Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Polskie tranzystory retro

JasiuB 03 Paź 2010 17:06 119813 297
  • #151 03 Paź 2010 17:06
    Ptolek
    Poziom 36  

    Może zróbcie drugi temat obok, o polskich krzemowych elementach "retro"? Może nie będzie to super retro ale jak coś ma 20 lat w elektronice to już staroć. A ten temat zostałby czysto germanowy do 1970 roku.

  • #152 03 Paź 2010 17:24
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    MikuśEmo napisał:
    Czy TG5S jest to wersja TG5 o podwyższonej niezawodności? I na czym to "podwyższenie" niezawodności polega?
    To były elementy selekcjonowane dla produkcji "W" czyli wojsko, straż pożarna, itp.
    Charakteryzowały się dużą powtarzalnością parametrów.
    Wiadomo było że tranzystorów np TG50S do układu przeciwsobnego nie trzeba było dobierać, podczas gdy "zwykłe" TG50 trzeba było przerzucić nierzadko paczkę żeby znaleźć parkę...

  • #154 03 Paź 2010 21:12
    fugasi
    Poziom 13  

    Czy tranzystory AC da się wyjąć z tych metalowych klocków czy one są tam zatopione na dobre?

  • #155 03 Paź 2010 21:15
    Quarz
    Poziom 43  

    fugasi napisał:
    Czy tranzystory AC da się wyjąć z tych metalowych klocków czy one są tam zatopione na dobre?
    Nie są one zatopione, a wciśnięte i przeważnie jest możliwe ich wyjęcie.

  • #156 03 Paź 2010 21:18
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #157 03 Paź 2010 21:40
    serwis
    Poziom 37  

    Motronic napisał:
    Jest rozcięcie z jednej strony obudowy, jak je rozszerzysz to da się wyjąć.


    Tak, ale są takie, które rozcięcia nie mają- i tych nie wyciągniesz,np. AC178/179 AC187K/188K

  • #159 03 Paź 2010 21:54
    serwis
    Poziom 37  

    Motronic napisał:
    179 jest cięta


    Nie tak do końca. Jest ( a raczej było) to zależne od producenta.
    Ja mam pary , w których jeden jest cięty, a drugi nie. Np. Rumuni i Bułgarzy robili te tranzystory z rozcięciem, natomiast AEG robiła zgrzewane.

  • #160 06 Paź 2010 18:01
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #161 06 Paź 2010 18:29
    Quarz
    Poziom 43  

    Motronic napisał:
    Czy moc strat 10W w przypadku TG70 to była wartość teoretyczna, możliwa do uzyskania w przypadku idealnego chłodzenia, czy też w warunkach amatorskich realna?
    A pisałem kiedyś, że czytanie starych DataSheet to ciekawe zajęcie ... :idea: :D
    PC =10W dla tC =25°C, oraz tj =75°C - resztę to już sobie policz sam ... :!: :shocked!:

  • #162 11 Paź 2010 21:42
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #163 13 Paź 2010 15:42
    MikuśEmo
    Poziom 16  

    Miałem kiedyś identyczne TG70. Też miały to logo, czcionka chyba identyczna. Niestety już ich nie posiadam, poszły na wymianę elementów.

  • #164 13 Paź 2010 16:40
    zetdeel
    Poziom 38  

    zdzisiek1979 napisał:
    ...
    Polskie tranzystory retro
    i jeszcze dwie dziwne ale to już nie nasze tylko tesli nie wiem co to za diody.
    ...

    OA5. Dioda germanowa impulsowa ze złotym ostrzem. Podobna do naszej AAYP37.

  • #165 13 Paź 2010 16:49
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #167 16 Paź 2010 15:59
    CJN
    Poziom 11  

    Witam wszystkich Uczestników tej dyskusji!
    Chyba znajdę jeszcze cośkolwiek z serii retro półprzewodników. Właśnie doczytałem się o istnieniu jakiejś gabloty (z eksponatami???). Jeśli mogę się do niej dołożyć, to chętnie to uczynię.
    Czy wstawiać tu również zdjęcia niepolskich retro-półprzewodników? Mam trochę.

  • #168 16 Paź 2010 16:17
    JasiuB
    Poziom 20  

    Czołem.

    CJN napisał:

    Właśnie doczytałem się o istnieniu jakiejś gabloty (z eksponatami???).
    Czy wstawiać tu również zdjęcia niepolskich retro-półprzewodników? Mam trochę.

    To gablota ze zdjęciami, jest na stronie będącej tematem tego wątku:
    http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/jasiu/oldtr/TG3A.html

    Zdjęcia ciekawych zagranicznych też z przyjemnością obejrzymy.

    BTW. W katalogu ZSRR z 1963 są diody DG-C21 do DG-C27, które na rysunku wyglądają dokładnie jak najstarsze modele DZG1 do DZG7 tego typu (zdjęcie zetdeela):
    http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/jasiu/oldtr/WL/50_1262572157.jpg

    Spotkaliście się w naturze z takimi diodami by CCCP?

    Pozdrawiam,
    Jasiu

  • #169 16 Paź 2010 16:22
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #170 16 Paź 2010 17:48
    JasiuB
    Poziom 20  

    Czołem.

    Motronic napisał:
    A do swojej sekcji selenowej też przyjmujesz fotografie eksponatów?

    Dlaczego nie. To strona w trakcie tworzenia, nie wiadomo jak długo potrwa...

    Motronic napisał:

    Tak, była w zasilaczu do Szarotki. Jak ją odnajdę to zrobię fotkę.
    Znalazłem :)

    Myślałem, że DZG1-DZG7 były oryginalnymi polskimi opracowaniami, a tu kłopot. Te diody nie tylko mają takie same parametry (przynajmniej według katalogu), ale i prawie tak samo wyglądają. Ciekawy jestem kto od kogo zerżnął. Jaką datę ma ta dioda? W moim zasilaczu Szarotki jest podobna, ale polska DZG7 z 11.1958.

    Pozdrawiam,
    Jasiu

  • #171 16 Paź 2010 18:00
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #172 16 Paź 2010 22:52
    zetdeel
    Poziom 38  

    JasiuB napisał:
    ...Myślałem, że DZG1-DZG7 były oryginalnymi polskimi opracowaniami, a tu kłopot. Te diody nie tylko mają takie same parametry (przynajmniej według katalogu), ale i prawie tak samo wyglądają...

    Ja już wczeąniej miałem wątpliwości:
    Cytat:
    DZG4 z pierwszej produkcji. Obudowa wygląda jak zmodyfikowana ruska obudowa diod ДГ-Ц2х.
    Czyżby "bratnia pomoc"?

    Swoją drogą wczesne diody ostrzowe DOG i DOP też są dziwnie podobne do ruskich Д2:
    DOG12 http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/jasiu/oldtr/WD/dog12.jpg
    DOG20 http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/jasiu/oldtr/WD/dog20.jpg
    Д2 z wyprowadzeniami taśmowymi http://www.155la3.ru/images/d2_1.jpg
    j.w. z wyprowadzeniami drutowymi http://s002.radikal.ru/i199/1001/3c/6d15c44e1e74.jpg
    Diody ДГ-Ц2х po zmianie obudowy były jeszcze długo produkowane jako typ Д7.

  • #173 17 Paź 2010 08:49
    JasiuB
    Poziom 20  

    Czołem.

    zetdeel napisał:

    Ja już wczeąniej miałem wątpliwości:

    Wygląda, że uzasadnione... Ja dopiero teraz sprawdziłem w katalogu, że ich parametry są też takie same. Do tego, jeżeli Rosjanie produkowali je w 1956, to raczej byli pierwsi. Nasz PIE (w którego Zakładzie Doświadczalnym produkowano diody) powołano dopiero 1 lipca 1956.

    zetdeel napisał:

    Swoją drogą wczesne diody ostrzowe DOG i DOP też są dziwnie podobne do ruskich Д2:

    Natomiast prototypowe tranzystory TZG1...TZG6 z PIE (1957) siedzą w obudowach identycznych jak ruskie Π1. :cry:
    http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/jasiu/oldtr/kat/Diody_PIE_1957.pdf

    Pozdrawiam,
    Jasiu

  • #174 24 Paź 2010 22:03
    AlekZ
    Specjalista - lampy próżniowe

    Należy mieć jednakże na względzie, że PIE powołano z biura konstrukcyjnego ZWLE. A od kiedy w tymże biurze zajmowano się półprzewodnikami to dziś już trudno dociec:|.

  • #175 24 Paź 2010 23:42
    JasiuB
    Poziom 20  

    Czołem.

    AlekZ napisał:
    Należy mieć jednakże na względzie, że PIE powołano z biura konstrukcyjnego ZWLE. A od kiedy w tymże biurze zajmowano się półprzewodnikami to dziś już trudno dociec:|.

    Czyli z Centralnego Laboratorium Elektroniki. Rzeczywiście trudno powiedzieć czy nie prowadzono tam prac nad półprzewodnikami, choć pewnie zostały by po nich jakieś ślady pisane, a takich nie znalazłem - najwcześniejsze dotyczą jednak PIE i IPPT PAN.

    Pozdrawiam,
    Jasiu

  • #176 30 Paź 2010 04:01
    kspro
    Poziom 27  

    Tomek Janiszewski napisał:
    JasiuB napisał:
    Stosowano je jeszcze parę lat, na przykład niewielkie pary komplementarne, ale już raczej z rozpędu - w końcu trzeba wykorzystać istniejące moce przerobowe.

    Wcale nie z tego powodu. W tym akurat zastosowaniu tranzystory germanowe są po prostu lepsze. Różnią się od krzemowych wydatnie niższym napięciem UBE


    Oprocz wspolczynnikow temperaturowych, o ktorych pisal juz JasiuB, tranzystory krzemowe maja same przewagi nad germanowymi: znikome prady zerowe kolektora, wyzsze dopuszczalne napiecia pracy, wieksze wspolczynniki wzmocnienia (10 razy), wieksze czestotliwosci graniczne (wieksza ruchliwosc nosnikow w krzemie) i wyzsza dopuszczalna temperature pracy! Jezeli cos pokrecilem, to mnie poprawcie, ale o ile dobrze pamietam, to po prostu wiecej czasu zajelo opracowanie technologii wytwarzania monokrysztalow krzemu o odpowiedniej czystosci. Do tego mogly dojsc problemy z implantacja domieszkami innymi niz dla germanu. Kiedy jednak sie z tym uporano, to german odszedl do lamusa i male UBE nie mialo tu zadnego znaczenia. Arsenek galu tez wszedl z tych samych lub zblizonych powodow do produkcji dopiero w jakis czas po krzemie.

    JasiuB, Twoja strona jest bardzo fajna, przypomniala mi czasy, kiedy jako szczeniak odmawialem sobie zjedzenia ciastka za 2zl, bo za bodajze 6 ciastek moglem kupic TG2. Beta tych tranzystorow byla prawie zadna, moze 15 czy 20. Z tego powodu dopiero siodmy prototyp radia (cewka na precie ferrytowym, trymer, dioda, tranzystor, wkladka od sluchawki telefonicznej 150 om, plaska bateria) z antena rozpieta w poprzek pokoju i uziemieniem do kaloryfera zadzialal! Pamietam, ze lezalem na dywanie, pokrecilem trymerem i nagle uslyszalem jakas stacje sredniofalowa! Boze, co to byla za radosc! Dopiero pozniej zrozumialem, ze sukces zawdzieczalem uzyciu TG3F, ktory mial bodajze Beta=100. Przedtem uzywalem TG2 lub TG5 i bylem zrozpaczony brakiem rezultatow. Predzej i bez zadnych problemow zbudowalem multiwibrator na dwoch tranzystorach niz radio. Tak to jest, kiedy buduje sie radio wedlug opisu z "Kalejdoskopu Techniki" a nie ma sie ani wiedzy ani nikogo do pomocy. No, ale dzieki temu zostalem inz. elektronikiem, bo chcialem wiedziec.

