Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Polskie tranzystory retro

JasiuB 19 Lis 2010 23:54 109319 293
  • #181 19 Lis 2010 23:54
    Quarz
    Poziom 43  

    Motronic napisał:
    Wracając do diod- z lewej strony nasza BA561 przemianowana później na BYP660, z prawej sowiecka D226.
    Podobieństwo uderzające, zbieżność czy współpraca?
    Polskie tranzystory retro
    IMHO, "pożyczenie" how to make ... :idea: :D

  • #182 20 Lis 2010 03:47
    TELEWIZOREK52
    Poziom 25  

    Tylko podobna,mam na myśli wygląd.Trochę inna sztanca klepała obudowy.

  • #183 06 Gru 2010 10:31
    OK2STO
    Poziom 19  

    Tak troche szukalem w mojich zbiorach i znalazlem:
    troche rosyjskich tranzistorow - ZSSR,
    troche diod - ZSSR
    i dwa produkty polskie BTP10/40 i DZG 2.
    Wklejam foto tych zbiorow.
    Przeprazsam za bledy ortograficzne.
    Jarda
    [https://obrazki.elektroda.pl/9305252300_1291627635.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/2281895100_1291627688.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/3946459900_1291627718.jpg
    https://obrazki.elektroda.pl/2132337800_1291627747.jpg

    Dodano po 1 [minuty]:

    Nowy plik rosyjskich tranzistorow
    https://obrazki.elektroda.pl/6447467200_1291627853.jpg

  • #184 18 Sty 2011 19:47
    karel21
    Poziom 27  

    Dał ktoś zdjęcie TG 39?, bo mam takiego.

  • #187 20 Sty 2011 20:12
    serwis
    Poziom 37  

    Motronic napisał:
    161/162 to Siemens nie Tewa


    Jeszcze produkowane były też przez włoską firmę ATES.

  • #188 31 Sty 2011 21:51
    serwis
    Poziom 37  

    Dodam jeszcze kilka elementów. Wszystkie"rdzennie" polskiej produkcji :D

    Polskie tranzystory retro Polskie tranzystory retro Polskie tranzystory retro Polskie tranzystory retro Polskie tranzystory retro Polskie tranzystory retro Polskie tranzystory retro Polskie tranzystory retro Polskie tranzystory retro Polskie tranzystory retro Polskie tranzystory retro

  • #190 01 Lut 2011 21:39
    serwis
    Poziom 37  

    Tenże "przyrząd" to dioda prostownicza :D
    Prawdopodobnie wykonana w zakładzie doświadczalnym CEMI lub też w INCO, podobnie j.w zamieszczone transoptory.

  • #191 06 Mar 2011 14:27
    dedektor
    Poziom 9  

    Coś dobrego na karnawał !
    Jeśli się nie mylę - tranzystor z serii TC. Wymontowałem go w latach 80 - tych ze złomowanego w mojej byłej pracy licznika Geigera-Mullera.Były tam również tranzystory radzieckie. Jeśli to jest to, o czym myślę - cieszę się bardzo.Jeśli coś z Rosji Sowieckiej - przepraszam za zamieszanie.Piękna strona o starych tranzystorach. Łezka się w oku kręci, jak zbierałem 72 złote na tranzystor TG 10 , potrzebny do 3 tranzystorowego odbiornika Składak !
    PS .Po dokładnym obejrzeniu pięknej stronki z zabytkowymi tranzystorami - niestety, dochodzę do wniosku : nie jest to tranzystor z serii TC lecz jeszcze inna wersja tranzystora TG 50 / zdjęcia Jarosława Dubowskiego oraz serii TC użytkownika "wada" /. Przepraszam za zamieszanie, proszę o potwierdzenie lub zdementowanie.
    Proszę poprawić zamieszczenie obrazków: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic667366.html#5752773 [Futrzaczek]Polskie tranzystory retro Polskie tranzystory retro Polskie tranzystory retro

  • #192 06 Mar 2011 14:52
    JasiuB
    Poziom 20  

    Czołem.

    To pewnie ZPP, czyli "Zakład Produkcyjny Półprzewodników", istniał w latach 1958-1960, później włączony do Tewy. Piękny okaz. Działa?

