Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Próba zbadania uszkodzenia silnika elektrycznego DC

31 Sie 2009 23:11 7117 10
  • Poziom 13  
    Witam.
    Czy jest możliwe - w warunkach *domowych* zbadanie (stwierdzenie) uszkodzenia silnika prądu stałego o takim wyglądzie wirnika:

    Próba zbadania uszkodzenia silnika elektrycznego DC

    i takich parametrach (z tabliczki):
    Type: 95D-1
    270W
    DC-230V
    2A
    R.P.M. 5000
    Class [E} Reverse

    Magnesy stałe. Produkt prawdopodobnie chiński. Na tabliczce niczego więcej nie ma.
    Zacząłem od kilku telefonów do zakładów przezwajających i padały kwoty od 150,- do 700,- plus robota. To (i niektóre zdania) mnie trochę przeraziło i postanowiłem zapytać Was w celu - przynajmniej - zdiagnozowania problemu.
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Sprawdź czy nie ma przebicia na rdzeń - oporność pomiędzy poszczególnymi ścieżkami komutatora a metalową częścią rdzenia powinna być bardzo duża.
    Sprawdź poszczególne uzwojenia - mierzysz oporność na przeciwległych ścieżkach komutatora (tak jakby miernik był szczotkami) - musi być niewielka, ale nie 0 i nie bardzo duża.
    Sprawdź szczotki, czy dociskają i przewodzą.
    Sprawdź łożyska czy się wirnik obraca.
    Sprawdź magnesy, czy nie są popękane.
    Jak to jest silnik DC to może jakiś prostownik w urządzeniu jest padnięty.
  • Pomocny post
    Poziom 23  
    Do dokładnego zbadania potrzebne jest przyrząd elektromagnetyczny badający zwarcia międzyzwojowe , wybierz się do jakiegoś serwisu AGD lub przezwajacza powinni zdiagnozować za fri trwa to kilka sekund.
  • Poziom 13  
    wd40 napisał:
    Sprawdź czy nie ma przebicia na rdzeń ...

    Nie ma przebicia.

    wd40 napisał:
    ... Sprawdź poszczególne uzwojenia ...

    Mniej więcej pół na pół: 6omów i 180kiloomów (około). :cry:
    Szmelc?

    wd40 napisał:
    Sprawdź szczotki, czy dociskają i przewodzą.
    Sprawdź łożyska czy się wirnik obraca.
    Sprawdź magnesy, czy nie są popękane.

    To jest w porządku.

    wd40 napisał:

    ... Jak to jest silnik DC to może jakiś prostownik w urządzeniu jest padnięty.

    Sterowanie - regulacja prędkości obrotowej - dosyć skomplikowane (na tyrystorach).

    Obawiam się, czy ktoś mi to zrobi porządnie tak, że nie będzie znowu przezwajania za dwa tygodnie. Czy wyważy to właściwie? 5000 obr/min to już może nieźle drgać.
    Drut nawojowy fi=0,4mm. Na wierzchu nie widać żadnych śladów przegrzania lub przerwania.
  • Pomocny post
    Poziom 23  
    5000 obr/min to nic specjalnego silniki komutatorowe mają nawet 12000 obr/min i są firmy które przyzwoicie je nawijają
  • Poziom 13  
    spirytusik84 napisał:
    5000 obr/min to nic specjalnego silniki komutatorowe mają nawet 12000 obr/min i są firmy które przyzwoicie je nawijają

    Szukać firm związanych jawnie z naprawami AGD, czy innych?

    To jest silnik od chińskiej tokareczki i zastanawiam się czy nie zastosować jakiegoś bardziej typowego rozwiązania.
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Witam !
    Oporność między lamelami komutatora 180k może świadczyć o przerwie w uzwojenia wirnika. Jeśli nie ma widocznych uszkodzeń to należy sprawdzić
    połączenia drut - komutator.
    Pozdrawiam. Stefan
  • Pomocny post
    Poziom 37  
    Witam, usuń tą nić przy połączeniach uzwojeń i sprawdź połączenia jak pisze sp3ots, następnie nawiń nową mocną nić i zalej klejem epoksydowym.
  • Poziom 13  
    niutat napisał:
    Witam, usuń tą nić przy połączeniach uzwojeń i sprawdź połączenia jak pisze sp3ots, następnie nawiń nową mocną nić i zalej klejem epoksydowym.

    Mam problem (i trochę stracha) z tą nicią. Zalane to jest dosyć twardą żywicą a nić się rwie, a w zasadzie to się rozsypuje jakby była z włókna szklanego.

    Próba zbadania uszkodzenia silnika elektrycznego DC

    Podziałka wycinków komutatora to około 2,3 mm.

    Próba zbadania uszkodzenia silnika elektrycznego DC

    Szczegółowo zinwentaryzowałem oporności pomiędzy wycinkami komutatora.
    Wycinków jest 36, a żłobków 12.

    Próba zbadania uszkodzenia silnika elektrycznego DC

    Wycinki od 1 do 11 stanowią jakby jedną sekcję z prawidłowymi opornościami, a wycinki od 12 do 36 jakby drugą sekcję
    również z prawidłowymi (jak mi się wydaje) opornościami między wycinkami. Około 1,4 oma.
    Pomiędzy tymi niby sekcjami jest bardzo duży opór (dzisiaj jest około 320 kiloomów).

    Czy jest jakiś sposób na tę żywicę? Nie chcę zdemolować wszystkiego wokół.

    Zastanawiam się co by było gdybym tak *na chama* połączył (zmostkował) te tzw. sekcje?
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Witam !
    Ten "sznurek" to może być włókno szklane.
    Proponuję nie rozwijać sznurka, a dobrać się, sprawdzić czy druty wchodzące w szczeliny w komutatorze mają połączenie, czyli delikatnie odizolować (jak najbliżej komutatora) drut i sprawdzić wszystkie 36 połączeń.
    Być może w miejscach nitowań brak połączenia, być może wystarczy podobijać miejsca nitowań ?
    Powodzenia życzę Stefan.
  • Poziom 13  
    sp3ots napisał:
    Witam !
    Ten "sznurek" to może być włókno szklane.
    Proponuję nie rozwijać sznurka, a dobrać się, sprawdzić czy druty wchodzące w szczeliny w komutatorze mają połączenie, czyli delikatnie odizolować (jak najbliżej komutatora) drut i sprawdzić wszystkie 36 połączeń.
    Być może w miejscach nitowań brak połączenia, być może wystarczy podobijać miejsca nitowań ?
    Powodzenia życzę Stefan.

    Podobijałem wszystkie 36 wycinków komutatora.
    Sprawdziłem połączenia z komutatorem i wynik jest taki, że są dwie przerwy w uzwojeniach wirnika w miejscach dla mnie niedostępnych.
    Trochę można by się zastanawiać dlaczego tak się dzieje po zaledwie kilkunastu godzinach pracy sinika przy niewielkich obciążeniach.

    To tyle w tym temacie. Dzięki wszystkim za pomoc.

    Pozdrawiam.

    PS
    Pan w serwisie powiedział, że 650,- ale bez gwarancji, że się uda.
    Jak tylko będę mógł sam wyruszyć do miasta, to odwiedzę inne zakłady.

    Zamykam- powód taki sam jak poprzednio.
    [Akrzy]