Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Neptun 311 - wykańcza diodę usprawniającą

28 Sie 2009 17:57 3894 28
  • Poziom 21  
    Witam, po kilku krotnym prawidłowym odpaleniu owego neptuna, raz stopień końcowy odchylania nie wystartował, a dioda rozpaliła się do czerwoności, bez poprawiania niczego, kolejnym razem wystartował prawidłowo, jednak po kilku godzinach strojenia p.cz nieszczęsna dioda utraciła emisję, gdzie może przyczyna?
    zwarty powielacz?
    Jeszcze chciałbym się dowiedzieć coś o prawidłowej temperaturze pracy lamp. Jeżeli w np. Pentodzie PL504 podłączę samo grzanie, nie nagrzeje się tak strasznie jak przy pracy, kontrolowanie napięć jest w moim przypadku nie możliwe (6-8KV).
    Po raz pierwszy również zauważyłem zwężoną szyjkę kineskopu w okolicach zespołu odchylania, jak tego uniknąć po wymianie kineskopu na inny?
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Poziom 37  
    Rozpocznij od sprawdzenia prawidłowego sterowania PL500- czyli gerneratora PCF802 (82), gdyż tam najczęściej leży przyczyna.
  • Banner Multimetr Fluke 87VBanner Multimetr Fluke 87V
  • Admin Grupy Retro
    Cytat:
    Jeszcze chciałbym się dowiedzieć coś o prawidłowej temperaturze pracy lamp. Jeżeli w np. Pentodzie PL504 podłączę samo grzanie, nie nagrzeje się tak strasznie jak przy pracy, kontrolowanie napięć jest w moim przypadku nie możliwe (6-8KV).

    O temperaturze bańki lampy było już naprawdę wiele...
    Zawsze prawdę powie Ci karta katalogowa: Link.

    Przyda się także schemat: Linka
    Zmierz napięcie na siatce drugiej PL500 oraz spadek napięcia na rezystorze 3,3k (lubi się psuć, wtedy odchylanie poziome nie startuje) - otrzymane w ten sposób prąd i napięcie pomnóż przez siebie i porównaj z maksymalną mocą traconą na siatce ekranującej ;)
    Zobacz, czy następujące kondensatory nie mają przebicia: C404, C403.
    Upewnij się oscyloskopem, że impulsy kierowane na siatkę sterującą PL500 mają właściwy kształt i amplitudę.
    Jakiej firmy masz PY88?
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    Daniel Pietras napisał:
    (...) raz stopień końcowy odchylania nie wystartował, a dioda rozpaliła się do czerwoności, bez poprawiania niczego, kolejnym razem wystartował prawidłowo, jednak po kilku godzinach strojenia p.cz nieszczęsna dioda utraciła emisję, gdzie może przyczyna?
    zwarty powielacz?
    (...)


    Jeżeli PY88 utraciła emisję ( tak jak twierdzisz, w czasie kilku godzin pracy), to to lampa jest kiepskiej jakości.
    Przy nowej lampie takie objawy nie wystąpią.

    Cytat:
    zwarty powielacz?


