Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Peugeot 407 Światła dzienne - problem podłączenie

patrykq 26 Aug 2009 16:37 23491 19
Automation24
  • #1
    patrykq
    Level 11  
    witam koledzy, mam problem z właściwym podłączeniem Świateł dziennych. Mianowicie:

    Wyróżnić można dwie konfiguracje:
    1. standardowe bez automatycznego włącznika świateł
    2. skandynawskie z automatycznym włącznikiem świateł

    Ad1. Gdy przełącznik św. mamy w poz. 0 - światła nie świecą, dopiero gdy przełaczymy na pozycyjne światła zapalają się przednie postojówki i tylne światełka - i tutaj można by podpiąć się z naszymi LED-ami jednakże takie podłączenie będzie niezgodne z przepisami gdyż światła do jazdy dziennej muszą zapalac się automatycznie (czyt. bez ingerencji kierującego) po włączeniu pojazdu. Co zrobić w tej sytuacji ???
    Jedyny pomysł jaki przyszedł mi do głowy - przewód zasilający od świateł dziennych wpiąć w któreś z urządzeń uruchamiających się zawsze po uruchomieniu auta (np. wyświetlacz od radia-dużego wyboru raczej nie ma) i dodatkowo dołączyć układ który byłby połączony np. ze światłami mijania, które po ich manualnym włączeniu posłałyby napięcie do tego układu, które spowodowałby wyłączenie dziennych.

    Ad. 2 Gdy przełącznik św. mamy w poz. 0 - po uruchomieniu silnika światła mijania zaświecą się automatycznie - i w tym miejscu można by się podpiąć ze światłami dziennymi. Będzie spełniony powyzszy warunek ich automatycznego załączenia. Pozostaje kwestia rozłączenia świateł mijania - gdyż one nie mogą się świecić jednoczesnie z dziennymi (zresztą byłoby to całkowicie bezsensu gdyby sie miały świecić).
    Teraz rodzi się pytanie - Czy po przecięciu przewodu odpowiedzialnego za automat. włączanie świateł mijania i podłączeniu w tym miejscu świateł dziennych, to czy komputer nie bedzie wyrzucał błędów że nie widzi obciążenia, czyli żarówki gdyż moc świateł dziennych jest rzędu ok 3-5 WATT ???? Na wszystkich przewodach w kostce odpowiedz. za światła występuje stale napięcie ok. 9 V dopiero po włączeniu odpowiednich świateł wzrasta do 12 V.

    Wydaje mi się że w przyp. 2 sterowaniem światłami jakie mają się zaświecić, zajmuje się BSI i nic tu się nie zrobi.

    A może ktoś już podłączył takie światła i zaproponuje jakies rozwiązanie.

    (może ktoś jest w posiadaniu układu, który pozwoliłby na wyłączenie jednego urządzenia w momencie jak zadziała drugie ??, może wystarczyłoby zastosować odpowiedni przekaźnik ? )
  • Automation24
  • #2
    golax
    Level 15  
    Witam w tym samochodzie światła całodobowe programuje się programem diagnostycznym. Auto ma wykrywanie przepalonych żarówek ,nie radzę nic diablic z dodatkowymi modułami.
  • #3
    xsara25
    Level 9  
    Z tym diableniem to nie tak. Trzeba zrobić układzik wykonać ładną szczelną instalację i w zasadzie tyle. Osobiście podłaczyłem światła dzienne 6 W (ledziki). Trzeba stosować układy nie generujące do instalacji żadnych paskudztw. Jeżdżę na tych światłach i poprostu się opłaca. Zostaje 0,1-0,15 l. paliwa w baku. Dla zainteresowanych podam, że układ jest tylko podłączony do akumulatora i do przewodu świateł mijania, nie ingeruje w instalację, gdyż zaczyna działać po odpaleniu silnika (zaświecenie świateł led) po zgaszeniu silnika same gasnął, po właczeniu mijania oczywiście się wyłaczają.
  • #4
    dareksmyl
    Level 2  
    xsara25 wrote:
    Osobiście podłaczyłem światła dzienne 6 W (ledziki). Trzeba stosować układy nie generujące do instalacji żadnych paskudztw... układ jest tylko podłączony do akumulatora i do przewodu świateł mijania...

