Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Magnetofon YAMAHA K-560 jak założyć paski napędowe?

nowikzdw 18 Aug 2009 17:40 6924 9
  • #1
    nowikzdw
    Level 22  
    Witam serdecznie!
    Z góry zaznaczam iż mam pierwszy raz w ręku magnetofon, więc przepraszam za swoją niewiedzę :)
    Mam pytanie odnośnie pasków napędowych. Kupiłem ten magnetofon, myśląc że paski będą skruszałe, tak jak w większości sprzętów, co się okazuje one się zrobiły hmmm jak masło :D normalnie lejąca się guma.... I teraz takie pytania:
    1. Na zdjęciu pierwszym mamy napęd kasety. Pasek jest tylko pomiędzy tymi rolkami, które wchodzą w kasetę? To gumowe coś pomiędzy tymi rolkami to jest sprzęgiełko tak? Póki co jeszcze dokładnie nie wyczyściłem, dlatego widać na tych rolkach pozostałości po starych paskach :)
    2. Na zdjęciu drugim widzimy rolkę, która napędza licznik. Posiada dwa "zatoczenia" na pasek. Jeden od strony silnika, no i tutaj wiem że ma to być połączone z rolką licznika. Ale po co jest to zatoczenie od strony jakby zewnętrznej?
    3.Na zdjęciu trzecim silnik i duża rolka. Z tego co zauważyłem to służy to do wykrywania obecności kasety, tak?

    Na czwartym zdjęciu jest widok rolki licznika, rolki, która ma napędzać licznik(tylko jak, skoro ona nie jest połączona z żadnym silnikiem?) oraz silnik i dużą rolką od jak się domyślam kontroli obecności kasety.

    Ktoś kto naprawia magnetofony napewno będzie wiedział :)
    Dlatego bardzo proszę od odpowiedź.

    Pozdrawiam serdecznie, Kamil!

    Magnetofon YAMAHA K-560 jak założyć paski napędowe?

    Magnetofon YAMAHA K-560 jak założyć paski napędowe?

    Magnetofon YAMAHA K-560 jak założyć paski napędowe?

    Magnetofon YAMAHA K-560 jak założyć paski napędowe?
  • Helpful post
    #2
    Grzegorz Markowski
    VIP Meritorious for electroda.pl
    nowik16 wrote:
    Witam serdecznie!
    ...
    1. Na zdjęciu pierwszym mamy napęd kasety. Pasek jest tylko pomiędzy tymi rolkami, które wchodzą w kasetę? To gumowe coś pomiędzy tymi rolkami to jest sprzęgiełko tak? Póki co jeszcze dokładnie nie wyczyściłem, dlatego widać na tych rolkach pozostałości po starych paskach :)


    Biała strzałka wskazuje tzw. "idler" czyli kółko pośredniczące, które przekazuje napęd na talerzyki przy przewijaniu i odtwarzaniu. Idler umieszczony jest na osi wahliwej. Zielona linia pokazuje przebieg paska napędzającego licznik i czujnik układu "auto stop". Zielona strzałka wskazuje kierunek ułożenia paska.

    Magnetofon YAMAHA K-560 jak założyć paski napędowe?

    nowik16 wrote:
    2. Na zdjęciu drugim widzimy rolkę, która napędza licznik. Posiada dwa "zatoczenia" na pasek. Jeden od strony silnika, no i tutaj wiem że ma to być połączone z rolką licznika. Ale po co jest to zatoczenie od strony jakby zewnętrznej?


    Patrz wyżej. Na kółko bliższe czoła magnetofonu zakłada się pasek biegnący od talerzyka zwijającego taśmę, a na dalsze kółko, pasek biegnący do licznika i jednocześnie czujnika układu "auto stop".
    Por. zdjęcie poniżej.

    Magnetofon YAMAHA K-560 jak założyć paski napędowe?

    nowik16 wrote:

    3.Na zdjęciu trzecim silnik i duża rolka. Z tego co zauważyłem to służy to do wykrywania obecności kasety, tak?


    Nie. Patrz wyżej i zdjęcie poniżej. Widać kółko pasowe na osi silnika i koło zamachowe. Pasek obejmuje kółko na osi silnika i koło zamachowe. Silnik napędza koło zamachowe, a tym samym wałek przesuwu.

    Magnetofon YAMAHA K-560 jak założyć paski napędowe?

    nowik16 wrote:

    Na czwartym zdjęciu jest widok rolki licznika, rolki, która ma napędzać licznik(tylko jak, skoro ona nie jest połączona z żadnym silnikiem?) oraz silnik i dużą rolką od jak się domyślam kontroli obecności kasety.


    Wyjaśnione powyżej. Nie obecności kasety, ale obrotów talerzyka nawijającego.

    Jeśli będziesz kupował nowe paski, to pasek napędzający koło zamachowe ma być płaski o szerokości 3-4mm, paski pozostałe o przekroju kwadratowym lub okrągłym.

    GM
  • #3
    nowikzdw
    Level 22  
    No właśnie wyszła moja niewiedza..... Popisałem głupoty. Ale teraz już wszystko jasne. Wielkie dzięki za odpowiedz!

    Miałem jeszcze jeden problem. Nie działało przewijanie. Tzn. działało ale strasznie powoli tak jak odtwarzanie. Okazało się że stare paski, jak już mówiłem zrobiły się jak masło, przez co owy idler się ślizgał. Po wyczyszczeniu spirytusem działa jak natura chciała :)

    Serdeczne dzięki dla kolegi, który pięknie mi wszystko zaznaczył na zdjęciach. Dzięki Tobie naprawiłem sprzęt w 10 minut, a tak to pewnie siedziałbym cały dzień ;)

    Pozdrawiam i zamykam ;)
  • #4
    Grzegorz Markowski
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Nie używaj do czyszczenia elementów gumowych, zwłaszcza tych, które nie pracują na rozciąganie, czystego spirytusu.
    Dotyczy to bieżni idlera, rolki dociskowej i rolki napędzającej idler. Spirytus bardzo wysusza gumę i może spowodować jej stwardnienie. Teraz jest dobrze, ale po pewnym czasie może się okazać, że na idlerze występuje poślizg będący wynikiem stwardnienia gumy i pojawią się problemy z przewijaniem i nawijaniem taśmy przy odtwarzaniu. Wymienione wyżej elementy lepiej jest czyścić ciepłą wodą z mydłem.
    Paski napędowe można czyścić spirytusem, ale ja osobiście preferuję wodę i mydło.

    Za przewijanie i nawijanie taśmy przy odtwarzaniu są odpowiedzialne elementy wskazane na poniższym zdjęciu.
    Ich czystość i elastyczność warunkuje sprawne działanie tych funkcji magnetofonu. Musisz szczególnie uważać na gumową bieżnię idlera. Jeśli ona ulegnie uszkodzeniu, będzie problem z dobraniem zamiennika.

    Magnetofon YAMAHA K-560 jak założyć paski napędowe?

    GM
  • #5
    Dydzio
    Level 30  
    GM, podepnę się pod temat, żeby nowego nie zakładać: czym czyścić gumowe kółka pośredniczące? Chodzi mi o magnetofon MDS 411 D, przewijanie działa (drugi silnik) ale odtwarzanie niebardzo, obroty rolki (tej od kasety) "skaczą", ale rolka dociskowa kręci się regularnie, pasek nowy, więc coś jest na linni rolka dociskowa-kasetowa. Podejrzewam że kółko pośredniczące jest "stwardniałe", może trochę brudne. Czym to wyczyścić, rozmiękczyć, żeby ta guma lepiej łapała?

    Magnetofon YAMAHA K-560 jak założyć paski napędowe?
  • #6
    nowikzdw
    Level 22  
    Kolega GM używa ciepłej wody z mydłem, jak napisał wyżej ;)
    Powiem szczerze, że miałem ostatnio MDS 442, w którym bez kasety wszystko działało, ale po włożeniu kasety był poślizg i ani odtwarzanie ani przewijanie nie działało. Ściągnąłem zatem wszystkie rolki, które posiadają gumową bieżnię i dokładnie umyłem ciepłą wodą z mydłem. Po zmontowaniu wszystko działa jak należy :)

    Pozdrawiam
  • #7
    Dydzio
    Level 30  
    Zależało mi na sposobie bez rozczłonkowywania na czynniki pierwsze.
    Czytając inne strony i fora spróbuję dostać glicerynę (może będzie w Castoramie) i na wszelki wypadek kupię czysty spirytus (ratyfikowany sięon chyba nazywa).
    U mnie sytuacja jest taka, że nawet bez kasety na oko widać, że rolka naciągająca nie obraca się tak, jak powinna :(
  • #8
    Grzegorz Markowski
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Kółko pośredniczące wskazane niebieską strzałką da się w łatwy sposób zdemontować. Wystarczy zdjąć jedną zawleczkę. Czyszczenie jak wspomniano wyżej.
    Pamiętaj o tym, że na osi koła zamachowego czyli na wałku przesuwu, założona jest plastikowa tuleja w miejscu wskazanym zieloną strzałką. Jeśli jej powierzchnia będzie brudna lub zniekształcona, to kółko pośredniczące będzie "podskakiwać". Dostęp do tej tulei jest możliwy tylko po zdemontowaniu kółka pośredniczącego.
    Warto się również zainteresować stanem sprzęgła, które znajduje się pod prawym talerzykiem. Kółko pośredniczące przekazuje napęd od wałka przesuwu nie bezpośrednio na prawy talerzyk, ale na tzw. "podtalerzyk", który jest sprzęgnięty z właściwym talerzykiem za pomocą sprzęgła ciernego. Jeśli czyszczenie kółka pośredniczącego nie da poprawy, to trzeba się przyjrzeć sprzęgłu.

    Magnetofon YAMAHA K-560 jak założyć paski napędowe?
  • #9
    Dydzio
    Level 30  
    Można powiedzieć, że problem rozwiązany. Wyczyściłem kółko pośredniczące i podtalerzyk wodą z mydłem, do tego ustawiłem obroty na słuch i gra zadowalająco. Tulei na wałku przesuwu nie ruszałem (jej wyjęcie chyba wymaga zdjęcie całej ośki z kołem zamachowym i to na dobry początek!) Początkowo rolka napinająca jeszcze trochę skakała, ale chyba się wyrobiła (na ośki obu zdjętych kółek kapnąłem olej wazelinowy).
    Magnetofon, jak na swoje latka gra zadziwiająco dobrze, nawet głowica nie jest specjalnie zajechana :)
    Wielkie dzięki za pomoc!
  • #10
    Grzegorz Markowski
    VIP Meritorious for electroda.pl
    No to fajnie. :-) Co do ew. wymiany głowicy uniwersalnej w przyszłości, nie polecam stosowania głowic sygnowanych ALPS A668. Jeśli ma to być ALPS, to o symbolu B13S.

    GM