    Nie ta epoka telewizorów, powielacze tam nie występowały- prostowanie bezpośrednie na EY86, DY86 lub TV20.
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    Witam. Końcówkę odchylania poziomego steruje generator linii (PCF 82) i gdy on nie pracuje b.szybko może paść PL-504 i PY-88. Fabrycznie Neptun-311 nie posiadał powielacza, tylko cewkę WN i EY-86. Temperatura każdej lampy będzie nieporównywalnie wyższa gdy płynie przez nią prąd niż tylko gdy się żarzy. Zwężenia szyjki kineskopu występowały w kineskopach regenerowanych w miejscu spawu nowego działa ze starym "baniakiem". Ciekaw jestem Kolego jak stroiłeś p.cz. Wobulatorem? Pozdrawiam.
  • Poziom 21  
    Niestety nie. ograniczyło się to tylko do kręcenia rdzeniami przez 3h, aż do uzyskania poprawnej fonii, odpowiadającej wyświetlanemu kanałowi. podłączyłem to chassis do kineskopu z libry to obraz był w negatywie więc to jeszcze trochę nie tak, a było tak rozkręcone przez kogoś wcześniej że już w rdzeniach nie było cerezyny więc pomyślałem że nic nie stracę.
    Lampy wszystkie polamu, albo Telamu.
    Myślałem że coś tak przygrzało w ten kineskop że zaczął sie rospuszczczać,
    i zgniatać, ale i tak już jest mało przydatny, coś widać, ale kiepsko, na noc idealny. po skompletowaniu wszystkiego zajmę się kształtem impulsów na PCF82
    Jaki to jest rodzaj uszkodzenia lampy PCL 85 jeżeli na katodzie pentody było 34V, wygrzało rezystor do czarnego (nie spaliło) i zawijało dół obrazu, po podmianie na inną 805, (bo taka wcześniej była) jest wszystko w porządku.
    Jeszcze bym miał pytanie do kineskopu
    - katoda "wisi" niepodłączona, kineskop powinien być czarny
    - między masą a katodą podłączony woltomierz, kineskop się świeci na
    woltomierzu powyżej 200V
    - katoda zwarta do masy kineskop świeci na max
    czy tak powinno być?? bo jest zupełnie odwrotnie, a na woltomierzu 34V?
    Przepraszam za ten powielacz, tak jakoś z przyzwyczajenia nazwałem
    Transformator linii.
  • Admin Grupy Retro
    Cytat:
    Jaki to jest rodzaj uszkodzenia lampy PCL 85 jeżeli na katodzie pentody było 34V, wygrzało rezystor do czarnego (nie spaliło) i zawijało dół obrazu, po podmianie na inną 805, (bo taka wcześniej była) jest wszystko w porządku.

    Jest to uszkodzenie o nazwie zwarcie katody z żarnikiem. Wymień przy okazji ten felerny opornik.
    Cytat:
    Niestety nie. ograniczyło się to tylko do kręcenia rdzeniami przez 3h, aż do uzyskania poprawnej fonii, odpowiadającej wyświetlanemu kanałowi. podłączyłem to chassis do kineskopu z libry to obraz był w negatywie więc to jeszcze trochę nie tak, a było tak rozkręcone przez kogoś wcześniej że już w rdzeniach nie było cerezyny więc pomyślałem że nic nie stracę.

    Kolego, tak to co najwyżej rozpierniczysz (nie jest to przesadzone słowo) tor p.cz. dosczętnie. Stroi się go odpowiednim wobulatorem, by móc uchwycić właściwą charakterystykę przenoszenia tego wzmacniacza. Na słuch to możesz radyjko stroić :?
    Cytat:
    Lampy wszystkie polamu, albo Telamu.

    Nowe czy używane? Załatwienie sobie nowych to dużo mniej nerwów przy odpalaniu. Tak przy okazji - pójdź za radą Kolegów i podmień PCF82 z generatora. Mnie w ten sam sposób urządziła zużyta PCF802 w N221A - niby wszystko sprawne, a obraz ciemny.
    Cytat:
    Myślałem że coś tak przygrzało w ten kineskop że zaczął sie rozpuszczczać,
    i zgniatać, ale i tak już jest mało przydatny, coś widać, ale kiepsko, na noc idealny.

    Pokaż fotki. Stopiłoby się także tworzywo na cewkach odchylających i puściły luty - temperatura mięknięcia tego szkła do kilkaset stopni. Zobacz także, czy między katodą a żarnikiem kineskopu nie masz zwarcia - to tak odnośnie tych kolorowanek na obrazie.


    P.S. pozwoliłem sobie wrzucić schemat Neptuna 311 (zassany z Unimor.info) by mieć wygodniejszy doń dostęp - leniwy zwierz jestem, a co! :)
    Neptun 311 - wykańcza diodę usprawniającą Neptun 311 - wykańcza diodę usprawniającą
  • Poziom 21  
    Lampy mam mocno używane, pozbierane od znajomych, którzy nie wiedzieli do czego są. Wydaje mi się, że warto ratować każdą sztukę.
    W kineskopie zwarć nie ma. Co do nowych lamp za kilka złotych to jeszcze się nie spotkałem (kilkadziesiąt, i to tylko audio).
  • Poziom 37  
    Daniel Pietras napisał:
    Lampy mam mocno używane, pozbierane od znajomych, którzy nie wiedzieli do czego są. Wydaje mi się, że warto ratować każdą sztukę.
    ...)


    Nie warto ratować używanych lamp ( w tym przypadku).
    Jeżeli nie posiadasz lamp nowych, to możesz jeszcze mieć niejeden problem z poprawnym działaniem tv.

    Jeżeli w generatorze masz PCF82, to wymień na PCF802- będziesz miał pewniejszy start linii.

