Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zetor Majorek - problem z ładowaniem

25 Sie 2009 13:00 9510 33
  • Poziom 16  
    Mam problem z ładowaniem w zetorze majorku ( instalacja jest chgyba taka sama jak w c360 - lub starszych czterziestkach - minus na mase - prądnica i regulator - jeden akumulator 12V -120 Ah)
    Problem rozpoczął sie tym że ładowanie dochodziło do 16V - pzrzeczysciłem styki na regulatorze, ale nic to nie pomogło, a nawet gorzej, gdyz teraz ładowanie jest, ale bardzo sałabe - nawet kilka Volt - przy bardzo wysokich obrotach ciagnika dochodzi do 12V. na niskich obrotach zaledwie kilka volt.
    mam stary juz akumulator, który na postoju ma zaledwie ok 8V - nie wiem czy to tez przez to , ale chcialby doprowadzic instalacje do porzadku przed zakupem nowego akumulatora.
    Wymienilem regulator na inny - tez uzywany, ale nowszy i bez zmian.
    Czyli wyglada ze cos nie tak z prądnica ???
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 18  
    Niekoniecznie, nie masz pewności że regulator jest sprawny. W celu sprawdzenia prądnicy odłączyłbym ją od instalacji, obciążył np. żarówką 45 W, uruchomił silnik, zasilił wzbudzenie z akumulatora przez regulowany opór np. kilka żarówek 5W dołączanych równolegle do siebie. Pomiar prądu wzbudzenia i odpowiadającego mu napięcia na obciążeniu przy obrotach silnika rzędu 1500 rpm dałby odpowiedź na twoje pytanie. Niezależnie od tego brak sprawnego regulatora czyni prądnicę bezużyteczną i trzeba pewnie będzie ją zastąpić alternatorem [których ci u nas dostatek].
  • Relpol przekaźniki nadzorczeRelpol przekaźniki nadzorcze
  • Poziom 16  
    Włąśnie zapomniałem o tym wzbudzeniu..............
    Podłanczałem zarówke na prądnice na styki z których wychodzą przewody ( z prądnicy idą 2 przewody - jeden z tyłu przy osi prądnicy, a drugi taki na srubke niedaleko szczotek ) - jest jeszzce jeden mniejszy styk - srubka chyba tez m5 tez w okolicy szczotek - nic tam nie jest podłączone.
    Jak sprawdzałem na zapalonym silniku to jak podłączałem żarówke na te styki z których wychodza przewody to swiatla w ciagniku swiecily, jak odłanczałem to przygasały ( akumulator jest bardzo słaby) Może cos sie rozmagnesowało to wzbudzenie - podobno mozna to jakos znow namagnesowac- jak to zrobic spróboweałbym jeszzce to........

