Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

zasilanie wielu odbiorników 12v w samochodzie z dieslem

19 Sie 2009 10:51 3411 19
  • Poziom 9  
    Witam,
    na wstępie zaznaczam ze nie mam zbyt dużego doświadczenia w temacie elektroniki więc proszę o wyrozumiałość.

    Mam następujący problem, w moim aucie bmw z 2000r z 3litrowym turbo dieslem występują jakieś zakłócenia w instalacji "zapalniczki"
    przynajmniej tak mi się wydaje ponieważ kiedy używam CB radia na odpalonym silniku to pomimo filtra wbudowanego w radio są straszne szumy/piski -znikają kiedy silnik jest zgaszony.
    Kiedy podłączałem przetwornice 12v>230 a do niej laptopa to ten co chwile pokazywal że zasilanie jest podłączane/odłączane.
    Największy problem był kiedy chciałem ładować 2tel. komórkowe jednoczesnie, do tego był włączony laptop-do przetwornicy i zamarzyło mi się uruchomienie CB radia - wówczas sam szum!
    Co ciekawe, problem znikał w samochodach benzynowych a w golfie 1,9tdi tez byly szumy w radiu ale juz takie "do zniesienia"

    Moje pytanie...
    czy jeśli podłączę drugi (mały) aku do mojej instalacji w sposób jaki znalazlem na forum tj. minus do minusa, a plus poprzez diode prostownicza tak aby prad plynoł tylko w jedna str, a następnie dołożył do tego jakiś stabilizator napięcia + może jakiegoś rodzaju filtr to bylo by lepiej ??

    Obecnie nie mam juz tej przetwornicy a w aucie potrzebuje używać 2ladowarek do tel. , CBradia, i komputera asus eee (zasilacz sieciowy ma 12v 3A) oraz wyśmienicie by było gdybym mógł podłączyć zewnętrzny dysk twardy (zasilacz sieciowy 12v 2A).

    wydaje mi się ze dobrym rozwiązaniem było by zasilanie laptopa i tego dysku pomijając użycie przetwornicy...
    Na forum znalazłem podobne wątki jednak jest ich zbyt wiele i nie do końca skupiały by się one na moim problemie...

    proszę o POMOC i pozdrawiam!

    a ha, planuję jeszcze używać transmitera FM który również by korzystał z instalacji samochodowej...
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 9  
    tak właśnie planuję zrobić, jednak jak już mam robic ten osobny obwód (zamontuje od razu dodatkowe gniazda) to myślałem o tym żeby było te 12V tak aby można było podłączyć bezpośrednio laptopa i dysk.
  • Pomocny post
    Poziom 12  
    Jak dołączysz drugi akku to nic nie da
    Według mnie wina leży po stronie alternatora. Myślę, że to on generuje te piski. Musiałbyś sprawdzić w drugim takim samym aucie. Kolego po co Ci przetwornica 12>230 do laptopa? Zrób poprostu stabilizator na 12V. Podciągasz drugi kabel od gniazda zapalniczki, dajesz stabilizator, gniazdko na końcu przewodu i musi działac. Potem podpinasz sobie co chcesz. kompa, transmiter, dysk, radio, ładowarki, itd. Musisz tylko zadbać o to, żeby nie przekroczyć maksymalnego prądu stabilizatora. Na moje oko wystarczy Ci taki 20A.
    Pozdrawiam
  • Poziom 9  
    Jaki to powinien być stabilizator ??
    powiedzmy taki na 20A ?
    i czy jest możliwość aby wpiąć gdzieś tam jeszcze jakiś filtr ??
    czy to już by nic więcej nie pomogło ??
  • Poziom 12  
    Filtra nie wpinaj. Daj stabilizator i podciąg sobie bezpośrednio zasilnie zapalniczki z akumulatora. Ja bym przełącznik który pozwala na obejście stabilizatora bo czasem będziesz musiał wpiąć inne urządzenia które potrzebują 14v
  • Poziom 9  
    Dobra, tak zrobię...
    mam "zbędny" jeden taki wypasiony kabel jak się wzmacniacze podłącza, jest sens go wykorzystać czy lepiej żeby leżał i czekał na jakiś sprzęt jeśli się dorobię ?
  • Poziom 12  
    No możesz tak zrobić ewentualnie jak masz miejsce to 4 albo 5 gniazdek zapalniczek i w obwód każdej stabilizator 5A np. Też by było. Ale jak Ci się nie chce to kabel od akumulatora tez da rade.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 9  
    dobra, to jeszcze tylko powiedz o co mam pytać jak pojadę do sklepu z elektroniką ??
  • Poziom 12  
    No jak masz kabel to nic :D podpinasz pod zapalniczkę i już. Spytaj czy maja stabilizatory impulsowe. 5-10A Zobacz jakie ceny są potem na allegro i już. A jak nie będzie Ci cena pasować to napisz do kolegi Qwet .
  • Poziom 9  
    OK, w sklepach 9bylem w 3elektronicznych
    rozkładali ręce że jedyne jakie mają to max 1,5A
    a potem mają ale to już są jakieś całe moduły ale i tak max 3A