    A jeżeli posiadasz kogoś znajomego w Gdańsku, to mogę Ci podarować komplet nowych lamp. Po prostu nie chce mi się bawić w przesyłki.
  • Pomocny post
    Poziom 31  
    Daniel Pietras napisał:
    Jeszcze bym miał pytanie do kineskopu
    - katoda "wisi" niepodłączona, kineskop powinien być czarny


    Prawidłowy objaw, bo przerwany obwód anoda-katoda kineskopu i brak przepływu prądu.

    Daniel Pietras napisał:
    - między masą a katodą podłączony woltomierz, kineskop się świeci na
    woltomierzu powyżej 200V

    To jest nieprawidłowy objaw. Po pierwsze przy takim napięciu na katodzie to kineskop powinien przestać swiecić, a już na pewno przy skręconym na minimum potencjometrze jasności. Druga sprawa, że tak wysokie napięcie na katodzie świadczy o tym, że nie pracuje wzmacniacz wizji (PCL84). Sprawdź koniecznie rezystory w katodzie pentody PCL84, czy którys nie ma przerwy oraz czy pentoda lampy PCL84 dostaje właściwe napięcie na siatkę drugą (190V). Sprawdź również sam potencjometr regulacji jasności R601, czy nie ma przypadkiem przerwy końcówka od strony masy.
    Daniel Pietras napisał:

    - katoda zwarta do masy kineskop świeci na max
    czy tak powinno być??

    To jest prawidłowy objaw. Siatka sterująca (cylinder Wehnelta) przestaje być wówczas ujemna względem katody, a nawet wchodzi w zakres dodatnich napięć. Płynie wówczas maksymalny prąd przez kineskop.

    Generalnie kineskop jest sterowany w katodzie sygnałem wizyjnym negatywowym i im wyższe napięcie na katodzie tym siatka sterująca staje się bardziej ujemna względem katody, płynie mniejszy prąd i jest ciemniejszy obraz. To jest oczywiście przy stałym i niezmiennym potencjale siatki sterującej, regulowanym tylko ustawieniem potencjometru jasności. W rzeczywistości na stały potencjał siatki sterującej są jeszcze nałożone ujemne impulsy wygaszania z układu odchylania pionowego.
    Przy prawidłowo pracującym kineskopie napięcia na elektrodach powinny wynosić mniej więcej:

    katoda: 100V÷180V w zależności od treści sygnału wizyjnego;
    siatka sterująca(cylinder Wehnelta): 0V÷100V w zależności od ustawienia potencjometru jasności;
    siatka przyspieszająca: 400V÷500V
    siatka ogniskująca 0÷500V (stała wartośc z tego zakresu zależna od egzemplarza kineskopu i wyregulowania tego napięcia na najbardziej ostry obraz)
  • Poziom 21  
    Przydało się usystematyzownie

    - między masą a katodą podłączony woltomierz, kineskop się świeci na
    woltomierzu powyżej 200V

    tutaj mi chodziło o to że w tym wypadku również nie jest podłączona katoda do układu, i czy w ten sposób nie powinien powstać taki układ jak w uproszczeniu "regulowany rezystor" wpięty z jednej strony do napięcia Anodowego 18KV, a z drugiej strony woltomierz i drugi koniec do masy. Kiedyś tak namierzyłem nawet 800V(ale to w dzisiejszych TV, jak sprawdzam w kolorowym, czy wszystkie katody mają taką samą emisję), tutaj mierzę 34V

    konkretne objawy dla tego kineskopu to są takie że
    katoda wisi- świeci,
    katoda do masy -lekko przygasa.

    - jak prawidłowo mierzyć napięcie na siatkach tak aby napięcie nie malało po wpięciu multimetru (żaden z czterech moich łącznie z CHY sam nie potrafi), najgorzej wychodzi pomiar trzeciej siatki. (przygasanie itp.)
  • Admin Grupy Retro
    Daniel Pietras napisał:

    - między masą a katodą podłączony woltomierz, kineskop się świeci na
    woltomierzu powyżej 200V

    Ciut się pogubiłem... :?
    Kiedy katoda wisi (nie jest podłączona) to między nią a masą masz 200V?
    A po wpięciu do anody wzmacniacza wizji masz na niej tylko 34V?
    Zobacz omomierzem (kineskop najlepiej byłoby żarzyć z oddzielnego zasilacza 6V) obwód katoda-żarnik...
  • Poziom 31  
    Daniel Pietras napisał:

    tutaj mi chodziło o to że w tym wypadku również nie jest podłączona katoda do układu, i czy w ten sposób nie powinien powstać taki układ jak w uproszczeniu "regulowany rezystor" wpięty z jednej strony do napięcia Anodowego 18KV, a z drugiej strony woltomierz i drugi koniec do masy. Kiedyś tak namierzyłem nawet 800V(ale to w dzisiejszych TV, jak sprawdzam w kolorowym, czy wszystkie katody mają taką samą emisję), tutaj mierzę 34V


    To juz lepiej wpiąć w ten sposób miliamperomierz i mierzyć prąd emisyjny płynący w obwodzie katody. Tylko, że to nie jest prawidłowy punkt pracy kineskopu, bo siatka sterująca ma wówczas dodatni potencjał względem katody i w obwodzie siatki sterującej płynie prąd. Należałoby uziemić również tą siatkę. Kineskop powinien nadal świecić o ile pozostałe napięcia (przyspieszające i anodowe) sa ok.

    Daniel Pietras napisał:

    konkretne objawy dla tego kineskopu to są takie że
    katoda wisi- świeci,
    katoda do masy -lekko przygasa.


    Co znaczy katoda wisi? Nie jest nigdzie podłączona? Kineskop nie ma prawa wówczas świecić, chyba że masz zabrudzoną podstawkę i jest gdzieś upływ między katodą a masą lub co gorsza jest przebicie pomiędzy żarnikiem a katodą.
  • Poziom 21  
    Tak, to znaczy że jest nie podłączona nigdzie. Tylko kabelek dolutowany, żeby można nim było w łatwy sposób do masy dotknąć. Cokół czysty.
    - zwarcia mogą się pojawiać po rozgrzaniu, w skutek rozszerzalności? jeżeli siatka przyspieszająca łącznie z katodą są nie podłączone również świeci. (z liniami powrotów V.)
    Wydaje mi się że poczekam na inny kineskop i będzie ok. Normalnie zwarć nie widać,

    tak jak w przypadku tej PCL805, ale w librze ona uszkodziła bezpiecznik 250mA zwłoczny (od gałęzi grzałek)
  • Poziom 31  
    Daniel Pietras napisał:
    Wydaje mi się że poczekam na inny kineskop i będzie ok. Normalnie zwarć nie widać,


    Sprawdź po prostu omomierzem oporność pomiędzy uzwojeniem żarzenia a katodą. Jesli jest zwarcie można spróbować usunąć to nieco brutalną metodą poprzez podłączenie pomiędzy katodę a żarzenie kondensatora rzędu kilku µF naładowanego do napięcia 100V÷200V (OSTROŻNIE , żeby nie "popieściło"). Jest szansa, że zwarcie się wówczas przepali, no ale jest też niestety ryzyko, że nic to nie da i przepali się też uzwojenie żarzenia a kineskop będzie do wyrzucenia.

    Sprawdź wczesniej od której strony uzwojenia żarzenia jest zwarcie. Jeśli na samym początku lub końcu to jest większa szansa powodzenia tej metody. Kondensator podłączasz oczywiście do tego końca uzwojenia, gdzie jest zwarcie.

    Jeśli kineskop i tak ma zwarcie to dużo nie ryzykujesz.

    Możesz jeszcze spróbowac żarzyć sam kineskop z niezaleznego źródła (transformatorka) galwanicznie odizolowanego od masy telewizora. Musisz wówczas w oryginalnym układzie żarzenia wstawić odpowiedni rezystor w miejsce uzwojenia żarzenia kineskopu, żeby obwód był zamknięty. Ewentualnie zamiast rezystora zmieniasz ustawienie R520, żeby nadal było 300mA w obwodzie żarzenia.
  • Poziom 37  
    kris8888 napisał:
    Daniel Pietras napisał:
    Wydaje mi się że poczekam na inny kineskop i będzie ok. Normalnie zwarć nie widać,


    Sprawdź po prostu omomierzem oporność pomiędzy uzwojeniem żarzenia a katodą. Jesli jest zwarcie można spróbować usunąć to nieco brutalną metodą poprzez podłączenie pomiędzy katodę a żarzenie kondensatora rzędu kilku µF naładowanego do napięcia 100V÷200V (OSTROŻNIE , żeby nie "popieściło"). Jest szansa, że zwarcie się wówczas przepali,(...)