    MYsle nad tym alternatorem, ale z drugiej strony ciagnik jest z lat 60 - a wiec juz chyba zabytek :D - prądnica to zawsze oryginał - alternator to juz przerobka - poprzedni akumulator 120Ah wytrzymał chyba z 10 lat - moze teraz kupilbym jakis mniejszy jak do busa to nie powinno byc problemu z jego doładowaniem
  • Poziom 18  
    Problemy z doładowaniem spowodowane są niesprawną prądnicą, albo niesprawnym akumulatorem (nie pomyślałem o tym), a nie za dużą pojemnością akumulatora. Pożycz sprawny akumulator i wtedy sprawdź ładowanie, bo ten stary może mieć zwarte ogniwa i dlatego możesz mieć za niskie napięcie. W ostateczności możesz odłączyć akumulator i sprawdzać wtedy napięcie generowane przez prądnicę: najpierw bez włączonych świateł przy niskich i wysokich obrotach, a później przy włączonych światłach- obroty j.w. W obu wypadkach napięcie powinno zawierać się w granicach 13,8-14,5V (przy wyższym napięciu ryzykujesz spaleniem żarówek bądź przeładowywaniwm akumulatora). W trakcie prób regulator ma być połączony normalnie do prądnicy, bez akumulatora nie będzie działać lampka kontroli ładowania. Z tego co piszesz wynika że wzbudzenie NIE rozmagnesowało się. Napisz co uzyskałeś. Aby odłączyć akumulator wystarczy zdjąć minusową klemę - tak jest najbezpieczniej
  • Poziom 16  
    Przyszło mi jeszzc edo głowy że moze ja zle mierzylem to napiecie- mierzylem miedzy dwoma stykami do których podłaczone sa przewody, a w mojej pradnicy masa chyba idzie na obudowe, gdyz 3 styk nie jest nigdzie podpiety - te 2 styki to chyba + i wzbudzenie ( czy tak???- i wtedy mój pomiar napiecia nic nie pokazuje......) Zmierze napiecie po odłaczeniu akumulatora.........,- ale włączone swiatla swieca slabo - chyba tylko na prądzie z akumulatora, a rozjasniaja sie dopiero ok połowy zakresu obrotow silnika - to wydaje mi sie znacznie za późno. przy zmniejszeniu obrotoow ponizej polowy zakresu swiatla znów przygasają..
  • Poziom 18  
    Tak to jest plus i wzbudzenie. Wszystkie napięcia mierzy się w odniesieniu do masy. Napięcie ładowania mierzy się zawsze między "plusem" akumulatora a masą. Przy odłączonej minusowej klemie dołącz minus miernika do masy, zaś plusem sprawdź napięcie na plusie prądnicy i porównaj z napięciem w instalacji n.p. plus akumulatora. Podaj wartości napięć w obydwu punktach przy wolnych , średnich i wysokich obrotach. Dobrze byłoby również gdybyś podał co się dzieje z napięciami przy włączonych i wyłączonych światłach. Nie znam zaklęcia które naprawia prądnice, ani nie mam szklanej kuli w której mógłbym zobaczyć co jest zepsute, na dokładkę ty powodowany patriotycznymi uczuciami nie chcesz kolaborować..............
  • Poziom 16  
    Dopiero dzisiaj dałem rade to pomierzyc
    a wiec tak
    -na podpietym akumulatorze - pomiar na klemach
    9,6 V na wolnych obrotach
    9,6 V na ok 50% obrotow
    13,2 V na ok 80%-90% obrotow

    -na podpietym akumulatorze + swiatla - pomiar na klemach
    6,8 V na wolnych obrotach
    7 V na ok 50% obrotow
    10-11 V na ok 80%-90% obrotow

    -po odlaczeniu klemy plusowej - pomiar pomiedzy zaciskiem klemy i masą - bez swiatel
    0 V na wolnych obrotach
    4 V na ok 50% obrotow
    13,2 V na ok 80%-90% obrotow

    Napiecie akumulatora na postoju ok 9,9 -10V. Podczas pomiarow widoczne bylo wyraznie po przekroczeniu ok 60% obrotow że prądnica zaczyna ładowac - swiatla zaswiecaly sie wyraznie jasniej, widac bylo migotanie utrzymujac ten zakres obrotow, podnoszac wyzej obroty swiatla juz swiecily jasno.
    Tyle udalo mi sie pomierzyc, mam nadzieje ze cos nie namieszalem. Nie wiem dokladnie jakiemu zakresowi obrotow odpowieda zakres 50 % czy 100% ale na pewno początek ładowania powinien odpowiadac znacznie nizszym obrotom.

    Wczesniej jak ladowanie dzialalo, to ladowanie zaczynalo sie niewiele wyzej od predkosci na wolnych obrotach, z tym ze przy wyzszych obrotach napiecie dochodzilo do ok 16-17V - a wiec to tez nie było OK

    Prosze o dalsze sugestie...........
  • Poziom 24  
    Hmm jedna cela zwarta podmień akku i dopiero zacznij rzeźbić.
  • Poziom 18  
    Sprawdź stan komutatora i szczotek: komutator ma być jednolicie czarny (ewentualnie z odcieniem miedzi), szczotki muszą być na tyle długie żeby sprężyny je dociskały do komutatora. Odłącz przewody od prądnicy- zmierz oporność między ich zakończeniami (oporność wewnętrzną regulatora) i podaj wynik.
  • Poziom 16  
    Szczotki są dobre - sprężyny dociskają je mocno, raczej równo wypracowane, komutator tez raczej nie budzi zastrzezen.
    Zmierze opornosc na tych przewodach- jak to dokladnie pomierzyc - tylko opór pomiedzy 2 przewodami ( jeden to chyba wzbudzenie, drugi plusowy??? ) - mozna na podłaczonym akumulatorze czy odłączyć??.

