Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak podłączyć silnik 3-faz przyst. do sieci TnS w sieć TnC?

domin2222 06 Wrz 2009 13:51 5884 19
  • #1 06 Wrz 2009 13:51
    domin2222
    Poziom 8  

    Witam!
    Niedawno kupiłem dmuchawę, silnik 3-faz indukcyjny.
    Mam niestety nie lada kłopot, dmuchawa posiadała mufę z 5-ma bolcami, a u mnie w domu jest instalacja TN-C. Więc założyłem mufę do dmuchawy z 4-bolcami i tu zaczął się kłopot. Podłączałem przewody na wszystkie możliwe sposoby (chodzi oczywiście o ochronny z neutralnym) Neutralny izolowałem i podłączałem razem z ochronnym.
    Dmuchawa nie chciała i nie chce się załączyć. Przed silnikiem jest zabezpieczenie przeciążeniowe, oraz dołączone do niego coś z oznakowaniem U<. za każdym razem gdy wkładam mufę do gniazda wydaje to jednorazowy odgłos. a silnik nie włącza się
    zauważyłem też że przewód neutralny też jest gdzieś podłączony.
    Wiem, że na forum jest dużo podobnych wątków, ale nie znalazłem odpowiedzi na moje pytanie.

  • #2 06 Wrz 2009 13:57
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    To proste. Twoje urządzenie posiada moduł zabezpieczający przed nieprawidłowym załączeniem (na 4 bolce). Uporządkuj zasilanie i wszystko bedzie grało.

  • #3 06 Wrz 2009 13:59
    domin2222
    Poziom 8  

    Nie zrozumiałem, chodzi Ci o zmianę obrotów?
    i co zrobić z tym niebieskim kablem?
    Czy to oznacza że trzeba przerabiać sieć?

    Zapoznaj się z punktami 11 i 11.1 regulaminu i popraw tytuł w pierwszym poście.
    [Akrzy]

  • #4 06 Wrz 2009 15:06
    oneill
    Poziom 12  

    Kolego domin2222 najprościej będzie, jeżeli wymienisz gniazdo lub wtyczkę. Przewód niebieski połącz z żółtozielonym i musi działać.

  • #5 06 Wrz 2009 15:20
    janek2000
    Poziom 1  

    podłącz niebieski kabel na zero zmiane obrotów dokonejesz zamieniając faze czyli przekładasz przewody w mufie

  • #6 06 Wrz 2009 15:40
    domin2222
    Poziom 8  

    Podłączałem niebieski z żółtozielonym i nic nie dało.
    Wtedy właśnie ten segment U< robi trzask (podejrzewam ze rozłącza)
    Próbowałem ominąć to, ale skutkiem jest to, że upalił się cienki przewód wchodzący do silnika na nim jest cos w rodzaju opornika oznaczone T3.

  • #7 06 Wrz 2009 16:06
    oneill
    Poziom 12  

    Czy zabezpieczenie podnapięciowe (<U) i cały ten układ był już zamontowany fabrycznie ?.

    Gdyż:
    różnicą między TN-C a TN-S jest taka, że w TN-S występuje przewód ochronny (PE) i neutralny (N), a w TN-C przewód neutrany jest zarazem przewodem ochronnym (PEN).

    T3 w silniku jest to zabezpieczenie termiczne, które rozłacza obwód sterowniczy stycznika - tylko do tego się go stosuje. Przy tabliczce zaciskowej silnika powinna być oddzielna złączka dwutorowa do wykożystania w obwodach sterowania.
    Jeżeli możesz zrób zdjęcie połączeń tego urządzenia, będzie można coś zaradzić.

  • #8 06 Wrz 2009 16:33
    domin2222
    Poziom 8  

    ok. To mnie trochę uradowałes, tak bylo to podłączone fabryczne. zrobie zdjęcia i wrzucę

  • #9 06 Wrz 2009 16:50
    retrofood
    Moderator- Elektryka Instalacje i Sieci

    retrofood napisał:
    To proste. Twoje urządzenie posiada moduł zabezpieczający przed nieprawidłowym załączeniem (na 4 bolce). Uporządkuj zasilanie i wszystko bedzie grało.


    Powtórzę: albo doprowadzisz instalację do stanu normalnego (5 bolców), albo zniszczysz (odłączysz) urządzenia sterujące i zabezpieczające. To wszystko.
    Nie zapominaj tylko, że pełnią one jakąś rolę i odłączając - powodujesz zagrożenie dla siebie i sprzętu.

  • #10 06 Wrz 2009 17:47
    domin2222
    Poziom 8  

    oto zdjęcia oraz schemat, który zrobiłem.
    Na zdjęciach widać, że izolacja trochę sie skopciła, ale to zabezpieczenie T3 nie spaliło się.
    Czy będzie rozważne jak zaizoluje ten przewód nie wymieniając.
    Czy można całkowicie odłączyć ten przewód (opcja na sprawdzenie), aby silnik zadziałał bez zagrożenia że się spali?

  • #11 06 Wrz 2009 17:59
    domin2222
    Poziom 8  

    Cytat:
    To proste. Twoje urządzenie posiada moduł zabezpieczający przed nieprawidłowym załączeniem (na 4 bolce). Uporządkuj zasilanie i wszystko bedzie grało.



    Powtórzę: albo doprowadzisz instalację do stanu normalnego (5 bolców), albo zniszczysz (odłączysz) urządzenia sterujące i zabezpieczające. To wszystko.
    Nie zapominaj tylko, że pełnią one jakąś rolę i odłączając - powodujesz zagrożenie dla siebie i sprzętu.


    Nasuwa mi się myśl, czy nie można odłączyć tych zabezpieczeń termicznych?
    Chodzi mi o to, że chcę zrobić próbę. Instalacje będę miał wymienianą w zimę, więc nie opłaca mi się fatygować fachowca, aby mi przerabiał sieć na TN-C-S.

  • #12 06 Wrz 2009 18:25
    oneill
    Poziom 12  

    Na schemacie widać niepoprawnie podłączone obwody sterowania. Zaciski T3 włacza się szeregowo z cewką stycznika i stykami rozwiernymi zabezpieczenia podnapięciowego (<U). Połaczenie widoczne na schemacie spowodowało prawdopodobnie trwałe zniszczenie termików umieszczonych wewnątrz uzwojenia. W takim przypadku jak widoczny na zdjęciu tabliczki zaciskowej przewód niebieski (N) pozostawia się niepodłączony, gdyż silniki 3 fazowe nie potrzebują przewodu neutralbego do działania, jest on jedynie wykożystywany w obwodach sterowania i automatyki.

  • #13 06 Wrz 2009 18:39
    domin2222
    Poziom 8  

    Jak tak było podłączone to się nie spaliło,(jest to podłączenie fabryczne) tylko nie załączało. Spaliło się gdy pominąłem stycznikU< odłączyłem bezpiecznik F1 i podłączyłem ten element T3 (po prawej) do T1. teraz widzę że to była głupota.
    Czy pisząc o termikach miałeś na myśli ten element, który oznaczyłem T3.(jak nie to chyba nie jest najlepiej?)
    Prosiłbym o przesłanie schematu jak podłączyć ten silnik pod sieć TN-c
    Czy to podłączenie jest niedobre dla sieci TN-C czy również Tn-s. bo jak tak to wina fabryki

  • #14 06 Wrz 2009 20:26
    oneill
    Poziom 12  

    Nie ma sprawy. Schemacik będzie w poniedziałek. Schemat będzie najprostszy z pominięciem wszystkich aparatów po drodze oprócz przełacznika Y/D.

  • #15 06 Wrz 2009 21:03
    domin2222
    Poziom 8  

    z góry dzięki i jeszcze powtórze pytanie czy to jest w pełni bezpieczne bo kolega retrofood mnie trochę nastraszył. i czy wobec tego dałoby radę podłączyć z tym stycznikiem u< pod sieć tn-c. Nie mam zbyt dużego pojęcia o elektryce, ale trochę się orientuje. Jeszcze dodam, że jest to silnk 11kW, który pracuje przy dmuchawie więc będzie miał dosyć ciężko, czy to nie wpływa na bezpieczeństwo?
    Dawniej przecież nie montowali tego wszystkiego a działało.

  • #16 06 Wrz 2009 21:10
    oneill
    Poziom 12  

    Sieć TN-C i TN-S nie różnią się bardzo pod względem przyłaczania odbiorników. W TN-S dodatkowo wykorzystywany jest przewód PE, który jest podłaczony jedynie do uziemienia. Nie ma znaczenia czy silnik podłaczamy do TN-C, czy do TN-S. Samą maszynę podłaczamy za pomocą przewodu cztero żyłowego. W układzie TN-S czwarta zyła jest to przewod PE, natomiast w przypadku TN-C jest nią przewód PEN ochronno neutralny. Na zdjęciu widać, że do silnika podłaczony jest przewód żółtozielony - czyli PE. Więć niebieski N nie jest potrzebny. Przewody niepotrzebne muszą być niepodłaczone (najlepiej uziemione) zarówno w odbiorniku, jak i u źródła

  • #17 07 Wrz 2009 13:51
    domin2222
    Poziom 8  

    przewód neutralny nie idzie bezpośrednio na uziemienie silnika, ale jest podłączony do dmuchawy(podobnie jak ochronny, ale nie łączą się). a następnie z przewodu do silnika uchodzi cieniutki przewodzik z termikiem T3. Jest też drugi termik T3 Tak jak na schemacie(to przewód n pełni chyba jakąś funkcję?). Czy to znaczy że trzeba te termiki odłączyc i pozostawić niepodłączone, a co z końcówkami tych przewodów? bez tych termików i tego stycznika U< podłączenie nie było by problemem.Nie wiem na ile istotną rolę pełnią.

  • #18 07 Wrz 2009 17:44
    oneill
    Poziom 12  

    Domin2222 podaj mi jeszcze producenta zabezpieczenia silnikowego widocznego częściowo na zdjęciu.

  • #19 07 Wrz 2009 18:44
    domin2222
    Poziom 8  

    Teraz niestety nie mogę, wrócę do tematu w piątek lub sobotę

  • Pomocny post
    #20 09 Wrz 2009 11:40
    oneill
    Poziom 12  

    Termik T3 można sprawdzić w sposób następujący:
    1. Omomierzem zprawdzasz przejście między przewodami lub zaciskami kostki do termika.
    2 zwierasz końcówki uzwojenia i sprawdzasz induktorem o napięcieu 250 V rezystancję izolacji pomiędzy termikiem a uzwojeniem. Jak będzie dobrze to znaczy, że nic się nie stało.

    Termika nie da rady wymienić bez ingeręcji w uzwojenie. Montowane są one wewnątrz uzwojenia (między drutami) po jednym na fazę. Łączy się je szeregowo. Próba wymiany termików może się okazać niemożliwa bez uszkodzenia uzwojenia.

    Na koniec należy wykonać sprawdzenia rezystancji izolacji uzwojeń względem korpusu silnika oraz między fazami. Jeżeli wyniki będą pozytywne silnik może pracować. Nawet bez termików. W wielu przypadkach nie są one wogóle wykorzystywane.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME