najepiej oprużnic układ i napełnic ponownie. jesli to jest klimatyzator z kastoramy to z tego co pamietam nie dawali do niego wiecej rurociagu niz 3-5m. w takim przypadku należy napełnić układ taka ilościa jaka jest na tablkiczce znamionowej.
    jesli układ był przedłużany to wejdzie troche wiecej.

    co do pytania co było by potrzebne oprócz gazu wyjaśniam.
    manometry koszt nowe ok. 500zł
    waga
    pompa prużniowa najtansza nowa jakies 700zł
    i troche wieddzy na temat układów chłodniczych nie dokupienia.

    dodatkowo co do tej nieszczelnosci jesli była na śrubunku i tylko dokreciłeś to przy małym cisnieniu jaki teraz panuje w układzie moze nie bomblować przy ludwiku. ale jak bedzie układ bedzie pełny moga byc dalej wycieki.
    nalezało by sprawdzic układ czystym azotem. ewentualnie poprawić kielich na śróbunku

  • #9 16 Sie 2009 21:11
    nerdyyy
    Poziom 8  

    Przewód jest dość długi, wydaje mi się że jest to 2x4m. Ile może kosztować taka usługa?

  • #10 16 Sie 2009 22:11
    arekb81
    Poziom 24  

    Napełnienie to koszt 200-300 zł

    A 600 zł to koszt montażu całej klimatyzacji z napełniniem. Bez dodatkowych materiałów, zwykły najprostszy montaż.

  • #11 17 Sie 2009 17:37
    nerdyyy
    Poziom 8  

    Ha! Jak montowałem klime pare miesięcy temu to najniżej za montaż wołali sobie 1400zł :) co ciekawe agregat stoi na balkonie więc nawet się gimnastykować nie trzeba było :)

  • #12 17 Sie 2009 18:23
    serwisant73
    VIP Zasłużony dla elektroda

    To w stolicy nie złe stawki ...Wracając do tematu,nadal utrzymuję,że lepiej się wykosztować i mieć spokój, niż narobić sobie bałaganu.

  • #13 17 Sie 2009 19:10
    Chris_W
    Poziom 36  

    Jak ma za 2-3 miesiące być demontowana - to właściwie nie ma sensu jej naprawiać. Przy późniejszym przenoszeniu cały freon trzeba i tak usunąć bo już sie rozwarstwił (po wycieku) - więc napełniania nie unikniesz - a trzeba napełniać od nowa całą instalację tak czy tak.

  • #14 18 Sie 2009 12:18
    nerdyyy
    Poziom 8  

    ok, ale pytanie jeszcze moje czy nie mogę zastosować zestawu tego typu na R407C i dopełnić w ten sposób żeby te 2 miesiące pochodziła tanim kosztem?

    jak napełnić klimatyzator split

    Takie zestawy są wykorzystywane przy klimach samochodowych, używa się ich w sposób jaki opisałem wcześniej czyli wpina w działającą klimatyzację i napełnia układ do osiągnięcia pewnego ciśnienia pracy korzystając z manometru. Czy nie mogę kupić takiego urządzenia i dopompować klimę? Za 2 miesiące i tak będę musiał wszystko odpompować.

    I teraz moje kolejne pytanie które pewnie wywoła burzę :)
    Czy jak zakupie tego typu zestaw :
    jak napełnić klimatyzator split
    To będę posiadał wszystkie przyrządy potrzebne do ponownego podłączenia i napełnienia klimatyzacji w przyszłości ? (Wagę precyzyjną posiadam a pompę próżniową i tak potrzebuje zakupić)
    Czy kupno tego sprzętu w ogóle ma sens (w sensie czy nie rozpadnie się albo rozszczelni po 3 uruchomieniach)

  • #15 18 Sie 2009 15:37
    serwisant73
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Na początek dla wprawy,wystarczy.No chyba , że chcesz zająć się montażem klimatyzacji zawodowo.

  • #16 25 Sie 2009 19:56
    miro102
    Poziom 9  

    w przypadku przenoszenia klimy, nie musisz odzyskiwac gazu do butli, wystarczy go sciągnąć do skraplacz, co trwa pare sekund
    pozdrawiam

  • #17 26 Sie 2009 18:55
    nerdyyy
    Poziom 8  

    w jaki sposób ściągnąć medium do skraplacza?