    Akumulator jest juz prawdopodobnie zasiarczony ( ma ok 10lat ) - swiatla jakos jeszzce na nim swieca, ale juz slabo, próbowałem go ładować prostownikiem, ale bardzo niechetnie pobiera prąd - prawie zero. Kupie nowy, ale najpierw musze zrobić ładowanie.
  • Poziom 18  
    Jeden to wzbudzenie a drugi plusowy:gdy prądnica wolno się obraca lub stoi- wewnątrz regulatora plus prądnicy jest zwarty ze wzbudzeniem w celu uzyskania jak najszybciej nominalnego napięcia po wzbudzeniu prądnicy ( duży prąd wzbudzenia umożliwia uzyskanie nominalnego napięcia przy niskich obrotach, przy wyższych obrotach prąd wzbudzenia jest odpowiednio zmniejszany przez regulator), zaś plus akumulatora jest w tym stanie (spoczynku) odłączony od plusa prądnicy za pomocą dedykowanego do tego przekaźnika również wewnątrz regulatora. Wystarczy że wyjmiesz kluczyk ze stacyjki do tego pomiaru. Jeśli oporność nie będzie równa zeru- szukaj przyczyny.
  • Poziom 24  
    Witam jak sprawdzałeś szczotki to czy do plusowej szczotki był przykręcony jeszcze jeden kabelek wchodzący do wnętrza prądnicy?Jeśli masz tam taki sam układ jak w 4011,355,360 a z tego co wiem to majorek jest protoplastą tychże traktorów to z reglera wychodzi minus na wzbudzenie bo plus jest podany wewnątrz prądnicy i wtedy należałoby sprawdzać oporność pomiędzy 18 na reglerze a masą.Najprościej odłącz kabelek od wzbudzenia na prądnicy zewrzyj śrubki 10 i 18 ze sobą odpal traktor i ostrożnie zwiększaj obroty i obserwuj wskazania woltomierza jak napięcie będzie rosło do 15v i więcej to masz uszkodzony regler.
  • Poziom 16  
    a wiec pomierzylem wszystko co sie dalo
    styk 18 na regulatorze z masą 7,6 Ω
    ten sam pomiar, ale po odłączeniu obydwu przewodow z pradnicy 23 Ω
    opor pomiedzy przewodami na pradnicy (odlaczone od pradnicy, wyjety kluczyk) 13Ω
    pomiedzy stykiem 16 na regulatorze a masa 11Ω
    pomiedzy stykiem 19 a masa - zwarcie

    Nastepnie wedlug instrukcji odlaczylem przewod wzbudzenia od pradnicy, polaczylem srubke wzbudzenia na pradnicy z drugim przewodem ktory do niej dochodzi
    Po uruchomieniu ciagnika odłączyłam akumulator i zrobilem pomiary
    - na bardzo wolnych obrotach ( tylko aby ciagnik nie zgasł) ok 4V
    - lekko podniesione obroty -ok 10V
    - troche ponizej polowy zakresu obrotow napiecie dochodzilo juz do ok 18-20 V

    Po wlaczeniu swiatel zarowki zaswiecaly sie przy delikatnym podniesieniu obrotow


    CZy w takim razie to swiadczy o uszkodzonym regulatorze?? - nie znam sie na tym jaki opor powinien gdzie byc, ale ten test z polaczeniem wzbudzenia chyba na to by wskazywal???

    Jesli to regulator czy mozna go jakos naprawic? To jest regulator mechaniczny, pod obudową sa 2 styki .
    - mam 2 takie regulatory i na obydwu jest ten sam problem z ladowaniem.

