Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Opel astra II G 2003r b.częste załączanie wentylatora

04 Wrz 2009 21:02 9332 17
  • Poziom 15  
    W tym modelu jest tylko jeden wentylator do klimatyzacji i płynu chłodzącego. Tylko po włączeniu klimatyzacji, po krótkim czasie, następuje bardzo częste załączanie się wentylatora za chłodnicą, na jego najwyższej prędkości. Załącza się na ok 3s i tak średnio co 15s. W serwisie Opla stwierdzono uszkodzenie opornika i niestety zaproponowano wymianę całego wentylatora, za "pijane pieniądze". Wymontowałem wentylator i zdemontowałem opornik. Rzeczywiście jeden z oporników miał upaloną końcówkę. Wykonałem naprawę połączenia opornika i ponownie wmontowałem całość w samochodzie. Niestety nie nastąpiła żadna zmiana. Wentylator zachowuje się dokładnie jak poprzednio. Gdzie dalej szukać przyczyny tej usterki?
  • Poziom 38  
    Witam
    A jak to sobie inaczej wyobrażasz ? Czynnik musi być chłodzony . Twoja naprawa wcale nie musiała iść na marne wentylator będzie działał na dwóch biegach tyle że podczas chłodzenia płynu chłodniczego . Wyłącz Klimę i sprawdź . Co do wentylatora to się ciesz u mnie jak włączę Klimę to wcale prawie się nie wyłącza .
  • Poziom 15  
    Wcześniej nie było takiego zachowania. Może pracował na niskim biegu i dlatego go nie słyszałem. Teraz załączanie na bardzo krótki czas 2-3s moim zdaniem świadczy o awarii. Podobno jest jeszcze jakaś "czarna skrzynka" w okolicach przedniego lewego błotnika, odpowiedzialna za pracę wentylatorów.
  • Poziom 43  
    Umiesz sprawdzic czy po wlaczeniu klimy,opornica dostaje plusa i czy ten plus przechodzi przez nia do wentylatora?Od tego trzeba zaczac
  • Poziom 15  
    Skoro wentylator najpierw nie pracuje, a włącza i wyłacza się cykliczne dopiero po pewnym czasie od uruchomienia klimy, to chyba musi dostawać plusa. Do zespołu oporników o wartościach 0,32 i 0,48 oma oraz jak wygląda diody doprowadzone są cztery przewody, oznaczone 1-4. Z opornicy wyprowadzone są dwa przewody oznaczone + i - wychodzące na silnik wentylatora. Nie bardzo rozumiem co mam sprawdzić. Proszę o bardziej szczegółową podpowiedź.
  • Poziom 43  
    Gdzie Ty w Astrze znalazłeś opornice z 4ema przewodami???Ja widzialem tylko z 2oma, na obudowie wentylatora (wentylator z przodu skraplacza)
  • Poziom 15  
    Astra G ma tylko jeden wentylator wspólny dla klimy i układu chłodzenia. Umieszczony jest z tyłu za chłodnicą płynu, od wnętrza samochodu. Do opornicy podłaczona jest kostka ze stykami oznaczonymi 1, 2, 3, 4.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 15  
    Aby skierować dyskusje na właściwe tory i przestać już przekonywać się ile wentylatorów jest w moim samochodzie, załączam fotografię wentylatora oraz zespołu opornicy. Wykonałem naprawę połączenia jednego z oporników oraz wymieniłem diodę, bo była zwarta. Nie wiem czy ten samochód ma moduł chłodzenia, ale przypuszczam, że powinien mieć, skoro do kostki wentylatora podłaczone są cztery przewody. Dwa o większym przekroju oraz dwa nieco mniejszym. Gdzie należy szukać modułu? Sprawdziłem również co się dzieje przegrzewając samochód na postoju. Wentylator włączył się od razu na najwyższej prędkości. Z dotychczas przeprowadzonych testów, w mojej ocenie widać, że czujnik temperatury chłodnicy klimatyzacji oraz czujnik obrotów pompy klimatyzatora działają dobrze. Gdzie należy jeszcze szukać przyczyny nieprawidłowego działania?
  • Poziom 43  
    Sprawdzic modul chlodzenia testerem,wykonujac test wykonawczy wentylatora.Wentylator ma 3biegi a to diodopodobne to termik i niepotrzebnie go wymieniles(ma miec przejscie w obie strony)Sprawdz czy po wlaczeniu klimy(po chwili az wzrosnie cisnienie)na jednym z cienszych przewodow pojawi sie +.Dwa przewody grube to masa i +szybkiego biegu,pozostale,cienkie to wolny bieg i sredni(oba +)Bezpieczniki tez sprawdz(dokladnie)
  • Poziom 15  
    Bardzo dziękuję za fachową podpowiedź, ale mocno kolega przesadził z możliwościami sprawdzania testerem. Jestem użytkownikiem samochodu i żadnego specjalizowanego testera nie posiadam do takich sprawdzeń. Dziękuję za podpowiedź w sprawie zabezpieczenia termicznego. Powrócę do stanu poprzedniego. Jutro sprawdzę co się dzieje na poszczególnych przewodach za pomocą multimetru. A gdzie jest zlokalizowany moduł chłodzenia?
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    A moze ty naprawiles polaczenie opornicy a wlutowales diode w kierunku zaporowym,wtedy bedzie tylko najwyzszy bieg?Wstaw tam wyciety termik.Przesadzilem z testerem??????Diagnoza KTS-em itp.to wydatek ok.50zl,skoro to duzo,to trzeba przesiasc sie na rower-bez urazy ale do zdiagnozowania tej usterki nie potrzeba ASO OPLA
  • Poziom 25  
    Moduł znajduje się w zderzaku z lewej strony pod akumulatorem .Dostęp jest od spodu auta przy pełnym skręcie kół dwie wtyczki (oczyść dobrze wtyczki z błota żebyś nie urwał zaczepów ) i zobacz czy nie ma wilgoci w sterowniku.Gratulacje dla GM za umiejscowienie tego sterownika
  • Poziom 15  
    Udało mi się tylko sprawdzić bezpieczniki oraz spróbować zlokalizować sterownik, którego zresztą w podanym miejscu nie znalazłem w moim aucie. Przewody z wentylatora i od czujnika obrotów oraz sondy parownika wchodzą na okrągły plastikowy element umieszczony tuż obok wentylatora. Po odkręceniu górnego wtyku widać wielostyk. Wyglada jak łaczówka przewodów, ale to chyba nie poszukiwany sterownik. Dalsze prace przerwała pogoda i brak możliwości pracy na dworze. Jutro powinienem mieć nowy wentylator na próbę, zobaczymy co da taka podmiana całego zespołu.
    do kol Milejow: Niestety nie wiem co to KTS i gdzie można to sprawdzić za 50zł. Diagnoza o której pisałem w ASO OPLA kosztowała 58zł, a ja i tak naprawdę bardzo lubię jeździć rowerem i robię to jak tylko nadarza się taka okazja.
  • Poziom 15  
    Sprawdziłem miernikiem napięcia na wszystkich przewodach według wskazówek kolegi milejow. Wszystko było dokładnie tak jak kolega napisał. Po tych obserwacjach ponownie wmontowałem termik zamiast diody i sprawdziłem połączenia drutów oporowych z blachami. Tutaj tkwił błąd. Po dokładnym oczyszczeniu końcówek przewodów oporowych i blach mosiężnych w miejscach ich styku oraz dokładnym zaciśnięciu, wszystko zaczęło działać jak należy. Oporniki są umieszczone bardzo nisko w samochodzie i narażone są na działanie wody a i soli, co spowodowało uszkodzenie po pięciu latach eksploatacji. Po naprawie wykonałem ponad 2 tyś. km i dalej wszystko jest Ok. Bardzo dziękuję za trafne podpowiedzi i pomoc w skutecznej naprawie.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 17  
    Marunio napisał:
    Astra G ma tylko jeden wentylator wspólny dla klimy i układu chłodzenia. Umieszczony jest z tyłu za chłodnicą płynu, od wnętrza samochodu. Do opornicy podłaczona jest kostka ze stykami oznaczonymi 1, 2, 3, 4.



    W mojej klima ma swój wentylator.
  • Poziom 9  
    witam posiadam opelka astra 3 wentylator boscha uszkodzona została opornica wentylatora 4 pin ( 3 Biegi ) zna ktoś może jakie są oporności drutu oporowego na 1 bieg i 2. chce zrobic sam takie cudo bo koszt nowego przerasta. z góry dzieki