Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zamontować chłodzenie oleju w fiacie 126p?

01 Wrz 2009 22:57 12923 31
  • Poziom 16  
    Witam. Niedawno zbudowałem buggy na bazie 126p, silnik troszkę podkręcony ok. 30KM. Problem w tym ze strasznie się grzeje, co nie dziwne gdy przez pół godziny kręcę bączki na 2 i prawie full obrotach. Chciałem zainstalować chłodnicę oleju. Nie mogę znaleźć jakiejś fajnej dodatkowej elektrycznej pompy oleju. Nie chce dodatkowo obciążać tej maluchowej. Chcę wiec zastosować pompę wspomagania od Vectry A umieszczonej nad alternatorem na odpowiedniej płytce i napędzać ja drugim paskiem od alternatora z podwójnym kołem pasowym. Pytanie moje czy to tak da rade i czy taka pompa wspomaganie nie rozwali mi chłodnicy oleju a chce zastosować jakaś od BMW lub Hyundai Sonata V6 i bardziej jestem przy tej drugiej. Czekam na odp.
  • Moderator Samochody
    Poszukaj aluminiowej miski oleju, bądź dorób radiatory do oryginalnej blaszanej. Pompa od wspomagania nadaje się średnio - dodatkowe obciążenie dla silnika, inne ciśnienie pracy.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 10  
    Jeśli chodzi o bieg w malcu to raczej nie ma on nic do grzania silnika, przecież obieg chłodzenia uzależniony jest od obrotów silnika(dmuchawa na alternatorze). Co do alu to są dostępne pokrywy klawiaturki.
    Z tego co pamiętam to do malca można montować chłodnicę z bisa, ale polecam zajrzeć na jakiekolwiek forum o 126p. Znajdziesz tam potrzebne informacje na temat polepszenia chłodzenia.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 16  
    Dokładnie. Olej to woda po prostu po takich ewolucjach. Co do chłodnicy to wentylek i mam termostat który by to uruchamiał powyżej 80C i przy 110C max obroty wentylatora. A Olej to Castrol 10W40

    Dodano po 1 [minuty]:

    A co do pobierania oleju to 2 króćcew misce jeden na dno a drugi wylotowy gdzieś w pobliżu smoka
  • Poziom 25  
    Koledzy maluch ma nadmuch na mise z wentylatora i podwójne blachy od spodu przy drożnym tym kanale jest chłodzona.
    A co do chłodnicy oleju to ja zastosowałbym na lini zasilania klawiatury ,tam jest cienka rurka łatwo się podłączyc i gdzie najcieplej (głowica) leciałby schłodzony olej.
  • Poziom 16  
    W sumie to nie głupi pomysł. Tylko trzeba dodatkowa rurke bo ta co jest to odpowietrzanie skrzyni korbowej. Może się ktoś jeszcze wypowiedzieć o tym pomyśle ??

    Dodano po 22 [minuty]:

