Moim skromnym zdaniem samochody napędzane silnikiem elektrycznym(z/bez generatora) mogą znaleźć zastosowanie do małych miejskich samochodów, gdzie "spalinowce" stojąc w korkach tracą ogromne ilości energii do tego szczególnie disle smrodzą, że miło (niewiele zmienią to projekt np.: mercedesa ecostopstart?, gdzie silnik jest wyłączany podczas postoju, bo za to zdecydowanie skróci się jego żywotność).
Przynajmniej do czasu jak nie nauczymy się generować/gromadzić energii elektrycznej z mniejszymi stratami.
Jeśli chodzi o "normalne" samochody, to już dawno np.: Ford, czy Toyota opracowały technologię Full Hybryd, która zmniejsza zużycie energii przez samochody o minimum 25%, a przy odpowiedniej jeździe do 50%. Do tego w tych konstrukcjach zdecydowanie zmniejszono zużycie obu silników, przez co i koszty eksploatacji. W takich konstrukcjach stosuje się tandem silnika spalinowego z elektrycznym połączonych przez skrzynie biegów np.: bezstopniową CVT co umożliwia prace silnikowi spalinowemu z najwyższą sprawnością. Do tego wystarczy tylko jedne sprzęgło dla silnika spalinowego, gdyż elektryczny może się łatwo zsynchronizować z wałkiem skrzyni biegów i bez kolizyjnie podłączyć przeniesienie napędu za pomocą najzwyklejszych zębatek. Dodatkowo silnik spalinowy pracujący z maksymalną sprawnością może być wykorzystywany do ładowania baterii.
Silnik elektryczny ma najwyższą sprawność bliską 95% przy maksymalnym obciążeniu dlatego najlepiej wykorzystywać go do ruszania z miejsca i przy małych prędkościach (do 50-60 km/h). Przy większych prędkościach wibracje pochodzące z zawieszenia dużo szybciej niszczą łożyska stojana. Dodatkowo możliwe jest odzyskiwanie energii podczas hamowania silnikiem elektrycznym.
Silnik spalinowy ma niezłą sprawność (do 40%) w określonym przedziale obrotów co można wykorzystać w bezstopniowej skrzyni CVT, gdzie silnik dochodzi do odpowiednich obrotów, a resztą zajmuję się już skrzynia. Dzięki czemu możliwe jest też takie dobranie katalizatora i parametrów silnika, by taki silnik jak najmniej zanieczyszczał środowisko. Taki silnik biorąc pod uwagę sprawność generowania ładowania i zużycie baterii będzie zdecydowanie tańszy w eksploatacji niż napęd elektryczny, a nawet bardziej ekologiczny.
Do tego taki samochód ma nawet lepsze osiągi jak zwykły samochód spalinowy, stąd też kierowcy nie powinni mieć większych oporów przed zmianą.
Obecne akumulatory trzeba utylizować, co też jest kosztem auta i nie bez znaczenia dla środowiska, nie wspominając o nielegalnych składowiskach :/ stąd dopóki nie znajdziemy sposobu na lepsze magazynowanie energii elektrycznej to w pełni elektryczne samochody przy obecnej masie aut nie będą bardziej ekologiczne od aut spalinowych (nawet nie biorąc pod uwagę zanieczyszczeń środowiska wynikających z uszkodzenia akumulatorów czy nielegalnego składowania).
Do poczytania:
-http://www.pg.gda.pl/~jarguz/e-pojazdy.htm
-Ford Escape Hybrid wykorzystywany przez NY taxi ma silnik elektryczny 90KM oraz spalinowy 133KM. Swoją drogą to chyba największy samochód osobowy o napędzie hybrydowym. Prawie 2t wagi, na bateriach przejedzie tylko do 5km, ale dzięki temu jest cięższy tylko o 230kg w porównaniu ze "zwykłą" wersją.
http://www.roadlook.pl/technika/ford-escape-hybrid-ekologiczne-i-niezawodne-taxi-w-ny.html