Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d.

Jarlist 31 Sie 2009 13:29 22091 36
  • Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d.
    Po dość długiej przerwie, chciałbym przedstawić kolejne modyfikacje mojego silnika turbinowego z wątku https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1072717.html.
    Najistotniejszą zmianą jest dodanie obudowy turbiny napędowej. Silnik jest teraz zamontowany na solidnej ramie, która pozwala na obsługę w pozycji wyprostowanej :)

    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

    Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d. Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d. Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d. Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d.

    Obudowa turbiny napędowej przed montażem na stanowisku
    Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d. Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d.

    Nowe sprzęgło i pomiar prędkości obrotowej turbiny napędowej
    Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d. Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d.

    Instalacja olejowa
    1. Dodałem termometr do pomiaru temperatury oleju, nie jest ona istotna w pomiarach ciągłych dlatego nie podłączałem jej do rejestratora.
    2. Zmiana pompy olejowej, dodanie wydajniejszych wentylatorów chłodnicy i wymiana oleju na typowo turbinowy, dała świetne wyniki, temperatura oleju nie przekracza teraz 80-90 oC.
    3. Ciśnienie oleju około 2bar.
    Pomiar ciśnienia i temperatury oleju
    Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d.

    Pompa oleju i nowe wentylatory na chłodnicy
    Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d. Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d.

    Instalacja gazowa
    1. Tutaj większych zmian nie dokonywałem, nadal uruchamiam silnik na gazie, a następnie przełączam się na paliwo. Zastosowałem butlę 11kg.

    Instalacja paliwowa
    1. Zmiana polega głównie na sposobie pomiaru zużycia paliwa. Zastosowałem wagę elektroniczną z wyjściem sygnału prądowego 4-20mA. Po podłączeniu jej do rejestratora mogę określić godzinowe zużycie paliwa.
    2. Uruchamiałem silnik również na oleju napędowym. Działa bez zarzutu :)

    Czujnik ciśnienia paliwa i waga do pomiaru zużycia paliwa
    Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d. Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d.

    Rejestracja parametrów
    W tej części zaszło najwięcej zmian, ponieważ, położyłem nacisk głównie na walory dydaktyczne stanowiska.
    1. Pomiar temperatury otoczenia T0.
    2. Pomiar temperatury i prędkości powietrza na wlocie do sprężarki T1, cpow.
    3. Pomiar temperatury i ciśnienia powietrza za sprężarką T2, p2.
    4. Pomiar ciśnienia i strumienia paliwa ppal, mpal.
    5. Pomiar temperatury spalin za komorą spalania T3.
    6. Pomiar temperatury spalin za turbiną sprężarki T4.1.
    7. Pomiar temperatury spalin za turbiną napędową T4.2.
    8. Pomiar prędkości obrotowej wytwornicy spalin i turbiny napędowej.
    9. Pomiar temperatury oleju
    10. Pomiar parametrów alternatora, napęcie wzbudzenia, napęcie alternatora, prąd alternatora.
    11. Pomiar składu chemicznego spalin.

    Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d.

    Punkty pomiarowe temperatury T1 i prędkości przepływu powietrza cpow
    Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d. Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d.

    Punkty pomiarowe ciśnienia p2 i temperatury T2
    Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d. Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d.

    Punkty pomiarowe temperatury spalin T3 i T4.1
    Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d. Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d.

    Punkt pomiarowy temperatury spalin T4.2 i sonda do pomiaru składu chemicznego spalin
    Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d. Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d.

    Rejestrowane parametry:
    01 - Zawartość O2 w spalinach
    02 - Waga paliwa [kg]
    03 - Temperatura spalin T4.2
    04 - Temperatura powietrza otoczenia T0
    05 - Temperatura powietrza przed sprężarką T1
    06 - Temperatura powietrza za sprężarką T2
    07 - Temperatura spalin za komorą spalania T3
    09 - Temperatura spalin za turbiną sprężarki T4.1
    10 - Ciśnienie paliwa [bar]
    11 - Napięcie wzbudzenia alternatora
    12 - Prąd alternatora
    13 - Napięcie alternatora
    14 - Prędkość przepływu powietrza (napięcie z czujnika, do przeliczenia na m/s)
    15 - Ciśnienie powietrza za sprężarką P2 [bar]
    17 - Prędkość obrotowa wytwornicy spalin n1x10
    18 - Prędkość obrotowa turbiny napędowej n2

    Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d.

    Analizator spalin
    Silnik turbinowy na bazie turbosprężarki c.d.


    Konstrukcja umożliwia dalsze modyfikacje, więc pewnie to nie koniec :))


    Link


    Pozdrawiam i zapraszam na www.turbojet.tnb.pl


    Jerry

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Jarlist
    Poziom 11  
    Offline 
    Specjalizuje się w: informatyka, elektronika, mechanika
    Jarlist napisał 34 postów o ocenie 4, pomógł 0 razy. Mieszka w mieście Gdynia. Jest z nami od 2004 roku.
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #2
    Damian11235
    Poziom 9  
    Jaki ciąg można uzyskać ??
  • #3
    seba_x
    Poziom 31  
    Z obrazka na początku wynika że wytwarzasz sobie prąd tym urządzeniem , czy jest to tańsze rozwiązanie w porównaniu z używaniem "zwykłych gniazdek" ?
  • #4
    Hokoczu
    Poziom 17  
    seba_x napisał:
    Z obrazka na początku wynika że wytwarzasz sobie prąd tym urządzeniem , czy jest to tańsze rozwiązanie w porównaniu z używaniem "zwykłych gniazdek" ?


    Chyba raczej testuje wydajność silnika.
    Możesz wrzucić filmik?
  • #5
    goffer007
    Poziom 16  
    Jaką moc masz na prądnicy i przy jakim zużyciu paliwa?
  • #7
    Jarlist
    Poziom 11  
    Witam.
    Nie, mój silnik działa na tej samej zasadzie co RCDON :)
    Przy budowie mojego silnika wzorowałem się właśnie na konstrukcji Donna.
    Pojazd napędzany jest tym silnikiem. Moc przekazywana jest poprzez turbinę napędową, która jest połączona z wytwornicą spalin tylko gazodynamicznie.
    Wyżej zamieściłem schemat takiego silnika.

    Pozdrawiam.
    Jerry

    P.S. Filmik właśnie montuje :)
  • #8
    Mihas66
    Poziom 22  
    Jak dla mnie bomba... Zastanawiałeś się kiedyś nad użyciem jeszcze samochodowego ic przed komorą spalania aby powietrze tam wpadające było chłodniejsze i miało mniejszą objętość a co za tym idzie więcej by go było i więcej paliwa mugł byś podać-większa sprawność.... Jaką moc ma takie cudo? PS stosujesz się do zaleceń przy użytkowaniu turbiny jak w samochodzie czyli na zimnym silniku spokojnie a jak już skończymy jazdę to chwilka na ostygnięcie na wolnych obrotach?;p
  • Computer ControlsComputer Controls
  • #9
    Damian11235
    Poziom 9  
    Według mnie wykorzystanie silnika odrzutowego wyłącznie do napędzania turbiny jest bez sensu... zbyt mała sprawność.Ale jeżeli chodzi o wygląd to bomba,sam muszę takie cacko sobie zrobić
  • #10
    trustno1
    Poziom 15  
    Damian11235 napisał:
    Według mnie wykorzystanie silnika odrzutowego wyłącznie do napędzania turbiny jest bez sensu... zbyt mała sprawność.Ale jeżeli chodzi o wygląd to bomba,sam muszę takie cacko sobie zrobić


    A wiesz w ogóle co to jest silnik turbinowy ? Chyba nie...

    Mogę was zapewnić że to urządzenie nie służy do produkcji elektrycznej tylko do szeroko pojętych testów co widać po liczbie czujników (włączając przepływomierz powietrza, analizator spalin etc).
  • #11
    merien
    Poziom 14  
    Damian11235 napisał:
    Według mnie wykorzystanie silnika odrzutowego wyłącznie do napędzania turbiny jest bez sensu... zbyt mała sprawność.Ale jeżeli chodzi o wygląd to bomba,sam muszę takie cacko sobie zrobić


    Turbina ma służyć jako przyrząd pomiarowy jeśli się nie myle...
  • #12
    blue_17
    Poziom 32  
    Mogę udostępnić materiały, rysunki techniczne jak wykonać silnik odrzutowy.

    P.S konstrukcja imponująca
  • #14
    Jarlist
    Poziom 11  
    Zapraszam do przeczytania mojego poprzedniego wątku

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1072717.html.

    lub na stronie

    http://www.turbojet.tnb.pl/readarticle.php?article_id=1

    Tam są opisane szczegóły techniczne.
    Tak, jest to pomiar prędkości obrotowej wirnika wytwornicy spalin. Zastosowałem czujnik optyczny.

    Pozdrawiam.


    -------------------------------------


    Filmik gotowy :)


    Link


    Pozdrawiam.
    Jerry
  • #16
    Sewa2007
    Poziom 13  
    Witam,

    Gratuluję dość ciekawego i przemyślanego projektu, szczególnie jako stanowiska badawczo-pomiarowego.

    Mam jedno pytanie:

    Co za element chłodzą te dwa wiatraczki komputerowe?

    Pozdrawiam
  • #17
    Jarlist
    Poziom 11  
    Tak jak jest w podpisie zdjęcia - wentylatory chłodzą chłodnicę oleju :)

    Pozdrawiam.
  • #18
    trustno1
    Poziom 15  
    Mihas66 napisał:
    A jak tam pomysł z ic?


    W praktyce nikt tego nie stosuje (silniki lotnicze).
  • #19
    zawisl
    Poziom 10  
    Bardzo ciekawy projekt.
    Ja mam turbo od Ursusa i myślałem na zrobieniem czegoś takiego ale nie miałem pojęcia jak zrobic palnik. Teraz wiem.
    Jedyne co mnie zaskoczyło to to, że turbina jest wykorzystywana do wytworzenia strumienia gazów a mnie chodziło po głowie skorzystać bezposrednio z wałka turbiny aby odebrać moc co przy takich obrotach byłoby "kłopotliwe" :-P
    Wykorzystałeś na strumieniu gazów turbinę ze śmiagłowca (gdzieś wyczytałem) a jakby dać drugą turbinę samochodową (może nieco większą) połączoną bezpośrednio "gorącą" stroną do wylotu spalin z pierwszej? moznaby rozmontować zimną stronę drugiej turbiny i z tego wałka odbierać moc. Ciekawe czy by zadziałało.

    pzdr
  • #20
    qba3
    Poziom 12  
    Witam projekt świetny do nauki i pokazów ciekawi mnie jak alternator z Tico znosi te kilkanaście tys obrotów na min. jezli dobrze widzę to niecałe 14 na jaki czas uruchamiasz silnik?
  • #21
    Jarlist
    Poziom 11  
    Witam.
    Alternator miał bez obciążenia max 8000obr/min. Napędzany on jest przez turbinę napędową, która nie jest połączona mechanicznie z wirnikiem wytwornicy spalin (schemat).
    Prędkość obrotowa wytwornicy to 140 000, a nie 14 000 :) (w legendzie do zdjęcia jest x10)

    Pozdrawiam.
    Jerry
  • #22
    Lechu_AF1
    Poziom 15  
    Jarlist: jesteś pracownikiem Akademii Morskiej czy Szkoły Morskiej (tak z ciekawości)?

    Jeśli mógłbyś się tym podzielić to chciałbym wiedzieć skąd wziąłeś turbinę od APU z Mi-8 (czy Mi-2)? Czy zainstalowanie drugiej turbosprężarki zwiększyło by wydatnie moc napędzając tą niskoobrotową turbinę?

    Jeśli mogę coś zasugerować, to zgodnie z tym co mówiłeś że Twój projekt jest otwarty na wszelkie modyfikacje, można by zmienić sposób rozruchu. Zamiast odcinka niebieskiej rury sanitarnej i dmuchawy do liści można by zainstalować silnik elektryczny z wysuwana końcówką (np. siłownikiem). Końcówka przenosiłaby moment z silnika na wirnik turbosprężarki za pomocą końcówki od klucza nasadowego zazębiając się z tzw. "łbem śruby" (w każdej turbosprężarce od strony sprężarki chyba jest taki element). Skoro inspirowałeś się konstrukcją Donna i jego silnika to pewnie zauważyłeś że tam tez jest takie rozwiązanie. Jest ono nieco "milsze" dla oka niż dmuchawa do liści.
  • #23
    Jarlist
    Poziom 11  
    Witam.
    A po czym wnosisz, że pracuje w AM? :) (Nie, nie pracuje)
    Obudowę od APU kupiłem okazyjnie na ebayu. Zdarzają się smaczki :)
    Donn również zaczynał od odkurzacza. Taki mechanizm rozruchowy jak Donn, przy mojej turbosprężarce musiałby być BARDZO małych rozmiarów. Wlot do sprężarki jest zbyt małej średnicy, muszę mieć pomiar prędkości, temperatury i przepływu. Rozrusznik zablokowałby cały dolot. Może w przyszłości skorzystam z większego turbo.
    Drugi stopień sprężarki, napewno by dał jeszcze więcej powietrza i mógłby obniżyć temperaturę spalin za komorą spalania. Pooomyślimy :)

    Pozdrawiam
    Jerry
  • #24
    Lechu_AF1
    Poziom 15  
    Cytat:
    A po czym wnosisz, że pracuje w AM?

    :arrow:
    Cytat:
    W tej części zaszło najwięcej zmian, ponieważ, położyłem nacisk głównie na walory dydaktyczne stanowiska.


    Po pierwsze jako lokację podałeś Gdynię a tam są tylko 2 uczelnie techniczne, po drugie zwykłemu zjadaczowi chleba bardzo trudno byłoby znaleźć dostęp do np. kamery termicznej albo różnego rodzaju mierników, analizatora spalin itp. które pokazywałeś na swoich filmach. Gdybyś był pracownikiem normalnej firmy to nie miałbyś czasu ani uprawnień żeby wykorzystać taki sprzęt do własnego hobby. Więc postawiłem na pracownika uczelni technicznej ;) . Ale pewnie się mylę.

    Cytat:
    Jeśli mógłbyś się tym podzielić to chciałbym wiedzieć skąd wziąłeś turbinę od APU z Mi-8

    Cytat:
    Obudowę od APU kupiłem okazyjnie na eBayu. Zdarzają się smaczki

    Nie chodziło mi o obudowę ale o samą turbinę. Na jednym zdjęciu pokazałeś szkolną wersję/przekrój silnika PZL-10 (?). Czy dostałeś ją tym kanałem?
  • #25
    Jarlist
    Poziom 11  
    Witam.
    W Gdyni jest jeszcze jedna uczelnia techniczna z długoletnią tradycją, a mianowicie AKADEMIA MARYNARKI WOJENNEJ.
    Rzeczywiście, jestem jej pracownikiem i absolwentem. Pracuję w instytucie badawczym, dlatego dysponuję w/w sprzętem.
    Propaguję swój projekt, aby zachęcić ewentualnych przyszłych studentów do studiowania na Wydziale Mechaniczno-Elektrycznym. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w ramach wszelkich kół zainteresowań projektować, budować i badać podobne stanowiska, również w ramach prac dyplomowych.
    Zapraszam na www.amw.gdynia.pl

    Na zdjęciach przedstawiałem przekrój silnika tubinowego GTD-350 ze śmigłowca Mi-2, ale posiadamy również funkcjonujący silnik GTD-350 i TG-16 na stanowisku hamownianym.

    Pozdrawiam.

    P.S. Na zdjęciach obudowy widać również wirnik turbiny napędowej - był w komplecie :)
  • #26
    Lechu_AF1
    Poziom 15  
    Cytat:
    Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w ramach wszelkich kół zainteresowań projektować, budować i badać podobne stanowiska, również w ramach prac dyplomowych.
    Zapraszam na www.amw.gdynia.pl

    Mnie wchłonęła już "konkurencja" czyli Politechnika Gdańska, ale dzięki za linka :) .
    Zastanawiam się czy dałoby się w jakikolwiek sposób np. przy okazji z jakąś grupą studentów AMW zobaczyć to stanowisko jak i inne silniki turbinowe które wymieniłeś wcześniej, np. przy okazji jakiś laboratoriów, dni otwartych itp.?
  • #27
    Jarlist
    Poziom 11  
    Na Politechnice, na Wydziale Mechanicznym również macie stanowisko GTD-350, ale niestety podczas powodzi zostało zalane i już nie funkcjonuje.

    Jeśli jesteś zainteresowany, możemy się umówić na wycieczkę po naszym laboratorium.
    Zapraszam na priv.

    Pozdrawiam.
  • #28
    szypowski1
    Poziom 15  
    Witam chciałem zbudować taki silnik niestety nie wiem jaką turbinę trzeba użyć bo chyba nie każda sie nada.
  • #29
    elmo0104
    Poziom 13  
    Jarlist a czy taki spacer jest dostępny również dla osób nie będących uczniami bądź absolwentami wyższych uczelni technicznych ?? :) Bo i ja pisałbym się na taki spacer bo laboratorium.

    Dodam od siebie ze stosowanie IC w takim silniku to pomyłka:P stosuje się raczej ceraminczne wymienniki ciepła, które odbierają temperaturę ze spalin(za turbiną odbiorczą) i nagrzewają dodatkowo tym ciepłem powietrze pomiędzy sprężarką a komorą spalania. poprawia się wtedy sprawność silnika.

    Ten Twój silnik Jerry to ma niezły apetyt :P:P
  • #30
    Jarlist
    Poziom 11  
    Jasne, zapraszam wszystkich zainteresowanych. Z tego co widzę jesteś z pod Łodzi, ale jak będziesz w Trójmieście to zapaszam. :)
    Kolega Lechu_AF był, zobaczył i zamieścił nawet film na youtubie.

    http://www.youtube.com/watch?v=UAR9zauV76c

    Pozdrawiam.