Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Urządzenie do diagnostyki Fiatów SPI-IAW16F - Atmega8

Petros 09 Wrz 2009 12:56 64171 101
  • Urządzenie do diagnostyki Fiatów SPI-IAW16F - Atmega8

    Witam. :D

    Chciałbym zaprezentować interfejs diagnostyczny do pojazdów marki Fiat wyposażonych w silniki z jednopunktowym wtryskiem paliwa (SPI) głównie sterowniki IAW16F (seicento/cinquecento/punto). Pełna lista pojazdów znajduje się poniżej.

    Dzięki zastosowanemu wyświetlaczowi LCD urządzenie nie wymaga komputera do pracy! Wszystkie komunikaty oraz menu wyświetlane są na wyświetlaczu. 2 linie 16 znaków.


    Urządzenie do diagnostyki Fiatów SPI-IAW16F - Atmega8

    Interfejs komunikuje się przez 16 pinowe złącze DLC wewnątrz pojazdu lub 3 pinowe złącze pod maską silnika w standardzie ISO. Po menu poruszać można się dzięki 3 przyciskom (następny, zatwierdź, cofnij). Czwarty przycisk służy do resetowania interfejsu, aby nie było konieczności odłączania zasilania po wyłączeniu zapłonu i chęci ponownego połączenia. Urządzenie zasilane jest bezpośrednio z pojazdu.
    Cały układ opiera się na mikrokontrolerze, Atmega8 taktowanym z częstotliwością 11.0592Mhz zaprogramowanym w języku C. Oprogramowanie wykorzystuje wbudowany USART do komunikacji z pojazdem.

    Główne funkcje urządzenia to:
    a) :!: odczyt błędów zapisanych w pamięci RAM oraz EEPROM sterownika wraz ze słownym opisem
    b) :!: kasowanie błędów zapisanych w sterowniku silnika
    c) :!: śledzenie parametrów bieżących silnika podczas pracy
    -obroty silnika [Obr/min],
    -czas wtrysku paliwa [ms],
    -kąt wyprzedzenia zapłonu [stopnie],
    -ciśnienie w kolektorze ssącym [kPa],
    -temperatura powietrza w kolektorze ssącym [st.C],
    -temperatura cieczy chłodzącej [st.C],
    -kąt otwarcia .przepustnicy [stopnie],
    -napięcie instalacji[mV],
    -korekcja napięcia sondy lambda[%],
    -pozycja silnika krokowego biegu jałowego[kroki],
    -korekcja ustawienia silnika krokowego wewnętrzna[kroki],
    -korekcja ustawienia silnika krokowego aktualna[kroki].
    d) :!: testy elementów wykonawczych
    -test pompy paliwa przez 30s,
    - test wtryskiwacza przez 5s,
    - test cewek zapłonowych 1 lub 2 przez 5s,
    -test zaworu systemu odpowietrzania zbiornika paliwa 7s,
    - ograniczenie prędkości obrotowej do3750obr/min,
    -klimatyzacja przez 30s.
    Urządzenie do diagnostyki Fiatów SPI-IAW16F - Atmega8
    Oprogramowanie zostało napisane tak, aby pomimo niewłaściwych interwencji użytkownika interfejsu nie doszło do uszkodzenia pojazdu.
    Płytkę wykonałem sam, ale muszę się przyznać, że w tym projekcie estetyka nie odgrywała dla mnie znaczącej roli. Wiem że płytka jest nieco ubabrana :cry: , ale niestety nie miałem czym wyczyścić lekko utlenionego już laminatu. Głównym moim celem było napisanie działającego i niezawodnego oprogramowania. Płytka była pewnego rodzaju eksperymentem, ponieważ pierwszy raz chciałem zlutować układ w technice powierzchniowej, ale nie wiedziałem czy dam rade lutować atmegę w obudowie TQFP, ale udało się. Atmega w obudowie TQFP znalazła się na spodzie płytki a inne elementy w obudowach do montażu przewlekanego (nie zakupiłem jeszcze oprników smd) standardowo na wierzchu pod wyświetlaczem. W przyszłych projektach wszystko będzie w smd.


    Urządzenie do diagnostyki Fiatów SPI-IAW16F - Atmega8 Urządzenie do diagnostyki Fiatów SPI-IAW16F - Atmega8 Urządzenie do diagnostyki Fiatów SPI-IAW16F - Atmega8

    Lista obsługiwanych pojazdów:
    -Fiat Cinquecento/Seicento z silnikami 900ccm i 1100ccm SPI do roku 2001 włącznie.
    -Fiat Punto 55 1100ccm SPI oraz 60 1200ccm SPI
    -Tipo/Tempra 1.6 SPI Em.04
    -Palio 1108 SPI
    -Tipo 1372 SPI ECE 04
    -Lancia Y 1.2 SPI


    Urządzenie działa bezproblemowo. Jednak wydaje mi się, że konwerter sygnałów 12V do TTL pomiędzy atmegą a pojazdem zbudowany na tranzystorach wymaga dopracowania, może jakaś optoizolacja i zwiększenie rezystancji wejściowej dla linii K ponieważ teraz napięcie w stanie wysokim osiąga 8V zamiast 12V (przed opornikiem R8 ).

    W przyszłości mam zamiar zbudować podobne urządzenie pracujące ze wszystkimi protokołami transmisji zgodnymi z normami OBD2, na razie brakuje mi jeszcze trochę potrzebnych informacji i dokumentów na temat OBD2.

    więcej fotek i amatorski filmik : TUTAJ
    link bezpośredni

    Pozdrawiam.

    UPDATE PO KILKU LATACH - wsad do pobrania. Pozdrawiam
    diag.hex Download (15.43 kB)Punkty: 2 dla użytkownika

    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
    O autorze
    Petros
    Poziom 20  
    Offline 
    Moje projekty

    Programowanie, mikrokontrolery/embedded systems/Automotive.
    Specjalizuje się w: samochody/programowanie/uc
    Petros napisał 554 postów o ocenie 342, pomógł 4 razy. Jest z nami od 2007 roku.
  • #2
    krzycho123
    Poziom 31  
    Płytka faktycznie tragiczna , już nie wspomne o lutach ale wycięta to chyba była piłą łąńcuchową :D

    Najważniejsze jednak że działa poprawnie i spełnia swoje zadanie , co do OBD to takich interfejsów jest sporo na elektrodzie i w necie więc po co odkrywać coś na nowo .
    Chyba że chcesz niezależne urządzenie z LCD ,tu chyba będzie gorzej.
  • #3
    Dariusz Goliński
    Poziom 22  
    Super sprawa, ja szukam coś takiego ale do Multipli. Może wiesz jak się do tego samochodu dobrać ?
  • #4
    Petros
    Poziom 20  
    Dariusz Goliński napisał:
    Super sprawa, ja szukam coś takiego ale do Multipli. Może wiesz jak się do tego samochodu dobrać ?


    jaki sterownik w tej multipli jest i jaki rocznik?

    Dodano po 4 [minuty]:

    krzycho123 napisał:
    Płytka faktycznie tragiczna , już nie wspomne o lutach ale wycięta to chyba była piłą łąńcuchową :D

    Najważniejsze jednak że działa poprawnie i spełnia swoje zadanie , co do OBD to takich interfejsów jest sporo na elektrodzie i w necie więc po co odkrywać coś na nowo .
    Chyba że chcesz niezależne urządzenie z LCD ,tu chyba będzie gorzej.


    dlaczego luty ci nie odpowadają? zapewniam cie że nie ma zmimnych lutów. Luty powinny dobrze spajać a nie ładnie wyglądać.

    Wyślij mi linka gdzie znajde projekt urządzenia do steownika iaw16f w cenie poniżej 100 zł. nie wymagającego 2 portów com w komuterze lub innych dziwactw. nie udało mi się znaleść...

    dzięki za słowa krytyki ;)
  • #5
    keseszel
    Poziom 26  
    Kilka pytań:
    -skąd pomysł
    -kto zaprojektował
    -w czym rysunek płytki
    -jakie koszta
    -czy zamieścisz program
    Podsumowując: urządzenie ciekawe i funkcjonalne. Jak z obudową?
  • #6
    Petros
    Poziom 20  
    keseszel napisał:
    Kilka pytań:
    -skąd pomysł
    -kto zaprojektował
    -w czym rysunek płytki
    -jakie koszta
    -czy zamieścisz program
    Podsumowując: urządzenie ciekawe i funkcjonalne. Jak z obudową?


    pomysł powstał z konieczności pokonania własnej niewiedzy
    jestem autorem projektu oprogramowania na mikrokontroler, schematu oraz płytki
    obudowa może powstanie kiedy całość zostanie w przyszłości wykonana w smd.
  • #7
    M. S.
    Poziom 34  
    Na DIY dzielimy się dokumentacją od projektu. Czy można na to liczyć i w tym przypadku. Pieniędzy z projektu raczej nie będzie. Po pierwsze monowtrysk jest już raczej na wymarciu, a po drugie moje Seicento 1,1 przez 100000km. błędu nie zgłosiło ani razu.
  • #8
    blue_17
    Poziom 32  
    Jaki protokół lub protokoły transmisji obsługuje to urządzenie ?
  • #9
    jangcy80
    Poziom 12  
    Czy nie ma sznas zeby tym urzadzankiem podpiac sie pod sterownik Punto I
    1242 16V? (Mpi)

    Jakie koszta?

    Jakby podeszlo pod 1.2 16V Punto to bym byl skonny odkupic...:)
    (urzadzenie to bym zrobil pewnie, ale wgrac program to juz wykracza narazie poza moja wiedze, no i brak urzadzen)
    Pozdrawiam
  • #10
    kushan
    Poziom 1  
    Czy można by taki tester zaprogramować do Fiata Uno z silnikiem 1000cm? Też ma pojedynczy wtrysk Boscha - rok prod. 1999. Silnik FIRE.
    Co do lutów i płytki - to się czepiają szczegułów. Pewno, że można lepiej ale czy każdy ma możliwości od razu zrobić wszystko na cacy?Jeżeli to próbny egzemplarz to ważne, że działa jak trzeba.A później zawsze można dopracować.
  • #11
    Yaro126
    Poziom 20  
    Gdzie znalazłeś materiały odnośnie komunikacji, z tym sterownikiem? Chodzi mi o informacje jak go odpytywać.
  • #12
    george2002

    Poziom 20  
    Witam,
    jak dla mnie projekt bardzo ciekawy i potrzebny nawet dla mechaników nie mówiąc o ludziach którzy chcą wiedzieć podczas jazdy takie parametry jak temp oleju czy silnika lub powietrza wejściowego nie mówiąc o czasie wtryzku z czego łatwo można obliczyć spalanie samochodu, jakie daje urządzenie natomiast ja jestem zainteresowany czy autorowi uda się zrobić wersję OBD2 bo sam miałem plan zrobić do Opla Astry G taki interfejs (narazie korzystam z Opel techa na PC) ale otrzywiście wystąpił brak czasu :( ale jeśli udało by mu się zrobić takie coś http://www.scangauge.com/ (no może z wyświetlaczem 4x20 lub 4x24 bo ten 2x16 to tak trochę za mały jak dla mnie ;) ) to było by naprawdę coś :)
  • #13
    Petros
    Poziom 20  
    jeśli ktoś pyta czy podejdzie do jego pojazdu proszę podać typ sterownika oraz rocznik.
    Napisanie tego programu to niezły kawałek roboty.
    Protokół jest podobny do ISO14230. Dokumentacje w języku włoskim, tłumacz online niezbędny, napisałem dla iaw16f bo sam posiadam seicento. Jeśli dobiorę sie do innego auta i opisu protkołu można dopisać jego obsługę...

    Dodano po 10 [minuty]:

    jangcy80 napisał:
    Czy nie ma sznas zeby tym urzadzankiem podpiac sie pod sterownik Punto I
    1242 16V? (Mpi)

    Jakie koszta?