  • #18 26 Sie 2009 20:09
    ion-tichy
    Poziom 31  

    Po kolei:
    - Jeśli czynnik R407C uciekł to nie dopełniamy instalacji tylko wymieniamy wg zaleceń producenta (tak jak wspominali poprzednicy).
    - Zestawy do klimatyzacji samochodowej nie nadają się (tam pracuje R134a)
    - jak coś naprawiać to porządnie a nie po łebkach i byle jak - tym bardziej, że układ sprawny, podczas przenoszenia można rozłączyć bez utraty czynnika. I o tym właśnie wspominane jest w poście wyżej, tj, ściągnięcie czynnika do skraplacza (pod sprężarkę).
    Co do techniki wykonania takiej operacji to sporo można poczytać w internecie jak i na tym forum. Ale widzę, że niektórym nie chce się poszukać. Ogólnie chodzi o zamknięcie zaworu tłocznego podczas pracy układu a po osiągnięciu podciśnienia w układzie zamknięcie zaworu na ssaniu. Czynnik jest wówczas w skraplaczu, mniej więcej tak jak w urządzeniu fabrycznie kupowanym.

    A tak na marginesie dziwię się , że łatwiej wydać pieniądze na manometry, pompę i wątpliwej klasy czynnik niż dać tych kilkaset zł fachowcowi w zamian za solidną i fachową usługę, bez konieczności późniejszego magazynowania tych zbędnych maneli i na wpół pustych pojemników z czynnikiem chłodniczym.

  • #19 19 Wrz 2009 15:00
    invx
    Poziom 25  

    Cytat:
    A tak na marginesie dziwię się , że łatwiej wydać pieniądze na manometry, pompę i wątpliwej klasy czynnik niż dać tych kilkaset zł fachowcowi w zamian za solidną i fachową usługę, bez konieczności późniejszego magazynowania tych zbędnych maneli i na wpół pustych pojemników z czynnikiem chłodniczym.

    a co jest cenniejsze od wlasnego doswiadczenia ?
    a pozostałe elementy zestawu zpewnoscia sie przydadza jeszcze nie raz :)

  • #20 06 Lis 2009 19:16
    motozibi1
    Poziom 9  

    Nerdyyy
    czy zamiast chodzić do lekarza,czytasz poradniki jak się leczyć.
    Powiedz czym na co dzień się zajmujesz?
    a tak w ogóle jeśli chcesz bawić się freonem to zrób zieloną katre. No i jak rozliczysz zakupiony czynnik , no chyba e kupisz go na "lewo'' a to bardzo nieładnie

  • #21 08 Lis 2009 10:36
    Czarlim87
    Poziom 13  

    panowie piszecie wiedzę za którą się płaci:)jesli chcecie miec prace to nie zdradzajcie tajników zawodowych:)pozdrawiam

  • #22 08 Lis 2009 10:45
    Chris_W
    Poziom 36  

    Oczywiście ten klient będzie stracony jeśli sam sobie to zrobi.
    Ale chyba nie sądzisz że ktoś po napełnieniu jednego splita może ci odebrać przyszłe zlecenia? A jeśli jest w stanie i będzie robił to lepiej - no cóż takie życie - jak nie ten, to inny odbierze zlecenia.

  • #23 08 Lis 2009 11:22
    Czarlim87
    Poziom 13  

    nie chodzi o napełnienie jednego splita.chodzi o pisanie wiedzy która jest wiele warta.fachowcem nie staje sie z dnia na dzień:)na innym dziale od razu zamknęli by temat.

  • #24 09 Lis 2009 09:21
    gaav
    Poziom 15  

    Jestem za tym żeby sobie pomagać ale jak napisał Czarlim87 poruszając przykładowo temat chip tuningu na forum samochodowym zaraz zamkną nam temat lub napiszą że za wiedzę się płaci...
    Inna sprawa że do naprawy klimatyzatora z nieszczęsnym czynnikiem r407 potrzeba fachowca, najpierw trzeba znaleźć nieszczelność a później myśleć o napełnianiu

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME