Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Napęd do bramy garażowej Motor Lift 500

prabol 13 May 2012 17:39 46872 56
Optex
  • Optex
  • #32
    awardks
    Level 11  
    Czy w tym przypadku zasilanie nie powinno być 24V DC. Tego nie jestem pewien ale np. żarówka oświetlenia jest na 24V. Radiolinia z powyższego odnośnika jest na 12V.
  • #33
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Na wyjściu na fotki, które może być używane jako zasilanie dodatków jest w ML500 24V (tak naprawdę to ok. 30 - ale to nie stanowi).
    12V radyjko pójdzie oczywiście na 24V tylko będzie miało bardziej obciążony stabilizator +5V - przeważnie 7805 (katalogowa różnica między napięciem wejściowym a wyjściowym nie powinna przekraczać bodaj 10V) - do zasilania procka. Najwyżej pierdyknie.
    U siebie przez pomyłkę kupiłem Elmesa na 12V to dołożyłem do niego w środku stabilizator 7812 i zbiłem różnice napięć do akceptowalnych wartości.
    Jest wersja w/w radyjka na 24V ale droższa, za to z niezależnymi kanałami 1 i 2. To tańsze ma kanały na sztywno przypisane do guzików pilota i nie można tego zmienić. (w zasadzie to nie przeszkadza ale przyporządkowanie kanałów w napędzie trzeba rozplanować już na etapie podłączania)
  • #34
    awardks
    Level 11  
    Więc chyba przyszedł czas podłączyć radiolinię. Piloty/radiolinia w centralce szybko się rozprogramowuje tzn. nie reaguje (w zasadzie to czasami słychać przekaźnik w centralce, jako efekt naciśnięcia pilota, lecz napęd się nie uruchamia). Ponowne "wprogramowanie" pilota daje efekt na 3-5 dni i później znów to samo. Czy tu problem leży po stronie radia - chyba tak, sama zmiana pilota na nowy dawała kiedyś radę (wymieniłem na 2 letniej gwarancji oba piloty 2 razy - teraz już po gwarancji jest). Zasilanie w pilotach OK. Czy zostaje przyłączenie dodatkowego radia? Jakie tryby najlepiej powinna obsługiwać radiolinia: bi, mono, czasowy? Jakie są minimalne wymagania? Może ktoś ma sprawdzony model. Czy lepiej żeby była to superheterodyna? Zasięg poza tym blaszanym garażem jest raczej marny? Jak poprawnie podłączyć taką radiolinię do ML500? No tak pytań dużo a zima idzie i otwieranie bramy garażu awaryjnie z kluczyka nie uśmiecha mi się ... :-). Radio na kod stały czy zmienny - chyba lepiej dołożyć parę PLN niż dać skopiować sobie kod .. :-). Jakie są Wasze pomysły i opinie? Pozdrawiam forumowiczów
  • Optex
  • #35
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Więc: U mnie jeden z pilotów padł (aczkolwiek nie do końca - na zimno jest martwy a w ciepełku z mieszkania zdarza się mu zadziałać - jest jako awaryjny) po 2 miesiącach, drugi wisi na mrozie w garażu i działa jako wyłącznik ścienny do dziś - więc to chyba sprawa pilotów.
    U siebie wstawiłem uniwersalny odbiornik Proxima z pilotami Elmes (tak dziko dla tego, że liczyłem na działanie Proximy z oryginalnymi pilotami ML500 - niby są na HCS ale jednak się przeliczyłem i musiałem coś Low Cost wymyślić a piloty Elmes są za 35 zł, poza tym jak na tą cene Elmesy mają niezłą jakość i rewelacyjny zasięg) - teraz już w 2 garażach i bramie przeszedłem wyłacznie na elmesy już z oryginalnymi odbiornikami .
    Oczywiście jest dużo producentów radiolinii, np DTM, j.w. Proxima, nawet różne samochodowe otwieracze - twój wybór (sprzęt jednego producenta a nie uniwersalny przeważnie ma keeloq czyli kod zmienny) i oczywiście firmowo-bramowe radiówki (Nice, FAAC) ale sporo droższe - konieczne jest tylko aby odbiornik tolerował napięcie zasilania 24V (a nie 12V) bo ML500 ma nawet nieco więcej - ok 30V.
    Podłączenie odbiornika do ML500 masz tutaj: http://www.autobramy.org/viewtopic.php?t=1457&highlight=ml500
    w ostatnim poście, odbiornik ustawiasz jako monostabilny (wystarczy półsekundowe pyknięcie)
  • #36
    awardks
    Level 11  
    Dzięki za odpowiedź. Przeczytałem twój post z linka i chyba też się zdecyduję na podobne rozwiązanie. Zastanawiam się na radiem proxima mini NMx ze względu na wybór pilotów współpracujących. Z drugiej strony radiolinia ELMES UMB100HR-het 12-24/112 ODBIORNIK 1-KANAL (24V S-HET KEELOQ) i do tego 2 piloty elmesa wydają się być rozwiązaniem lepszym i od jednego producenta, którego sprzęt jak napisałeś jest sprawdzony przez Ciebie. Rozumiem, że pilotów od ML500 nie dało się zmusić do pracy i z Proximą i żadnym Elmesem? Pozdrawiam
  • #37
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Proxima NMx chodzi z kodem zmiennym keeloq tylko z tym typem pilotow jednego producenta do ktorego jest dedykowana (czyli Nice Smilo, FAAC Fix i kilka innych ale nie jednoczesnie tylko z jednym do wyboru przy zakupie) a z pilotami innych producentow jako odbiornik uniwersalny chodzi na kodzie stałym; z pilotem od ML500 niestety nie zagadała w ogóle.
    Odbiornik Elmes nie jest uniwersalny i chodzi tylko z pilotami Elmes ( ale za to z kodem zmiennym i w dobrej cenie za zestaw).
    Nie oszukujmy się - Elmesa na początku kupiłem ze względu na cenę, potem wynikła dobra jakość i niezawodność - nieporownywalna z chińczykami w tej samej cenie a i firma nie robi wrażenia że jutro zniknie....
  • #38
    awardks
    Level 11  
    Proxima NMx (+ piloty Nice Smilo) była brana pod uwagę ze względu na przyszłą możliwość zastosowania napędu do bramy wjazdowej Nice. Ostatecznie było to tylko takie pierwsze przybliżenie i póki co zamówiem (dzięki za odpowiedzi kotbury) już ELMES-a jednokanałowego SHET :-)
  • #39
    jaro-x
    Level 10  
    Witam.
    U mnie zakup radiolinii odpada, poszukuje jakiegoś innego pilota w rozsądnej cenie.
    Czy jest w ogóle coś takiego co bedzie wspolpracowało z ML500 i z drugim oryginalnym pilotem(którego ma teść)? Pozdrawiam
  • #40
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Czemu odpada? - niestety ma nic takego co zagada bezpośrednio z napędem (zamienników brak - a te co proponują tu i ówdzie to właśnie zestawy odbiornik + piloty a zgodność jest tylko reklamówką), a oryginały nówki sztuki kosztują od 100 zł w górę (ostatnia przecena w pafen.pl to 112 za szt.) , zdarzają się z rzadka używki od 60 zł w górę na a...o. Pomijam już argument częstych awarii oryginalnych pilotów.
    Elmes (w/w) zaczynaja się od 100 zł odbiornik z 2 pilotami + mozliwość taniej przyszłościowej rozbudowy (odbiorniki 1 kan od 40 zł, piloty od 35 zł).
    Używając samochodowych sterowników centralnego zamka noname (albo i name) może być jeszcze taniej.

    Podłączając zewnętrzny odbiornik nie nie tracisz możliwości używania oryginalnych pilotów (vide teść ...)
  • #41
    jaro-x
    Level 10  
    Witam.
    Bede sie musiał przeprosić z jakąś radiolinią jednak :|
    Napiszę krótko jak było dla potomnych: zakupiłem pilota Elmes DWB-100HT zaprogramowałem napęd i sie cieszyłem przez dwa dni po czym kilka razy ujrzałem otwartą brame po przyjezdzie z pracy. Okazuje sie ze po takim zabiegu napęd reaguje na rózne piloty centralnego zamka samochodu jakiegokolwiek :cry:

    W tym momencie nie chce pchać sie już w oryginalnego pilota.

    Czy taką radiolinie: DWB 100H elmesa można podłączyć do tego napedu bez wlutowywania jakichs oporników jesli nie to jaką?
    Nie ma konieczności obsługi oryginalnego pilota chamberlaina.
    Prosze o pomoc kto pozytywnie i w rozsądnych pieniądzach rozwiązał ten problem.
  • Helpful post
    #42
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Można używając wyłącznie 4 kawałków kabelka. 6 postów wyżej w mojej odpowiedzi jest link do wątku na bramy org o podłączaniu do ML zewnętrznej drogi radiowej (w tym przypadku Proximy ale z Elmesem tak samo - ostatni post).
    Jak juz masz 1 pilot Elmes to dokup sterowanie Elmesa z jednym pilotem albo sam odbiornik i wsio. Tylko zwróć uwagę coby odbiornik był na 24V (bo mają tańsze i na 12V). Cena chyba nie zabójcza - odbiornik 1 kan chyba nawet z jednym pilotem kosztuje coś koło 70 zł.
    Dla pewności wykasuj wszystkie piloty z oryginalnego odbiornika ML - opis w instrukcji.
  • #43
    elektrorajmek
    Level 10  
    Link 7 postów wyżej nie działa :cry:
  • #44
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Bo forum sie wyłożyło....
    Więc: czerwony i biały - obok siebie - to miejsce do podpięcia ręcznego pstryczka albo styku NO przekaźnika z radyjka, następne biały i siwy to w oryginale złączki do fotek - ale możesz z nich wziąć 24-30V zmiennego do zasilania radyjka (radyjko MUSI mieć prostownik znaczy być przystosowane do zasilania zmiennym - przeważnie dziś wszystkie mają diodę albo mostek i nadają się do podłączenia pod 24V zmiennego).
  • #45
    elektrorajmek
    Level 10  
    Teraz wszystko jasne - dzięki!
    Mam właśnie taki problem, że po zakupieniu napędu bramy skrzydłowej w ogrodzeniu pojawił mi się dodatkowy pilot z czterema przyciskami (dwa z nich wykorzystuję do bramy ogrodzeniowej). Chciałem wykorzystać trzeci przycisk do otwierania motorlifta, ale jest jeden problem - mianowicie:
    kiedy próbowałem zaprogramować pilota według instrukcji, po wciśnięciu przycisku pilota zapala się lampka w motorlifcie, tak jakby się zaprogramowało, ale potem nie reaguje napęd na przycisk. Czy ma to związek z tym, że motorlift jest zmiennokodowany, a napęd bramy ogrodzeniowej (i pilot) ma stały kod???
    Doradzono mi zatem, abym kupił czterokanałowy moduł i wpiął go do motorlifta i wówczas będę mógł korzystać z jednego pilota do obu bram.
  • #46
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Do ML czasem daje się wbić obcego pilota ale wtedy zachowuje się nieobliczalnie (np łapie wszystkie samochodowe piloty z okolicy - post powyżej). Lepiej tak jak było napisane powyżej wywal z ML wszystkie własne piloty, zamontuj radyjko uniwersalne lub (jeśli jednak nie złapie tego 4 guzikowego pilota - nie napisałeś jaki producent) oryginalne zewnetrzne radyjko od producenta bramy.
  • #47
    marekcymbuch
    Level 9  
    Niedawno padły mi obydwa piloty od takiej bramy, ale na szczęście udało mi się je naprawić:
    w pilotach najpierw wysiadły mikrowłączniki, trzeba było coraz mocniej dusić, aby pilot zadziałał. Jak widać na fotce na płytce są dwa inne nieużywane mikrowłączniki, więc problem rozwiązałem wywalając ten uszkodzony i przelutowując w to miejsce dobry, a miejsce po wylutowanym dobrym zmostkowałem.
    Drugi problem był taki, że nóżki tego okrągłego scalaka S433T nie trzymają lutu, pewnie były czymś pokryte (mam nadzieję, że nie celowo) i chwyciły tak ledwo, ledwo, a z czasem jak cyna zaśniedziała przestały kontaktować.
    Po ponownym zlutowaniu obydwa piloty działają idealnie, a że mają już 6 lat więc myślę, że następne 6 też wytrzymają.
  • #48
    andrzej.
    Level 11  
    Witam
    Właśnie zakupiłem napęd do bramy wjazdowej FAAC 740 z pilotami FIX 4, na garażu mam Motor Lift 500. Da to się jakoś połączyć, aby oba napędy działały z pilotów FIX
  • #50
    lowca_pl
    Level 11  
    kotbury wrote:
    Bo forum sie wyłożyło....
    Więc: czerwony i biały - obok siebie - to miejsce do podpięcia ręcznego pstryczka albo styku NO przekaźnika z radyjka, następne biały i siwy to w oryginale złączki do fotek - ale możesz z nich wziąć 24-30V zmiennego do zasilania radyjka (radyjko MUSI mieć prostownik znaczy być przystosowane do zasilania zmiennym - przeważnie dziś wszystkie mają diodę albo mostek i nadają się do podłączenia pod 24V zmiennego).