    Rozwiń kolego proszę, ten temat podłączenia, tzn. do którego zacisku akumulatora i do jakiego przewodu świateł mijania podłączyłeś to CUDO. Jakiego typu diody led zastosowałeś, ile sztuk na lampę - wrzuć fotkę, zobaczymy jak to wygląda. Bardzo o to proszę, na pewno kilka osób tym tematem się zainteresuje. Poza tym, czy wg Twojej wiedzy, takie lampy led do jazdy dziennej są wg przepisów wystarczające?
  • Automation24
  • #5
    xsara25
    Level 9  
    Witam. Światła muszą spełniać co najmniej trzy wymogi: E...-certyfikat używania w krajach EU, RL - certyfikat świateł dziennych, powierzchnia reflektora co najmniej 60 cm*cm. Montaż musi spełniać warunki rozporządzenia dopuszczenia pojazdu do ruchu, a więc o ile dobrze pamiętam 25 cm od podłoża, 30 od krawędzi bocznej patrząc od przodu, 60 cm pomiędzy krawędziami wewnętrznymi obudów świateł. W moim przypadku podłączenie świateł nie ingeruje w instalację elektryczną. Zrobiłem układ, który zaświeca światła ( i nie tylko bo może załączyć każde dowolne urządzenie) po rozruchu silnika - taki sobie przekaźnik elektroniczny sterowany napięciem. Układ włącza się tylko w (+) i (-) akumulatora. Taki układ to koszt rzędu może 15 zł. I to w zasadzie tyle. Po odpaleniu autka na akumulatorze pojawia się napięcie które uruchamia przekaźnik, a ten przekazuje napięcie na światła diodowe. Tym sposobem widać, że światła ledowe świecą cały czas od momentu włączenia do wyłączenia silnika. Nie jest to niezgodne z przepisami. O ile dobrze pamiętam pojazdy wyprodukowane po 2009 muszą mieć układ odłączający światła dzienne od mijania. Jeżeli chodzi o 9V na kablach to sprawdzę to ale jeżeli jest 9V to wydaje się, że ,żarówki powinny się jarzyć hmm po prostu prawo Ohma. Jeżeli chodzi o możliwość wyłączania świateł dziennych gdy włączy się mijania to wystarczające jest odizolowanie się np transoptorem od instalacji i tyle. No i tym sposobem nie przekraczamy prądu 10mA dopuszczonego do poboru przez dodatkowe urządzenia wpięte w instalację. Światła dzienne dobrałem tak sobie dla eksperymentu. Zamontowane są na taśmie dwustronne o dużym udźwigu i dodatkowo wzmocniłem klejem do luster (żeby nie wiercić dziur w zderzaku). Potem odkręciłem śruby odsunąłem zderzak do przodu o zamocowałem przewody w rurkach osłonowych. Łączny koszt ok. 150 zł ze światłami i materiałami. Oszczędność: ok. 100 ml/100km (zaświecone żarówki to ok. 160W), brak odymienia reflektorów ciągłym świeceniem żarówek mijania, brak odymienia lamp tylnych i podświetlenia tablicy rejestracyjnej itd, dłuższa żywotność alternatora itd. Liczę, że po jednym roku światła zwracają się w całości. Zdjęcia robione w dużym słońcu i to gorsze w garażu.
  • #6
    Anonymous
    Anonymous  
  • #7
    kybernetes
    Level 39  
    Georges, niektórzy uważają, że to jest ładne a z gustami... :)