    na allegro znalazłem ale w sumie też nie wiem czy to ma być jak gdyby pojedynczy element czy jakieś całe "urządzenie" a i tak nie znalazłem "mocniejszego" niż 5A

    możesz zajrzeć na allegro i podesłać mi jakieś linki na priv ??
    proszę...

    znalazłem w jednym ze sklepów taki już "gotowy" zasilacz do asusa eee ale kosztował 140zł !!!!
  • Poziom 26  
    Jest jeszcze takie rozwiązanie:
    zasilanie wielu odbiorników 12v w samochodzie z dieslem

    Oczywiście nie polecam tego rozwiązania! Za duży prąd jak na stabilizatory liniowe.


    Poza tym po co Ci stabilizacja napięcia w samochodzie? Co do odkłócania CB: Link
    Przeczytanie tego zajmie Ci trochę czasu, ale być może odnajdziesz przyczynę zakłoceń.
  • Admin grupy audio
    Powyższe porady można skwitować tylko w jeden sposób: ŁOMATKO!
    :arrow: Aprillia AF1
    Kolego, łatwo jest napisać "taki ze 20A wystarczy". Proszę zatem wziąć się i zbudować taki stabilizator, zważywszy na to, że stabilizujemy de facto 12V (podczas jazdy samochodem będzie ok. 14V) na 12V, czyli spadek napięcia na stabilizatorze wyniesie dużo poniżej typowego dla stabilizatorów liniowych - 3V, zatem poprawnie pracowało to nie będzie. Kolejna sprawa do odprowadzenie dość dużej mocy w postaci ciepła - zakładając te 14V podczas jazdy, to już mamy 40W przy prądzie 20A!
    Do takich zastosowań nadaje się przetwornica impulsowa, tylko po co przetwarzać 12V na 12V? Nie wspomnę już o tym, że sama przetwornica również generuje całe mnóstwo zakłóceń i wcale nie łatwo sobie z tym problemem poradzić.

    Za następne takie błyskotliwe porady udzielę ostrzeżenia. Kolegi porady jak widać doprowadziły do tego, że niezorientowany autor tematu bez sensu chodził po sklepach i szukał czegoś, czego nie ma. Nawet gdyby było to i tak kosztowałoby odpowiednią sumę i oczywiście byłoby nieprzydatne!
    :arrow: etezet
    Kolegi układ również się do niczego w tym wypadku nie nadaje - za duży spadek napięcia na elemencie regulacyjnym. Poza tym 15A z BD911? To tylko pobożne życzenia!