    Cześć,

    Ponieważ jestem nowicjuszem w „zabawach” elektroniką proszę o wyrozumiałość i odpowiedź na pytania.

    Tak jak w temacie zgłoszenia mam napęd do bramy garażowej ML500. Planuję do niego podłączyć zewnętrzny sterownik firmy Proxima NmX Fl (wybór padł na ten sterownik ponieważ na osiedlu jest brama wjazdowa sterowana pilotami Nice Flor-s – zatem będę mógł wykorzystać 1 z przycisków posiadanych pilotów do sterowania moją bramą).

    To co udało mi się sprawdzić:
    1) Działa sterowanie bramą za pomocą styku NO dedykowanego do ręcznego pstryczka – po zwarciu stuków czerwonego i białego (dwie pierwsze styki od guzika do programowania pilotów – oznaczone na płytce CMD)
    2) Napięcie pomiędzy stykiem czerwonym a białym to wg miernika 30 V DC ( pewnie styk czerwony to + 24V a styk biały to wejście)
    3) Napięcie pomiędzy następnym stykiem białym oraz siwym (oznaczone na płytce IR) to wg miernika ok. 13 V AC

    I teraz moje pytanie jak podłączyć dokładnie sterownik Nmx FL do napędu ML500 ?
    Z postu nr 44 (kotbury} wywnioskowałem iż tak to trzeba zrobić – patrz schemat.
    Napęd do bramy garażowej Motor Lift 500

    Proszę o potwierdzenie czy tak ma to być ?
    Moje wątpliwości budzi najbardziej podłączenie napięcie do sterownika Nmx FL (działa on na 12/24V AC/DC) ze styków białego oraz siwego opisanych jako IR – czy to zadziała ?. Czy może trzeba to jakoś inaczej podłączyć ? – pytanie jak ?
  • #51
    kotbury
    Gantry automation specialist
    Zadziała. U mnie w ML500 na wyjściu foto jest ok. 18V, wcześniej pomyliłem zaciski, podpiąłem Proximę do wejścia przycisku pod 30V i chwilowo ogłuchła ( stąd wcześniejszy post).
    Podpięcie jak u ciebie na rysunku działa już któryś rok.

    A że na wejściu pstryczka jest 30V - tak ma być, to napięcie służy do zasilania podświetlania fabrycznego przycisku ściennego lub zasilania przycisku multifunkcyjnego.
  • #52
    lowca_pl
    Level 11  
    kotbury wrote:
    Zadziała. U mnie w ML500 na wyjściu foto jest ok. 18V, wcześniej pomyliłem zaciski, podpiąłem Proximę do wejścia przycisku pod 30V i chwilowo ogłuchła ( stąd wcześniejszy post).
    Podpięcie jak u ciebie na rysunku działa już któryś rok.

    A że na wejściu pstryczka jest 30V - tak ma być, to napięcie służy do zasilania podświetlania fabrycznego przycisku ściennego lub zasilania przycisku multifunkcyjnego.


    Niestety nie działa :(

    Dziś przyszedł mi sterownik radiowy Proxima Nmx FL. Sprawdziłem czy sterownik jest OK na napięciu stałym 20 V (napięcie z zasilacza komputerowego) - na 20 V DC sterownik się zgłasza odpowiednio buzerkiem, działa zgodnie z instrukcją programowanie pilotów.

    Po podpięciu sterownika Proxima pod wyjścia foto (tak jak na wcześniejszym schemacie pokazywałem), na których jest u mnie 13 V AC buzer sterownika non-stop pika (piszczy - sygnał przerwany) - zatem coś mu nie pasuje :(.
    W związku z tym jestem w kropce ... jutro zadzwonie do serwisu Proxima i zapytam co oznacza takie pikanie/piszczenie buzerka - wydaje mi się iż ma za małe napięcie (chociaż wg instrukcji sterownika napięcie zasilania to 12/24 V AC/DC) ...

    Najgorsze w tym wszystkim iż mój napęd bramy to Wayne Dalton Push & Pull (ML500) umocowany przy samym suficie - i nie bardzo jest jak to cudo rozkręcić/zdjąć pokrywę plastikową (nigdzie nie widzę tam śrub do rozkręcania / zatrzasków - a od sufitu jest tylko z 5 cm przerwy). Jakby się udało rozkręcić to ustrojstwo to zapewne gdzieś byłaby możliwość podpięcia się do prądu stałego 24 V...

    Jeśli ktoś wie jak taki napęd rozkręcić (tzn. zdjąć plastikową obudowę) to będę wdzięczny za każdą radę.
  • #54
    lowca_pl
    Level 11  
    kotbury wrote:
    Patrz następny/poprzedni temat


    Dziękuje za zdjęcia umieszczone w poprzednim temacie.
    Co prawda mój napęd bramy to Wayne Dalton Push & Pull (a nie stricte ML500 – chociaż płyta i elektronika jest z ML500) ale mocowanie jest podobne – tj. rzeczywiście są 4 wkręty + 2 śruby (by było ciekawie na klucz 7).

    Niestety w moim przypadku nie ma szans odkręcenia wkrętów – napęd jest pod samym sufitem więc nie ma jak tego zrobić (do sufitu brakuje ok. 5 cm).
    Pozostaje wyłącznie odkręcenie całej główki łącznie z szyną + łańcuch – ale to mi się nie uśmiecha robić …

    Dzwoniłem do serwisu Proximy – to pikanie/piszczenie buzerka oznacza zbyt małe napięcie lub zbyt mały prąd na zasilaniu radioodbiornika Nmx FL …
    W związku z tym dałem sobie spokój z podłączaniem napięcia do radioodbiornika z napędu bramy. Kupiłem za parę złotych zasilacz impulsowy, który na wyjściu ma 12 V DC i z niego idzie zasilanie sterownika Proximy.
    Działa wszystko bez zarzutu – po odpowiednim zaprogramowaniu pilotów Nice Flor radioodbiornik spełnia soje zadania. Teraz jednym pilotem otwieram bramę wjazdową na osiedle (1 przyciskiem pilota) oraz moją bramę garażową (2 przyciskiem pilota).

    Bardzo dziękuje za pomoc.
  • #55
    awardks
    Level 11  
    Witajcie. Może się przyda więc podzielę się info. Jeśli ktoś ma jeszcze sprawny napęd ML 500 i go użytkuje i z jakiegoś powodu potrzebuje kompatybilnego pilota to polecam "PILOT SAMOKOPIUJĄCY UNIWERSALNY 280-868mhz - KR37 ACUREL" Ja kupiłem na alledrogo ale słowa klucz to zapewne ACUREL KR-37. Pilot jest czterokanałowy i można go zaprogramować do pracy z naszym napędem tak jak robi się to z oryginalnym pilotem. Wszystko działa OK. Przepraszam jeśli było wspomniane ale nie przeczytałem od początku całego wątku. Pozdrawiam
  • #56
    Navkol
    Level 11  
    Po 15 latach użytkowania (plus minus) padł mi mój napęd ML500.
    Jakaś dioda mruga sobie ale coś niemrawo. Po wyłączeniu zasilania i podłączeniu ponownym napęd zazwyczaj sygnalizował ten stan świeceniem żarówki (chyba nawet kilka razy mrugała). Tym razem głusza...

    Czy w okolicy Trójmiasta możecie mi polecić jakiegoś elektronika, który mi to ogarnie? Nie chcę zmieniać napędu na inny (choć to ostateczność), bo mam szynę ładnie wpasowaną. Poza tym przez te lata byłem z niego b. zadowolony.