Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

[Solved] Diagnostyka silnika komutatorowego

marrog 28 Aug 2009 17:54 5586 13
Bosch
  • #1
    marrog
    Level 22  
    Witam

    Nie wiem czy zakładam w dobrym dziale temat ( jeśli nie to proszę o przesunięcie)

    Mam problem z silnikiem wysokoobrotowym ( silnik przy frezarce górnowrzecionowej - ręcznej o obrotach do 24 tyś/min). Frezarka jest f-my BOSCH, ma układ soft startu, oraz utrzymywania obrotów pod wpływem zmiany obciążenia, no i regulacja obrotów w zakresie od 8 tyś - 24tys.
    Podczas normalnej pracy, zaczęła bardzo widocznie słabnąć, a silnik był dość gorący.
    Teraz normalnie silnik się kręci, regulacja obrotów raczej jest ok, ale mocy nie ma, oraz po kilku sekundach strasznie się grzeje.

    Czy jest jakiś sposób, aby samemu zdiagnozować usterkę i zamówić odpowiednią część, bo przez serwis strasznie drogo wychodzi.
    Mam drugi taki sam model i zastanawiam się nad przełożeniem płytki z elektroniką oraz samego wirnika.

    Z góry wielkie dzięki za pomoc.
  • Bosch
  • #2
    User removed account
    User removed account  
  • Bosch
  • #3
    tob53
    Level 21  
    Witam
    Na początek jak we wcześniejszym poście, organoleptycznie, szczotki,
    komutator, czy nie poprzypalane lamelki, nie ma jakichś dziurek na bandażu, czoła uzwojenia stojana, później pod napięcie, kręcić i obserwować komutator, ma delikatnie najwyżej mrowić, jak się zacznie ogień okrężny zatrzymać, demontaż, wirnik na "brzęczyk" sprawdzić na zwarcie i przerwę, stojan to samo, albo kolejno podmieniać części z rezerwy.
    Pozdrawiam
  • #4
    marrog
    Level 22  
    Witam

    Dzięki za podpowiedzi.
    Silniki to nie moja specjalność.
    Podmieniłem już płytkę z elektroniką - jest ok, regulacja działa.
    Co do szczotek, to iskrzą. Po samym głosie działania słychać takie dość mocne brzęczenie silnika. Jutro z rana zobaczę co i jak.

    Powiezcie mi tylko, czy jak wirnik jest uszkodzony to silnik się będzie kręcił tak jak u mnie czy w ogóle nie ruszy? ( pytam, bo nowy to koszt 480zł + VAT ;-( )

    A jeszcze takie pytanie "sprawdź wirnik na zwarcie" rozumiem, że między kolejnymi blaszkami komutatora?

    Komutator zwarć między poszczególnymi lamelkami nie ma, podmieniłem szczotki i jest to samo.
  • #5
    tob53
    Level 21  
    Może wirować ale nie osiągnie niezbędnych parametrów, przerwa lub zwarcia w uzwojeniach silnika pogarszają komutacje i na komutatorze możesz wtedy zauważyć ślady uszkodzeń krawędzi działek a w skrajnym przypadku znaczne przypalenia, zaczernienia całej powierzchni, jeżeli wykluczysz te najprostsze sprawy np. związane ze zużyciem szczotek, jakieś mechaniczne uszkodzenia, ocieranie pakietu, deformacje działek ( też się nie zajmuje na co dzień tymi sprawami ), widocznymi uszkodzeniami uzwojeń, zdejmij fragment osłony aby móc obserwować stopień iskrzenia , komutacja powinna być ciemna w dużym zakresie podanego napięcia czyli dopiero przy znamionowym zauważysz niebieskie iskierki pod szczotkami, jeżeli jednak zobaczysz wypryskujące spod szczotek iskry nie męcz go dłużej. Wtedy będziesz musiał go demontować, wiem, że podałem Ci metodę sprawdzenia stojana i wirnika prostą ale dla posiadacza takich prymitywnych przyrządów jak brzęczyk, trochę rdzenia z przerwą + cewka, na nim w przerwę kładziesz wirnik lub wsuwasz dos tojna i blaszką stalową przesuwając po powierzchni ma nie brzęczeć, to na zwarcie, mierząc napięcie na działkach lub na wyprowadzeniach stojana sprawdzisz też czy nie ma przerw ( to można też najpierw omomierzem ) i poziom napięć jest zbliżony.
  • #6
    marrog
    Level 22  
    Witam

    No przyglądałem się uważnie komutatorowi i zauważyłem między lamelkami tak jakby oddzielającą się cieniutką blaszkę - myślałem że to nalot od szczotek ( między lamelkami w szczelinach) występują na kilkunastu lamelkach, sam komutator jest lekko przebarwiony na ciemno tam gdzie ma styczność ze szczotkami. Próbowałem usunąć ten "nalot", ale nie idzie.
    Chyba to będą uszkodzenia krawędzi działek o których piszesz.
    Powiedz mi teraz proszę jeszcze, jak dam to do naprawy, ty wymianie podlega sam komutator ( jeśli to tylko to jest uszkodzone) czy cały wirnik?
    Pytam bo się nie znam zbytnio na silnikach ( na ich serwisie).
  • #7
    keszan
    Level 20  
    Wymienia się cały wirnik.
    Adam.:cry:
  • #8
    tob53
    Level 21  
    Zanim podejmiesz decyzję o oddaniu wirnika do naprawy (kiedyś ze wzgledu na trudności z nabyciem nowych przezwajało się, wymieniało komutatory, dzisiaj pewno najprościej kupić nowy), upewnij się czy właściwie oceniamy przyczyny złej pracy silnika, przyczernienienia, nadpalenia, wytarcia mogą też pochodzić od dłuższej eksploatacji, różnych mechanicznych niedomagań, lużnychł ozysk, podbijania szczotek, spróbuj może jeszcze przy obniżonym napięciu zmierzyć spadki napięć na cewkach stojana, napewno póki co staraj się raczej unikać mechanicznych działań szczególnie na zatrzymanym komutatorze, można tylko pogorszyć jego stan, jeżeli już to tylko delikatnie ostrym narzędziem bardzo ostrożnie wyczyść rowki między działkami ale tak żeby nie powstały ostre krawędzie działek, napisz czy obserwowałeś pracę komutatora pod napięciem.
  • #9
    marrog
    Level 22  
    Nie bardzo wiem jak mam podpiąć go pod napięcie, jak dam sieciowe to mi się zacznie kręcić - umieszczony w stojanie.
    Napisz proszę jak to mam krok po kroku zrobić, bo wydatek rzędu 480+22% nie bardzo mi się uśmiecha, a może faktycznie coś innego jest uszkodzone, póki co napisz jak możesz ( o co bardzo Cię proszę) jak mam to zrobić. Jutro z rana ( może dzisiaj) umieszczę sam wirnik w drugiej sprawnej frezarce i zobaczę czy będzie działała, wtedy będzie wiadomo czy wirnik czy coś innego.

    No więc nie dało mi spokoju i rozebrałem drugą frezarkę, komutator idealny zero nadpaleń zero jakiś uszkodzeń między blaszkami ( w szczeliny wszystkie równe), przełożyłem wirniki i jest to samo.
    Ciekawi mnie czy da radę przezwoić i założyć nowy komutator.
  • #10
    waldekg
    Level 28  
    Witam. Można przezwoić, ale dochodzi problem dobrego wyważenia wirnika. więc chyba lepiej zakupić nowy. Pozdrawiam.
  • #11
    tob53
    Level 21  
    Widzisz próbujemy diagnozować usterkę a przecież ja nie wiem czy Ty masz dojście do zacisków, jeżeli jeszcze niczego nie demontowałeś i frezarka jest w całości a ma regulację obrotów ( wg informacji działają ) ustaw je na najmniejsze jakie można, włącz do sieci i teraz wszystko zależy czy osłony pozwolą dotrzeć do końców podłączeń szczotek, cewek stojana, jeżeli tak to będziesz mógł podnosząc delikatnie obroty obserwować co się dzieje na komutatorze, mając dostęp do cewek zmierzysz napięcie.
    Jeżeli nie to będzie trudniej bo trzeba odsłonić cały silnik i ostrożnie prowadzić pomiary.
  • #12
    marrog
    Level 22  
    Witam

    No zakup nowego to koszt ponad 500zł a nowa frezarka 1400 zł :/
    Co do wyprowadzeń, to mam dostęp do wszystkich odczepów, wystarczy zdjąć górną pokrywę i jest wszystko na widoku.
  • #14
    marrog
    Level 22  
    Nie obyło się bez przezwojenia. Silnika działa do dziś.