Witam,
Chciałbym dzisiaj zaprezentować moje ostatnie dziełko - czyli nowy zegar tym razem na popularnej lampie VFD IW-18. Nazwałem go PipeBOMB - gdyż swoją budową przypomina taką bombę ... nawet bardzo .... można nawet sobie będzie z pilota odpalić licznik CountDown do pseudo wybuchu
(do sterowania lampą użyłem sterowników Maxima MAX6920 i po kłopocie - sterowane programowym SPI). Zastosowałem też fajny filtr niebieski dzięki któremu - lampa świeci na prawdę baaardzo ciekawie !!!.
Procesor Atmega32 napędzana kwarcem 11.05920M0Hz
Zegar składa się z kilku modułów, które ściśle współpracują ze sobą. Są to:
1. Płyta główna zegara
2. Moduł regulowanej przetwornicy napięcia DC/DC w oparciu o MC34063
3. Moduł zegarka RTC z baterią - DS1337S+
4. Moduł BlueTooth - BTM-222
5. Moduł diod LED
W związku z wieloraką ilością dziwnych informacji n/t zasilania lampy IW-18 oraz teorii dotyczących jej dziwnej pracy, dziwnego zasilania postanowiłem to sprawdzić i po zagoglowaniu się na śmierć na radzieckich stronach doszedłem do takich informacji:
1. Napięcie żarzenia - od 3v - 5V (ja obniżam 5V za pomocą 2 diodek 1N4148)
2. Napięcie dla anod (tu ciekawe):
- przy wyświetlaniu statycznym max : 20-30V
- przy wyświetlaniu multipleksowanym: 50-60V (ja stosuję 50V)
3. Pobór prądu - max ok 120mA
i wszystko co powyżej się zgadza. (niektórzy piszą, że lampa świeci nierównomiernie po obu końcach - dziwne - ja nie mam tego efektu. Nawet gdy ustawimy najniższą wartość jasności wyświetlacza VFD !!!!) Ponieważ stosuję wyświetlanie multipleksowane to musiałem zapodać większe napięcie - jak?
...z pomocą przyszedł mi scalak przetworniczki MC34063. Poniżej zamieszam schemat. Moja przetworniczka stanowi jak widać na fotkach poniżej całkiem odrębny moduł dzięki czemu mogę go stosować do różnych celów. A najciekawsze jest to, że zrobiłem ładną regulację napięcia wyjściowego za pomocą potencjometru. Napięcie wejściowe przetworniczki może być od +5V - do +12V ..... natomiast napięcie wyjściowe daje się regulować w zakresie od +15V - do +50V !!! - czyli jest SUPER! Wydajność prądowa jak dla tego typu wyświetlaczy - w pełni wystarczająca. (tyle o przetwornicy)
... jak widzicie zastosowałem zegarek RTC firmy DALLAS DS1337S+ , niestety jest on na napięcie 3,3V (teoretycznie) - a mój cały układ zasilany jest +5V. Aby nie tworzyć dodatkowego stabilizatora zrobiłem take coś: - obniżyłem zasilanie do scalaka za pomocą 2 diod 1N4148 do ok 4,1V i to wszystko. Nie zastosowałem żadnego dopasowywania magistrali I2C pomiędzy prockiem i zegarkiem - ze względu na to, że wg noty zegarek potrafi znosić napięcia stanu wysokiego na magistrali do 6V Max. Tak więc wszystko ładnie się wyrabia i nie odnotowuję żadnych ale to żadnych problemów. Zegarek oczywiście ma "na plecach" swojej płytki koszyczek z bateryjką CR2032. Starczy więc na długie lata.
... oczywiście ponieważ tworzę jak zwykle w swoich zegarkach synchronizację czasu z serwerami/wzorcami czasu SNTP w internecie - to trzeba aby zegarek mógł się jakoś komunikować z komputerem PC. Tym razem - nie trzeba do tego żadnego kabla ! - komunikacja jest w pełni bezprzewodowa dzięki BlueTooth - czyli modułowi BTM-222. Moduły takie pokazałem w dziale DIY więc nie będę tu już się rozpisywał - ale sprawuje się znakomicie w komunikacji z PC'tem !!!.
https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1414894&highlight=
Na zdjęciach widać, że musiałem go umieścić w PLEXI która jest na zewnątrz - bo obudowa metalowa - zakłócałaby transmisję - chyba żebym wystawił antenkę na zewnątrz - ale tego nie chciałem. Antenka jest ładnie schowana pod modułem także w tej plexi służącej do rozpraszania światła z diod LED.
.... diody LED zamontowane są na moduliku takich właśnie diodek - a sterowane są ze scalaka ULN2803. Na płycie głównej przewidzane są 2 takie scalaki i moduły - ale tu zastosowałem tylko jeden z lewej strony. A miał być jeszcze z prawej - ale diody w kolorze albo białym albo bursztynowym
... nad softem do zegarka i PC oczywiście jeszcze pracuję ale to już kosmetyka - wszystkie moduły ruszyły i jest piękna komunikacja BlueTooth
funkcje zegarka:
1. Pełna obsługa z pilota IR - brak klawiszy (żadnych mikrosłiczów!)
2. Budzik/alarm - z melodyjkami - za pomocą głośniczka. (jeszcze piszę soft)
3. Automatyczne przyciemnianie/rozjaśnianie zarówno wyświetlacza VFD jak i diod LED za pomocą Fotorezystora podłączonego do jednego z wejść ADC.
4. Automatyczny wygaszacz lampy VFD / po naciśnięciu dowolnego klaiwsza pilota rozjaśnia się
5. Komunikacja z PC poprzez BlueTooth
6. Synchronizacja czasu przez internet - SNTP - i własne oprogramowanie (jeszcze piszę sofcik w Delphi)
7. Ustawienia zegarka/budzenia/wybró melodyjki - wszystko można z PC albo za pomocą pilota
8. Możliwość pracy w pozycji pionowej - ciekawie wygląda
9. Wbudowany własny BootLoader do podmiany BIOS'a zegarka - ale UUUF!!! - już bez rozkręcania obudowy i bez podłączania kabli - wszystko bezprzewodowo za pomocą także BlueTooth oczywiście - zgodnie z tematem:
https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?t=1343484&highlight=
Całość zasilana jest z zasilacza STABILIZOWANEGO !!! +12V o wydajności 1,25A. To z napięcia 12V zasilane są wszystkie diody LED i do tego napięcia dobrane są rezystory.
do zegarka doprowadzony jest tylko JEDEN kabelek - zasilający
.... będę jeszcze chciał dorobić sterowanie tymi diodami LED - za pomocą WinAMP'a z kompa żeby jak będzie trzeba oczywiście (jakaś imprezka) to żeby migały albo się kręciły w takt muzyki
Cały program do procka pisany w języku C. Oczywiście uprzedzam, że nie udostępniam na forum kodu źródłowego ani wsadu do zegarka. Za to mam nadzieję podaję dużą garść informacji - które mogą się przydać do budowy takiego zegarka. Każdemu kto będzie miał jakieś szczegółowe pytania odnośnie niektórych rozwiązań programistycznych czy konstrukcyjnych - naturalnie bardzo chętnie pomogę - proszę pytać.
Nic nie napisałem o obudowie - z czego to jest? jak zrobione itp ...... potraktujcie to proszę jako zagadkę - może ktoś zgadnie co użyłem jako obudowę - to chętnie stawiam PIWO
poniżej kilka dodatkowych fotek i króciutki filmik z zegara w czasie "akcji"
lampa w ciemności bez filtra:
i z filtrem:
tu widać łączność z modułem BlueTooth w terminalu windowsicznym:
inne:
gniazdko zasilania z tyłu obudowy:
a na koniec filmik:
<iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/XVythl0cTIk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Fajne! Ranking DIY