Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zasilacz 0-24V 2mA-7.5A i 2mA-5A

Adamos256 26 Sie 2009 22:54 9239 23
  • Zasilacz 0-24V 2mA-7.5A i 2mA-5A
    Witam:
    Przedstawiam zasilacz warsztatowy o wydajności 0-24V 2mA-7.5A i 2mA-5A jest po przeróbka tego zasilacza https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic402613.html . A oto wprowadzone zmiany:
    D1, D2, D3, D4= mostek prostowniczy 25A
    Q2= BD243
    Q4= 4x BD249 7,5A 3x 5a
    C1= 10000uf/35V
    R7= ok 0.5Ω na 30W 7.5A i 15W 5A

    Zasilanie:
    zasilany jest toroidem o mocy 2X24V 400W i 2X12V 50W. Do transformatora dałem miękki start ale bez niego nie wybija bezpieczników.

    Chłodzenie:
    jest oparte na tym układzie https://obrazki.elektroda.pl/27_1208937971.jpg ale postanowiłem go rozbudować https://obrazki.elektroda.pl/28_1251318275.jpg
    ten układ jest zasilany stabilizowanym napięciem 12V stabilizator pochodzi od ładowarki z Noki. Tranzystor i przekaźnik pochodzą od starego monitora komputerowego. Wentylatory są zasilane niestabilizowanym napięciem po wyprostowaniu 18V.

    Obudowa:
    Jest wykonana z płyt ze starego biurka. Przód i tył wykonany jest z płyt z laminatu posklejanie po 4 płyty a później obcięte a następnie zostały wycięte otwory. Laminat jest odporny na wysokie temperatury.
    Co do blaszki od wyłącznika już jest poprawiony :D

    Koszty:
    toroid 135zł
    radiatory po 29zł te duże pozostałe z odzysku
    płytki zasilacza 2x20zł + 8 sztuk BD249 40zł
    3 mierniki po 18zł
    wentylatory po 14zł
    i pozostałe części ok 40zł
    A tu pozostałe zdjęcia:
    Zasilacz 0-24V 2mA-7.5A i 2mA-5A Zasilacz 0-24V 2mA-7.5A i 2mA-5A Zasilacz 0-24V 2mA-7.5A i 2mA-5A Zasilacz 0-24V 2mA-7.5A i 2mA-5A Zasilacz 0-24V 2mA-7.5A i 2mA-5A Zasilacz 0-24V 2mA-7.5A i 2mA-5A Zasilacz 0-24V 2mA-7.5A i 2mA-5A Zasilacz 0-24V 2mA-7.5A i 2mA-5A

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • #2
    Faces
    VIP Zasłużony dla elektroda
    Witam.
    Wszystko prawie w porządku. Tylko dlaczego obudowa drewniana?
    Zasilacz dużo stracił na tym.

    Czy przypadkiem przewody do tranzystorów wykonawczych nie są za długie? Bo mi się wydaje, że tak.
    Druga sprawa to rezystory pomiarowe. Na zdjęciu widać trzy połączone równolegle na drugim sześć, jeden na drugim ułożone. Jak wygląda ich temperatura przy pełnym obciążeniu zasilacza?
    Może warto pomyśleć aby między tymi rezystorami było trochę przerwy.

    I na koniec, najważniejsze. Pomiary, pomiary i jeszcze raz pomiary!
    Jak się zachowuje zasilacz pod obciążeniem, które pobiera wspomniany przez Ciebie prąd 7,5A. No powiedzmy 6A, szczególnie, podkreślam szczególnie przy niskim napięciu wyjściowym.
    I teraz, jeżeli na wejściu zasilacza, tzn. na kolektorach tranzystorów jest napięcie 24V i na wyjściu ustawisz napięcie powiedzmy 5V co przy prądzie 6A da moc traconą na zespołach tranzystorów (jestem tego świadomy, że są połączone równolegle) rzędu 114W. Jak wygląda kwestia temperatur radiatorów?
    Robiłeś test zwarciowy?
  • #3
    seba_x
    Poziom 31  
    Faces napisał:

    Robiłeś test zwarciowy?


    Chyba robił , bo na zdjęciu widać wyraźnie wskaźnik napięcia "0V" , wskaźniki prądu "5A" !? dziwne trochę ?


    Jak dla mnie to mierniki są trochę nie precyzyjne .
  • #4
    sebxx4
    Poziom 22  
    Witam !
    Konstrukcja wykonana wzorowo ! (wewnąrz jak i na zewnątrz).

    Adamos256 napisał:
    Do transformatora dałem miękki start ale bez niego nie wybija bezpieczników.


    :arrow: Hmmm... Soft startu powinno się dawać do transformatorów o mocy 200VA i wyżej. Np. do zastosowan audio (wzmacniacze, itp) daje się za trafem wielkie kondensatory filtrujące. (np. 2x10000uF na gałąź). Jeżeli są one rozładowane (np. nowe i nigdy nie używane) to stanowią zwarcie. No i wtedy ogólnie wywala bezpieczniki. Ale z drugiej strony, też trafo musi sie "rozgrzać" na początku.

    :arrow: Jaki dałeś ten soft startu ? (podaj schemat albo jakiś link)
  • #5
    Renegat_pol
    Poziom 20  
    seba_x napisał:



    Jak dla mnie to mierniki są trochę nie precyzyjne .


    Czemu nie precyzyjne. Na zdjęciach widać, klasa dokładności 2.5 - to i tak lepsze od niejednej chińskiej cyfrówki.
  • #6
    seba_x
    Poziom 31  
    Renegat_pol napisał:
    seba_x napisał:



    Jak dla mnie to mierniki są trochę nie precyzyjne .


    Czemu nie precyzyjne. Na zdjęciach widać, klasa dokładności 2.5 - to i tak lepsze od niejednej chińskiej cyfrówki.


    tak , tylko jakim cudem odczytać z nich pobór prądu np. 3mA ?
  • #7
    joozwa
    Poziom 31  
    Witam
    Bardzo fajna konstrukcja, potężny zasilacz.
    Moim zdaniem drewno aż tak nie razi, w każdym razie na pewno jest bardziej odporne na grzanie, niż uniwersalne obudowy z ABS ;) A że nie spełnia norm p.poż - trudno, wiele konstrukcji ich nie spełnia, zawsze można mieć w pobliżu gaśnicę :)
    Mam wątpliwości co do R7 na płytkach (rozumiem, że korygowałeś też wartość R18, jeżeli nie, to na pewno Cię to czeka, ale to się okaże po testach) :
    Przy wartości 0,5Ohm masz na nich spadki odpowiednio 3,75V i 2,5V przy maksymalnym prądzie i moce wyliczone niemal "na styk".
    Jeżeli chciałbyś mieć na nich spadki napięcia max 1,5V powinno być to odpowiednio 0,2 (dla 7,5A) i 0,3Ohm (dla 5A), wtedy straty miałbyś odpowiednio 11,25W zamiast 28W (dla 7,5A) i 7,5W zamiast 12,5W dla 5A. Trochę chłodniej w obudowie ...
    W ogóle to myślałem, że na tej płytce 3 równoległe rezystory w roli R7 to max (tam są bardzo małe pady). A tu proszę - sześć :D

    seba_x napisał:
    tak , tylko jakim cudem odczytać z nich pobór prądu np. 3mA ?


    Może autor wcale tego nie planuje. To wyraźnie nie jest zasilacz do zastosowań "miliamperowych" :D jeżeli zasilacz ma być używany do ładowania akumulatorów, to polecam stosowanie diody mocy w szereg z wyjściem - zabezpieczy to zasilacz na wypadek zaniku zasilania z podłączonym akumulatorem.

    Pozdrawiam
  • #8
    seba_x
    Poziom 31  
    joozwa napisał:

    Może autor wcale tego nie planuje.


    W tytule jest wyraźnie napisane 2mA-7.5A i 2mA-5A co sugeruje że "mA" też przydało by się odczytać , może autor projektu zastosuje przełącznik mA / A ?
  • #9
    Piotrek1970
    Poziom 17  
    Konstrukcja jak znalazł do zabudowy- w formie szuflady :D -i już nie zajmuje miejsca na biurku. Cała ta estetyka jest czymś względnym jedni lubią w drewnie inni w metalu jedni tną koszty a jeszcze inni się z nimi nie liczą bo ma być ładne. Według mnie jeżeli projekt spełnia założenia konstruktora i nie razi go umieszczenie swojego "dzieła" w pudełku po butach to jest to jego zbójeckie prawo. Na forum jest mnóstwo wypowiedzi typu: masz bałagan w kablach, obudowa to mogłaby być taka czy inna, itp. Niektórzy z Was zapominają o tym lub nawet nie znają tego uczucia, że po skończonej nawet prowizorycznie konstrukcji szczęśliwy konstruktor chce się nią pochwalić- jest to jak najbardziej naturalne. Prośba - nie odbierajcie im tego szczęścia!!!
  • #10
    Adamos256
    Poziom 17  
    Faces napisał:
    Robiłeś test zwarciowy?

    były ciężkie testy za zwarciu prąd 7.5A przez 3 godzimy i drugi kanał 5a też 3 godziny.

    Dodano po 13 [minuty]:

    joozwa napisał:
    Witam
    Moim zdaniem drewno aż tak nie razi, w każdym razie na pewno jest bardziej odporne na grzanie, niż uniwersalne obudowy z ABS ;) A że nie spełnia norm p.poż - trudno, wiele konstrukcji ich nie spełnia, zawsze można mieć w pobliżu gaśnicę :)
    Mam wątpliwości co do R7 na płytkach (rozumiem, że korygowałeś też wartość R18, jeżeli nie, to na pewno Cię to czeka, ale to się okaże po testach) :
    Przy wartości 0,5Ohm masz na nich spadki odpowiednio 3,75V i 2,5V przy maksymalnym prądzie i moce wyliczone niemal "na styk".
    Jeżeli chciałbyś mieć na nich spadki napięcia max 1,5V powinno być to odpowiednio 0,2 (dla 7,5A) i 0,3Ohm (dla 5A), wtedy straty miałbyś odpowiednio 11,25W zamiast 28W (dla 7,5A) i 7,5W zamiast 12,5W dla 5A. Trochę chłodniej w obudowie ...
    W ogóle to myślałem, że na tej płytce 3 równoległe rezystory w roli R7 to max (tam są bardzo małe pady). A tu proszę - sześć :D

    seba_x napisał:
    tak , tylko jakim cudem odczytać z nich pobór prądu np. 3mA ?


    Nie wyobrażam nie mieć gaśnicy w warsztacie. A co do prądów mA wystarczy mi miernik uniwersalny. W kwestii rezystorów to jak dałem 0.1Ω to ledwie przekręciłem potencjometrem od A to miałem już 7A

    sebxx4 napisał:
    Jaki dałeś ten soft startu ? (podaj schemat albo jakiś link)

    Schemacik z tego https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic180870.html#877702 tylko wywaliłem bezpiecznik a płytkę przerobiłem pod przekaźnik jaki miałem.
  • #11
    stanislaw56
    Poziom 19  
    Witam zasilacz niczego sobie ,na pewno się nie zapali mnie jednak interesuje woltomierz i amperomierz ciekaw jestem gdzie nabyłeś takie wskażniki,bardzo mi się podobają
  • #12
    mariansq
    Poziom 15  
    Witam

    Jesli chodzi o rezystor pomiarowy R7 to przy takich pradach nie wyobrazam sobie dac wiekszego niz 0.2 Ohma (po co robic kaloryfer i tracic cenne wolty) - kolega "joozwa" przedstawił problem wyzej. Teraz co do regulacji:

    cytat:
    " W kwestii rezystorów to jak dałem 0.1Ω to ledwie przekręciłem potencjometrem od A to miałem już 7A"

    Nalezy bezwżglednie pamietac , że rezystor pomiarowy R7 jest powiazany z dzielnikiem napiecia na rezystorach R18, R17 ,P2
    a co za tym idzie spadki napiec również. Zmieniajac wartośc rezystancji R7 dobieramy równiez dzielnik na wejsciu WO ukladu U3 (konkretnie to wartość R18), a nie zostawiamy temat przypadkowi. WO (U3) porównuje wartosc napiecia zadaną na dzielniku (regulacja P2) z wartościa napiecia z R7 - jesli tych układów nie "zestroisz" to wówczas układ staje sie zbyt lub mniej wrażliwy na zmiany P2 z tytułu rozbieznosci porównywanych napieć.




    Pozdrawiam

    PS Pochwalam za wieksze prady robocze niz w oryginalnym projekcie
  • #13
    Paolo1976
    Poziom 24  
    Miła dla oka, old-school'owa konstrukcja. Jakby żywcem wyjęta z warsztatu elektronika z lat 60 - 70-tych :-) Ogólnie przyczepiłbym się do tych wentylatorów z tyłu radiatorów. Chociaż przykręć do nich komputerowe "grille", bo jak wsadzisz palce w łopatki, to nie będzie zbyt miło :-)
  • #14
    Adamos256
    Poziom 17  
    stanislaw56 napisał:
    Witam zasilacz niczego sobie ,na pewno się nie zapali mnie jednak interesuje woltomierz i amperomierz ciekaw jestem gdzie nabyłeś takie wskażniki,bardzo mi się podobają

    Wskaźniki kupiłem w sklepie elektronicznym.
  • #15
    sebxx4
    Poziom 22  
    Adamos256 ---> Powinieneś wiedzieć że ten układ to ogólnie szajs... A co jeżeli na chwile wyłączą prąd (np. na 0,5s) a przekaźnik nie zdąży przełączyć styków na rezystory ? (kondensatory przed przekaźnikiem). Wtedy, jak pojawi się prąd to będzie otwarty przepływ prądu do trafa i po bezpiecznikach w domu :) I coś nie chce mi się wieżyć że samo trafo (bez softu startu) nie wywala bezpieczników... No chyba że chodzi o te filtry o których wyżej napisałem. Ale samo trafo o mocy 200VA i wyżej też chyba wywala bezpieczniki... A w sumie skoro masz taką "maszyne" że nie wywala korków to po co ci soft startu ?
  • #16
    bobo
    Poziom 29  
    sebxx4 napisał:
    Powinieneś wiedzieć że ten układ to ogólnie szajs... A co jeżeli na chwile wyłączą prąd (np. na 0,5s) a przekaźnik nie zdąży przełączyć styków na rezystory ? (kondensatory przed przekaźnikiem). Wtedy, jak pojawi się prąd to będzie otwarty przepływ prądu do trafa i po bezpiecznikach w domu :)

    Szanowny kolego przeczytaj dokładnie opis tego układu i pomysl chwile. Jak nie dotrze, to wykonaj układ na tekturce i sprawdź.
    Pozdrówka
    PS. Stosuje dokładnie dwa te układy do zasilania autotraf, od ponad dwóch lat i jak dotad nie miałem przypadku o jakim pisze kolega. Najlepiej zrobić coś , przetestować a nie teoretyzować.
  • #17
    arek59
    Poziom 29  
    Konstrukcja ładna tylko przyczepił bym się obudowy, lepsza metalowa ale to kwestia gustu. Nie lepiej było by dać też płytki pod tranzystory mocy niż w pajaku? Reszta jest ok i moze sobie być :D
    Co do trafa to ja odpalam 2 trafa równolegle po 800VA i jakoś bezpieczników nie wywala.
  • #18
    raczek3
    Poziom 22  
    arek59 napisał:

    Co do trafa to ja odpalam 2 trafa równolegle po 800VA i jakoś bezpieczników nie wywala.

    Tak ale daj kondensatory na wyjściu jakieś 20000-30000µF i zobacz...
    Pozdrawiam
  • #20
    rafik69
    Poziom 12  
    Kwestia gustu, koledze się podobała, miała jego zdaniem dobre parametry (dokładność, zakres) i sobie takie wybrał. Ogólnie to należy się wielki szacunek, bo dużo było takich konstrukcji, a prawie żadna nie miała takiego zakresu prądu. Może autor napisać co nieco o diodach, szczególnie tych, które są przy potencjometrach? Gdzie i za ile były kupione gałki? Na TME są dosyć drogie, bo po 2zł/szt (może i tanie, ale przy dużej ilości gałek cena jest dosyć duża).

    Pozdrawiam ;)
  • #21
    Adamos256
    Poziom 17  
    sebxx4 napisał:
    A w sumie skoro masz taką "maszyne" że nie wywala korków to po co ci soft startu ?

    W domu mam porządną instalacje elektryczną i bezpieczniki po 25A. Raz już ten zasilacz był w szkole na prezentacji tylko wtedy nie miałem drugiego kanału i jak by tam wybił bezpiecznik to byłby wstyd :|

    Co do kupowanych części to były kupowane w Bochni i w Tarnowie.

    Co do pająka na BD249 to chyba przerobie na płytkę.
  • #22
    joozwa
    Poziom 31  
    Adamos256 napisał:
    Co do pająka na BD249 to chyba przerobie na płytkę.


    Moim zdaniem nie jest to bezwzględnie konieczne - wystarczy, że zaizolujesz dobrze końcówki, np. rurkami termokurczliwymi. Pająk wcale nie musi być nieestetyczny, jeżeli jest starannie wykonany ;)
    Kwestia rezystorów została już wyjaśniona - ja nie pisałem nic o 0,1Ohm, tylko o 0,2Ohm/0,3Ohm a to pewna różnica - swoją drogą mógłbyś bez wielkiej szkody dla precyzji regulacji dać i 0,1Ohm - kwestia odpowiedniego zwiększenia R18. I te straty bajecznie małe ...
    W odpowiedzi na uwagi, jakoby zasilacz z electronics-lab był "szajsem" - proszę zaproponować (opracować) lepszy układ na OPampach o tym stosunku cena/dostępność elementów/prostota/jakość. Prawda jest taka, że układ jest świetny, ale wykonawcy - nie zawsze. Zasilacz sprawia problemy bo popełniane są proste błędy w montażu i później wałkowane setki razy w najpopularniejszym temacie na elektrodzie - brak wiedzy i doświadczenia konstruktora nie znaczy, że projekt jest "be" ...
    Pozdrawiam
  • #23
    mariansq
    Poziom 15  
    Popieram przedmówce "joozwa".
    Tylko swiadomy połaczony ze zrozumieniem mozntaz bez pozostawienia co niektórych elementów układu przypadkowi, sprawi iż zasilacz bedzie długo służył, zapewniajac przyzwoite parametry.

    Pozdrawiam

    PS. Dla chetnych chcacych wykonac ten zasilacz, a nie nie wiedza do konca jak sie zabrać polecam przeczytanie całego wątku na elce(kilku stronicowego-bagatela juz dzis chyba 74;-)) - polecam . Tam pojawiaja sie różne problemy i ich rozwiazania dotyczace zasilacza.
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=402613&highlight=
  • #24
    robertozga
    Poziom 10  
    Konstrukcja ciekawa ale obudowa psuje efekt no i jeszcze te wskazówkowe mierniki jak dla mnie są nie za bardzo dokładne.