    Tradycyjne pytanie - czy mogę umieścić na stronie. I drugie - czy przypadkiem nie zamierzasz go sprzedać?...

    Pozdrawiam,
    Jasiu

  • #193 06 Mar 2011 14:59
    1078231
    Usunięty  
  • #194 06 Mar 2011 15:01
    dedektor
    Poziom 9  

    Zgadzam się na umieszczenie na tej pięknej stronie ! Czy działa - nie wiem - boję się uszkodzić ....byłby chyba cud ,gdyby jeszce pracował ...

  • #196 06 Mar 2011 15:07
    1078231
    Usunięty  
  • #197 06 Mar 2011 15:11
    JasiuB
    Poziom 20  

    dedektor napisał:
    Czy działa - nie wiem - boję się uszkodzić ....byłby chyba cud ,gdyby jeszce pracował ...

    Przyrządem uniewrsalnym z "testerme diodek" bez problemu możesz sprawdzić - nie zrobi mu krzywdy. Natomiast tester tranzystorów z współczesnych mierniczków uniwersalnych do starych germańców nie da rady - za duże prądy zerowe i pokaże bzdury. Mam też poręczny testerek Peak Atlas DCA i ze starymi germańcami radzi sobie doskonale.

    O ile nie został uszkodzony w czasie pracy nie ma przyczyn by był kompletnie zepsuty, choć parametry mogły mu rzeczywiście trochę siąść.

    => Motronic: jasne, choć nie mogę obiecać, że pojawią się błyskawicznie.

    Pozdrawiam,
    Jasiu

  • #198 08 Mar 2011 17:41
    Trafo888
    Poziom 17  

    Gdzieś poniewierają mi się jeszcze nietypowe stosy selenowe w przezroczystych plastikowych (szklanych?) obudowach wymontowane z powielacza starego oscyloskopu. Jak będziecie chcieli to mogę zrobić zdjęcia.

  • #199 11 Mar 2011 18:44
    marekzi
    Poziom 38  

    Taka ciekawostka - miałem swego czasu TG53 o becie 450
    Tak, to nie żart.
    Lata 70-te, mierzone w mierniku bodajże C-4xx prod. CCCP , który miał betametr.
    Podejrzewam, że był przygrzany przez kolegę, od którego go dostałem i to mu tak "podkręciło" betę. Mierzyłem prąd zerowy kolektora i w porównaniu do innych "pięćdziesiatek" był on trochę wiekszy.
    I to TG53 - najpodlejszy z całej serii TG5x, chociaż wg mnie to rozróżnianie to był trochę "pic na wodę" - prawdopodobnie selekcjonowano je na typy tylko pod względem napięć dopuszczalnych.
    Bo bawiłem się wszystkimi typami serii TG5x i jak pamiętam w wielu zastosowaniach - m.cz (nawet w przedwzmacniaczu nie widziałem różnicy miedzy TG52 a TG53), w "końcówce mocy" (hehe), w multiwibratorze TG52 przełączały z prądem 0,7A (i przeżyły to).

    Pamiętam, że gdy u nas zaczynała sie epoka krzemu zdałem sobie sprawę, że "germańce" będą kiedys na wagę złota i postanowiłem uchronic to co mam "na zaś". Przygotowałem specjane pudełko i gdy tylko coś wpadło mi w ręce - odkładałem.
    Muszę tylko odgrzebać je w rupieciach (jest na pewno) i porobić zdjęcia - a są tam nie tylko germańce PRL, CCCP, NRD czy CSRS - są 2N, OC, SFT (rumuńskie?), AC i inne.
    No i dzisiaj P210 wart jest sporo - nie na wagę złota ale miedzi.

  • #200 11 Mar 2011 19:50
    1078231
    Usunięty  
  • #201 11 Mar 2011 20:42
    marekzi
    Poziom 38  

    Granicą najprawdopodobniej jest (była) w wytrzymałości doprowadzeń (druciki doprowadzeń do B i E w TG70 - złote, o ile się nie mylę).
    We wspomnianym multiwibratorze ( z elektrolitami chyba po 470mikroF) obciążeniem były syreny samochodowe 12V - to miał być taki modulowany sygnał dźwiękowy.
    W latach 80-tych selekcjonowałem 2N3055 na Ucemax i w temp. 100 st C bez problemu ok. 30% egzemplarzy wytrzymywało ponad 100V - i to niezależnie od producenta.

  • #202 11 Mar 2011 20:45
    1078231
    Usunięty  
  • #203 16 Mar 2011 12:11
    Trafo888
    Poziom 17  

    Nikt się nie odzywa, ale i tak wrzucę fotki jako ciekawostkę.

    Oznaczenia:
    TELPOD
    SPS-3
    375-6
    7-74

    Polskie tranzystory retro

    Polskie tranzystory retro

    Polskie tranzystory retro

    Polskie tranzystory retro

  • #204 18 Maj 2011 15:23
    Tomek Janiszewski
    Poziom 29  

    Motronic napisał:
    Korzystając z okazji-prostownik selenowy z zasilacza do Szarotki. Panie Janku-na naszą gablotkę go!

    W tym wypadku pełniący rolę nie tyle prostownika co... selenowej diody Zenera! :wink: Stabilizował on napięcie (w najprostszy możliwy sposób, jako parametryczny stabilizator równoległy) napięcie żarzenia lamp "Szarotki" (nominalnie 1,4V, w praktyce bywało z tym różnie. Oprócz niego występowały tam dwa inne prostowniki selenowe: normalny czteropłytkowy mostek Graetza prostujący napięcie żarzenia, oraz jednopołówkowy stos prostujący napięcie anodowe. Właśnie zaawansowany wiek tych elementów skutkujący obniżonym napięciem żarzeniowym (ok.1,2V) skłonił mnie do gruntownej przebudowy zasilacza, opisanej na:
    http://www.trioda.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=17016&p=182225&hilit=szarotki#p182225
    A komplet prostowników selenowych zachowałem. W roli nieczynnych już exponatów.

    Tomek Janiszewski
    ps. Proszę moda o niekasowanie posta. W podanym linku jest przykład praktycznego zastosowania oraz fotki polskich półprzewodników retro, a więc całkiem na temat.

  • #205 18 Sie 2011 20:08
    jdubowski
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Trafo888 napisał:
    Nikt się nie odzywa, ale i tak wrzucę fotki jako ciekawostkę.

    Oznaczenia:
    TELPOD
    SPS-3
    375-6
    7-74

    Polskie tranzystory retro


    Takie selenowe "tabletki" jako mostek prostowniczy zastosowano też w latarce produkcji CFL którą nabyłem w 1975r. za 2 zł z przeceny - latarka była akumulatorowa (2 pastylki Ni-Cd typu KN-0,2). Do kompletu był w środku kartoflak 0,33µF i 2 oporki. Całość niestety po pierwszym załączeniu do sieci o mało co nie poszła z dymem bo kartoflak miał taki upływ że masa zalewowa rozciekła sie całym urządzeniu. Po wymianie wszystkich komponentów latarka służyła mi parenaście lat...

  • #206 18 Sie 2011 21:29
    1078231
    Usunięty  
  • #207 18 Sie 2011 23:12
    Quarz
    Poziom 43  

    Motronic napisał:
    Kiedy TEWA zmieniła nazwę na CEMI? I czy były przypadki, że elementy produkowane już przez CEMI miały logo Tewy?
    Jak mnie pamięć nie myli, to było krótko przed 'wczesnym Gierkiem' - coś w drugiej połowie 1970 roku ub. w. ZOBACZ
    Zmieniło się też z logo oraz oznaczenia nowo produkowanych tam półprzewodników, a miało to bezpośredni związek z powołaniem Naukowo Produkcyjnego Centrum Półprzewodników - NPCP "CEMI".
    I jak je nadal produkowano już CEMI (choć oznaczenia tych samych półprzewodników pozostały niezmienione na początku, ale zmieniano oznaczenia jeszcze raz w późniejszych latach), to miały one takie same oznaczenia.
    Ale 'zapasy produkcyjne' po b. TEWA upłynniano przez następne kilka lat ... :idea: :lol: ... a co wiem z autopsji, kiedy na początku lat '70 ub. w. byłem częstym gościem w jednym ze sztandarowych Zakładów Kombinatu UNITRA ... :lol:

