Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Filament
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prosty zasilacz stabilizowany 5V - 1,1A

klops_mops 29 Sie 2009 23:10 16955 19
  • Prosty zasilacz stabilizowany 5V - 1,1A
    Sama konstrukcja jest banalnie prosta, można powiedzieć, że jest to typowa aplikacja lm7805, lecz każdemu elektronikowi budującymi układy oparte na AVR się przyda. Zasilacz daje na wyjściu równe 5V, a wydajność prądowa wynosi ok. 1,1A. Jego budowa jest bardzo prosta – sprowadza się jedynie do kilku podstawowych, łatwo dostępnych elementów.

    Prosty zasilacz stabilizowany 5V - 1,1A

    Zastosowany transformator o mocy 10VA, daje napięcie równe 9V, przy max. obciążeniu 1,25A. Prąd z transformatora jest prostowany (mostek prostowniczy 2A), następnie trafia do układu stabilizatora napięcia – lm7805. Po drodze znajdują się również kondensatory filtrujące, oraz jeden o dużej pojemności (4700u) – elektrolit, pełniący rolę bufora. Zarówno wejście napięcia 230V jak i wyjście 5V zostały wyprowadzone na listwach zaciskowych. Należy również pamiętać o zastosowaniu radiatora na stabilizator napięcia.

    Schemat:
    Prosty zasilacz stabilizowany 5V - 1,1A

    Spis potrzebnych elementów, w nawiasie koszty na tme.pl

    * transformator zalewany 10VA 230V/9V (15,90 zł)
    * kondensator elektrolityczny 4700uF (2,41 zł)
    * kondensator elektrolityczny 10uF (kilka gr.)
    * kondensatory ceramiczne 100nF (posiada je każdy elektronik)
    * 3×2 listwy zaciskowe (0,36 zł)
    * 1 mostek prostowniczy 2A (0,53 zł)
    * liniowy stabilizator napięcia LM7805 (0,59 zł)
    * radiator na lm7805
    * laminat

    Koszt wykonania zasilacza wyniósł ok. 20zł

    Prosty zasilacz stabilizowany 5V - 1,1A

    Jak dotychczas świetnie się spisuje. Przy poborze prądu na poziomie 200-300mA radiator jest tylko letni :)

    Pozdrawiam


    Fajne!
  • Filament
  • #2 30 Sie 2009 01:30
    Faces
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Witam.
    Bardzo prosta konstrukcja, wręcz banalna.
    Jednak nie pomyślałeś o jednej rzeczy. Stabilizator wlutowałeś trochę na dłuższych wyprowadzeniach. Fakt radiator nie jest zbyt duży, ale należało by go przymocować do płytki.

  • #3 30 Sie 2009 01:41
    lodzik1990
    Poziom 18  

    Witam
    Czy opłaca się pokazywać takie banalne konstrukcje na elektrodzie ?
    A samo wykonanie wygląda nie żle .

  • #4 30 Sie 2009 02:07
    klops_mops
    Poziom 17  

    Faces - masz rację, jak będzie mi potrzebny (a będzie na pewno) kolejny prosty zasilacz, to umieszczę radiator na PCB :)

    szkielet-s1 - czekałem na to pytanie...
    Jak już napisałem jest to bardzo prosta konstrukcja, doskonale zdaję sobie z tego sprawę :) Jednocześnie jestem przekonany, że nie jednej osobie się przyda, zwłaszcza początkującej - właśnie dlatego przedstawiłem tutaj ten zasilacz.

  • #5 30 Sie 2009 02:19
    marihires
    Poziom 29  

    Jeśli konstrukcja dla początkującego to aż prosi się o zastosowanie bezpiecznika w układzie.
    Pozdrawiam.

  • Filament
  • #6 30 Sie 2009 03:18
    store10
    Poziom 16  

    Separacja między stroną pierwotną, a wtórną to nieporozumienie. Te kilka mm by się przydało. Bezpiecznik, jak już zauważono, nie ma chronić urządzenia, tylko mieszkanie przed pożarem.
    Na plus: bardzo starannie wykonany druk na laminacie.

  • #7 30 Sie 2009 05:20
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Separacja? Jaka separacja? Mamy tu klasyczny przykład, jak NIE należy wykonywać zasilaczy sieciowych.

  • #8 30 Sie 2009 09:09
    jamtex
    Poziom 23  

    Na płytce jest na tyle miejsca, że można było spokojnie zmieścić i bezpiecznik i przenieść zaciski 230 V bliżej krawędzi płytki (zmieści sie wtedy i bezpiecznik). Milimetrowa odległość ścieżek z 230V i 5V trochę przeraża.

  • #9 30 Sie 2009 09:36
    klops_mops
    Poziom 17  

    Dziękuję za odpowiedzi.
    Zasilacz na pewno zrobię nowy, teraz nie żałuje że go tu pokazałem, przynajmniej dużo błędów wyszło :)
    jamtex: Gdzie widzisz milimetrowa przerwę między 230V, a 5V?
    PS. Proszę o przeniesienie tematu do podkategorii DIY.

  • #10 30 Sie 2009 12:07
    kaken
    Poziom 15  

    klops_mops napisał:
    Gdzie widzisz milimetrowa przerwę między 230V, a 5V?


    Chodzi pewnie o polygon, nie zdziw się później jak avr zacznie się grzać a jak podepniesz oscyloskop do Vcc będzie widać tam takiego małego sinusika. Złącze powinno być bliżej strony pierwotnej. Do następnego takiego projektu możesz zainteresować się stabilizatorami impulsowymi, np. LM2575-x .

  • #11 30 Sie 2009 12:09
    maniek1818
    Poziom 22  

    Jak każdy użytkownik elektrody zamieścił by tu swoje konstrukcje zasilaczy stabilizowanych kostką 7805, to byłaby niezła galeria :D
    Jak dla mnie konstruktor zapomniał dać układu LM317 i wykonać układu dającego napięcie 3V3, które przydaje się coraz częściej.
    Pozdrawiam.

  • #12 30 Sie 2009 12:33
    mr.chrumps
    Poziom 10  

    Podręcznikowy przykład jak NIE NALEŻY wykonywac takich zasilaczy. Zdejmijcie to, bo jeszcze ktoś straci życie.

    Płytka zaprojektowana estetycznie i starannie, niestety projekt od strony merytorycznej całkowicie błędny.

    Pozdrawiam

  • #13 30 Sie 2009 12:43
    manekinen
    Poziom 29  

    klops_mops napisał:
    Prosty zasilacz stabilizowany 5V - 1,1A

    Roześmiałem się jak zobaczyłem ten obrazek, ale jak zobaczyłem rozlany polygon niemal łączący stronę pierwoną z wtórną to takie wielkie czerwone ostrzeżenie jest jak najbardziej na miejscu, ale powinno raczej brzmieć "urządzenie samo w sobie niebezpieczne, przy wyższej wilgotności powietrza zachodzi ryzyko przebicia i porażenia prądem sieciowym".

    Po drugie, litości, zasilacz na 7805 w DIY?

  • #14 30 Sie 2009 16:43
    psu
    Poziom 10  

    Mam pytanie, w jaki sposób dobiera się kondensatory filtrujące ?

  • #15 30 Sie 2009 17:29
    kaken
    Poziom 15  

    Code:
    ΔU=I•C/Δt


    Napięcie tętnień = prąd * pojemność / okres prostownika dwu połówkowego.
    Wyprowadź sobie z tego C, za napięcie tętnień podstaw np. 5% napięcia. Zazwyczaj przyjmuje się 1000uF na 1A, ogólnie im większa pojemność tym lepiej ale do pewnej granicy.

  • #16 01 Wrz 2009 20:39
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #17 06 Sty 2010 19:14
    teko
    Poziom 14  

    klops_mops napisał:


    Spis potrzebnych elementów, w nawiasie koszty na tme.pl

    * transformator zalewany 10VA 230V/9V (15,90 zł)
    * kondensator elektrolityczny 4700uF (2,41 zł)
    * kondensator elektrolityczny 10uF (kilka gr.)
    * kondensatory ceramiczne 100nF (posiada je każdy elektronik)
    * 3×2 listwy zaciskowe (0,36 zł)
    * 1 mostek prostowniczy 2A (0,53 zł)
    * liniowy stabilizator napięcia LM7805 (0,59 zł)
    * radiator na lm7805
    * laminat


    kondensatory na jakie napięcie? 9v?
    4700uF mam na 6.3V, 10uF na 25V, a 100uF na 63V. mogą być takie?
    Może być mostek prostowniczy 3A?

  • #18 05 Lut 2010 11:57
    lubon124
    Poziom 19  

    wszystko oprócz kondka na 4700 może być bo ten kondek(4u7) jest przed stabilizatorem(przed LM7805) jest napięcie 9V więc po jakimś czasie by było boooom.

    Edit: nie widziałem kondensatorów na 9V więc daj na 16V

  • #19 05 Lut 2010 17:16
    piotrt_74
    Poziom 11  

    Napięcie po wyprostowaniu w dużym przybliżeniu wzrasta o 1/3 więc kondensatory na 10V odpadają pojemność 4700µf jest chyba sporo przesadzona także trafo na 9V jest chyba dobrane niezbyt optymalnie, na stabilizatorze tracisz więcej mocy niż pobiera układ który zasilasz.

  • #20 14 Lut 2010 08:19
    DjDaniel11
    Poziom 27  

    klops_mops wszyscy tylko wytykają błędy, które każdy kiedyś popełniał, dlatego ja się w tej sprawie powstrzymam od głosu :) Wszystko już zostało wyjaśnione.
    Jednak mam pytanie, jaką metodą zrobiłeś płytkę ? Wyszła ci naprawdę bardzo ładnie (jak patrzę na swoje, to...) :)