Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
AM TechnologiesAM Technologies
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektroniczny zapłon na układzie scalonym At89C2051.

03 Cze 2004 23:52 61220 138
  • Poziom 20  
    Witam

    Zastanawiam sie czy jest ktos na forum kto zrobił elektroniczny zapłon do samochodu na procku. Przegladałem duzo czasopism i nic nie znalazłem co by przypominało to o co mi chodzi.
    Ja zrobiłem takowy na At89C2051.
    Wykonuje wyprzedzenie zapłonu w funkcji obrotów na dwóch charakterystykach zapisanych w pamieci a przełączanych przełacznikiem podcisnieniowym.Do 1000 obr. jest stałe wyprzedzenie 10* a przy rozruchu nie ma wyprzedzenia co ułatwia odpalenie (zima). Projekt swój oparłem na DIGIPLEKSIE z CC900 gaźnik z tym,
    że tam jest motorola i koło impulsowe a u mnie sygnały są z halla (przerobiony aparat zapłonowy).
    Może ktoś ma jakies doświadczenie w tym temacie i wymienił by sie spostrzeżeniami odnosnie procedur czytania koła impulsowego (5 zębów), może inny procek.....

    Pozdrawiam

    MAREK
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • Poziom 30  
    ja się zastanawiałem nad zrobieniem zapłonu ale do motocykla narazie. Doszedłem do tego że koło impusowe jest dużo lepsze niż jaki kolwiek hallotron. A tak prawdę mówiąc to im więcej impulsów tym lepiej. Dlaczego? wystarczy dac ostro gazu i zauwazysz że iskra w twoim układzie zaczyna się rozjeżdżać (opóżnia się). Ja liczę czas od impulsu do impulsu na kole i jakoś to wychodzi (jest 5 nacięć na kole co 60 stopni(jednego GMP niema)). Narazie jeszcze nie testowałem tego na prawdziwym silniku ale mam zrobiony model takiego silnika z kołem impulsowym (silnik elektryczny plus tarcza z nacięciami i transoptor szczelinowy) Co do procka to ja próby robię też na 2051 ale docelowo to byłby atmega 8 z wbudowaną pamięcią i do tego interfejs rs232 tak aby można było podglądać parametry na bieżąco i zmieniać parametry - coś ala profesjonalne urządzenia.
  • Poziom 20  
    no dobra z tymi piecioma zębami a kiedy wiesz żeby dac iskre?
    dlaczego myślisz że hallotron jest zły?
    ja użyłem hallotronu bo już tam był tylko zlikwidowałem mechanizm przyspieszania zapłonu.
    opóźnienie zapłonu w czasie przyspieszania obrotów jest korzystne.
    ja w tym swoim układzie mogłem podłaczyc wyś. LCD i miałem odczyt danych podczas uruchamiania układu,ale miałem wtedy ograniczenie obrotów do ok 3000 bo sie procek nie wyrabiał. bez LCD chodził do 7000.

    fajnie że sie odezwałeś bo mam z kim o tym pogadać

    wajtuje na twoją odpowiedź :)
  • Poziom 14  
    Ja robilem cos takiego ( z qmplem), tylko ze byl to kompletny modul samochodowy. A dokladniej sterowanie zaplonem i wtryskiem w silniku z.... Malucha!!
    Zdjecia sa na www.kubagert.prv.pl.

    Cytat:
    Narazie jeszcze nie testowałem tego na prawdziwym silniku ale mam zrobiony model takiego silnika z kołem impulsowym (silnik elektryczny plus tarcza z nacięciami i transoptor szczelinowy)

    My tez mielismy silnik elektryczny i tarcza 36-1 zabek, do tego czujnik indukcyjny (tak jak w samochodach). Na silniku elektrycznym wszystko dzialalo bez problemow, jaja sie zaczely jak to uruchomilismy na spalinowym. Nie dosc ze nic nie dzialalo tak jak na silniku elektrycznym, to jeszcze doszly zaklocenia ze swiec zaplonowych ktore skutecznie resetowaly procesor (radze dac duzo kondensatorow filtrujacych zarowno o duzej pojemnosci jak i takich o bardzo malej)

