Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak wyciszyć silnik dwusuwowy?

wojtek12345 06 Cze 2004 00:35 29184 32
  • #1 06 Cze 2004 00:35
    wojtek12345
    Poziom 23  

    Potrzebuję wyciszyć silnik od kosiarki i szukam informacji o możliwości zbudowania we własnym zakresie tłumika (tłumików), które maksymalnie wyciszyłyby pracę silnika jednocześnie nie zabierając zbyt dużo mocy.

  • #2 07 Cze 2004 00:41
    nikos4x4
    Poziom 11  

    Oklej silnik welna mineralna..... napewno bedzie cichszy. No i pamietaj o neonie nad gaznikiem..... podobno zle moce odgarnia :D



    Pozdrawiam
    Nikos Toyota 4Runner 4x4 3.4 V6 Supercharged

  • #3 07 Cze 2004 01:20
    Adaś
    Poziom 11  

    Chyba najbezpieczniej jest ją wyłączyc jest wtedy idealna cisz i bezpiecznie !!
    Pozdrawiam
    To nie jest dział "Na wesoło". Ta odpowiedź nic nie wnosi do tematu.Literówki![h]

  • #4 07 Cze 2004 01:31
    WoŹnY
    Poziom 28  

    Tak na wstępie to gratuluje poprzednich wypowiedzi :!:
    Oczywiście są na miejscu i na temat :!: 8O

    Teraz do sedna

    Może dałoby coś zastosowanie kolejnego tłumika tak jak to miejsce w samochodach, (tłumik środkowy i końcowy) Spróbuj kupić na auto złomie jakiś za kilka złotych i sprawdź jakie efekty przynosi. Napewno dorym pomysłem byłoby wykombinować dźwiękochłonną obudowę, np z wełną mineralną, ale zostaje do rowiązania poważny problem związany z chłodzeniem :!: Myślę że nie uda się Tobie wiele zmiejszyć chałasu ale możesz bynajmniej poprubować. W książkach modelarskich można napotkać opisy budowania tłumiów, może i tam warto zaczerpnąc informacji.

    Pozdrawiam WoŹnY
    ORTOGRAFIA![h]

  • #5 07 Cze 2004 09:53
    wojtek12345
    Poziom 23  

    Dzięki WoŹnY za rzeczową odpowiedź. O wyciszeniu przez obudowanie juz myślałem i mam koncepcję aby obudować a jednocześnie zapewnić obieg powietrza do chłodzenia. Tak jak piszesz chcę dołożyć jeden lub dwa tłumiki, ale nie mogę znaleźć żadnych wskazówek dotyczących sposobów projektowania tłumików. Na codzień zajmuję sie elektroniką, ale mam dostęp do odpowiednio wyposażonego warsztatu mechanicznego, gdzie mógłbym sobie zrobić taki tłumik. Problem z zastosowaniem oryginalnych tłumików polega na tym, że chciałbym aby te tłumiki były mniejsze od samochodowych i miały średnicę wydechu 22mm.

  • #6 07 Cze 2004 10:06
    Lisciasty
    Poziom 17  

    Jeśli wlot powietrza jest gdzieś na wierzchu, spróbuj założyć tam również jakiś mały tłumik, np. plastikowe pudełko lub coś podobnego (hałas ssania potrafi być również dokuczliwy).

    Co do tłumików wydechu, znajomy mechanik mówi, że producent (zwykle)
    stosuje rozwiązania zapewniające silnikowi optymalną pracę (sprężanie itp.) i zmiany w budowie wydechu mogą wpłynąć na pożeranie paliwa.

    Niektórzy zalecają włożenie do tłumika stalowych gąbek do mycia naczyń, ale to rozwiązanie może być niebezpieczne...

    Nie wiem, czy obudowa tłumiąca ma sens, większość hałasu wydobywa się przecież z wydechu, jeśli jest miejsce, może zamontować jakiś po byku tłumik od motoroweru?

    Rada może nie na miejscu, ale... nie masz możliwości koszenia elektrykiem? Mieszanina spalin z kosiary + wilgoć z trawy unosi się nisko nad ziemią i nie jest to najzdrowsze... W sezonie co tydzień mam do wykoszenia ze 6 arów trawy i jakoś to leci, a do przekładania przewodu można się przyzwyczaić :)

    pozdrawiam
    liściasty

    p.s. Z rozmów z osobnikami, którzy robili własne tłumiki do motoru (dwusuwy) wynika, że chyba najlepszym sposobem jest :

    - Przygotować rurę o średnicy wydechu, zaspawać ją na końcu
    - powiercić otwory na całej długości
    - schować rurę w puszkę zrobioną z grubszej rury
    - na to ewentualnie wełna mineralna i jeszcze jedna rura

    Efektem jest basowy hałas, mało drażniący.

  • #7 08 Cze 2004 00:07
    vetrieska
    Poziom 11  

    A mnie przyszedl do glowy tlumik od "webasta". One sa dosc male i byc moze taki by pasowal? Nie wiem jak ze stratami mocy no i szukac tego trzeba dobrze bo rzadko spotykane. Na allegro bywaja takie ale ceny kosmiczne.

  • #8 08 Cze 2004 00:41
    Adaś
    Poziom 11  

    Co tak sie martwicie za wczasu ??? Może lato bedzie suche jak ubiegłe i nie trzeba będzie wogóle kosić??????
    Pozdrawiam

  • #9 08 Cze 2004 01:48
    Rocky24
    Poziom 19  

    Widze ze bedzie sie trzeba wtrącić :)
    Wiec tak jak to juz zostalo napisane ale nie do konca : kupujesz tlumik od jakiejs motorynki rometa troszke zaklepujesz mu koncowke tlumika i sprawa zalatwiona elentualnie spaszcz (ale nie do konca) calosc zyskasz dodatlowo na mocy ! ja zrobilem to samo u siebie bo sasiad sie burzyl ech..

  • #10 08 Cze 2004 09:23
    wojtek12345
    Poziom 23  

    :arrow: Lisciasty o ile dobrze zrozumiałem, to tłumik powinien wyglądać w taki sposób jak na rysunku? Czy otworów powinno być dużo ale małych, czy mniej ale większych? Jeśli coś pokręciłem to mnie popraw.[/img]

  • #11 08 Cze 2004 15:18
    Lisciasty
    Poziom 17  

    Raczej tak to powinno wyglądać:

    Jak wyciszyć silnik dwusuwowy?

    Ewentualnie :

    Jak wyciszyć silnik dwusuwowy?


    Co do ilości i wielkości dziur to niestety nie wiem, bo zależy to od pojemności silnika, stopnia sprężania...na początek może spróbuj powiercić wiertełkiem 4 tyle dziur, żeby ich zsumowany przekrój odpowiadał mniej więcej przekrojowi rury wydechowej. Zamontuj na próbę obudowę i odpal,
    jak silnik będzie się dusił lub z tłumika będzie dobywać się wycie, można spróbować dowiercić więcej lub powiększyć średnicę istniejących. Generalnie to praca mocno eksperymentalna :)

    Ewentualnie, jak dałoby radę rozwiązać to konstrukcyjnie, można spróbować:

    Jak wyciszyć silnik dwusuwowy?

    Dospawać do rury z dziurami rurę wewnętrzną, ale to już chyba za dużo zabawy...

    Aha, ta rura z dziurami powinna dochodzić do około połowy, może ciut dalej, pojemnika zewnętrznego.

  • #12 08 Cze 2004 15:59
    wojtek12345
    Poziom 23  

    Wielkie dzięki za porady! W tym tygodniu wypada dłuuuuugi weekend i będę miał czas trochę poeksperymentować. Teraz chociaż wiem jak to ma wyglądać. O wynikach poinformuję.
    Pozdrawiam Wojtek.

  • #13 08 Cze 2004 16:28
    Lisciasty
    Poziom 17  

    To daj znać koniecznie :)

    Możesz też spróbować obmyślić jakiś inny patent, generalnie chodzi o to, żeby wywołać zmiany ciśnienia spalin, bo to w głównej mierze tłumi hałas,
    o ile się nie mylę. Czyli takie przejscia - szeroki wydech -> wąskie dziurki -> duża pucha -> średnio szerokie wyjście, są jak najbardziej porządane.

    Słyszałem też o takiej konstrukcji :

    Jak wyciszyć silnik dwusuwowy?

    ale nie wiem, co to warte...

  • #14 15 Cze 2004 07:54
    ladamaniac
    Poziom 37  

    Wszystko yo co widzę to raczej do czterosuwów. Poszukaj w starszych numerach świata motocykli. Była tam teoria i praktyka wykonywania tłumików do dwusuwów. Tłumik do cwajtakta powinien być stożkowy.

  • #15 17 Cze 2004 21:02
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Panowie. Wolnego! W silnikach dwusuwowych o mocy silnika w dużej mierze decyduje tłumik, który jest optymalnie dobierany do danego typu silnika, gdyż wpływa na ruch falowy spalin występujący w układzie wydechowym. Jest mozliwy tuning poprawiający osiągi ilnika i inne jego parametry ale z reguły wiąże sie to ze wzrostem głośności układu. Szeroko na ten temat było pisane w "Świecie Motocykli" - miesięczniku motocyklowym jakieś dwa, trzy lata temu, zarówno od strony teoretycznej jak i praktycznej.
    Jakiekolwiek samodzielne próby przerabiania wydechu w dwusuwie bez głębszego zastanowienia przyniosą efekt przeciwny do zamierzonego. Wystarczy dla przykładu odkrecić tłumik od jakiegoś rometa i spróbować się przejechać..

  • #16 18 Cze 2004 02:25
    WiesiekU
    Poziom 21  

    Boże! Widzisz i nie grzmisz. Tylko niestety Błażej wykazał rozsądek i to co napisał to najprawdziwsza prawda. Nie ruszać tłumika jeżeli jest orginalny! Drugim po wydechu źródłem hałasu jest użebrowanie cylindra i głowicy. Następny w kolejności to układ dolotowy. Moje rady:
    1. Pomiędzy użebrowanie powbijać kostki z twardej gumy (patent stosowany powszechnie w motocyklach MZ i bardzo skuteczny)
    2. Na dolocie zastosować tzw. tłumik ssania (puszka z filtrm powietrza o dobrym przepływie)

  • #17 18 Cze 2004 02:44
    dex
    Poziom 27  

    zeberka halasuja?z tymi gumami to myslalem ze chodzi o wibracje a nie o halas??

    A z tym wydechem moze trafi, nie chodzi mu o tuning a o wyciszenie, spadek mocy jest w to wliczony.

  • #18 18 Cze 2004 02:54
    WiesiekU
    Poziom 21  

    Żeberka wibrując wytwarzają niestety nieziemski dźwięk.

  • #19 18 Cze 2004 04:11
    dex
    Poziom 27  

    brzęk no tak , przypomina mi sie wsk175

  • #20 03 Lip 2004 19:45
    pgoral
    Poziom 25  

    I jak sa juz jakies praktyczne efekty?

    A moze ktos wyciszal dodatkowo silnik do lodzi?
    A moze byl on przyczepny i chlodzony powietrzem?

    Jesli tak to jestem chetny wysluchac wszelkich uwag na ten temat.

  • #21 08 Lip 2004 21:56
    Trabi
    Poziom 36  

    Tak czytam i chyba faktycznie "przerabianie" fabrycznego (wyliczonego jakby nie bylo) tłumka to błąd. Napewno tłumik od innego silnika nie będzie w 100% spełniał swojego zadania (moc silnika), ale kombinować można.
    A gdybyś tak spróbował tłumik od... skutera? Widziałem niedawno na targowisku niedawno, gość sprzedawał taki tłumiczek za 20,- zł. Nie była to nówka bo ślady rdzy już miał, ale nie był zeżarty. Naprawdę to jest maleństwo, a - jak słychać - skuterki naprawdę cichutko śmigają po ulicach.

  • #22 08 Lip 2004 22:53
    solecki.m
    Poziom 26  

    Zgadzam się z Błażejem.

    Cytat:
    W silnikach dwusuwowych o mocy silnika w dużej mierze decyduje tłumik, który jest optymalnie dobierany do danego typu silnika, gdyż wpływa na ruch falowy spalin występujący w układzie wydechowym.

    Panowie przypomnijcie sobie zasadę działania silnika dwusuwowego "zbyt ciasny" tłumik dla spalin, będzie powodował że nie wszystkie produkty spalania zostaną usunięte przez ruch tłoka z komory spalania. Zbyt "lużny" spowoduje że część świeżej mieszanki paliwo - powietrznej zostanie zassana do tłumika wydechu. Jedno i drugie objawia się spadkiem mocy i zwiększonym zużyciem paliwa...
    No, ale ktoś powiedział że POTRZEBA jest matką wynalazków.
    Taka kosiarka nie spala dużo, więc jeśli będzie cichsza kosztem np. 25% zwiększonego zużycia paliwa, to czemu nie...

  • #23 04 Cze 2006 15:15
    garden92
    Poziom 1  

    Ja wyciszyłem w Jawie 50 tłumnik toznaczy rozkręciłem go jak sie dało wziełem go wyczyśćiłem jak nowy kolanko także i wtedy wziełem gompkę ze starych foteli kture były na śmietniku i wziełem wyciełem 3 kułka i po srodku zrobiłem dziurki śrubokrętem durzym załorzyłem i chodzi ze wcale go niesłychać:) :D

  • #24 04 Cze 2006 21:50
    WoŹnY
    Poziom 28  

    garden92
    Ciekawe jak tłumik sie rozgrzeje, jak długo gąbka wytrzyma i co za zapachy uwolni ? :D

  • #25 04 Cze 2006 23:53
    Roli
    Poziom 26  

    Po pierwsze to każde wyciszenie pracy silnika poprzez zdławienie wydechu obniża jego moc/moment. Po drugie można by było zastosować dłuższy układ wydechowy, budując coś na kształu rury rezonansowej a na koniec zastosować kilka komor tłumiących, ale to nie wchodzi w gre, ponieważ układ był by wtedy długi i nieporęczny - zwłaszcza w kosiarce. Nie zmienia to faktu że taki tłumik należało by przeliczyć. Stosowanie gąbki jest bezcelowe, ponieważ i jak sie stopi i tak, lepiej wyflacz jakiś tłumik i wyciągnij z niego ten dziwny materiał - takie włosie - coś podobnego do materiału jakim sie uszczelniało rury na gwintach w domowym CO.

  • #26 19 Cze 2007 09:25
    szakaaal15
    Poziom 10  

    odswierze temat i poprosze o porade bo mam taki problem . mam pocketa (mini bike) taki maly motorek i on ma silnik dwu suwowy i chalasuje troche bardziej jak kosiarka i chcial bym go wyciszyc... tylko nie zabardzo wiem jak.... ale zeby nie stracic za bardzo na mocy...


    Moderowany przez Błażej:

    Na początek radzę odświeżyć wiadomości z języka polskiego, bo pisanie marnie ci idzie. Więcej upomnień nie będzie, tylko zadziała Regulamin.

  • #27 19 Cze 2007 09:53
    dex
    Poziom 27  

    jak już ktoś miał taki pomysł z gąbką :) co nie ukrywam troche zabawne..
    To zamiast gąbki ja bym (gdybym miał taki pomysł..) dał taki czyścik od szorowania naczyń metalowy. Takie coś co jak sie przypali co się tym szoruje. Jest to chyba z jakiegoś aluminium i ma duże oczka więc przepływ jakiś będzie przez to

  • #28 19 Cze 2007 17:33
    gondoljerzy
    Poziom 23  

    Takiego małego motorka może lepiej jednak nie wyciszać. Mały jest, słabo go widać, to chociaż niech go będzie słychać. Za wielką wodą krąży powiedzonko że głośny wydech może uratować czyjeś życie...
    Jeśli jednak będziesz chciał wyciszać, to możesz kopnąć się do jakiejś dobrej czytelni, przejrzec roczniki np Świata Motocykli. Były tam artykuły o konstruowaniu i obliczaniu tłumików itp.

  • #29 19 Cze 2007 18:40
    szakaaal15
    Poziom 10  

    Aha... Wielkie dzięki i przepraszam za pisownie ale sie śpieszyłem bo wychodziłem zaraz z domu(jak pisałem poprzednio).

  • #30 21 Cze 2007 23:54
    BogdanT
    Poziom 15  

    Myślę, że sensowne byłoby owinięcie również samego tłumika z zewnątrz, na przykład wełną mineralną. Pewnie jest zrobiony z cienkiej blaszki, i sam nieźle brzęczy. W ramach ćwiczeń, pewnie można by spróbować podłączyć do wyjścia z tłumika kawałek węża gumowego o średnicy nieco większej niż wylot tłumika. Jak wytłumi, ale za bardzo osłabi silnik, można go po trochu skracać. Jeżeli pomysł z wężem, się sprawdzi, warto byłoby poszukać podobnego, ale zrobionego z silikonu (gumowy raczej nie pożyje). Chyba dałoby się zrobić imitację węża z silikonu w tubach, robiąc na jakimś rdzeniu, np z kawałka rury, coś w rodzaju laminatu z tkaniny szklanej i silikonu z tuby. Na pewno można próbować dołożyć dodatkowy tłumik, wykonany jak na zamieszczonym wcześniej rysunku, wykonując dużo małych otworków, wypełniając puszkę wełną metalową. Na próbę, znajdź jakąś dowolną puszkę, rozsądnej wielkości i spróbuj to pokleić, choćby silikonem. Jak któraś z kolei zadziała, jak należy, będziesz mógł, zrobić normalny spawany tłumiczek według jej wymiarów.
    Pozdrowienia.