Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Polonez 1.6 GSI brak ładowania

teleom 07 Sep 2009 13:28 3071 13
  • #1
    teleom
    Level 11  
    Witam!
    W moim poldku jest problem z ładowaniem. W alternatorze zostały wymienione szczotki, łożysko, regulator a problem wciąż istnieje. Elektryk sprawdzał alternator na krótko tzn. z podłączonym silnikiem elektrycznym i akumulatorem. Dawał ponad 14V. Po włożeniu do samochodu jest 12.1V przy włączonym silniku. Wcześniej jeszcze pomagało wejście na wysokie obroty rzędu 5k wówczas napięcie przekraczało 13V. Obecnie napięcie rośnie do 12.6V po wyłączeniu silnika. Napięcie wzbudzenia wynosi 11,52V więc chyba jest ok. Nie mam pojęcia co może być nie tak. To jest za prosty obwód żeby nie mogło działać. Podstawiałem drugi akumulator i to samo jest.
  • #2
    markus15021959
    Level 16  
    Sprawdz diody wzbudzenia , wszystkie trzy .
  • #3
    teleom
    Level 11  
    Każdą jedną diodkę osobiście i własnoręcznie sprawdzałem. Po za tym jak już wspominałem w układzie zastępczym alternator działał poprawnie.
  • #4
    viper555
    Level 39  
    Jeżeli kontrolka zapala się po przekręceniu kluczyka i gaśnie po zapaleniu silnika i test na stole pokazał ładowanie to straty mogą występować tylko na masie lub zasilaniu i nie będę już wspominał o pasku który szczególnie w polonezie lubi ślizgać.P
  • #5
    teleom
    Level 11  
    Pasek jest nowy założony i to z ząbkami. Mierzyłem spadek napięcia między masą bloku silnika a klemą (-) i okazało się że wynosi 0.00V. Oczywiście przy pracującym silniku.
  • #6
    viper555
    Level 39  
    Czy napięcie było mierzone na samym alternatorze i co z kontrolka.P
  • #7
    Ricardo290366
    Level 16  
    Sprawdź diody główne-prostownicze ,alternator to układ 3 fazowy ,
    nie miernikiem ,żarówka 21 W i akumulator .Miałem takie przypadki że ;
    na stole probierczym ,przy nowym aku. ok. 3500 obr/min jest ok.
    W samochodzie są obciążenia : układ zapłonowy ok 4A,podświetlanie ,
    kontrolki ,wskaźniki itd.Uszkodzenie jednej z 6 diod mostka powoduje zmniejszoną wydajność prądową alternatora,brak jednej połówki sinusoidy /30 % po stronie
    "-" lub "+" ok 13 % dla całości (powierzchnię sinusoidy przelicza się na powierzchnię prostokąta -prąd stały.Te niewielkie różnice sprawiają że
    na stole działa a w samochodzie nie.14,6/11,8V
    Czasami to tylko skorodowane styki diody np ;po myciu silnika "Supercliner".
  • #8
    teleom
    Level 11  
    Ponownie sprawdziłem wszystkie diody, ale bez rezultatu. Wygląda na to że wszystkie są ok. W tej chwili wygląda to tak że przy wyłączonym silniku jest 12.6V. Po uruchomieniu przy 1k obrotów spada na 12.2V. Sytuacja dopiero sie zmienia gdy silnik wejdzie na 4k5 obrotów. Wówczas rośnie do 13.9V napięcie i nawet jak obroty spadną do 1k i zostaną włączone światła to napięcie jest dalej podtrzymywane. Na razie da się tak jeździć ale w zimę nie będę zamarzniętego silnika katował 5k obrotów.
  • #9
    markus15021959
    Level 16  
    Przy właczonych swiatlach mijania , napiecie 13,9 V prawie pokrywa pobor pradu przez te lampy , zaplon. Na ładowanie akumulatora nie ma prawiec nic , jak bedziesz tak jezdził zniszczysz sobie akumulator , zasiarczysz go . Sprawdz trzy diody wzbudzenia , albo wymien je , kosztuja grosze.
  • #10
    2Ya
    Level 12  
    Spróbuj dać może niezależną masę do bloku silnika lub prosto dokreć do alternatora i porównaj wtedy jak wypada.
    A pobór prądu sprawdzałeś jaki masz na aucie itd?
    Może warto byłoby się też przyjrzeć rozusznikowi..

    c ya
  • #11
    viper555
    Level 39  
    teleom wrote:
    Ponownie sprawdziłem wszystkie diody, ale bez rezultatu. Wygląda na to że wszystkie są ok. W tej chwili wygląda to tak że przy wyłączonym silniku jest 12.6V. Po uruchomieniu przy 1k obrotów spada na 12.2V. Sytuacja dopiero sie zmienia gdy silnik wejdzie na 4k5 obrotów. Wówczas rośnie do 13.9V napięcie i nawet jak obroty spadną do 1k i zostaną włączone światła to napięcie jest dalej podtrzymywane. Na razie da się tak jeździć ale w zimę nie będę zamarzniętego silnika katował 5k obrotów.



    W tym przypadku albo za mała żarówka i alternator się wzbudza z magnetyzmu szczątkowego albo za duża szczelina pomiędzy wirnikiem a stojanem /pozaginane pazury wirnika lub wirnik przesunięty względem stojana/.P
  • #12
    teleom
    Level 11  
    Dziś w miejscu podłączenia z instalacji wzbudzenia podłączyłem dodatkowo kabelek i sprawdzałem na mierniku jak to wzbudzenie wygląda. Tak więc po przekręceniu na zapłon jest 0.06V i dopiero gdy silnik osiągnie 4k5 obrotów to napięcie skacze do 13,9V. Zrobiłem eksperyment i podłączyłem zaraz po odpaleniu na wolnych obrotach kabelek od wzbudzenia do klemy + akumulatora i ładowanie od razu wystartowało i napięcie na wzbudzeniu oraz akumulatorze wynosiło 13,9V. Oznacza to że uszkodzony jest przewód od wzbudzenia? To napięcie jest konieczne do poprawnej pracy? Napięcie wzbudzenia brane jest ze stacyjki?
  • #13
    PAWELA E.P.S.K.
    Level 13  
    Oznacza to ,że masz uszkodzony regulator napięcia.Regulator podaje za mały prąd na wzbudzenie i z tąd za niskie napięcie w instalacji.W przypadku gdy uszkodzony regulator podaje za duży prąd .Napięcie w instalacji wzrasta nawet do 19V .
    Przyczyna może też tkwić w skorodowanych uzwojeniach rotora lub stojana.Powoduje to spadek SEM ,gdyż jest zależna od średnicy drutu. Popękany lakier na drutach umożliwia proces utleniania miedzi.Co jest powodem spadku SEM w uzwojeniach stojana.Sprawdź także stan komutatora czy nie jest zbytnio zużyty.
  • #14
    User removed account
    User removed account