    Xsara25, światła dzienne nie powinny się świecić nie tylko razem ze światłami mijania ale również nie mogą działać razem ze światłami drogowymi (oprócz sygnalizacji tymi ostatnimi). Dodatkowo od grudnia zeszłego roku nie ma obowiązku by razem ze światłami dziennymi świeciły się światła pozycyjne. Wobec tego twoje podłączenie jest niezgodne z przepisami - zamiast, jak napisałeś, wpiąć przewód wyłączający światła dzienne w obwód świateł mijania - wepnij go w obwód świateł pozycyjnych.
  • #8
    xsara25
    Level 9  
    Fakt, że o gustach się nie dyskutuje ale o kieszeni można. Auto ma na człowieka pracować, a nie ja mam na nie pracować. Moje światła to 12W łącznie.
    Georges bardzo proszę powiedz ile kosztują Twoje światła dzienne (bo chyba nie rozmawiamy o tym samym) i gdzie się one znajduje w samochodzie z 2007 r Chętnie wykorzystam Twoją podpowiedź. Światła dzienne owszem można sobie włączyć ale dalej zużywają sporo energii (jeżeli o tym samym mówimy).
  • #9
    Anonymous
    Anonymous  
  • #10
    xsara25
    Level 9  
    Wiem, że to auto to jeżdżący komp, ale dla mnie jeszcze liczy się odrobina zabawy.:|
  • #11
    zbig407
    Level 2  
    Witam szanownych posiadaczy PEUGEOT 407. Ze światłami do jazdy dziennej w tym samochodzie nie ma absolutnie żadnych problemów z podłączeniem. Nie będzie również żadnych durnych komunikatów jeśli podłączymy zgodnie z instrukcją.Wiem bo zamontowałem je przedwczoraj i wszystko jest zgodne z przepisami.Zajrzyjcie na stronę koraz-net.pl. Człowiek ma mnóstwo zestawów do wyboru. Ja tam pojechałem osobiście żeby przymierzyć zestawik.W zestawie są lampy z homologacją oraz co najważniejsze przekaźnik kompatybilny z elektroniką nie tylko Peugeocie. Wychodzą z niego 3 kable:czarny, czerwony, i żółty. Czarny z zarobioną końcówką podłączamy do akumulatora do klemy (-) żółty wpinamy pod żarówkę świateł pozycynych pod (+) (u mnie to był szary kolor kabla) czerwony podłączamy pod bezbiecznik najlepiej 40A (czerwony kolor). Wtym miejscu UWAGA!!! NIE WOLNO podpinać pod żaden z czujników np. ABS, zasilanie BSI (bezpiecznik ma również czerwony kolor i wartość 40A) Ja się podłączyłem pod dmuchawę klimatyzacji-bezpiecznik nr 13 kolor czerwony 40A. Ale sprawdźcie w instrukcji bo może to być różnie.Lampy umieściłem w górnych rogach grila.Trzeba pamiętać ,żeby między lampami było 60 cm. Nie potrzeba żadnych serwisów, żadnych warsztatów, ani żadnych ingerencji w BSI. Mnie to zajęło 3 godz. spokojnej dłubaniny.Podłączenie jest tak proste, że nawet średnio inteligentna małpa to zrobi. W razie problemów piszcie. Chętnie odpowiem. Pozdrawiam wszystkich posiadaczy 407-mek
  • #12
    Malina SWD
    Level 10  
    Witam,
    Mam 407 z włączonym trybem skandynawskim i tu pytanie:
    Czy jest w tym samochodzie jakiś przekaźnik który podaje napięcie do świateł mijania po uruchomieniu silnika, czy wszystko sterowane jest wewnątrz BSI?
    Bo chciałbym zamontować światła dzienne LED, a nie mam dostępu do interfejsu PP2000.
  • #13
    kybernetes
    Level 39  
    Wszystko sterowane jest "informatycznie", bez PP2000 albo Lexii nie podchodź.
  • #14
    Anonymous
    Anonymous  
  • #15
    zbig407
    Level 2  
    Malina SWD wrote:
    Witam,
    Mam 407 z włączonym trybem skandynawskim i tu pytanie:
    Czy jest w tym samochodzie jakiś przekaźnik który podaje napięcie do świateł mijania po uruchomieniu silnika, czy wszystko sterowane jest wewnątrz BSI?
    Bo chciałbym zamontować światła dzienne LED, a nie mam dostępu do interfejsu PP2000.


    Witam!
    Nie ma potrzeby mieć dostępu do pp Planet. To co opisałem powyżej dotyczy właśnie takiego trybu.Więc jeśli ktoś mówi, że bez PP PLANET 2000 nie podchodzić to nie ma zielonego pojęcia. Zanim to podłączyłem konsultowałem się z kolegą który jest elektronikiem w PEGEUOCIE i zarazam doradcą technicznym na region Mazowsze. Jedyne czego nie wolno robić, to podpinać się pod żden bezpieczników który dotyczy jakiegokolwiek czujnika lub BSI i to wszystko w temacie. Jeżdżę z LED już niemal rok czasu i nic się nie dzieje.Samochód w międzyczasie był podpinany pod Planet i nie wykazuje żadnych błędów.Więc nie wymyślajcie sztuczych problemów. Pozdrawiam Zbig407
  • #16
    mczapski
    Level 39  
    Ciekawa dyskusja. Pytanie brzmiało jak napisano: Mam 407 z włączonym trybem skandynawskim i tu pytanie: Więc w jaki sposób bez ingerencji w BSI skasowano ten "skanynawski tryb"? Chyba jednak coś jet inaczej.
  • #17
    zbig407
    Level 2  
    mczapski wrote:
    Ciekawa dyskusja. Pytanie brzmiało jak napisano: Mam 407 z włączonym trybem skandynawskim i tu pytanie: Więc w jaki sposób bez ingerencji w BSI skasowano ten "skanynawski tryb"? Chyba jednak coś jet inaczej.

    W ogóle nie kasowano.
  • #18
    Pawel wawa
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Czyli dzienne świecą się niejako dodatkowo? Bo bez wyłączenia tego trybu, po odpaleniu auta zapalają się światła.
  • #19
    zbig407
    Level 2  
    Pawel wawa wrote:
    Czyli dzienne świecą się niejako dodatkowo? Bo bez wyłączenia tego trybu, po odpaleniu auta zapalają się światła.


    Dkładnie tak, tylko trzeba postępować dokładnie z instrukcją podłączenia, tak jak opisałem wcześniej.
  • #20
    mczapski
    Level 39  
    Czyli niezgodnie z przepisami. Szkoda, że tego nie uwzględniasz.