    W razie problemow piszce, chetnie pomoge

    Pozdrawiam
    kubagert
  • Poziom 20  
    O właśnie otake coś mi chodziło.
    Niewiedziałem jak zrobić procedure odczytu impulsów z koła scerbatego bes jednego semba :)
    własnie ściagam program źródłowy z twojej strony na tego pica może mi sie uda rozszyfrować to i pokombinuje na '51ce o ile bedą możliwości sprzętowe tego procka (?)

    straszny transfer.......
  • Poziom 30  
    ja już wcześniej znalazłem tą stronę i trochę pooglądałem tych filmików. Tak trzymać. Co do liczenia odstępu między ząbkami to ja używam tylko jednego tajmera. Czujnik jest podłączony do przerwania i ono mi najpierw wpisuje wartość z tajmera do kolejnej zmiennej potem resetuje tajmer i puszca od nowa. zmienneych pomocniczych mam tyle co przerw między występami. Całość przetwarzania pomiarów i obliczanie opóxnienia ma w pętli głównej programu bo nie może być żadnego opóżnienia między odczytem zeba a wystartowaniem kolejnego tajmera do odmierzania czasu do zapłonu. I właśnie to jest u mnie problem bo obliczanie można wykonać na ostatniej zmierzonej przerwie a nie na aktualnie mierzonej. I dlatego jak silnik ostro przyspiesza to zapłon się opóźni(znaczy zbliża się do GMP zamiast się oddalać). Co do wykrywania najdłuższej przerwy to zwykłe porównanie tablicy kilku wartości i mam index danej która jest największa i po tym ustalam która była poprzednia - to daje informację gdzie zacząć odliczanie do zapłonu.
  • Poziom 12  
    Jak ktos chce moge podesłać kompletny projekt który był uruchamiany na maluchu, 1 magnesik na wale silnika 45 st przed punktem Z ( ja umieściłem go na kole które napedza pasek klinowy do alternatora) + hallotron .
    Układ ma takie funkcje jak :
    - charakterystyka wyprzedzenia, w stosunku do obrotów
    (60 - 7000obr/min) - 30 punktów (pomiędzy sąsiednimi punktami liniowa, jednym słowem charakterystyka składa się z 30-tu liniowych aproksymacji krzywej)
    -kalibrowanie za pomocą 2 przycisków na układzie (reguluje kont wyprzedzenia statyczny - przydatne w przypadku nie dokładnego umieszczenia magnesiku na kole - mozna to skalibrować)
    -automatyczne wyłaczenie prądu cewki po 5s bezczynności w celu oszczędania akumulatora,
    -elektroniczna stabilizacja prądu cewki (stała maksymalna energia iskry w pełnym zakresie obrotów)
    -po podłaczeniu LCD pokazuje na nim pr obrotową i aktualny kat wyprzedzenia

    Układ nie ma:
    -nie ma komunikacji po RS232 bo nie chciało mi się tego dalej ciągnąć - nie mam zbytnio czasu, punkty charakterystyki ma na stałe w pamnięci,
    ( można by dobudowac RS232 - wgrywanie charakterystyk z PC, monitoring stanu pracy silnika na PC)
    -Rownież układ nie ma zmian chcarakterystyki w zależności od obciążenia silnika(np. pomiar ciśnienia w kanale dolotowym) i temperatury.
    Jednak PCB ma wyprowadzone wyjścia z przetworników A/D umieszconych w ATmega8, więc wystarczy modyfikacja softu.
    - jak ktoś ma ochote może pokombinowac z jakimiś doładowaniami czy wtryskami

    Jak ktoś chce to rozbudowywac dalej moge wysłać na email to co mam. W zamian za opublikowanie swojej pracy na forum lub wysłanie efektów swojej pracy do mnie - nie mam czasu się tym zająć, a zciekawości bym sobie zmodernizował układ i sie trochę tym pobawił.