    Ewentualnie czy mozna zalozyc jakis inny regulator.
    Mam jeszcze jakis elektroniczny regulator z malucha o nazwie ERNAP 20 , ale na nim sa styki oznaczone 51, 67, 30 - czy mozna go jakos wykorzystac?
  • Poziom 24  
    Sorry już się pogubiłem tzn. połączyłeś 16 z18?Czyli śrubkę M5 kluczyk ósemka z śrubką M6 wkrętak płaski jeśli tak to szukaj reglera od ciapka żuka itp.oznaczenie reglera RG 15c.Jeśli masz minus na masę to możesz próbować z tym od kaszla:
    16=51
    18=67
    19=30
    Jeśli podpiąłeś tak jak napisałem w poprzednim poście 10 z 18 czyli te dwie śrubki M5 do kupy to szukaj reglera od C 360 0znaczenie RG 15d.Wyczyść porządnie prądnicę szczotą to zobaczysz oznaczenia bite na prądnicy.
  • Poziom 16  
    Tak- wlasnie połączyłem 16 z 18 (sprtawdzilem oznaczenia, - 10 to dodatkowa srubka - na kluczyk, ale tam nie ma przewodu , gdyz to chyba masa)

    Wpasowa692 - pisales aby polaczyc 18 z 10 , cos mi to nie pasowalo - gdyz 10 to masa?? - nie wiem czy dobrze zrobilem ale spiolem inne srubki ( spiolem + wychodzacy z pradnicy ze wzbudzeniem) - u mnie minus jest na mase,
    Czyli dokladnie tak jak piszesz - srubka na kluczyk 8 z boku i druga srubka z tylu pradnicy na wkretak - te dwa styki na pradnicy polaczylem i zostawilem podlaczony do pradnicy tylko przewod z tylu - grubszy przewód - ten na wkret, drugi pozostawilem odpiety od pradnicy.

    Czyli ten regulator od malucha powinien zadzialac - sprobuje tak podlaczyc - mam nadzieje ze przynajmniej ten okaze sie sprawny.
    A co sie moglo stac z dwoma regulatorami ktore mialem - jeden byl juz stary, ale drugi wygladal na niewiele uzywany i tez sie nie sprawdzil. Co tam sie psuje w tych regulatorach ?? - nie mozna go jakos podregulowac???

    Dzisiaj odczytalem jeszcze oznaczenia:
    NA PRADNICY
    123
    P20 b12/25/2400 -to "b" - moze byc tez "6" ???
    z tylu obok grubszego przewodu
    E01 020 - nie znalazlem tam numeru 16 - ale jest tam podlaczony przewod 16 z regulatora
    18 - dochodzi przewod z regulatora
    10 - srubka jest wolna