    I na koniec:
    :arrow: insect
    Dyski twarde komputerów potrzebują dwóch napięć zasilających - 5 i 12V. Wyjątkiem są dyski 2.5" do notebooków - one wymagają tylko 5V, zatem nie da się tego podłączyć wprost do instalacji samochodu.
    Moja rada: Nie szukaj stabilizatora, bo nie znajdziesz, a tylko stracisz czas i pieniądze. Są co prawda stabilizatory LDO, ale wątpię by cokolwiek to pomogło. Znajdź przyczynę zakłóceń w instalacji i ją usuń.
  • Poziom 12  
    Powiedziałem żeby spytał o stabilizator impulsowy. Umie kolega czytać?
  • Poziom 26  
    Artur k. napisał:
    etezet
    Kolegi układ również się do niczego w tym wypadku nie nadaje - za duży spadek napięcia na elemencie regulacyjnym. Poza tym 15A z BD911? To tylko pobożne życzenia!


    Tak, ja to wiem. Częsciowo napisałem pod obrazkiem.
    Wcale nie miałem na myśli, że BD911 wytrzyma 15A, bo na pewno nie wytrzyma. Problemem jest tu te 3V.

    Tak jak pisał Artur k. stabilizowanie 12V w samochodzie mija się z celem. Bardzo głupi pomysł.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 12  
    Stabilizowane 12 v to chodziło mi o zasilanie dysku.
  • Admin grupy audio
    Aprillia AF1 napisał:
    Powiedziałem żeby spytał o stabilizator impulsowy. Umie kolega czytać?

    A rozumie Kolega to, że sam stabilizator impulsowy wygeneruje jeszcze więcej zakłóceń niż te z którymi mamy do czynienia? Poza tym stabilizator impulsowy również wymaga napięcia wejściowego większego niż wyjściowe, a to w tym wypadku nie jest możliwe!
    Jedyne co ma szansę tu działać to przetwornica DC/DC 12V/12V z transformatorem, tylko po kiego grzyba coś takiego robić i borykać się z dodatkowymi problemami?

    P.S. Dyski, jak już napisałem wymagają dwóch napięć - 12V i 5V lub 2.5" do laptopów - tylko 5V, po co więc takie porady?
  • Poziom 9  
    a więc...
    mój dysk czerpie 5V najwyraźniej z USB ponieważ zasilacz podaje mu tylko i wyłącznie 12V - sprawdziłem miernikiem, dokladnie to 12,2V
    i zapotrzebowanie dysku to 2A
    Do tego chciał bym mieć te przetwornice 12/12 dla laptopa, bo nie wiem czy może on być podłączony wprost z instalacji samochodowej,zasilacz sieciowy podaje mu dokladnie 12,2V
    bądź co bądź w czasie jazdy w instalacji samochodowej mam tam około 14,5V
    niby tylko 2,3V więcej ale nie wiem czy to nie zaszkodzi np. baterii...

    więc w sumie potrzebował bym 12-13V 5A (wydaje mi się że lepiej aby było jeszcze troszkę zapasu czyli powiedzmy 5,5A)

    Jak uważacie ??
  • Admin grupy audio
    Kolego, zostało tu już kilkakrotnie napisane - przetwarzanie 12V na 12V nie ma żadnego sensu. Poza tym budowa jakiejkolwiek przetwornicy impulsowej o większej mocy, to nie jest zadanie dla początkujących.
    W samochodzie teoretycznie (przy wyłączonych wszystkich odbiornikach) występuje napięcie 14.4V, w praktyce będzie ono raczej zbliżone do 14V (13.8, 14V).

    Najwyraźniej Kolega nie ma dysku twardego, a zewnętrzną kieszeń na dysk twardy, a to duża różnica - 5V jest wytwarzane przez elektronikę w niej zawartą!
  • Poziom 9  
    No co do dysku, to mam taki po prostu kupiony w sklepie...
    caly kompletny, z obudowa i zasilaczem, nie ze kupiłem osobno dysk a osobno kieszen... tylko po prostu kupiłem zewnętrzny,markowy dysk twardy 3,5" -przynajmniej tak widniało na na fakturce i instrukcji obsługi.

    W takim razie, jak mogę podłączyć owe urządzenia do instalacji samochodowej, bez obaw o ich uszkodzenie ??