    źródła są w bascomie , kompilowany na ATMEga8,
    PCB - protel
  • Poziom 20  
    cały czas zastanawiam sie jak napisać procedure obsługi tego koła impulsowego z paroma zębami lub wieńca zębatego bez jednego zęba
    na '51 . ma to ktoś może być na inny procek to by sie to zaadaptowało.

    pisze.......pisze......pisze.....
  • Poziom 20  
    czesc

    jezeli interesuje Cie program oparty na kole zamachowym z wycietym zebem to zalaczam takowy. Jest w bacomie, na AVR i na 51.
    Czujnik indukcyjny wpolpracujacy z kolem zamachowym zapewnia bardzo doklade wskazania, predkosci obrotowej, jak i punktu odniesienia. Fajnie to brzmi, ale w praktyce jest ciezkie do zrealizowania.
    1. Po wycieciu zeba zaczynaja sie problemy z zazebianiem.
    2. Problemy z formowaniem sygnalu z czujnika indukcyjnego.
    Te dwa podpunkty zajely mi strrraaasznie duzo czasu :) Jak to ma byc projekt tylko do zabawy to nie polecam..

    Nie wiem czy Ci pomoze ten program, niewile jest komentazy. Jak bys nadal mial problemy to moge pomoc przy projekcie.
  • Poziom 20  
    no dobra mam te basy
    a mógłbyś cos więcej powiedzieć o tym układzie?
    jakie koło impulsowe? itp.
    z tym czujnikiem to nie jest trudna sprawa mam schemat orginału z DIGIPLEXA na scalaku mam też swój układ na 2 tranzystorach.
    Tylko nie ma dalej tego koła impulsowego i nie mam sie na czym oprzeć przy pisaniu programu.
  • AM TechnologiesAM Technologies
  • Poziom 20  
    koło impulsowe... koło zamachowe z wyciętym zębem. Ząb wycięty 104 st przed GMP. Jeżeli wyodrębnisz z całego sygnału ten jeden impuls, to juz nie ma zadneo problemu. W załączniku jest przebieg takiego sygnału. Zwiększenie amplitudy odpowiada temu wyciętemu zębowi. Problem jest w tym, że napięcie na czujniku najpierw rośnie wraz z obrotami, a pozniej maleje. tak jak na rysunku drugim. Sporo musiełem się namęczyć żeby zrobić układ formujący. Narazie chodzi, ale nie wiem jak bedędzie np. w zime.
    Jak mozesz to podaj ten schemat co masz. Może tam będzie jakies przełomowe (dla mnie :) ) rozwiązanie.

    No a co do tego koła, to nie ma ty żadnej filozofii, Możesz zrobic zwykłe koło z wycięciem 90 st, przed GMP i to było by najlepsze rozwiazanie. Jak silnik jest 4-cyl. to juz procek odlicza kolejne 180 st. Tylko ze cewki muszą byc dwie dwubiegunowe.
  • Poziom 20  
    Cześć

    projekt troche poszedł na bok z braku czasu
    sokmarcin powiedz mi ile zębów ma to twoje koło bo narazie powiedziałeś że nie ma jednego

    chociaż jakby sie zastanowić to to nie ma większego znaczenia......

    bo i tak szukasz dziury ale jak wiesz co ile stopni jest ząb to da się dokładniej obliczyć prędkość obrotową

    musze znaleźć kogoś kto mi zrobi takie koło np. 36 zębów a ja już sam mu wybije ten jeden :)