    REGULATOR:
    RG15K 12V 25A 063N

    ten drugi regulator (* ktory tez mi nie zadzialal)\
    RG15K 25A 12V 09N7
  • Poziom 24  
    No to masz prądnicę od żuczka i reglery dedykowane do tej prądnicy.Pytasz co się psuje w reglerze: styki,uzwojenia cewek,rezystory,sprężynki i inne.Jeśli chodzi o ten regulator od malucha to jeżeli tranzystor wykonawczy wytrzyma nieco większy prąd wzbudzenia to powinno działać.Myślałem po prostu że masz typową prądnicę od traktora a one mają prąd 12A kaszlakowa prądnica ma 16A więc nie byłoby żadnego problemu a tak czas pokaże o ile ten elektronik jest sprawny.
  • Poziom 16  
    CZyli moja prądnica jest 2x mocniejsza niz standardowo montowane, a wiec chyba nie ma az takiej potrzeby aby zakladac alternator??? - tyllko ten regulator musze jakos zdobyc. Jeszzc ejedn opytanie - czym sie różni regulator RG15K od RG15C czy RG15D.
    Ten RG15k z zewnątrz wygląda identycznie jak RG15C........
  • Poziom 24  
    Fajnie że się dopatrzyłeś w typoszeregu P 20 tylko prądnica z literką d miała fabrycznie minus na masę a reszta niestety plus takie zapatrzenie na wschód.Ale jeśli u Ciebie masz minus to już ktoś ja przebiegunował a dla reglera to bez różnicy jest elektromagnetyczny dla niego ważne by był prawidłowo podłączony i ende .Co się zaś tyczy altka jak masz jakiś sprawny to zakładaj i kończ Waść:D .Pozdro WP.Hmm a jak chcesz koniecznie reanimować te stare reglery odkręć pokrywki zrób fotki to się zobaczy.Różnicę pomiędzy C i K?Zdejmij pokrywki porównaj grubości uzwojeń itd.
  • Poziom 34  
    Kolego ixs, wpsowa692 dobrze Ci radzi z tym alternatorem. Swego czasu też próbowałem reanimować mechaniczne regulatory prądnic. Niestety taki regulator jest urządzeniem wrażliwym na wstrząsy i wibracje oraz dość trudnym do wyregulowania. Jeździłem po kilka razy do klientów, ponieważ czasami godzinę po regulacji pradnica przestawała ładować. Teraz jeżeli ktoś ma problem z prądnicą, polecam montaż alternatora A 124, których w tym kraju nie brakuje, a z ładowaniem nie ma już żadnych problemów. Przez ten czas, który straciłeś na pomiary i próby naprawy tego ustrojstwa dorobiłbyś mocowanie i podłączył wyżej wspomniany alternator. Pozdrawiam.
  • Poziom 16  
    CZy ten altelnator A 124 to altelnator z poloneza, fiata ?- wiele osob poleca wlasnie te fiatowskie i poloneza..... jak w nim wyglada kolo pasowe - trzeba przerabiac - ja mam zwykly pasek klinowy..... Czy ten altelnator ma wbudowany uklad regulujacy na diodach, czy potrzeba jeszzce dodatkowy regulator...?
  • Poziom 34  
    Tak jest to alternator od Fiata. Nie wiem jaki masz pasek klinowy, ale podejrzewam, że jest to szerokość 17 mm, więc najlepiej jak zamontujesz alternator, który pracował w samochodzie żuk, bo miały ten sam rozmiar paska. Wcześniej te alternatory pracowały z mechanicznymi regulatorami (zarówno w żuku czy polonezie, lub fiacie), później stosowano elektroniczne montowane na alternatorze. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie żeby zamontować elektroniczny regulator do alternatora, który współpracował z mechanicznym. Trzeba tylko wymienić szczotkotrzymacz. Cały czas piszę o alternatorze dziewięciodiodowym. Sześciodiodowego nie polecam ze względu na większe skomplikowanie instalacji.
  • Poziom 11  
    Nie chcę zakładać nowego postu, ale mam problem z prądnicą p20c, którą założyłem na miejsce prądnicy p20d . Nie miałem pojecia o tym że p20c jest do pojazdów z plusem na masie. Jak mozna przerobić p20c na p20d .
    Ogólnie prądnica ładuje ale muszę ją ręcznie wzbudzić i daja duże napięcie ok 17v.
  • spec od auto-elektro
    Można przerobić a można zmienić regulator.P
  • Poziom 11  
    zauważyłem , że w p20d uzwojenie ze stojanoa połączone jest jedną ze szczotek , a w
    p20c (tą co mam obecnie ) jest połączone z masą obudowy. Szczotkotrzymacz nie ma żadnych podłączeń. W takim razie czy tylko wystarczy odpiąć ten kabelek od masy i podłączyć do szczotki (tylko której?)?.
    Czy wymiana regulatora na wersje rg-15c nie spowoduje jeszcze wiekszych komplikacji, bo z tego co wiem był montowany w pojazdach z plusem na masie.
  • spec od auto-elektro
    ifor napisał:
    a żadnych podłączeń. W takim razie czy tylko wystarczy odpiąć ten kabelek od masy i podłączyć do szczotki (tylko której?)?.


    Tak, do odizolowanej od masy.P
  • Poziom 11  
    Dzięki. W poniedziałek wyciągam prądnicę. Może regulator zostanie ten sam, chociaż
    trochę się z niego dymiło (opornik z tyłu).
  • Poziom 14  
    Witam.Sprawa nie polega na tym czy jest (+) czy (-) na masie bo prądnice
    można przemagnesować a w doborze regulatora. Jak zauważył IFOR
    w prądnicy P20d uzwojenie wzbudzenia połączone jest z szczotką prądową
    a w P20c z masą. To samo dotyczy regulatorów, do P20d regulator
    w stanie spoczynku styk wzbudzenia ma zwarty z masą a w regulatorze
    do P20c zwarty jest z wyjściem prądowym prądnicy
  • Poziom 11  
    Ale rozumiem , ze przełożenie kabla na szczotkę powinno temat załatwić.
    Czy muszę coś jeszcze wykonać? Co z tym przemagnesowaniem?