    Ktos tu pisal o BF504, ze mial Beta=10, wiec dodam, ze pozniej, kiedy juz wiedzialem co to jest Beta i zbudowalem sobie prosta przystawke do LAVO, to zmierzylem posiadane 3 sztuki BF504, ktore kiedys od kogos dostalem, a z ktorymi nic mi nie wychodzilo. Okazalo sie, ze mialy Beta raptem 4-5, bo dopiero kiedy polaczylem wszystkie trzy w Darlingtona, to Beta wyniosla 125 (to pamietam na pewno). Wydaje mi sie, ze prady zerowe tez byly znaczne, przez co tranzystory te byly duzo gorsze od germanowych, praktycznie nie do wykorzystania. Dopiero BC107 odmienil ten stan rzeczy. Przy okazji, pozniej zamiast BC107 nagminnie stosowano oznaczenie BCP107. Czy ta literka "P" to byla kwestia tylko i wylacznie nazewnictwa CEMI, czy moze ucieczka przed ewentualnymi problemami licencyjnymi wskutek nietrzymania parametrow oryginalnego zachodniego BC107? Moze ktos wie? Bo w CEMI to ponoc wszystko bylo mozliwe, w wojsku slyszalem od kogos, ze uklady LSI robiono tylko noca, bo w dzien to "Hej, przejechal tramwaj" i po krzyku (bo maski sie zruszyly :)

  • #177 01 Lis 2010 23:17
    AlekZ
    Specjalista - lampy próżniowe

    JasiuB napisał:
    Czołem.

    Czyli z Centralnego Laboratorium Elektroniki. Rzeczywiście trudno powiedzieć czy nie prowadzono tam prac nad półprzewodnikami, choć pewnie zostały by po nich jakieś ślady pisane, a takich nie znalazłem - najwcześniejsze dotyczą jednak PIE i IPPT PAN.

    Pozdrawiam,
    Jasiu


    Problem polega na tym, że ta kadra części Instytutu, która zajmowała się półprzewodnikami w kilku falach stąd odeszła. Dziś nie ma więc kogo zapytać o te pierwsze wyroby półprzewodnikowe z instytutu. W pierwszej fali część ludzi przeszła do TEWY. W drugiej do Instytutu Technologii Elektronowej, w trzeciej zaś do Instytutu Technologii Materiałów Elektronicznych. Pojedyncze osoby przeszły do innych jednostek- na przykład poznałem jednego Pana, który przeszedł do Instytutu Problemów Jądrowych (d. IBJ), a który wspomniał mi podczas jazdy autobusem do tegoż IPJ, że zaczynał w PIE gdzieś w końcu lat 50. i zajmował się w PIE pomiarem czasu życia nośników w półprzewodnikach.
    Z kolei przyrządy optoelektroniczne to- o ile dobrze pamiętam- była domena oddziału toruńskiego PIE. Pierwsze fotooporniki (komercyjny FOK -3), fotodiody i badania zjawiska Destriau w siarczkach pod kątem zastosowań w wyświetlaczach narodziły się właśnie tam.

  • #178 05 Lis 2010 19:13
    terpio
    Poziom 16  

    Coś mi się kojarzy, że oznaczenia BCP dotyczyły elementów do zastosowań "profesjonalnych".

  • #179 05 Lis 2010 19:17
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #180 19 Lis 2010 23:25
    1078231
    Użytkownik usunął konto