    narazie próbuje zrozumieć PICa (jakiś chiński procek)
  • Poziom 30  
    Witam.
    Ja narzie doszedłem do czegoś takiego. Po wielu próbach mam na stole model(silnik elektryczny i na nim tarcza kodowa do tego transoptor szczelinowy) i do tego płytka testowa i prosty stroboskop. Aktualnie wszystko działa na 90s2313. Tarcza kodowa ma wycięcia co 45 stopni(8 sztuk) i dodatkowo jedno 10 stopni po GMP. Programik jest napisany w bascomie. Narazie nie mam prawdziwego silnika do dyspozycji ale na stole wszystko gra wyśmienicie. Program jest skonstruowany następująco:
    jest jeden licznik(timer1) który zlicza impulsy sytemowe podzielone przez 8.
    W momencie wykrycia wycięcia na kole jest generowane przerwanie a w przerwaniu zatrzymywany jest timer1 i jego wartość wrzucana do zmiennej. Tych zmiennych jest tyle co pól między wycięciami(9 sztuk). w pętli głównej najpirw jest wykrywane która zmienna jest najmniejsza(szukamy tego fragmentu 10 stopni) i potem jest określane po którym impulsie mamy GMP. Tak naprawdę to jest określane jedno pole przed GMP. Potem są obliczane obroty(narazie z dokładnością do 100) i aktualne wyprzedzenie dla tychże obrotów(są dwie mapy pamięci - normalna i jak się otworzy przepustnicę). Tymczasowo kąt jest co 0.5 stopnia. Wartość wyprzedzenia jest konwertowana na liczbę impulsów do odliczenia po ostatnim wycięciu przed GMP. Wartość ta jest wpisywana do rejestru porównującego(compare1a) i w momencie zrównania generowane jest przerwanie w którym zerowany jest jeden pin = iskra.
    Tyle żeby narazie nie zanudzać.
    Dodam jeszcze że wyprzedzenie jest obliczane ze wszystkich pól które mają po 45 stopni(7 sztuk) i w jest brana zawsze najaktualniejsze wyprzedzenie - to poto żeby nagłe przyspieszenie nie zmieniało wyprzedzenia. Narazie działa ale chyba będe musiał jeszcze uwzględniać różnicę między kolejnymi polami aby można było i ostro naciskać gaz.
    Planuję jeszcze przeniesienie map zapłonu do pamięci zewnętrznej(2402?)żeby dało się łatwiej zmieniać i testować.
    Jak już wszystko sprawdzę na prawdziwym silniku to się podzielę wynikami pracy na elektrodzie - zainteresuje może większe grono posiadaczy dwusuwów i nie tylko.
    Pozdrawiam
  • Poziom 20  
    po pierwsze NIE zanudzasz bo to bardzo ciekawe co piszesz

    po drugie docelowo musiał byś zmienić ten czujnik z opto na indukcyjny
    bo na prawdziwym silniku w akcji to długo nie pochodzi (tam jest troche brudniej niż na biurku) po za tym gdzieś czytałem (radioelektronik) że ten opto wprowadza nieznaczne opóźnienie przy wyższych prędkościach

    po trzecie czy zdążysz odczytywać eeproma (mapa wyprzedzenia) przy np 6000rpm ?

    po czwarte przy przyspieszaniu silnika (większe obciążenie) jest wskazane opóźnienie zapłonu

    narazie niemam koła impulsowego bo warsztaty szkolne są zamknięte a tam mam wtyki :)
  • Poziom 20  
    ja w swoim "projekcie" timer0 wykorzystuje do pomiaru czasu po między zębami(dwa są na kole) jeżeli timer się przepełnił to program nie realizuje wyprzedzenia i wali iskrą odrazu 0 stopni lepiej zapala silnik zimą

    do 1000 obrotów tak jak pisałem wczesniej jest stały kąt 10 stopni
    od 1000 do 1500 obroty są obliczane z dokładnością co 10 bo tam charakterystyka szybko narasta do góry
    od 1500 do końca czyli 7000 obroty są co 20

