Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

[Rozwiązano] Polonez Caro Plus 1.6 Problem z elektryką oraz piszczeniem.

wkexe 04 Wrz 2009 15:31 8251 39
  • #1 04 Wrz 2009 15:31
    wkexe
    Poziom 8  

    Witam, w samochodzie jest następujący problem:
    Samochód był u mechanika i tam mechanik naciągnął dwa paski, które piszczały (od alternatora i pompy) oraz wymienił przy kole z przodu tę część która trzyma klocki hamulcowe (bo samochód piszczał przy skręcaniu).

    I teraz nie jestem pewien, ale chyba po paru kilometrach (być może się już paliła od wyjechania od mechanika ale nie zauważyłem jej) zapaliła sie pomarańczowa kontrolka w lewym dolnym rogu (która normalnie się zapalała i gasła zaraz po naciśnięciu pedału hamulca po odpaleniu silnika), w kształcie znaczku Nike (tak bym to najlepiej określił), niestety nie mam przy sobie instrukcji obsługi by sprawdzić co ona oznacza, dodam, że jest pomarańczowa, chciałbym się dowiedzieć co ona oznacza (szukałem w sieci opisu deski rozdzielczej Caro Plus ale nie znalazłem), a instrukcję będę miał za jakiś tydzień albo dwa.

    Ale to nie koniec historii, dojechałem samochodem do domu (około 10km) i następnego dnia jak zacząłem nim jechać zaczęło coś piszczeć w okolicy pasków klinowych (jakby zatarte łożysko lub coś w tym stylu, wydaje mi się, że w okolicy alternatora) i same paski zaczęły piszczeć jakby znowu były luźne, jednocześnie z tym objawem zauważyłem, że akumulator zaczął się gotować (było słychać z niego bulgotanie i jeden z odpowietrzników zniknął, model aku to Centra Futura), w samym samochodzie dmuchawa nagle zaczęła "zwalniać" troszkę gdy samochód był na wolnych obrotach i przyśpieszać gdy obroty były wyższe, ponadto dmuchawa działa tylko na 4 biegu (1-3 nie działa, a działała), dodam, że niedawno był wymieniany spalony przerywacz od kierunkowskazów (mechanik stwierdził, że były nadpalone styki i musiał je zrobić "na dziko" cokolwiek by to nie znaczyło).

    I teraz, co się może dziać? Czy kontrolka to jeden problem dotyczący hamulców, bulgoczący aku i wahania napięcia drugi i piszczące "coś" koło silnika to trzeci problem? Czy są jakoś powiązane np.
    zepsuty alternator piszczy i powoduje skoki napięcia, przez co wariuje elektronika i świeci się kontrolka na desce?

    Czy laik jest w stanie to zrobić sam czy lepiej pojechać do mechanika?

    0 29
  • #2 04 Wrz 2009 15:38
    Jack14
    Poziom 38  

    Jak dojedziesz to do warsztatu tylko czasem nie do tego samego.

    0
  • #3 04 Wrz 2009 19:46
    antenek
    Poziom 19  

    dobra jeśli chodzi ci o kontrolkę która przy odpalaniu normalnie się zapala i zaczyna migać po czym po wciśnięciu stopu gaśnie to jest to kontrolka sprawności świateł stopu ukryta w urządzeniu mikroprocesorowym albo na podszybiu albo w końcowym polonezie w skrzynce bezpieczników . Piszczenie paska może być efektem uszkodzenia regulatora napięcia który w twoim modelu jest częstą awarią ponieważ posiadasz "unowocześniony" alternator firmy Elmot świdnik :) . Zacznij od zmierzenia napięcia ładowania . To że dmuchawa przestała chodzić na 1,2 i 3 biegu to prawdopodobnie uszkodzony rezystor dmuchawy , który w atu jest chyba wsadzony w nawiewy w okolicy schowka . Więc to kolejny objaw możliwości zbyt wysokiego ładowania podobnie jak i akumulator ze zgubionym korkiem .

    0
  • #4 04 Wrz 2009 21:21
    wkexe
    Poziom 8  

    A czy regulator napięcia mógł się popsuć po docięgnięciu paskow? Bo mechanik sprawdzał napięcie ładowania przed oddaniem mi samochodu i mówił, że jest dobre 14,4 dokładnie.

    Dziekuję za pomoc, samochód pójdzie najprawdopodobniej do mechanika.

    0
  • #5 04 Wrz 2009 21:30
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Raczej łożyska nie wytrzymały naciągnięcia paska.

    0
  • #6 04 Wrz 2009 22:00
    antenek
    Poziom 19  

    albo pompa wody nie wytrzymała :) Pytanie czy dokonał pomiaru na zwiększonych obrotach .

    0
  • #7 04 Wrz 2009 22:40
    wkexe
    Poziom 8  

    Tego akurat nie wiem jakie były obroty, mogę powiedzieć, że pompa jest chyba w porzadku bo zrobiłem tym samochodem 200km i nic nie było przegrzane.

    0
  • #8 04 Wrz 2009 23:37
    antenek
    Poziom 19  

    na przegrzanie nie ma to wpływu za bardzo tylko na luz na wałku pompy i później ewentualny wyciek . Ale na to trzeba troche popracować przy przeciągnięty pasku w PN bo pompa jest dość mocna . ja na tragicznej pompie zrobiłem 30 tyś km i się nie rozciekła ale cały czas dzwoniła takie rytmiczne stukanie jak przy za wczesnym zapłonie .

    0
  • #9 05 Wrz 2009 12:05
    wkexe
    Poziom 8  

    Więc postanowione: Samochód pójdzie do mechanika, tam mu powiem co "podejrzewam" dzięki waszej pomocy.

    Tylko jeszcze jedna sprawa mnie nurtuje, jeśli odpowietrzacz od aku wystrzelił, to pewnie dużo wody wyparowało z elektrolitu, teraz jest problem jak jej dolać, akumulator to Centra Futura i jest w instrukcji jak byk, że w przypadku otworzenia go traci się gwarancje (aku ma 3 miesiące), tylko, że ta plomba która to gwarantuje odkleiła się z jednej strony więc mógłbym ten plastik ściągnąć i jej dolać, tylko czy nie uszkodze w ten sposób jakichś naklejek po których mogliby dojść (w razie awarii aku), że jednak był otwierany. I czym można zastąpić brakujący odpowietrznik? Bo teraz zakleiłem dziurę izolacją i zrobiłem małą dziurkę w niej.

    Czy ktoś otwierał go? Bardzo jest to inwazyjne?


    ------------------------
    Czytając forum, mogę jeszcze powiedzieć,że oczko jest zielone w tym akumulatorze.
    I dwa tygodnie temu nie wiadomo dlaczego akumulator rozładował się przez noc (nie wiem dlaczego, na pewno wszystko było wyłączone, czy mogło to być przez regulator napięcia?).

    0
  • #10 05 Wrz 2009 16:46
    antenek
    Poziom 19  

    hm z tego co pamiętam to nadlew jest z obu ale odpowietrznik tylko z jednej wychodzi więc się raczej nie zgubił . Jeśli nie zgubiłeś korka od celi to możesz olać bo wątpię by aż tak elektrolit gotował . Mieszasz pojęcia . nie rób nic jeśli nie zmierzysz napięcia ładowania bo to bez sensu .

    0
  • #11 07 Wrz 2009 18:13
    wkexe
    Poziom 8  

    Witam ponowinie, pojazd był dzisiaj u mechanika, typ antka okazał się trafny, tj.
    zepsuty regulator napięcia (oraz zdarte szczotki) oraz dwa łożyszka w alternatorze (jedno chodziło już bardzo ciężko a drugie było pęknięte), samochód przestał piszczeć :).

    Co do akumulatora to jeszcze sprawdzę czy rzeczywiście jest tylko jeden odpowietrznik a drugi to tylko atrapa. Ale pamiętam, że te czarne koreczki były z obu stron.

    Mechanik przepatrzył również światła stopu (od pedała hamulca do tylnich świateł) i nie znalazł nic niestety. Czy powodem świecenia się tej pomarańczowej kontrolki może być to, że mam hamulce lukasa i jak go robił poprzedni mechanika to urwał kabelek od klocków (prawy przód, niestety od strony samochodu) co wyszło dopiero teraz przy innym mechaniku? Ta kontrolka jest niby tylko pomarańczowa więc nie jest bardzo niebezpieczna (ale mnie to denerwuje, że coś mi się świeci).

    Co do dmuchawy to mechanik twierdzi, że może być coś nie tak z silnikiem, bo cytuję: "podłączał ją na krótko i też nie działała", co by należało jescze sprawdzić? Dodam, że na 4 biegu działa a na pierwszych 3ech nie.

    Jeszcze raz dziękuję za pomoc.

    0
  • #12 07 Wrz 2009 19:17
    zezuama
    Poziom 23  

    Koniecznie zmień mechanika. Dmuchawa nie działa ci ponieważ masz uszkodzony rezystor dmuchawy.Znajduje się on na obudowie dmuchawy nad nogami pasażera.
    A co do kontrolki, to co ona przedstawia? Pedał hamulca czy kółko w nawiasie ?

    0
  • #13 07 Wrz 2009 21:50
    wkexe
    Poziom 8  

    Kontrolka przedstawia pedał hamulca, pomarańczowa w lewym dolnym rogu, dodam, że światła hamulca działają bez zarzutu, obserwuję również płyn hamulcowy i nic się nie dzieje, po przekręceniu kluczyka kontrolka się zapla, jak naciskam hamulec to gaśnie lecz po następnym nacisnięciu ponownie się zapala.

    Czy taki rezystor w dmuchawie bez problemu dostanę w sklepie czy jest to bardziej egzotyczna część? Bo będę niebawem na szrocie i tam zamierzam uzupełnić "braki" w poldku. I czy będę w stanie ją sam wymienić.

    I tu jescze małe pytanie: Czy aby zdjąć manetkę od kierunków to trzeba ściągać kierownicę? Ponieważ od kilku lat manetka nie odbija po wykonaniu skrętu, co mnie nie irytowało jak nie prowadziłem, ale jak zacząłem jeździć to mnie szlag trafia jak muszę za każdym razem wyłączać kierunek...tylko wiem, że taka część jest droga (150zł w sklepie), więc chciałem wyciągnąć taką z jakiegoś szrota.

    Mechanik już jest inny.


    ------------------------
    Przeglądajc allegro, czy ten rezystor to jest to:

    http://moto.allegro.pl/item718387311_rezystor_opornica_polonez_caro_plus.html

    0
  • #14 07 Wrz 2009 22:03
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Tak to jest ten zielony hybrydowy grzejnik , obok wentylatora od dołu dostępny.

    0
  • #15 08 Wrz 2009 08:08
    zezuama
    Poziom 23  

    Jeżeli chodzi o kontrolkę to jest to kontrolka testera obwodu świateł stopu i niczego więcej.
    Prawdopodobnie gubi się gdzieś styk,sprawdź czy gniazda żarówek i kostki nie są zaśniedziałe.
    Z zakupem rezystora się nie śpiesz, może da się naprawić ten co masz.Najczęściej upalają się w nim ścieżki co przy pomocy lutownicy jest niezwykle łatwe do naprawienia.
    Żeby ściągnąć manetki musisz odkręcić kierownicę.

    0
  • #16 08 Wrz 2009 11:58
    bromhit
    Poziom 16  

    W kierownicy od dołu znajduje się bolec, wchodzi on w nacięcie pierścienia od przełączników kierunkowskazów. Pierścień powinien obracać się razem z kierownicą. Może się ułamał i dlatego nie odbijają kierunki.

    0
  • #17 08 Wrz 2009 13:15
    wkexe
    Poziom 8  

    Witam ponownie, kostki i styki posprawdzałem i nic nie znalazłem, może to ten pstryk przy pedale szwankuje?

    Co do kierunków, rzeczywiście, bolec ułamany, zaraz będe dorabiał (zamierzam wywiercić otworek w kierwonicy i zakleic kropelka kawałek metalu (śrubki, gwoździka), tylko muszę najpierw klucz 24 kupić :).

    A co do tego rezystora to czy ktoś móglby dać fotkę gdzie on jest? Bo szukałem go trochę czasu i nie moge znaleźć od strony pasażera nie widę żadnych kabli które by wchodziły do dmuchawy (domyślam się, że tam trzeba szukać) poodpinałem już prawie wszystkie węże od tej strony i nic nie ma, czy trzeba rozbierać deskę?

    0
  • #18 08 Wrz 2009 14:00
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Zciągnij schowek. Masz jak na tacy.

    0
  • #19 08 Wrz 2009 15:32
    wkexe
    Poziom 8  

    Hmm, za schowkiem (nie na dmuchawie, przykrecona do blachy) mam tylko aluminiową puszkę do której wchodzi kostka z przewodami i pisze 12v max 160W hybryd, zaś na samej dmuchwie nic nie widzę, muszę chyba to dogłębniej sprawdzić, czy ten rezystor jest na dmuchawie czy gdzieś obok? I dokładnie gdzie się on znajduje widząc dmuchawę od siedzenia pasażera (tj. odpinam 3 węże od dmuchawy aby nie przeszkadzały i co dalej, na górze, na dole?? Bo ja od tej strony nie widzę jakiś kabli co by wchodziły w dmuchawę.

    Dodam, że chodzi o Caro Plusa i dmuchawa jest podstawowa tj. na 3 przełączenia (bo na innych zdjęciach widziałem inne panel z większą ilością ustawień, i tu moje pytanie czy wystarczy, że zmienie panel i już będę miał więcej kombinacji czy trzeba zmienić samą dmuchawę?)


    A kierunki już odbijają jak marzenie. Wystarczyło nawiercić wiertełkiem 3mm dziurkę gdzie był bolec i dociąć na odpowiednią długość gwoździa papiaka, zakleić go kropelką :).

    0
  • #20 08 Wrz 2009 17:13
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Masz + czy - .
    W + wentylator jest przy dżwiach pasażera a w - na środku .

    0
  • #21 08 Wrz 2009 17:53
    wkexe
    Poziom 8  

    Ok zrobiłem zdjęcia, wygląda to tak:

    [img=http://img441.imageshack.us/img441/8369/dmuc2.th.jpg]

    to jest widok dmuchawy spod nóg pasażera, na dole są wejścia na 3 rury od nawiewu, dalej jest wymmienik ciepla (czyli ta chyba niby chłodzica) no i na samej górze jest silnik dmuchawy, jest to pośrodku.

    Z tego co pamiętam to kiedyś była ona cała wymieniana bo niedziałała.

    I drugie zdjęcie na którym widać co jest nad nogami pasażera:

    [img=http://img6.imageshack.us/img6/5169/pasazer.th.jpg]

    Jest tam tylko ta aluminiowa puszka z radiatorem. A za rurą jest już schowek.

    Jakby ktoś mógł teraz określić gdzie tego szukać, polonez jest Caro Plus rok 2000 (właściwie to juz prawie 2001 bo z grudnia), pisze tak, bo do końca nie czaje o co chodzi czy ktoś ma + czy - :).

    0
  • #22 08 Wrz 2009 19:41
    bromhit
    Poziom 16  

    Coś mi się wydaje, że cały układ ogrzewania jest z innego samochodu przynajmniej tak wynika ze zdjęć. Chyba, że w roku 2000 zostały wprowadzone zmiany, co jest wątpliwe. W oryginale nigdzie nie ma okrągłych przekrojów nawiewów. W każdym polonezie od roku 1997 były cztery biegi nawiewu, wszystkie klapki były regulowane siłownikami podciśnieniowymi. Na drugiej fotce to jest prawdopodobnie ten rezystor.

    0
  • #23 08 Wrz 2009 19:52
    wkexe
    Poziom 8  

    No oczywiście, że biegi są cztery, mi chodziło jeszcze o to, że mój poldek to najuboższa wersja ktora posiada tylko 3 nastawy wentylacji tj. nogi, nogi +szyba, szyba, a na innych zdjęciach widzialem poldki które mają więcej tych nastawów, biegi są oczywiście 4ry, tylko jak pisałem, cala nagrzewnica byla wymieniana, a nowa nie była zakładana w serwisie.

    Cytat:
    Dodam, że chodzi o Caro Plusa i dmuchawa jest podstawowa tj. na 3 przełączenia (bo na innych zdjęciach widziałem inne panele z większą ilością ustawień, i tu moje pytanie czy wystarczy, że zmienie panel i już będę miał więcej kombinacji czy trzeba zmienić samą dmuchawę?)

    Tu chodzilo mi o to, czy wystarczy, że dorwę z np. allegro panel przedni z większą ilością ustawień (np. nawiew z przodu, nogi + przód itd) i podepne to bedzie działać, czy już są inne dmuchawy.
    Ta jest z większą ilością kombinacji:
    http://www.allegro.pl/item734004811_panel_sterowania_nagrzewnicy_polonez_plus_nowy.html
    Niż moja co ma 3. A biegi 4ry.

    Może to, że mam najuboższą wersję rzutuje wlaśnie na to, że dmuchawa jest inna.

    0
  • #24 08 Wrz 2009 20:20
    bromhit
    Poziom 16  

    Na zdjęciu jest standardowy panel, który był montowany we wszystkich plusach, i ma pięć, a nie cztery nastawy wentylacji i cztery biegi dmuchawy. Jak już wspominałem sterowanie nawiewami odbywa się podciśnieniem, a nie wiadomo czy ta u Ciebie jest tak sterowana. Pewnie jest na cięgnach.
    Więc wymiana panelu jest prawdopodobnie nie możliwa.

    0
  • #25 08 Wrz 2009 21:18
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    To mi pasuje do Lublina III.
    A ten moduł do modułu sterowania nawiewem, lub wycieraczkami czasowymi.
    Ale rzeźba.
    Wyciąg wtyk i zobacz co nie chodzi.
    Są: caro+ i caro-. Czaisz .

    0
  • #26 08 Wrz 2009 23:38
    wkexe
    Poziom 8  

    Wentylację sprawdziłem, i jest na cięgnach tj. z panelu wychodzą dwie linki jedna od regulacji temperatury a druga od nastawu i ja mam tylko trzy opcje nastawu jak pisałem: nogi, szyba-nogi i szyba, biegi 4ry. Czyli teraz mi ktoś powie gdzie mam tego pstryczka szukać?

    A co do Caro + i -, to chodzi o to, że Caro Plus to +, a Caro same to - tak?

    Co do tego modulu to nie wydaje mi się, że 160W (na nim tak pisze) jest potrzebne aby sterowac wycieraczkami :), ale mogę się mylić.

    0
  • #27 09 Wrz 2009 07:20
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Zrób zdjęcie panela sterującego plis.

    Skoro wycierakami steruje czarna plastikowa puszka to to jest dmuchawa.

    0
  • #28 09 Wrz 2009 07:50
    bromhit
    Poziom 16  

    Wycieraczki są sterowane z urządzenia mikroprocesorowego, które znajduje się w centralce bezpieczników, to z fotki na pewno nie steruje wycieraczkami.

    0
  • #29 09 Wrz 2009 11:30
    wkexe
    Poziom 8  

    Ok, oto zdjęcie panela:
    [img=http://img34.imageshack.us/img34/6494/20090909789.th.jpg]

    Co do tej srebrnej puszki to po jej odpięciu przestały świecić światła mijania i drogowe, więc tajemnica rozwiązana - to nie to.

    Odpinając puszkę zobaczyłem wiązkę przewodów nie podpiętą do niczego, może to coś podpowie (na zdjęciu panela po prawej).

    0
  • #30 09 Wrz 2009 12:26
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Idź po przewodach od pokrętła regulacji wiatraka.
    Lub od samego wentylatora a dojdziesz do opornicy.

    0