Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus

skoti123 29 Sie 2009 17:51 13342 22
  • Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus

    Witam. Żeby nie było, że nic nie zrobiłem przez wakacje, po raz pierwszy pokaże swoje konstrukcje.

    KOŃCÓWKA
    Zbudowana z racji tego, że potrzebuje mieć mocny wzmacniacz oraz z ciekawości jak to gra.
    Końcówka oparta jest o dwa znane i (nie)lubiane moduły Holton/Hexfet 400W, transformator toroidalny 800VA o napięciach 2x57V, ekranowany, mostek prostowniczy o wytrzymałości 50A, filtrację w zasilaniu o wartości 46,2mF (14x3300uF 100V, Rubycon) oraz dwa radiatory o wymiarach 12x20cm o wadze ~1kg wyposażone w dwa wentylatory każdy.
    Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus

    Dodatkowo w obudowie znajduje się soft-start dla transformatora, zabezpieczenie głośników przed napięciem stałym na wyjściu zawierające również opóźnione załączanie i szybkie odłączanie kolumn oraz analogowy wskaźnik wysterowania z magnetofonu Unitry z oryginalnym sterownikiem.
    Do zasilania wentylatorów, zabezpieczenia i wskaźnika służy dodatkowy zasilacz o napięciach 12V (7812) i 21,5V (dioda Zenera + tranzystor) oparty o transformator sieciowy o napięciach 2x12VAC.
    Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus





    Jeszcze kilka słów nim przejdę do preampa :P
    Pierwsza końcówka ruszyła od kopa, ale przez własną głupotę spaliłem mosfety, z drugą było więcej problemu, okazało się, że jest nie chciane połączenie ścieżek, zlane cyną, po usunięciu tego połączenia było już ok.
    Prądy spoczynkowe ~120mA, pod mosfetami podkładki mikowe z silikonową pastą termoprzewodzącą. Kable sygnałowe ekranowane, potencjometry od głośności 47kB, gałki wytoczone z szkole z pręta aluminiowego.
    Sama obudowa nie wyszła najlepiej, spód to blacha z jakiegoś kina domowego, boki to półka z mebli, przód do blacha nierdzewna zmatowiona papierem ściernym (wodnym), góra obudowy jest najgorsza, jest to rozgięta (przed rozgięciem była w kształcie ceownika) pokrywa z jakiegoś magnetowidu, musiałem ją rozgiąć, bo była za mała.
    Zaciski głośnikowe pochodzą z terminali głośnikowych.
    Płaskownik idący przez środek obudowy trochę przeszkadza, ale można go bez problemu odkręcić zdecydowałem się na niego aby przymocować radiatory oraz zwiększyć sztywność całości. Zbudowanie obudowy nie okazało się takie proste...
    Koszta:
    *transformator - 175 zł (używany)
    *mosfety - 60zł (z tym, że musiałem kupić dwa razy, ale te w obudowie kosztowały tylko 60:) )
    *radiatory - 6zł/sztuka (na złomie, kupiłem sobie 4:D)
    *kondensatory - 40zł
    *inne rzeczy typu zaciski głośnikowe, laminat, podkładki termoprzewodzące i pasta, MJE, MPSA, kratki na wentylatory, elektrolity 100uF 100V - 50 zł
    Cała reszta (wentylatory, dodatkowe trafo, przekaźniki, wyłączniki, rezystorki, kondziorki, wskaźniki itd.) pochodzą z odzysku.

    Do tej pory mając kino domowe Sony i Radmora musze powiedzieć, że moje Mildtony jeszcze tak nie grały, dźwięk nie ma zniekształceń, ładny sopran, szybki bas - jestem zadowolony.

    PREAMP
    Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus

    Zbudowałem go z myślą o sterowaniu Holtona oraz Radmora, gdyż w nim przedwzmacniacz nie równo wzmacnia i jeden kanał gra ciszej, pomijając to i tak gra lepiej z tym preampem, dźwięk jest lepszy.
    Przedwzmacniacz oparty o TL072, posiada regulację balansu, tonów niskich i wysokich no i oczywiście głośności.
    Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus
    W skrzynce znajduje się również selektor wejść, wskaźnik wysterowania (LM3915) oraz filtr do subwoofera (AL-18 ).
    Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus
    Zasilanie to transformator o napięciach 2x14VAC, na płytce zasilacza robi się z tego +-15V oraz +5V. Selektor, przedwzmacniacz i filtr są zasilane z +-15V, a wskaźnik wysterowania i wentylator z 5V.
    Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus
    Obudowa to tuner Unitry, trochę przerobiona, przedni panel to blacha aluminiowa (na której w przeciwieństwie do nierdzewnej napisy się trzymają).
    Gałek nie mam, bo czekam aż ktoś mi wytoczy, 'instruktor' na szkolnych warsztatach zrobił dwie (te co są w końcówce) i stwierdził, że mu się nie chce...
    Koszty to jakie 25zł na stabilizatory, układy scalone i laminat, resztę miałem.

    Nie jestem jakimś audiofilem, ale zrobiłem dwa inne przedwzmacniacze i ten był najlepszy. Nie słychać szumów, nie zniekształca, nie miałem problemów przy budowie.
    Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus
    (gróne pokrywy nie są przykręcone).

    BONUS - ZASILACZ LABORATORYJNY
    Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus
    Zbudowałem ten, bo akurat miałem prawie idealny transformator, obudowę, chęci i jak wiadomo to podstawowe urządzenie (wcześniej miałem na LM350, podstawową aplikacje w obudowie po zasilaczu komputerowym).
    Projekt pochodzi z Praktycznego elektronika, zaciekawił mnie bo ma napięcie symetryczne, oparty jest o LM317 oraz LM337, filtracja to 2x3300uF, napięcie regulowane w zakresie 1,2V - 30V. Dodałem napięcia +5 i +12V, 'woltomierz' oparty na LM3914 (kiedyś wrzuce na ICLu), wydajność prądowa - 1,5A mi starcza, regulacja prądu jest mi nie potrzebna, wentylator działa na napięciu 5V. 'Woltomierz jest zasilany z napięcia 22VAC poprzez diode prostowniczą i elektrolit, daje to ~16VDC, dioda prostownicza jest wlutowana tak, że robi za pina do wtyczki, od dołu jest elektrolit.
    Obudowa to magnetofon Grundiga (segment z jakiejś wieży), musiałem zrobić nowy przód i tył. Napisów na przednim panelu nie dałem rady zrobić, gdyż toner się nie przykleja. Obudowa jest trochę porysowana od góry (taką już dostałem), przedni panel jest ciut krzywy, ale to jest urządzenie do warsztatu.
    Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus Końcówka mocy Holton 2x400W + preamp + bonus
    Koszty to 1,9zł za LM337 :)

    Zdjęcia nie są za dobrej jakości, ale mam słaby aparat.
    Pozdrawiam.

    P.S Nie będę załączał schematów/płytek gdyż wszystko jest z elektrody, ale jakby ktoś chciał to oczywiście podeślę plik/link.


    Fajne!
  • Relpol
  • #2 29 Sie 2009 20:11
    henryxxl
    Poziom 26  

    Jestem zachwycony prostotą jak na taką moc byłbym wdzięczny jakbyś podał linki.
    Widzę też że u nas jest rewalizacja 2x200w a teraz 2x400w w tamtym diody a w tym preamp:)

  • #3 29 Sie 2009 20:21
    dominon
    Poziom 18  

    Pracowite wakacje. Sam skrytykowałeś się już odnośnie obudów, fakt piękne może i nie są ale wiem na swoim przykładzie że ta "kosmetyka" na koniec jest najgorsza bo się już nie chce. Mógłbyś coś napisać o temperaturze radiatora po godzince grania pod obciążeniem? Szum wiatraków nie przeszkadza, jest do nich jakiś układzik regulujący obroty zależnie od temp?

  • Relpol
  • #4 29 Sie 2009 20:43
    398216
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 30 Sie 2009 00:46
    skoti123
    Poziom 22  

    Za krytykę nie jestem zły, nawet przeciwnie, będę wiedział co i jak na przyszłość.
    Preamp był robiony pierwszy, przed rozpoczęciem budowy końcówki dlatego nie pasuje wymiarami (i taką miałem obudowę i nawet nie myślałem żeby robić te same wymiary), co do wskaźników - jednym z powodów dlaczego zrobiłem to w dwóch skrzynkach są właśnie one, chciałem użyć dwóch, a nie wsadzę w jedną obudowę cyfrowego i analogowego, jak pisałem preamp jest nie tylko do Holtona.
    6 sztuk kondensatorów jest od góry, niżej jest jeszcze jedna płytka z 8 sztukami. Szum wiatraków nie przeszkadza przy głośnym graniu, przy cichym owszem jest je słychać, ale nie muszą one wtedy pracować.
    Zrezygnowałem z regulacji obrotów, miał być termistor, ale nie ma ;P Stwierdziłem, że zrobię włączone/wyłączone. Przełącznik 'hebelkowy' na przednim panelu końcówki jest właśnie od wentylatorów.
    Z założenia chciałem, aby na przednim panelu były tylko wskaźniki (potem zdecydowałem się na regulacje głośności). Co do zacisków głośnikowych papierowe podkładki nie są same...
    Co do mocy transformatora, czytałem trochę i jedni mówią, że starczy 600VA, inny, że 1kVA to za mało - wybrałem 800VA bo taki miałem okazje kupić i wydaje mi się odpowiedni, zwłaszcza, że gram na 8 Ohmach.
    W zasilaczu gałek nie ma (bo nie ma ich nawet w przedwzmacniaczu), są to przyciski od Radmora, stwierdziłem, że lepsze takie niż 'goły potencjometr'.

    Henryxxl - do których układów chciałbyś linki?

  • #6 30 Sie 2009 09:34
    robson132
    Poziom 20  

    Gratuluje udanej pracy całe wakacje pewnie z lutownica w ręku.
    Wygląd wzmacniacza i preampa trochę psuje obudowa ale to ma grac a nie wyglądać, wiem z własnego małego jeszcze doświadczenia jak trudno zrobić ładną obudowę.
    Wiatraki pewnie głośno buczą na max obrotach mogłeś dołożyć jakiś prosty sterownik na tranzystorze i termistorze ntc od ciepła radiatorów zależała by prędkość obrotowa wentylatorów na elektrodzie pełno jest takich projektów bo jesli słuchasz cicho muzyki radiatory są ledwo ciepłe a tu wiatraki wychodzą z siebie i ciągnął to zimne powietrze.
    Jeszcze czego się czepie to trafo tylko 800VA na takim trafie mógłbyś osiągnąć 2x400w ale tylko na wzmacniaczu klasy D a nie na mało sprawnościowym holtonie.

    Wrzuć linki do schematów wszystkiego co jest w preampie.

  • #7 30 Sie 2009 11:51
    skoti123
    Poziom 22  

    Na przyszłość postaram się robić ładniejsze obudowy.

    robson132 napisał:
    bo jesli słuchasz cicho muzyki radiatory są ledwo ciepłe a tu wiatraki wychodzą z siebie i ciągnął to zimne powietrze.

    Nie muszą być wtedy włączone:P
    Wzór płytki do filtra nie jest najlepszy, nie jest w skali 1:1 i trzeba go jeszcze dobrze obrócić.

  • #9 30 Sie 2009 17:47
    arek59
    Poziom 29  

    Wzmacniacz jest ok. Troszkę ta obudowa, ale może być.
    Jedyna rzecz mi się nie podoba, połączenie wskaźników LED i wychyłowych, ale to kwestia gustu.
    Z trafa 800VA można uzyskać 2x400W RMS, dlaczego? Bo Autor zastosował trafo o wyższym napięciu. Fakt ze holton przy trafie 2x50V/1200VA oddaje 440W sinus 4R, a tu mamy trafo 2x57V/800VA. Przy sinusie znacznie przysiądzie ale przecież nie słuchamy ciągle sinusa tylko muzyki i naszych ulubionych bitów, szczególnie najcięższego basu :D. Ja jestem zwolennikiem miękkich zasilaczy z trafami równej mocy wyjściowej wzmacniacza, ale o wyższym napięciu.
    Filtracja jest na styk, ja daję standardowo 40MF na 2 kanały, co jest optymalną wartością bez przesadzania.
    Kolejną wadą jest brak pełno wymiarowych (zwarciowych, termicznych), zabezpieczeń wzmacniacza po za podstawowymi, jakie autor zastosował, choć sam w wersjach nisko budżetowych nie stosowałem, więc teraz już stosuję, bo wiem, jakie są skutki tych niedociągnięć.
    Włączanie wentylatorów można było zrealizować najprościej na włączniku bimetalicznym. Włączasz wentylatory włącznikiem, ale tak naprawdę nie będziesz pewny, kiedy się niespodziewanie wzmak zagrzeje. Ale u mnie przy takich radiatorach, jakie autor zastosował bez wentylatorów i na dodatek z żebrami poziomo i dawało radę z chłodzeniem. Temp radiatora dochodziła do 70*C przy temp otoczenia 25*C.
    No i ogólnie to niezła robota wykonana. Każdy człowiek się uczy na dobrych i złych błędach :D