    Jakby podeszlo pod 1.2 16V Punto to bym byl skonny odkupic...:)
    (urzadzenie to bym zrobil pewnie, ale wgrac program to juz wykracza narazie poza moja wiedze, no i brak urzadzen)
    Pozdrawiam


    MPI to inna bajka raczej ale jeśli udostępnisz dokumentacje protokołu transmisji masz u mnie gratis. Z jednej strony nie chce popadać w komercję szczególnie w dziale DIY a z drugiej strony człowiek studia kończy i trzeba coś ze sobą w życiu zrobić ...
  • #14
    jangcy80
    Poziom 12  
    Petros napisał:

    MPI to inna bajka raczej ale jeśli udostępnisz dokumentacje protokołu transmisji masz u mnie gratis. Z jednej strony nie chce popadać w komercję szczególnie w dziale DIY a z drugiej strony człowiek studia kończy i trzeba coś ze sobą w życiu zrobić ...


    Witam
    Narazie moge podac tylko typ sterownika:
    IAW 18FD.5Z (patrz fotka), ale jak sie zatne to moze dogrzebie sie to protokołow...ludzie trzymaja duzo rzeczy na kompach:)
    Urządzenie do diagnostyki Fiatów SPI-IAW16F - Atmega8
    Pytam o MPI bo w tym modelu sterowniki maja ciagle te same kostki. Sa ponoc bardzo zblizone...wszystko to kwestia innego sterowania zaplonem i sterowania wtryskow...niby magicy potrafili nawet zadaptowac programowo Spi do Mpi (ale nie wiem na 100% :)
    PS
    A co do studiow i tematow zycia...wiesz kiedys Bill Gates tez pisal sobie cos w domu na biurki i teraz z tego zyje, wiec jak projekt jest wlasny to czemu nie moc zarabiac:)
    Nawet jak schematy byly by ogolnie dostepne to i tak nie kazdy to sobie sam zrobi...chyba ze chinczycy tu zajrza i pozniej beda sprzedawac na allegro :)
  • #15
    Petros
    Poziom 20  
    znalazłem dokument ogólny do IAW18F i wygląda ten protokół prawie tak samo. Jest wszystko po włosku więc musze się upewnić ale z drobnymi zmianami powinno ruszyć.


    Ogólnie to chętnie bym zarobił może nie jak Bill Gates ale żeby na cynę starczyło ;) Przyszłość wiąże z motoryzacją dlatego bede wdzięczny rózniwnież za wszelkie materiały na temat diagnostyka/elektronika/chiptuning
  • #16
    huba301
    Poziom 11  
    Jestem zainteresowany wersją demo jak i komercyjną takiego urządzonka ale przydała by się większa liczba sterowników jak iaw 8f i 18f

    Prawdopodobnie znalazłeś na fiatforum podobny projekt diagnozy i parametrów ale niestety tam pod PC trzeba podłączyć
  • #17
    jangcy80
    Poziom 12  
    Petros napisał:
    Są chętni?

    Napewno beda!...ludzie walcza z podlaczeniem fiatow juz dosc dlugo...
    Nawet SPi jest wciaz popularny...w niektorych klubach jak moj (Panda classic-stary model) ludzie dopiero zaczynaja wymieniac gaznikownce na SPI, bo ostatnie modele juz mialy wtrysk i coraz wiecej watkow dotyczy problemow z tego typu silnikiem...

    Petros napisał:

    Ogólnie to chętnie bym zarobił może nie jak Bill Gates ale żeby na cynę starczyło ;) Przyszłość wiąże z motoryzacją dlatego bede wdzięczny rózniwnież za wszelkie materiały na temat diagnostyka/elektronika/chiptuning


    Jestem otwarty na propozycje:)
    Mam na wierzchu silnik 1.2 16V z Punto ktory docelowo ma wyladowac w Pandzie...wszystko podpialem i odpalilem go w garazu...ogolnie pracuje jak trzeba, ale wiem ze czeka mnie podpiecie pod kompa predzej czy pozniej, a nic nie sprawia takiej przyjemnosc jak rozwiazywanie problemow samemu...
    Jedyny bol ze mam tylko 3 pinowe lacze przy ECU ale jak czytalem w pierwszym watku to tez sie da...nie wiem czy bylo inne w kabinie Punto, bo juz wiele rzeczy bylo zdemontowane...
  • #18
    HUGO
    Poziom 15  
    Witam Serdecznie

    Urządzenie jest świetne, sam jeżdze seicento właśnie z takim sterownikiem. Jednak Petros napisałeś że chciałbyś na tym coś zarobić, sprawa zrozumiała wiadomo, zaprojektowałeś, skonstruowałeś jesteś autorem. Jednak żeby to sprzedać na "legalu" to pojawi się problem CE wiadomo o czym pisze. Dla tego typu urządzeń są specjalne wytyczne itp. sprawy. Pisze o tym bo wiadomo urządzenie które zostanie źle wykorzystane jest "niebezpieczne", w sumie znak CE tu nic nie zmieni jeśli chodzi o bezpieczeństwo, ale przede wszystkim chodzi o to żebyś Ty jako projektant spał spokojnie. No chyba że chodziło Ci o inna dystrybucje. Bo idea urządzenia jest naprawdę świetna i tak trzymać a w jakim to kierunku pójdzie tylko zależy od Ciebie. Nie ukrywam że z chęcią bym to sobie zbudował bo jak pisałem jeżdżę takim autkiem i chętnie bym to widział u siebie na półce. :-), a przy okazji przetestował.

    pozdrawiam

    Andrzej
  • #19
    Petros
    Poziom 20  
    widze że popularność jednak jest :) Jeśli chodzi o zarabianie to zdaję sobie sprawę że to amatorszyzna narazie (ale działa), nie mam certyfikatów itp. Bardziej zależy mi zdobywaniu wiedzy, może nawiązaniu kontaktu z kimś kto może prowadzić montaż/sprzedaż. Oczywiście bede dopisywał inne sterowniki z upływem czasu, jednak brakuje specyfikacji, za dobre specyfikacje sterowników fiata i nietylko podziele się pełnym oprogramowaniem.

    wstawie wsad popłudniu jakiś, taki żeby też ruszył z punto iaw18f
  • #20
    jangcy80
    Poziom 12  
    HUGO napisał:
    Witam Serdecznie
    Urządzenie jest świetne, sam jeżdze seicento właśnie z takim sterownikiem. Jednak Petros napisałeś że chciałbyś na tym coś zarobić, sprawa zrozumiała wiadomo, zaprojektowałeś, skonstruowałeś jesteś autorem. Jednak żeby to sprzedać na "legalu" to pojawi się problem CE wiadomo o czym pisze.
    Andrzej

    Sledze temat od poczatku i wydaje mi sie, ze kolega przedewszystkim chcial to stworzyc, o zarabianiu chyba nie myslal, to raczej naciski spragnionych uzytkownikow .. (jak mnie np:)

    Co do sprzedazy...nie wiem jak to dokladnie jest, ale teoretycznie sprzedac mozna teraz wszystko "dla kolekcjonerow" a co sie z tym dalej robi to inna bajka:)....kiedys na Allegro byl ktos, kto sprzedawal "komputer pokladowy" do podlaczenia pod praktycznie kazdy samochod i mozna bylo sprawdzic pare parametrow autka...to szlo jako wlasnorobka z zaznaczeniem ze uzywasz na wlasna odpowiedzialnosc...i chyba dalo rade:)
    Ale mniejsza o to...pomoc innym z zrobieniu kazdy moze :)

    Petros napisał:

    wstawie wsad popłudniu jakiś, taki żeby też ruszył z punto iaw18f


    O to moze jednak beda szanse na MPI :)
  • #21
    HUGO
    Poziom 15  
    Dokładnie tak jak zostało wspomniane jeśli będzie zaznaczone że używasz na własną odpowiedzialność to w sumie niema sprawy. Szczerze powiem tez czekam z niecierpliwością na wsad do procka bo z chęcią podglądnę swoje seicento :)

    pozdrawiam

    Andrzej
  • #22
    Andrzej_B2
    Poziom 12  
    Witam!
    Super projekt!
    Czy kolega ma w planach budowę urządzonka które ruszyłoby sterownik do wielopunktu
    samochody bravo,brava,marea 1,6 16V najpopularniejszy silnik.Sterownik jest tam Magneti-Marelli I.A.W.1 AF.13 ...resztę musiałbym spisać ze sterownika.Dotychczas działałem euroscanem ale jest to kłopotliwe:komputer,monitor ,2 comy pół godziny podłączania,laptop z dwoma komami praktycznie nie do zdobycia a jak już jest to cena
    prawie jak za nowy współczesny.Takie urządzonko z wyświetlaczem załatwiłoby sprawę
    i byłoby wygodne w obsłudze.Jeśli kolega udostępni wersję testową to chętnie wykonam
    sobie ten projekcik do testów.
    Pozdrawiam!
  • #23
    Petros
    Poziom 20  
    dzięki za opinie na temat mojego projektu.
    Chciałbym żeby obsługiwał więcej sterowników ale brakuje dokumentacji i samochcodów pod ręką do testów. nie mam warsztatu, narazie studiuje i szukam powoli pracy, dla tego chciałbym podjąć z kimś współpracę.


    Po uruchomieniu pojawi się komunikat WLACZ ZAPLON i po włączeniu zapłonu powinno pokazać się OK! Poten odrazu przechodzi do parametów bieżących, jest ich 11, mozna je zmieniać przyciskiem po prawej.
    jeśli ktoś chciałby wyraźić swą wdzięczność prosze o wszelkie dokumentacje sterowników nie tylko fiata, linki, namiary itp.

    zamieszcze jeszcze płytke dzisiaj w wersji do druku oraz poprawiony schemat bo ten z pierwszego postu ma errora:D pozdrawiam

    proszę pisać jak działa. może ktoś kto bardziej jest obeznany w elektronice analogowej poprawi schemat konwertera napięcia (to 3 tranzystorkach)
  • #25
    fantom
    Poziom 31  
    Petros napisał:
    Oczywiście bede dopisywał inne sterowniki z upływem czasu, jednak brakuje specyfikacji, za dobre specyfikacje sterowników fiata i nietylko podziele się pełnym oprogramowaniem.


    I tu jest wlasnie pies pogrzebany. Zrobienie ukladu to pikus ale brakuje specyfikacji. Niby producenci powinni sie trzymac standardu ale jak to bywa w praktyce kazdy moze sie domyslic.
  • #26
    bartek_j
    Poziom 35  
    Masz gdzieś tą dokumentację protokłu / możesz udostępnić ?
    Język włoski nie jest przeszkodą ;)
  • #27
    Tomek-85
    Poziom 14  
    Linie AVCC podłącz do plusa zasilania, a AGND do masy.
  • #28
    sq6fmy
    Poziom 22  
    Dokument o którym wspomina autor urządzenia przetlumaczony na angielski:
    Link

    Na grupie Link są specyfikacje do Fiatowskiego KWP2000, CAN oraz ISO9141 ale już bez opisu pod konkretne sterowniki (jak dokument powyżej)

    MAX232 jako interface do linii K??? Nie te poziomy napieć :) Polecam L9637 (koszt 7zł na allegro)- zastosowałem go swoim czytniku do Renault Clio (analogiczne możliwości do twojego, kompletny projekt można sciagnac z jakiegoś forum Clio)
  • #29
    Petros
    Poziom 20  
    max232 to nie ta bajka

    nie miałem po angielsku pdf'a? Posiadasz ich więcej?
    udstępniłem wsad z nadzieją zę ktoś mi właśnie coś takiego wyśle, wsad wszysy pobierają ale dopiero pierwsza osoba coś wysłała konkretnego
  • #30
    boogdan
    Poziom 15  
    czy jest szansa na to że da się tym odczytać podstawowe parametry pracy silnika 1.6 16V w palio rocznik 1998 (chodzi mi głównie o obroty i temperaturę chłodziwa).
    pod maską znalazłem taki sterownik:
    Urządzenie do diagnostyki Fiatów SPI-IAW16F - Atmega8
    czy jest to ECU od silnika, czy mam szukać czegoś innego?

    czy transmisja z/do ECU odbywa się tak samo jak w przypadku sterownika IAW16F?

    dodam, że pod maską mam złącze diagnostyczne trzypinowe (K+L)