    timer1 wykorzystuje do odliczania czasu trwania iskry 2,5ms
    mam też wbudowaną obsługe LCD na początku program bada czy jest podłączony i wyświetla obroty i wartości komórek z mapy
    w tym trybie ma ograniczoną prędkość maksymalną bo LCD pożera troche czasu poprostu nienadąża
    problem tkwi w tym że nie ma w procku żadnego przechwytywania wartości timera i trza czekać w programie głównym na to aż timer0 osiągnie wartość pobraną z mapy czyli dwa bajty na jeden punktw funcji obrotów (hmmm chyba wiecie o co mi chodzi)
  • Poziom 30  
    Marek ja kbyś mógł to wrzuć fragment schematu z digiplexa odpowiedzialny za przetwarzanie sygnału z czujnika indukcyjnego na na sygnał strawny dla procka. Tutaj jest coś co ja kiedyś znalazłem ale nie wiem do końca czy działa bo jeszcze się nim nie bawiłem. Co do prędkości to 6000RPM to tylko 200Hz(dla 4 cylindrów i czterosuwa) więc pamięć działąjąca nawet na 100kHz się spokojnie wyrobi - wkońcu odczytujemy tylko jedną wartość typu bajt. U mnie czujnik optyczny ma pracować pod pokrywą silnika(motocykl) więc zanieczyszczenia mu nie grożą a opużnienie 5mikrosekund nie wnosi praktycznie nic - a jest sporo prościej bo na wyjściu już jest sygnał cyfrowy 0,1.
  • Poziom 30  
    A i jeszcze jeden obrazek(właściwie dwa). W sumie zastanawiam się teraz jak bardzo silnik może zwiększyć swoje obroty podczas jednego obrotu wału?
    Co do wyprzedzenia to wiadoma sprawa że trzeba je zmieniać. Pisząc jedna wartość z pamięciu miałem na myśli jedną dla aktualnych obrotów. A jeżeli mamy rozdzielczość 100RPM i obroty do 10000 to daje 100 róznych wartości(u mnie 200 bo jest jeszcze czujnik położenia przepustnicy). A i jeszcze jedno - kto wie dokładnie ile w określonych warunkach spala się mieszanka w cylindrze? Spotkałem się z tym że jak jest gęsta(pełne otwarcie przepustnicy) to ok 0,7 ms a jak na jałowym to jakieś 1ms?
  • Poziom 20  
    szymtro napisał:

    A i jeszcze jedno - kto wie dokładnie ile w określonych warunkach spala się mieszanka w cylindrze? Spotkałem się z tym że jak jest gęsta(pełne otwarcie przepustnicy) to ok 0,7 ms a jak na jałowym to jakieś 1ms?


    Czas spalania zależy od tak wielu czynników, że nigdy tego dokładnie nie określisz.
    1. Ilość mieszanki
    2. Jakość
    3. stopień sprężania
    4. Kształt komory saplania
    5. Stopień naełniania cylindra
    6. Ilość pozostałych spalin
    7. Wilgotnośc powietrza
    i pewnie jeszcze wiele innych...

    Tak więc nie ma szans na policzenie. Optymalny kąt wyprzedzenia zapłonu dobiera się doświadczalnie.

    Generalnie zasada jest taka - większe obciążenie - mieszanka spala się szybko bo jest jej więcej i jest bardziej spżona (zmniejszamy wyprzedzanie)
    małe obciążenie - mniej mieszanki, mniej spręzona, bardziej uboga, spala się wolniej - zapłon przyśpieszamy.
    Do tego dochodzi regulacja wyprzedzania w funkcji obrotów.

    Sam czujnik położenia przepustnicy nie wystarczy. żeby okeślić ilość powietrza (lub też mieszanki) potrzebany jest jeszcze czujnik podciśnienia.
  • Poziom 20  
    sokmarcin ILE ZĘBÓW MA TWOJE KOŁO IMPULSOWE
  • Poziom 20  
    nie rysowałem nigdy schematów na kompie a skanera też nie mam
    dlatemu opisze mój interface do czujnika indukcyjnego
    jest to prosty przerzutnik bistabilny na 2 tranzystorach NPN

    sygnał z czujnika przez 10K dalej do masy 2 diody 1n4148 zaporowo i 2 normalnie czyli taki ogranicznik napięcia +1,2V -1,2V
    dalej przez 4k7 do bazy T1 baza T1 też przez 68K do masy
    emiter T1 do masy
    kolektor T1 do bazy T2 i do 5V przez 30K
    emiter T2 do masy
    kolektor T2 przez 4k7 do 5V, przez 1M do bazy T1 i to jest wyjście

    wszystko :)
  • Poziom 20  
    MAREK74 :arrow: kołem impulsowym jest koło zamachowe. Ma 123 zęby i jeden wycięty, czyli 122. Wycięty jest 104 st. przed GMP.