  • #10 30 Sie 2009 17:53
    jozi88
    Poziom 12  

    a czy prąd spoczynkowy nie za duży??
    z tego co śledzę od czasu do czasu (jak go mam coś) tego typu konstrukcje to mam wrażenie że powinno być podajże do 100 mA

  • #11 30 Sie 2009 18:04
    arek59
    Poziom 29  

    Prąd w holtonach 400 ustawiało się oryginalnie na 200mA ale wg mnie było grubym przesadzeniem, wtedy przy tym prądzie spoczynkowym byłaa moc tracona na ciepło z rzędu ok 50W, więc po co to się ma wydzielać ciepło i ciągnąć prąd, poprostu zmniejszyć prąd i tyle.. Ja ustawiam na ok 70-100mA i jest bardzo dobrze.

  • #12 30 Sie 2009 18:31
    jozi88
    Poziom 12  

    no właśnie o to mi chodziło z tym prądem spoczynkowym
    staram się śledzić te tematy gdyż przymierzam się do budowy coś w stylu 2,1
    (2x200w i sub 100w albo 2x100w i sub 200w)

  • #14 30 Sie 2009 20:13
    jozi88
    Poziom 12  

    też tak myślałem ale zanim się zabiorę do budowy to muszę się dużo dowiedzieć o tych końcówkach jakich błędów sie wystrzegać ewentualnie jakich poprawek zastoswać więc każdy taki wzmacniacz ukazany na elektrodzie jest pomocny i w jakimś stopniu jest natchnieniem
    :D

  • #15 30 Sie 2009 21:02
    xanio
    Poziom 27  

    Robię bardzo podobny przedwzmacniacz (chociaż na NE5532) i powiem Ci, że spokojnie można się zmieścić na płytce jednostronnej bez przelotek.
    W jakim programie rysujesz płytki?

    edit:
    chociaż nie, ja się wyrobiłem bez przelotek bo jeszcze nie narysowałem regulacji tonów (nadal nie wiem czy ją implementować).

  • #16 31 Sie 2009 20:45
    SCALAK-1989
    Poziom 12  

    projekt całkiem niezły ale jako audiofil przyczepię się do przedwzmacniacza-mogłeś się pokusić o przylutowanie potencjometrów do płytki za pomocą kabli ekranowanych-tasiemki od dysku nie są najlepsze bo będziesz miał bardzo duże zakłócenia. jeszcze lepszym rozwiązaniem jest zaprojektowanie płytki na której wszystkie potencjometry są w jednej Lini i są wlutowane bezpośrednio na płytce

  • #17 31 Sie 2009 20:56
    xanio
    Poziom 27  

    o tak, potencjometry zdecydowanie lepiej lutowac bezpośrednio do płytki. Jeżeli płytka tak leży w obudowie, że potencjometry nie sięgałyby do jej brzegu (tak aby z zewnątrz założyć gałkę), można zamontować potencjometr w środku a na zewnątrz obudowy wypuścić tylko tulejkę przedłużającą oś potencjometru...

  • #18 31 Sie 2009 21:27
    skoti123
    Poziom 22  

    Mogę zmienić przewody, ale jedynie co to szumi, nic nie buczy...
    Co do płytek to część wykonał kolega Bonkot w Eaglu, reszta była gdzieś w sieci.
    Co do chłodzenia to przecież tak samo jest w komputerze (procesor)...

  • #19 31 Sie 2009 21:40
    398216
    Użytkownik usunął konto  
  • #20 01 Wrz 2009 10:48
    xanio
    Poziom 27  

    Jeżeli eksperymentować z opampami to bym zaczął od NE5532: są dobre w przyzwoitej cenie. Lubiane OPA2134 są już dużo droższe.

  • #22 01 Wrz 2009 16:07
    skoti123
    Poziom 22  

    Też pierwsze co to pomyślałem o NE5532, może kiedyś wymienie.
    Moja płytka ma rozmiar ok. 16x5cm, jeżeli chodzi o wzór ścieżek to jest w skali 1:1.

  • #23 14 Mar 2010 11:55
    bf199
    Poziom 20  

    Witam, mógłbyś podać mi jaka wartość powinien mieć kondensator w selektorze wejść oznaczony na schemacie montażowym jako C12?? Wykonałem ten selektor działa jedynie co jest nie tak to to że diody wlutowane w płytkę nie zapalają się po kolei tzn omijają jedną i dopiero na końcu się ona zapala, u ciebie tez tak się dzieje?? Pozdrawiam i gratuluje konstrukcji:)