    Ale jest też bardzo duże prawdopodobieństwo upalenia doprowadzenia katody, a wtedy to tylko śmietnik.
  • Poziom 31  
    serwis napisał:


    Ale jest też bardzo duże prawdopodobieństwo upalenia doprowadzenia katody, a wtedy to tylko śmietnik.


    Dlatego pisałem, że jest ryzyko uszkodzenia kineskopu na amen i właściciel może to zrobić na własną odpowiedzialność. Ale jeśli kineskop ma ewidentne zwarcie to i tak jest prawie do wyrzucenia, poza jeszcze próbą zasilenia żarnika z odrębnego źródła galwanicznie odizolowanego od masy telewizora.

    Mi udało się kiedyś tego typu brutalną metodą usunąć zwarcie między żarnikiem a katodą. Co prawda był to kineskop kolorowy, a szkodliwa oporność pomiędzy żarnikiem a katodą była rzędu kΩ, więc pewnie zanim zdążył przepalić się żarnik to na szczęście przepalił się ten mostek żarnik-katoda.
  • Poziom 21  
    -Dodatnia połówka przebiegu sinosuidalnego w generatorze linii jest obcięta (prosta linia w jej miejsce) co z tym zrobić?
    - przebieg nr 15 jest totalnie nieprawidłowy: duży współczynnik wypełnienia a zbocza nie przypominają tych z rysunku.

    - Dlaczego takie elementy jak R239-R238 na schemacie mają wartość 2.2M a na płytce 470K + 330K + 470K? na takiej samej płytce wygrzebanej w piwnicy tak samo.
  • Poziom 37  
    Daniel Pietras napisał:
    -Dodatnia połówka przebiegu sinosuidalnego w generatorze linii jest obcięta (prosta linia w jej miejsce)(...)


    Czy chodzi o oscylogram 13?
  • Poziom 21  
    o oba
  • Poziom 37  
    Oscylogram 15 na razie możesz zostawić w spokoju.
    Jeżeli przebieg 13 jest ok. to i nr.15 też będzie ok.
    Na początek- jaka jest lampa w generatorze i jaka jest jej kondycja?
    Czy na S1 jest przynajmniej -15V? Sprawdź to w pierwszej kolejności.
  • Poziom 21  
    Chodziło Ci o pentodę? Tam jest - 10.
  • Poziom 37  
    To stanowczo za mało. A jaka jest lampa? Jakim miernikiem zmierzyłeś to napięcie?
  • Poziom 21  
    PCF802 kilka sztuk próbowałem w innych TV pracują. Tani multimetr UniT.
  • Poziom 37  
    To może być problem z interpretacją odczytu tego napięcia- z uwagi na występujacą dużą składową zmienną.

    1/ jakiego rodzaju masz kondensatory C228 i C229? Jakość tych kondensatorów ( δ ) odgrywa bardzo dużą rolę. Powinny być styrofleksowe lub mikowe ( czekoladki
    ).

    2/ Rdzeń obwodu generacyjnego powinien wystawać z korpusu na długości ok. 2 zwoi gwintu. Spróbuj stroić generatorem, czy amplituda i kształt się zmieniają ?

    3/ Jak pozostałe napięcia stałe ? Jakie są ich wartości?
  • Poziom 21  
    nie zmieniają się podczas strojenia
    anoda triody 218
    katoda triody 5.4
    siatka druga pentody 160
    anoda pentody 190
    punkt 11--> -54
    kondensatory białe takie foliowe.
  • Poziom 37  
    Napięcia na pentodzie trochę nie właściwe. Sprawdź rezystor R232 w S1 - czy ma właściwą wartość +/- 10%.

    Sprawdź rezystor R246.

    A jaki masz oscyloskop? Czy te pomiary wykonujesz z sondą 10:1 ?
  • Poziom 21  
    rosyjski Oscylograf H3107
    pomiary bez sondy

    Fabrycznie nowe cewki TVL31, VDR203 1200V, jest ok kosztem możliwości regulacji szerokości która jest odpowiednia.
    - Na oryginalnych cewkach nie dało się usunąć zniekształceń poduszkowych (nawet wymieniając magnesy, po podmianie cewek jest ok, czy da się jeszcze coś zrobić z tych oryginalnych
    - jakieś 15 linii powrotów V od góry ekranu, nie da się wygasić za pomocą C506.
    przy okazji słaby kontrast.