    Bardzo fajnym programem do rysowania prostych schematów jest crocclip. Ale w internecie go nie widze, mam na kompie zajmuje 800 kb, moge wysłac na maila. Nie wiem czy na stronie moge zamieścić...
  • Poziom 18  
    temat bardzo ciekawy i ambitny sam jestem zainteresowany jakims opracowaniem takiego procesorowego zaplonu cos takiego baartdo przydaje sie przy tuningowaniu silnika jesli zmieniamy stopien sprężania wspulczynnik napelniania cylindrów poprzez zmiany faz rozrzadu oraz dynamiki przeplywu mieszanki przez kanal dolotowy to konieczna jest równierz korekta charakterystyki kata wyprzedzenia zaplonu i taki wlasnie moduł uniwersalny do tego nadaje sie idealnie pozdrawiam i życze dalszych owocnych prac
  • Poziom 30  
    Chłopaki a co powiecie na tranzystory typu Power Mosfet do sterowania cewką zapłonową? Ostatnio wymieniałem tranzystory w płycie głównej i tak sobie pomyślałem. Są przecież takie tranzystory na napięcie ponad 400V i odpowiedni prąd. Znalazłem też coś podobnego w sklepie ale jakoś cena narazie mnie szokuje - 14zł za 1 sztukę. Pytam wbo w okolicy nie mogę nigdzie kukić pojedyńczych sztuk BU931, no i troszkę przeszkadza mi to napięcie strat na tym BU - 1,5V przy zasilaniu standardowo 6V to troszkę dużo się traci - narazie zrezygnowałem z pomiaru prądu bo te kolejne 0,6V powoduje tyle że iskra staje się strasznie słaba. Zastanawiam sie również nad zapłonem typu CDI a więc oparty na rozładowywaniu kondensatora?
  • Poziom 20  
    szymtro napisał:
    Chłopaki a co powiecie na tranzystory typu Power Mosfet do sterowania cewką zapłonową? Ostatnio wymieniałem tranzystory w płycie głównej i tak sobie pomyślałem. Są przecież takie tranzystory na napięcie ponad 400V i odpowiedni prąd. Znalazłem też coś podobnego w sklepie ale jakoś cena narazie mnie szokuje - 14zł za 1 sztukę. Pytam wbo w okolicy nie mogę nigdzie kukić pojedyńczych sztuk BU931, no i troszkę przeszkadza mi to napięcie strat na tym BU - 1,5V przy zasilaniu standardowo 6V to troszkę dużo się traci - narazie zrezygnowałem z pomiaru prądu bo te kolejne 0,6V powoduje tyle że iskra staje się strasznie słaba.


    Myśle że dobry pomysł. Widziałem gdzieś projekt zapłonu na mosfecie. Małe straty, niski koszt samego tranzystora...
    Przejżałem katalog i:
    IRF840 500V 8A - ok 5zł
    IRF740 400V 10A - ok 4,5 zł
    Z tych tańszych to tylko takie znalazłem, reszta to już droga (20-50)

    Z bipolarnych stosowałem BU931 (400V 15A) i TIP162 (380V 10A). Oba dobrze sie sprawowały. BU931 ma duży zapas prądu, nigdy pożądnie go nie zagrzałem, był zaledwie ciepły i to na radiatorze z jakiegoś ruskiego telewizora. jago wada to cena - płaciłem 23 zł - i rozmiary - obudowa TO-3. TIP162 bardziej sie grzeje ale jest mniejszy (chyba SOT93) i jest tani - 10 zł.
    Spadki napięć z tego co pamiętam to coś koło 2V było, na Tipie chyba nawet więcej. Szymtro :arrow: zasilanie 6V? trabant?
    Na jakiej podstawie stierdziłeś, że iskra jest słaba?


    Cytat:
    Zastanawiam się również nad zapłonem typu CDI a więc oparty na rozładowywaniu kondensatora?


    Napewno zapewnia dużą energię wyładowania, ale troche więcej zabawy z tym układem (przetwornica, kondesatory). Moim zdaniem nie warto. Dobrze zrobiony układ traznystorowy (i dobra cewka, bo sam traznystor nic nic nie daje) również zapewnia dobre parametry zapłonu.
  • Poziom 20  
    dawno dawno temu bawiłem się w budowe modułu zapłonu zamiast przerywacza i do tego miałem BU323A
    ale on ma duży spadek napięcia. próbowałem z innymi tranzystorami na wysokie napięcie ale tylko on działał poprawnie tzn dawał dobrą iskre.
    od tego czasu pojawiły sie inne tranzystory . ja teraz używam orginalnych modułów mocy i nie bawie sie w budowe czegoś co kosztuje 10zł na szrocie i na dodatek jest spawne :)
    no ale jak bym miał instalacje 6V to bym pewnie coś kombinował
  • Poziom 18  
    Mysle że nie ma wiekszego problemu z zastosowaniem tranzystora MOSFET w stopniu końcowym modułu zapłonowego nalezy tylko zmienic sposób sterowania nalezy wziac pod uwage pojemnośc bramki (czas przelaczania)
    tronzystory z serii bu931z,941z itp. stosuje sie
    czesto z powodu wbudowania diody zenera (!baza-kolektor) która zabezpiecza tranzystor przed przekroczeniam dop. napiecia c-e
    Jesli chodzi o spadki napiecia w ukladach tzw stabilizacji pradu cewki to jest to problem dotyczacy tylko prostych elektronicznych modulów zaplonowych które mozemy traktowac bardziej jak " wzmacniacze iskry" w mikroprocesorowych ukladach zaplonowych stabilizacja pradu odbywa sie na zasadzie sterowania ze stalym czasem przewodzenia tranzystora takie sterowanie ma mniejsze straty mocy na tranzystorze nie musimy stosowac duzych radiatorów ( nie ma zadnego rezystora do pomiaru pradu pomiedzy emiterem a masa ukladu czas przewodzenia tranzystora jest scisle dobrany do typu cewki zaplonowej ( chodzi o indukcyjnosc uzwoj. pierwotynego)
  • Poziom 11  
    Witam!

    Wszystcy tak piszą o tych elektronicznych zapłonach wyprzedeniu o czujnikach indukcyjnych a czy ktoś próbował stworzyć sam czujnik indukcyjny?
    Potrzebny by mi był do motocykla Jawa 350 Zakupiłem już moduł elektroniczny od poloneza tylko teraz nie mam czujnika może ktoś ma schemat jak takie coś zrobić?? Aha a tak pozatym to czym się różni czujnik magnetoindukcyjny od indukcyjnego ??? i jaka jest ich zasada działania?

    Pozdrawiam
  • Poziom 13  
    przemek.opalski napisał:
    Witam!

    Wszystcy tak piszą o tych elektronicznych zapłonach wyprzedeniu o czujnikach indukcyjnych a czy ktoś próbował stworzyć sam czujnik indukcyjny?
    Potrzebny by mi był do motocykla Jawa 350 Zakupiłem już moduł elektroniczny od poloneza tylko teraz nie mam czujnika może ktoś ma schemat jak takie coś zrobić?? Aha a tak pozatym to czym się różni czujnik magnetoindukcyjny od indukcyjnego ??? i jaka jest ich zasada działania?

    Pozdrawiam

    Wystarczy, że zobaczysz do "Elektroniki dla Wszystkich" nr 11/2004. Wszystko o co pytasz jest tam dokładniutko opisane i narysowane :)

    Pytanie do Szymtro, czy udało Ci się uruchomić ten zapłon
    ???
  • Poziom 30  
    Szybka odpowiedź: jeszcze nie jest zamontowany na modelu(motocykl) ale u mnie na stole laboratoryjnym działa wyśmienicie.
    Szczerze mówiąc to przez pracę nie mam czasu zeby pojechać do znajomych(ok 250km) i przetestować to. Ale myślę że musi działać - kwestia dobrania map zapłonu aby silnik działał płynnie.
    A jeśli ktoś ma ochotę to chętnie nawiąże bliższe kontakty na tenże temat. Najchętniej w okolicach warszawy.
  • Poziom 11  
    moze ktos ma jakis projekt na samodzielny iskrownik do swiecy ?? (generator iskry o stalej czestotliwosci)