    Wiec po kilku dobrych radach i własnych przemyśleniach chcę zrobić coś takiego założyć pompę wspomagania od Vectry i pobierać olej z miski dalej pompować go do chłodnicy później trójnik i część oleju na głowice pod pokrywa taka rurkę miedziana z nawierceniami jakimś małym wiertłem żeby olej był rozpylany po całej głowicy a nie w punkt a drugą cześć oleju do miski. Pompa wspomagania ma dużą wydajność wiec powinna sobie poradzić. Na chłodnicy jeśli da rade dwa wentylatory 120mm. Co sadzicie o tym pomyśle ?? W sobotę chciałbym się wziąć do dzieła.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 16  
    Zaworek zwrotny to raczej nie problem, ale myślę a właściwie mam nadzieje ze pompa sama zassie olej. termostat to już mam mała płytka z czujnikiem, działa to tak że gdy wzrasta temperatura powyżej 80C pojawia się napięcie na wyjściu a przy 110C jest już max napięcie. Miało to być sterowanie wentylka do wzmacniacza ale nigdy go tam nie zamontowałem. Teraz jest okazja. Co do rozpylania oleju byłaby to raczej nie wielka ilość wiec głowica powinna sobie poradzić z odebraniem takiej ilości oleju a reszta z powrotem do miski. Po zamontowaniu takiego chłodzenia silnik by miał idealne warunki do pracy chłodny olej w misce i dodatkowo na głowice też odebrałoby to duża ciepła. Pompa to już postanowione Polonez Caro+ będzie pasować idealnie i jest niedroga. Może ktoś zweryfikować mój pomysł
  • Moderator Samochody
    Zakładałem do malucha chłodnicę oleju z jakiegoś motocykla, podłączyłem pomiędzy magistralę olejową w bloku, koło aparatu zapłonowego jest zaślepka a wywiercony w pokrywie pompy oleju otwór z wkręconym stosownym króćcem. chłodnica była zamontowana w prawym wlocie powietrza do dmuchawy silnika, w Twoim przypadku trzeba by zamontować na niej jakiś niewielki wentylator elektryczny
  • Poziom 16  
    To powiedz mi jeszcze po jakim czasie gasła kontrolka oleju ?? mogę prosić o jakieś foto ? w którym dokładnie miejscu był wywiercony ten otwór ??
  • Moderator Samochody
    Kontrolka gasła normalnie, fotek nie mam, bo robiłem to z 8 lat temu
    Jak zamontować chłodzenie oleju w fiacie 126p?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 39  
    A może prościej powiększyć objętość miski,stalowa brak problemów z przeróbką,można przepuścić przez środek rurki miedziane z powietrzem .
  • Użytkownik usunął konto  
  • Moderator Samochody
    Do "KJS-owych" Fiacików wchodziło bodajże ponad 4 litry oleju - miska aluminiowa z użebrowaniem, dodatkowo ciekawostka - na alternator było zakładane większe kółko pasowe żeby zmniejszyć obroty wentylatora.
    Ja oryginalną blaszaną przerobiłbym dolutowując mosiądzem "żeberka"od spodu, ponadto przerobiłbym blachy wentylatora tak aby znacznie większy strumień powietrza dmuchał na miskę. 126p jest z tym nieszczęśliwy, że nie za bardzo jest gdzie przeciąć drogę oleju z pompy, żeby po drodze dać kawałek prostej chłodnicy ze spiralnie zwiniętej rurki.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 11  
    Zmniejszając obroty wentylatora to słabsze chłodzenie silnika, wentylator musi być dobrze wyważony bo przy takich obrotach niedoskonała konstrukcja to pewniak że się rozsypie i sporo narozrabia. Radiator do miski i większe kanały pod miską do chłodzenia, myślę że to dobry pomysł. Migomatem da się pospawać miskę bez problemu.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik obserwowany
    Zakatować 126p to wyzwanie, przecież on miał jezdzić po górach Italy.
    Jak wentylator dmucha a żeberka cylindrów i kanał pod misą nie są zatkane olibłotem to przeżyje to.
    Olej byle jaki robi sie wodą bo temp. oleju dochodzi tam do 160'C.
    Kiedyś miałem tam termometr z diody jako czujką mmm.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 16  
    Na razie nie zmieniam miski bo to koszty a miska czasami zahaczę o podłoże :D W sobotę biorę się za montaż tej chłodnicy. Na razie zrobiłem wlot powietrza na dmuchawę z rurki elastycznej. Troszkę się poprawiło ale dziś go tak nie katowałem. A chłodnica się na pewno przyda oczywiście z wentylkami. Jak coś wykombinuje pokaże fotki
  • Poziom 15  
    Problem jest w zasadzie komiczny. Można to zrobić na dwa sposoby:
    1. Wstawić chłodnicę w główną magistralę oleju (pełno tego na szrotach), warunkiem skuteczności jest porządny nadmuch powietrza, wentylatorki od karty graficznej można se odpuścić. Cały problem sprowadza się w zasadzie do wstawienia zablokowania przepływu oleju w magistrali i wstawieni dwóch króćców. Na ale mając ten "silnik" przed sobą nie problem zgadnąć chyba gdzie i w jaki sposób (spawanie czy gwintowanie). Filozofia na temat tego czy seryjna pompa oleju sobie z tym poradzi jest delikatnie mówiąc zbyteczna. Termostat też jest zbędny w tak "zaawansowanym" technicznie "silniku".

    2. Pobierać olej z miski przy pomocy dodatkowej pompy (najlepiej elektrycznej, małe ciśnienie, spora wydajność - skąd ja wziąć) następnie tłoczyć jak ktoś już napisał do nagrzewnicy i dalej powrót do miski.
  • Użytkownik obserwowany
    Magistrala olejowa idzie poziomo na wysokości czujnika ciśnienia oleju .
    1 Wwiert koło aparatu zapłonowego lub na pompie i powrót na otworze czujnika oleju + zaślepienie.
  • Moderator Samochody
    Nie, Romoo, Ty myślisz o magistrali po filtrze odśrodkowym, a ja się wpinałem z chłodnicą do kanału, który doprowadza olej z pompy do filtra, tam w bloku jest wkręcona zaślepka, chyba na imbusa 6
  • Poziom 16  
    Termostat wstawię bo mam taki i leży a nie zaszkodzi. Co do chłodnicy to coś wykombinuje w sobotę będę na szrocie to się wszystko okaże. Wentylator to zobaczę może z jakiegoś motoru a jak nie to dwie 120mm od kompa. Zwłaszcza ze mam takie i myślę że poradzą sobie. Jak coś zmajstruje wstawię foto
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Opisy wstawiania chłodnicy oleju w system smarowania malucha są łatwo dostępne w sieci. I dobrze udokumentowane. I chyba najrozsądniejszym wyjściem jest wstawienie chłodnicy w istniejący system, bo nie ma niepotrzebnych komplikacji z dodatkowymi pompami. Jednak wstawianie w ten obieg termostatu, to jakieś nieporozumienie. Niepotrzebne komplikowanie układu i wprowadzanie dodatkowych oporów. Bo trzeba się liczyć z tym, że maluchowska pompa olejowa do tytanów nie należy i cły układ nie może być zbyt wielki i nie mogę występować jakieś znaczne różnice wysokości w układzie (w górę oczywiście).
    Bzdurnym pomysłem jest też chęć rozpylania oleju nad klawiaturą. W tym silniku nie ma uszczelniaczy trzonków.
    I zapytam jeszcze o jedną sprawę: jak mocno udrożniono przepływ powietrza chłodzącego cylindry?
  • Poziom 32  
    wiatm, a jaka jest temp oleju te 130 st nie powinno mu szkodzic , powieksz przepłym pod miska olejową, chłodnica oleju moze z WV garbusa jest dos mała a pompa oleju z malca sobie powinna poradzić , powodzenia
  • Poziom 16  
    Jeżeli chodzi o uszczelnienie trzonków zaworów to mam założone od CC. Chłodzenie mam dobre rura 140mm jest podczepiona pod wlot do wentylatora wlot jest na gorze. Co do tego termostatu to jest zwykła płytka z czujnikiem na kablu. Jutro się wszystko okaże.