Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Porządna instalacja prądowa

mskojon 01 Wrz 2009 16:05 1956 18
  • #1 01 Wrz 2009 16:05
    mskojon
    Poziom 31  

    Noszę się instalacją wzmacniacza i subwoofera o mocy ok 1kw rms i nasuwa mi się kilka pytań.

    -70mm2 czy 50mm2 (cena nie gra roli - spawalniczy)
    -czy poprawiać połączenie alternator-aku i aku-karoseria tymże kablem zasilającym lub grubszym?

    0 18
  • #2 01 Wrz 2009 16:19
    slavwek.ie
    Poziom 34  

    Pięćdziesiątka powinna wystarczyć, połaczenia poprawić tym samym.

    0
  • #3 01 Wrz 2009 16:25
    mskojon
    Poziom 31  

    Tak też myślałem.
    Planuję za kilka mcy wrzucić sla1500 lub CP1/1000 i do tego GZRW 30SPL, ale najpierw warto zatroszczyć się o dobry prąd :) Czyli będą kable 50mm2 do tego poprawione połączenia, kondek dietza 1F. Tylko nie jestem pewny tego głośnika - coś tani jak na 1kw rms

    0
  • #4 01 Wrz 2009 16:27
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  

    Miałem Rodka R680N (pełna moc) na przewodach 35 mm² o długości niecałe 4,5 bez drastycznych spadków napięcia. Ale konieczne dublowanie połączenia alternator->akumulator , alternator->masa i masa->akumulator.

    0
  • #5 02 Wrz 2009 13:24
    VVisnia
    Poziom 23  

    U mnie podobnie było w poprzednim aucie - sub pobór 1100W, przód pobór ok. 2x130. Doradzono mi, że 35mm2 (długość prawie 5m) wystarczy i tak też było. Żadnych spadków. Mierzone wiele razy w różnych sytuacjach i było elegancko. Przy czym zaznaczyć trzeba, że aku był bardzo duży (nie pamiętam już teraz ile to było ale chyba coś koło 100; a może i nie :D w każdym razie był duży - większy niż standardowe w "normalnych" samochodach).

    0
  • #6 02 Wrz 2009 18:58
    Lukas3317
    Poziom 22  

    Dla chcących kupić przewody zasilające. Na znanym portalu aukcyjnym gościu z Koła ma kable 70mm2 za 20zł za metr. Sam zamierzałem się z ich kupnem ale nie do końca wierzyłem w ich zgodność. Przypadkowo spotkałem w Kaliszu gościa co od niego kupował i wszystko okazało się w porządku.

    0
  • #7 03 Wrz 2009 10:12
    mskojon
    Poziom 31  

    Ostatnio widziałem na wolumenie dziadka ze szpulą kabla 50mm2 za 15zł metr ;)

    Trochę odbiegając od tematu, jak miałbym inwestować w coś więcej to zmiana przodu też by się przydała.
    Waham sie pomiedzy carpower PRESET-1 a hertz HSK 165
    Generalnie chciałbym wybrac cos z hertza, carpowera lub infinity, bo będę miał taniej.

    0
  • #8 05 Wrz 2009 15:45
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  

    mskojon napisał:

    Waham sie pomiedzy carpower PRESET-1

    Właśnie na przyszły rok będzie u mnie siedziało na 99% zamiast Helix Precision.
    DT-284 - są w porządku (dużo lepsze TN-45 i TN-47 Focal-a i porównywalnie wg. mnie do H1);
    CDN-2X - prawdziwa zwrotnica zrobiona bez kompromisów i oszczędzania na elementach;
    Zamiast Predator 6/4 wybrałem po konsultacjach ze znajomymi SW 1201S. Czy zrobiłem dobrze jeszcze nie wiem. Sprawdzę w przyszłym roku gdyż niedługo chyba zapomnę jak się jeździ samochodem. W ciągu roku zmieniłem 2xstacje multimedialną, 3x wzmacniacz, 2x głośniki i mam już dość chciałbym troszkę posłuchać muzyki .:D

    0
  • #9 13 Lis 2010 14:29
    donkichote84
    Poziom 10  

    Witam Wszystkich

    Odświerzę temat:

    mam 2x sla-1500 i dwa gzrw 12" po jeden klocek na glosnik w 1 omie na sztuke.

    kabelek mam 50mm2.

    Mam dwa kondki dietz'a 1F
    aku 70Ah, altern seria (100A)

    przycisne i zdrowego halasu narobie, ale wszystko przygasa (monobloki mam przyciszone na ok 1/2 mocy)

    od czego zaczac?
    Kable? Czy kondki za malej pojemnosci? Czy moze alt wymienic i pododawac pare mas?

    0
  • #10 13 Lis 2010 14:46
    kaczorjunior85
    Poziom 15  

    Zacznij od wymiany alternatora, aku 70A to też mało. Jakie masz auto??

    0
  • #11 13 Lis 2010 20:02
    donkichote84
    Poziom 10  

    kaczorjunior85 napisał:
    Zacznij od wymiany alternatora, aku 70A to też mało. Jakie masz auto??

    Dzięki za porade, pomysle nad tym.
    OmegaB 2,0 16V

    Pozdrawiam

    0
  • #12 19 Lis 2010 19:36
    fanatix
    Poziom 14  

    Wywal kondensatory, zapakuj w ich miejsce dodatkowy akumulator >40ah, żelówke, agm, jeśli chcesz słuchać na jednym aku z pod maski, to wymień na żelówke,agm, i zasilanie 4x50 (2 -, 2+)

    0
  • #13 19 Lis 2010 21:25
    fanatix
    Poziom 14  

    Po to żeby to grało a przewód 100mm2 to nie 2x50, wiesz jak wygląda wydajność tego kabla przy długości 5m, najłatwiej i najmniej roboty bedzie jak kupi 2 aku jako bufor do bagażnika.

    P.S.

    Jeśli zabraknie prądu, badż będą za duże spadki wzmak się po prostu zepsuje

    0
  • #14 19 Lis 2010 21:30
    Grzegorz Siemienowicz
    Poziom 36  

    fanatix napisał:
    Po to żeby to grało a przewód 100mm2 to nie 2x50,


    No tak kolejna "gwiazda" elektrody : 1 metr to nie to samo co 2 razy po pół metra :D .
    Aby doradzać warto skończyć 6 klas szkoły podstawowej :D .

    0
  • #15 19 Lis 2010 22:19
    fanatix
    Poziom 14  

    Chwileczke, alternator maxymalną wydajnośc czyli te 70 ( w tym przypadku) ma przy obrotach pewnie 5000/min jeżdżąc po miescie ciężko takie utrzymać,
    podstawowym żródłem prądu jest akumulator, więc bez wymiany sie nie obejdzie,
    po co wymieniać, lepiej dołożyć drugi do tyłu,
    jeśli nie chce wymieniać altka, trudno,
    aku będą działać jak naczynia połączone( trudne określenie z fizyki)
    utrzymają to same napięcie - nic im się nie stanie, dużo ludzi tak ma i zyją

    Dodano po 1 [minuty]:

    Facet pisze że mu wszystko przygasa, prosty wniosek - już nie ma skąd brać prądu

    Moderowany przez wasylwek:

    Człowieku słuchaj rad starszych (Grześ), dokształć się choćby w podstawach.


    Edit .
    To Ty masz słuchać rad Grzesia bo co jak co ale On, to się bardzo regularnie dokształaca ( na pewno powie Ci co jest PODSTAWOWYM źródłem prądu w samochodzie).

    0
  • #16 19 Lis 2010 23:13
    kaczorjunior85
    Poziom 15  

    Z tego co pisze założyciel tematu wiemy że: akumulator ma 70Ah, czyli np. wzmacniacz o poborze prądu 70A "pogra" przez godzinę, później napięcie będzie zbyt niskie ( w najlepszym wypadku wzmacniacz się wyłączy, w najgorszym spali), a alternator daje 100A, pomijając zasilanie podstawowych urządzeń, a także jego sprawność przy różnych obr. dostarcza powiedzmy 80A w każdej sekundzie swojej pracy.

    Załóżmy że sprzęt będzie pobierał 100-150A, zależnie od aktualnej głośności, rodzaju i częstotliwości basu. Altek daje 80A, więc bilans mamy 20-70A na minus. A jakby wymienił altek na mocniejszy, powiedzmy na co najmniej ok 150A, bo niestety ale przy takiej mocy trzeba się z tym liczyć, to bilans wychodzi wtedy w najgorszym wypadku -20A a nawet będzie ładował akumulatory prądem do 50A co w 1 przypadku było nie do osiągnięcia.
    Ludzie stosując takie moce pierwsze co robią to wymieniają alternator, później akumulator.

    0
  • #17 19 Lis 2010 23:16
    fanatix
    Poziom 14  

    Przewód 100mm2 jest sporo grubszy, cieżko się układa, jest problem z końcówkami, oprawkami, klemami - stąd moje porównanie, faktycznie dziwnie wyszło

    0
  • #18 19 Lis 2010 23:29
    wasylwek
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Akurat tu wyjatkowo jestem skłonny przytaknąć.
    Niestety nie jestem w tej chwili (w stanie) w sposób mądry i precyzyjny wyłożyć wszystkich teoretycznych kruczków ale zgadzam się, że 2 x 50mm² może okazać się "zyskowniejsze" niż 1x 100mm².

    Po "chłopsku" wyjaśnię... w kupie siła :D

    0
  • #19 20 Lis 2010 00:25
    kaczorjunior85
    Poziom 15  

    Co do tego "czy kable są odpowiednio grube" to ja stosuję takie sposób, że: podłączam miernik pomiędzy plus przy klemie na akumulatorze, a plus na wzmacniaczu i mierzę różnicę napięć, to samo robię z minusami. Wyniki sumuję i otrzymuję spadki napięć powstałe na kablu pomiędzy aku a wzmacniaczem, jeśli wynoszą więcej niż... w moim przypadku zaczynam się martwić gdy ten wynik wynosi więcej niż 0.1V, po czym sprawdzam wszystkie klemy, zaciski, konektory i inne "niesprzyjające" połączenia. Gdyby wynik się nie zmniejszył to rzeczywiście trzeba pomyśleć o grubszych kablach. Ja zasilam ponad 1kw kablami 2x50mm2 i spadek napięcia mierzony przeze mnie przy pełnym wysterowaniu wynosi ok. 0,04V, jak dla mnie jest to wynik wręcz znakomity. Kable mają długość ok. 4-4,5m.
    Jednak jeśli autor pisze że przygasa mu wszystko, myślę że chodzi mu przede wszystkim deskę rozdzielczą to ratunek jest tylko i wyłącznie w alternatorze, oczywiście mógłby zaaplikować aku nawet o pojemności 200Ah i też by to rozwiązało problem lecz tylko na parę godzin...

    P.S. tak jeszcze do ścisłości to chodzi mi o "odświerzyciela" tematu, a nie autora.

    0