    Co ciekawe, to w pierwszym katalogu jaki przywiozłem sobie w czerwcu 1972 roku z MTP z Poznania - ELEMENTY PÓŁPRZEWODNIKOWE KATALOG SKRÓCONY 1972 z logo UNITRA CEMI (nakład 1250 szt.) - są jeszcze oznaczenia ze 'starej' TEWA (tranzystory i diody germanowe tam produkowane; TG_coś oraz już nowsze zaczynające się od A_coś i inne), choć wyraźnie też tam zaznaczono by nie stosować ich w nowych konstrukcjach.
    Są też tam wyszczególnione elementy wycofane z produkcji - diody germanowe z serii DMG1 - DMG5.
    A mam takie leżeć - funkel nówki Funkel-Nagel-Neu ... :shock: :D
    :arrow: Motronic - pamiętasz? Odbiór ich u mnie tylko osobisty ... :idea: ... i z 'załącznikiem' na "parapecie" ... :shock:

  • #208 21 Sie 2011 21:12
    Quarz
    Poziom 43  

    Zupełnie przez przypadek natrafiłem na galerię fotek polskich tranzystorów TU.
    Dopowiem tylko, a co znam z autopsji, iż jak tam tranzystor ma 'stare' oznaczenie jak z TEWA, a nie jest on w zielonej obudowie - pomijając prototypowe konstrukcje w obudowach nieokrągłych - to został on wyprodukowany już za czasów CEMI.

  • #209 21 Sie 2011 23:42
    Quarz
    Poziom 43  

    Wracając do mojego tu poprzedniego posta, to przypomniałem sobie o fotce na której przedstawiam ciekawe zestawienie:
    Polskie tranzystory retro
    jak widać, obudowy tych tranzystorów świadczą, iż zostały one wyprodukowane już na 'nowej' maszynie/zamykarce w CEMI, ale ich oznaczenia są z czasów TEWA, a co najciekawsze - choć tego na tej fotce nie widać - to te zielone mają po drugiej stronie nadruk TEWA, zaś TG5 z prawego boku ma nadruk CEMI ... :!: :D
    Tranzystory pochodzą ze zbiorów mojego Kolegi, a którego - co widać po danych z EXIF - jakiś czas temu odwiedziłem, Jego autorstwa też jest fotka.

    Mam też tu przed sobą leżeć kilka sztuk tranzystorów (funkel nówki ...) typu TG40 - w typowych okrągłych obudowach z czterema wyprowadzeniami (czwarte, to metalowa obudowa) i oczywiście z nadrukiem TEWA - ale gołe, czyli bez zielonej farby, a co ciekawe, to nie znajduję tego typu we wcześniej tu wspomnianym KATALOGU SKRÓCONYM ... :!:
    Brak w chwili obecnej dziennego oświetlenia nie pozwala mi na zrobienie im porządnych fotek ... :cry: ... ale obiecują je tu pokazać ... :D

    Z powyższego można wysnuć wniosek, iż pod koniec produkcji "germańców" w Polsce, i na pewno już za czasów istnienia CEMI, najwyraźniej zabrakło na Komarowa zielonej farby ... :!: :cry:

    I na koniec, mojego Kolegi jeszcze trzy fotki półprzewodników z Jego zbiorów:
    Polskie tranzystory retro Polskie tranzystory retro Polskie tranzystory retro
    Na zdjęciu po prawej - jak widać są nadruki TEWA - ale tranzystor po lewej to TG51 choć w 'nowej' obudowie, zaś pozostałe (w identycznych obudowach jak TG51) to tranzystory (germanowe stopowo-dyfuzyjne, małej mocy, wielkiej częstotliwości) typu AF430 i już znakowane wg nowych oznaczeń.

  • #210 23 Sie 2011 12:59
    JasiuB
    Poziom 20  

    Czołem.

    Motronic napisał:
    Korzystając z okazji-prostownik selenowy z zasilacza do Szarotki. Panie Janku-na naszą gablotkę go!

    Trafi na gablotkę (razem z innymi zdjęciami) jak tylko dojdę do porozumienia z software synchronizującym mi laptopa z serwerem (unison). Wypowiedział posłuszeństwo po upgrade systemu laptopa do Fedory 15. Za powstałe opóźnienie firma przeprasza.

    Pozdrawiam,
    Jasiu

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME