Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napęd silnika DC o mocy 30kW

Czarnuch1 06 Wrz 2009 21:22 4096 13
  • #1 06 Wrz 2009 21:22
    Czarnuch1
    Poziom 2  

    Witam!!!

    Problem polega na znalezieniu używanego zasilacza silnika prądu stałego (napędu DC). Znajomy poprosił o podłączenie silnika DC o mocy 30kW do sieci trójfazowej. Spotkałem się z bliźniaczą konfiguracją zasilającą silnik DC o mocy 80kW. Wykorzystany tam był napęd DC o oznaczeniu 590+ firmy SSD Drives. Do silnika podłączony była prądnica tachometryczna, a ta podłączona do napędu DC.

    Prosiłbym o odpowiedź na dwa pytania:
    1. Gdzie mogę kupić używane napędy DC. Na allegro jest pełno falowników, ale jeżeli chodzi o sterowanie silnikiem DC to nie mogę nic znaleźć.

    2. Co zyskuję stosując silnik DC+napęd DC w porównaniu z konfiguracją silnik asynchroniczny + falownik (powiedzmy wektorowy).

    Dziękuję za odpowiedź

    0 13
  • #2 06 Wrz 2009 21:31
    MCB
    Poziom 27  

    Na allegro często spotykam regulatory DC, które ktoś wystawia jako "falowniki". Potrzeba trochę rozeznania w temacie, by to wyłapać.

    Stosując klasyczny napęd DC masz do dyspozycji chrakterystykę w której moment obrotowy jest stały w zakresie od "0" do nmax. W przypadku przemiennika wektorowego nie wygląda to już tak idealnie.... :)
    Wielu producentów odchodzi od techniki DC na rzecz napędów prądu przemiennego.

    Odnośnie Twojego przypadku - podaj parametry silnika z tabliczki znamionowej i określ jak ma pracować silnik: kierunek obrotów L-P ?; z hamowaniem czy bez ?


    pozdrawiam

    0
  • #3 07 Wrz 2009 12:26
    Czarnuch1
    Poziom 2  

    Dzięki MCB za odzew!

    Parametry okazały się trochę inne - dokładnie to:
    Moc: 43kW
    Wzbudzenie: 180V i 4.93A
    Stojan:460V i 104A

    Napęd bez zmiany kierunku obracania i bez hamowania.

    Czy jeżeli zaproponuje rozwiązanie falownik + silnik asynchroniczny klatkowy 40kW to oprócz nieliniowej charakterystyki momentu obrotowego tracę jeszcze na czymś?

    Czy w przypadku zastosowania konfiguracji z silnikiem asynchronicznym wymagana jest pętla sprzężenia zwrotnego (od obrotów czyli jakaś prądnica tachometryczna czy enkoder)?

    0
  • #4 07 Wrz 2009 20:24
    marek_ka
    Poziom 26  

    Istnieje duża szansa na kłopoty z maszyną. Wymieniałem silnik DC 3kW8 / 2300obr na AC 4kW /1480obr i trudno go zmusić by nadążał za resztą maszyny. Walczyłem z tym kilka dni i jakoś to działa, ale nie jestem z tego zadowolony.

    0
  • #5 07 Wrz 2009 20:29
    MCB
    Poziom 27  

    Nie wiem co konkretnie ma napędzać ten silnik.
    Jeżeli zadowolisz się regulacją prędkości 1:50, to wystarczy przemiennik wektorowy. Sprzężenie zwrotne w większości aplikacji w/w nie jest wymagane i zalecane tylko w przypadku zwiększenia stabilności prędkości obrotowej.


    pozdrawiam

    0
  • #6 09 Wrz 2009 19:28
    marek_ka
    Poziom 26  

    Falownik z zasady umożliwia płynną regulację obrotów. Tylko silnik AC z falownikiem działa prawie jak DC. Prawie robi różnicę.

    0
  • #7 09 Wrz 2009 19:48
    bonanza
    Spec od Falowników

    Kompletna egzotyka, przynajmniej dla mnie.
    Tego nie bardzo rozumiem:

    Cytat:
    Firma : HAPN & SOLCOM Singapur/Chiny - jeden z największych producentów softstarterów i falowników w świecie ( roczna sprzedaż ponad 20 000 urządzeń )
    :D:?:
    Każdy chyba falownik ma podział 0,1Hz, chodzi o to, że poniżej 2Hz raczej trudno utrzymać stabilne obroty i moment. Pomocny jest wtedy enkoder podający falownikowi położenie wału silnika.
    Zastosowałbym krajowy falownik MFC710: www.twerd.pl

    0
  • #8 09 Wrz 2009 21:00
    MCB
    Poziom 27  

    Źle mnie zrozumiałeś. 1:50 to zakres prędkości od 1 do 50 Hz w którym moment obrotowy utrzymuje się na przyzwoitym poziomie. W praktyce należy dążyć do tego, aby silnik pracował jak najbliżej znamionowej prędkości obrotowej. Przykładowo w zakresie 10 do 50Hz, a nie np. 4 do 20Hz.
    Mam nadzieję, że nie jest to aplikacja dźwigowa...


    pozdrawiam

    0
  • #9 23 Wrz 2009 12:11
    grzecho
    Poziom 14  

    A nie prościej kupić napęd z APATORA i nie mieć problemów.????

    0
  • #10 23 Wrz 2009 19:42
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Kol. Czarnuch1
    podziel sie wiedzą o maszynie to będzie łatwiej wszystkim.

    0
  • #11 24 Wrz 2009 12:16
    profeel
    Poziom 10  

    Do "bonanzy"
    Tego nie bardzo rozumiem :
    Firma : HAPN & SOLCOM Singapur/Chiny - jeden z największych producentów softstarterów i falowników w świecie ( roczna sprzedaż ponad 20 000 urządzeń )


    Wejdź na stronę i zobacz - jakie urządzenia są oferowane i porównaj z konkurencją. Np falowniki, lub softstartery na 10 kV, lub w wykonaniu EX.
    A wracając do tematu - to musiałbym znać więcej szczegółów. W 95 % (lub nawet więcej ) przypadków napęd DC można zastąpić silnikiem klatkowym z falownikiem z dobrym wektorem. Rozwiązanie znacznie tańsze i dużo mniej kłopotliwe.

    0
  • #12 24 Wrz 2009 13:11
    bonanza
    Spec od Falowników

    Czego sprzedaje 20.000 sztuk jeden z największych producentów? Softstartów do elektrowozów? W samych Chinach 20.000 to jedna sztuka na 50-tysięczną wioskę, więc nie ma się czym chwalić.

    0
  • #13 24 Wrz 2009 13:36
    jozefg
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Nie szukaj w Falownikach bo nie znajdziesz - szukaj napędu tyrystorowego.
    Kilka dokumentacji sam umieszczałem na elektrodzie, wystarczy poszukać. :)

    0
  • #14 24 Wrz 2009 20:29
    12robert12
    Poziom 28  

    zalety silnikow DC:
    - znoszą duże przeciążenia, silnik nie utyka (oczywiście jak długo będzie przeciążony to go spalimy)
    - prosty układ sterowania.

    minusy silników DC:
    - skomplikowana w naprawie i konserwacji budowa silnika.

    Sprzężenie zwrotne w postaci tachoprądnicy służy do "ustabilizowania" obrotów przy zmianach obciążenia.

    firmy produkujące napędy DC to m.in. SIEMENS, TYPACT, SSD. Czasami na allegro są dostępne jakieś napędy.

    A ile jesteś w stanie przeznaczyć na ten napęd? bo ja mam jeden napęd DC TYPACT 63kW używany, sprawny.

    0