Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Arrow Multisolution Day
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oświetlenie główne na "żarówkach" LED.

Dar.El 14 Gru 2012 19:52 217356 233
  • #181 14 Gru 2012 19:52
    adje
    Poziom 14  

    Z LED-ami mam do czynienia od lat. Stosuję je wszędzie tam gdzie cząsto trzeba zapalać oświetlenie i do oswietlenia liniowego, dekoracyjnego, zamiast świetlówek. Trzeba sobie jasno powiedzieć, że LED-y sa jeszcze dalej w powijakach ale postęp idzie zdecydowanie na korzyść. Używałem dotychczas różne LEDy i aktualnie polecem właściwie tylko żarówki oparte o najnowsze diody 5630. Ostatnio montowałem żarówki G10 z 16 diodami 5630 "masterlux" tego typu, o mocy zmierzonej 7,1 W (podają 6,4 W i 560 lm - 55 W tradycyjnie) i dokładnie oświetlenie równe 50 W żarówce halogenowej. Ra podobno większe od 80 i faktycznie posiada oddawanie barw do akceptacji. Te mogę polecić do mieszkań jeszcze z innego powodu, bo mają mają duży kąt rozsyłu światła - 120 st. Nie testowałem nowszych typów które się pojawiły ale te polecam w barwie ciepło białej, bo są do pełnej akceptacji i przewyższają znacznie 5050.

  • Arrow Multisolution Day
  • #182 15 Gru 2012 10:22
    Dar.El
    Poziom 40  

    Jeżeli są porównywane do halogenów, to chyba tych najgorszych. Dobry halogen 20W daje 300lm bardo przyjemnego światła, CRI 100. 50W halogen to z 700lm, więc możecie sobie porównać te gotowe żarówki LED i ich sprawność. Chiński producent zawyża pewnie ilość lumenów. Jak kupować to nie chińskie tylko np. Philipsa.

  • #183 15 Gru 2012 11:54
    adje
    Poziom 14  

    Żaden halogen nie ma RA 100 to po pierwsze. RA 96-98 mają specjalistyczne żarówki fotograficzne o żywotności czasem poniżej 300 godzin.
    Po drugie, to najlepsze mają początkowo wg katalogów 20W - 220 lm, 35W - 410 lm, 50W - 580 lm, ale po 100 godz strumień spada nawet 25%, gdy przy LED-ach następuje taki spadek po ok 20 tys. godz. Żarówka LED-owa o której pisałem powyżej ma katalogowo dla barwy 3000 st. K - 560 lm, a dla 6000 - 580 lm.
    Mierzyłem specjalnie porównawczo luksomierzem i mimo, ze producent podaje odpowiednik 55 W, to z pomiarów wychodzi strumień identyczny jak dla 50 W halogenu.
    Po trzecie - nie jestem fascynatem LED-ów ale w określonych okolicznościach są niezastąpione (co zaznaczyłem) i bezdyskusyjnie ekonomiczniejsze od halogenów (porównuję LED 7,1 W/50 tys. godz., do halogenu 50 W/2 tys. godz.). W tym porównaniu LED są w zakupie 2x tańsze dla czasu świecenia, a w zużyciu energii 7x. Mają natomiast gorsze oddawanie barw. Wybór należy więc do użytkującego - co woli.

    Jeśli pisać to konkrety, a o tym strumieniu dla 20 W to konkretem są takie dane dla żarówki halogenowej, projekcyjnej, a nie użytkowej. Mam też na myśli żarówkę polskiego producenta, a nie chińszczyznę. Philips to zarówno w żarówkach, jaki w TV, nie należy do producentów najwyższych lotów. Z możliwych do rozważania producentów w tej dziedzinie, to w polskich warunkach cenowych jest OSRAM. Wszyscy produkują w Chinach i najwyżej montują w Europie moduły. Osramowi kilka lat temu też zdarzyła się wpadka i bez słowa wymieniali LED-y, które padały nawet po kilkudziesięciu godzinach.

  • Arrow Multisolution Day
  • #184 17 Gru 2012 13:53
    Dar.El
    Poziom 40  

    Używam halogenów Duralamp, ponad połowa świeci już 7 lat, więc nie jest tak źle z trwałością. Jakość światła jest powalająca, ale muszę powoli zmieniać na LEDy z powodu ekonomicznych. Najlepsze LEDy CREE nie są w stanie zapewnić takiego światła jak te halogeny a ilość lumenów z halogenów na pewno jest większy od zwykłych żarówek, które mają 11 lm/W. Jeżeli bardzo dobrej jakości halogen ma 20 lm/W to LEDy mają sprawność max 5x, więc 7W LEDów to 35W halogenów. Jeżeli porównujemy do halogenów ZeXt to masz rację.
    Jeżeli chodzi o trwałość żarówek LEDowych, to niestety ale 7W ciepła wymaga sporego radiatora, którego te żarówki nie posiadają, więc nie ma co liczyć na 50kh, ba nawet 10kh jest wyzwaniem.

  • #185 17 Gru 2012 15:30
    adje
    Poziom 14  

    Kolejny raz zwracam uwagę na to, że staram się obiektywnie przedstawić problem LED-ów, których nie jestem fanatykiem. Najnowsza generacja to już diody 5730
    Prąd 150 mA max
    Jasność 40-45 lumenów
    Kąt świecenia 120 stopni
    napięcie pracy 3-3,3V
    Dla 3,2 V/0,15 A = P - ~0,5W czyli 7W da strumień 560-630 lm, a to już ~90 lm/W. Diody CREE starzeją się technologicznie wobec konkurencji i już mają gorsze parametry od najnowszych LED-ów. Mają 5730 jeszcze jedną zaletę, że są prostokątami o stosunkowo większej powierzchni i łatwiej jest odprowadzić ciepło, a to dla LEDów zawsze jest problemem skracającym im życie.
    DURAlamp to jednak drogie halogeny i rzeczywiście o dobrych parametrach ale po czasie zachowują się gorzej od Ledów. O strumieniu nie będę nawet wypominał. Ja do porównania przyjąłem ogólnodostępne. 7 lat to katalogowo powinny wytrzymać świecąc około 1godz. dziennie. Jednak tym dłużej wytrzymują im rzadziej się je gasi i zapala. Diody na to są zdecydowanie odporniejsze.
    Liczenie ekonomiczne już jednak zaczyna być zdecydowanie korzystniejsze dla LEDów mimo wymienionych wad.
    I jeszcze jedno - po ok. 7 tys świecenia żarówce LED o której pisałem powyżej nie zmienił się jej strumień. Zobaczymy co dalej, bo świeci dalej 24 h/dobę (to dla LEDów najgorsze warunki) i zobaczymy jak się zachowa.

    Dodano po 38 [minuty]:

    Przy okazji wtrącę coś w tym temacie, bo warto zainteresować się nowościami stosowanymi już w drogich TV i laptopach ale coraz częściej też do ekskluzywnego lub szokującego oświetlenia. Najczęściej płaszczyznowego.

    Technologia OLED znana jest już od jakiegoś czasu, a coraz częściej wróży się jej przyszłość jako następcy standardowych żarówek. Oświetlenie tego typu jest energooszczędne, a jednocześnie nie wydziela zbyt dużo ciepła. Dla wielu najważniejszy jest jednak fakt, że całość umożliwia tworzenie niezwykle interesujących systemów.
    Philips zaprezentował interesujące sposoby wykorzystania OLED jako oświetlenia domowego. Całość może odzwierciedlać nasz nastrój, ruchy albo po prostu równomiernie rozjaśniać powierzchniowo pomieszczenia. Interaktywne ściany czy lustra prawdopodobnie nie są najbliższą przyszłością.
    http://vimeo.com/55527406 - podaję link, bo serwer elektrody nie przyjmuje filmu.
    Jak łatwo się domyślić, całość nie należy do najtańszych sposobów oświetlenia. Obecnie w sklepie Philipsa za świecący kwadrat OLED o ściance długości 74 mm zapłacić musimy 86 euro. Interaktywne lustro to natomiast koszt niemal 2,5 tysiąca euro. Bardziej zaawansowanych elementów nawet nie wymieniono.

    Natomiast polski producent "Kanlux" rozpoczął produkcję modułów LED świecących płaszczyznowo do podwieszanych sufitów, o wymiarach 60 x 60 cm. Propozycja cenowa rozpoczęła się od 1000 zł ale myślę, że spadnie do ok 600 zł. Drogo ale dużo efektowniej i efektywniej od stosowanych obecnie świetlówkowych modułów rastrowych.

  • #186 27 Gru 2012 21:31
    wujeksam
    Poziom 8  

    Zastanawiam się nad zakupem kilku żarówek ledowych, byłem przekonany że najnowsze (i najlepsze) diody to SMD 5630, a tymi 5730 zaskoczyłeś mnie. Czy jest duża różnica pomiędzy nimi?

  • #187 28 Gru 2012 07:07
    adje
    Poziom 14  

    Osobiście nie widzę zasadniczej różnicy pomiędzy 5730, a 5630 zarówno w pomiarach praktycznych jak i nawet wg kart katalogowych. Załączam rysunki diod i różnica jest w zasadzie tylko w zalecanej masce dla tych diod.
    5630
    Oświetlenie główne na "żarówkach" LED.

    5730
    Oświetlenie główne na "żarówkach" LED.
    Zalecany opornik dla zasilania tych diod:
    12,0 V - 150 Ohm/0,5 W - typowe zasilanie LED
    13,8 V - 180 Ohm/1,0 W - zasilanie w instalacji samochodowej

  • #188 28 Gru 2012 10:34
    Dar.El
    Poziom 40  

    Cytat:
    Zalecany opornik dla zasilania tych diod:
    12,0 V - 150 Ohm/0,5 W - typowe zasilanie LED
    13,8 V - 180 Ohm/1,0 W - zasilanie w instalacji samochodowej


    Jak widać nie masz pojęcia jak się robi oświetlenie LED, więc może przestań pisać nie na temat i zaśmiecać mój temat.

  • #189 28 Gru 2012 10:59
    wujeksam
    Poziom 8  

    Kupiłem jedną żarówkę na diodach smd 5730, 10w, całkiem fajnie świeci, 2 lata gwarancji, jednak nie byłbym sobą gdybym nie zajrzał do środka. Oświetlenie główne na "żarówkach" LED. Oświetlenie główne na "żarówkach" LED. Oświetlenie główne na "żarówkach" LED.
    Chciałbym usłyszeć Waszą opinię, co o tym sądzicie, 2 lata pewnie wytrzyma bo na tyle jest gwarancja, ale czy dłużej?

  • #190 28 Gru 2012 11:25
    wysio
    Poziom 13  

    Jaki jest koszt takiej żarówki i odpowiednikiem jakiej żarówki z żarnikiem ona jest?

  • #191 28 Gru 2012 11:41
    wujeksam
    Poziom 8  

    Cena 45zł, ma być odpowiednikiem 90-100w tradycyjnej, temperatura barwowa 3500k, świeci całkiem przyjemnie, niemniej mogła by świecić trochę bardziej ciepło. Są jeszcze na diodach 5630, temp barwowa ~3200k (mają podobno mniej lumenów od 5630), ale nie widziałem jak to świeci. Czy warto kupić takie żarówki? Wewnątrz jak widać ubogo, nie za bardzo znam się na tym
    Przepraszam, że tak zaśmiecam ten temat, teraz widzę, że trochę nieodpowiedni dział wybrałem.

  • #192 28 Gru 2012 14:50
    24298
    Użytkownik usunął konto  
  • #193 28 Gru 2012 17:06
    adje
    Poziom 14  

    Dar.El napisał:
    Cytat:
    Zalecany opornik dla zasilania tych diod:
    12,0 V - 150 Ohm/0,5 W - typowe zasilanie LED
    13,8 V - 180 Ohm/1,0 W - zasilanie w instalacji samochodowej


    Jak widać nie masz pojęcia jak się robi oświetlenie LED, więc może przestań pisać nie na temat i zaśmiecać mój temat.


    Zanim się wypowiesz, to sprawdź, że zacytowałem dane z karty katalogowej producenta, a nie wymądrzałem się na zasadach przyuczenia. Niech Ci się nie wydaje, że masz jako jedyny wyłączność na wiedzę i proponuję trochę pokory.

    Dla "ARCU" zaś odpowiadam, że zgodnie z kartami katalogowymi dla tych diod (5630 i 5730) producent twierdzi, że gwarantuje odwzorowanie >80.

  • #194 29 Gru 2012 16:50
    wujeksam
    Poziom 8  

    Dziękuję za odpowiedź. Martwi mnie jeszcze jedna sprawa, mianowicie wysoka temperatura. Żarówka przy dłuższym czasie bardzo się nagrzewa (ale też szybko stygnie), nie wiem do ilu stopni, w każdym bądź razie, trudno utrzymać ją w ręce.
    Słyszałem, że wysoka temperatura bardzo skraca żywotność Led'ów, ale jak bardzo w przypadku diod SMD?

  • #195 29 Gru 2012 17:17
    adje
    Poziom 14  

    Temperatura ma bardzo niekorzystny wpływ na żywotność LEDów. W przypadku tej żarówki ja bym nie kombinował, bo producent przy tej konstrukcji przecież znał temat.
    Fakt, że szedł w kierunku minimalizacji kosztów, o czym świadczy rozwiązanie zasilania ale musiał te żarówkę grzać kontrolnie, bo zbankrutowałby w ramach obowiązkowej gwarancji.
    Proponuję tylko ewentualnie rozważyć (jeśli ta żarówka nie ma dodatkowej osłony producenta), przewiercenie kilku otworów w plastiku u nasady żarówki (powyżej gwintu) i na wierzchniej płytce z diodami. To może spowodować zwiększone w niewielkim stopniu chłodzenie poprzez ruch powietrza również wewnętrzną częścią żarówki. Wiąże się to jednak z utratą gwarancji.

  • #196 29 Gru 2012 17:29
    Freddy
    Poziom 43  

    wujeksam napisał:
    Kupiłem jedną żarówkę na diodach smd 5730, 10w, całkiem fajnie świeci, 2 lata gwarancji, jednak nie byłbym sobą gdybym nie zajrzał do środka.

    Jaki strumień światła podaje ten producent ?
    BTW - Ktoś pisał o 700mA, hmm ja potrzebuję około 370 do diody 10W :), napięcie zasilania około 27-28V.

  • #197 31 Gru 2012 01:56
    24298
    Użytkownik usunął konto  
  • #198 18 Sty 2013 16:33
    wujeksam
    Poziom 8  

    Freddy napisał:
    wujeksam napisał:
    Kupiłem jedną żarówkę na diodach smd 5730, 10w, całkiem fajnie świeci, 2 lata gwarancji, jednak nie byłbym sobą gdybym nie zajrzał do środka.

    Jaki strumień światła podaje ten producent ?
    BTW - Ktoś pisał o 700mA, hmm ja potrzebuję około 370 do diody 10W :), napięcie zasilania około 27-28V.

    Dla ciepły biały 770lm, nie jest to jakaś rewelacja, ale myślę że faktycznie może być coś w tych okolicach. Jak byś był zainteresowany, napisz na pw, sprzedaje też przez internet.

  • #199 19 Sty 2013 23:11
    Alferek
    Poziom 10  

    To i ja parę groszy wrzucę do tematu oświetlenia LED.
    Kupiłem 3 szt żarówek 24 LED SMD5050 5W E27 230V
    Moc światła: 370 lumen, kąt świecenia: 120 stopni, Barwa: ciepła biała.
    Oświetlenie główne na "żarówkach" LED.
    Zainstalowałem w lampce biurkowej, w pokoju córki. Już dwie mi się przepaliły, trzeciej jeszcze nie zainstalowałem.
    Postanowiłem ustrojstwo rozebrać i takie coś się mi ukazało w środku:
    Oświetlenie główne na "żarówkach" LED.
    a z drugiej strony wygląda to tak:
    Oświetlenie główne na "żarówkach" LED.
    W obu spalonych sztukach winę za zakończenie pracy żarówek LED ponosi przepalony rezystor SMD o rezystancji 0,33 Ω, który przepalając się przerwał obwód.
    Oto sprawca nieszczęścia:
    Oświetlenie główne na "żarówkach" LED.
    Przy okazji sobie narysowałem schemat:
    Oświetlenie główne na "żarówkach" LED.
    Jak widać wielkiej elektroniki tu nie ma - diody prostownicze, parę rezystorów i dwa kondensatory, z tego jeden elektrolit, oba na 400V.
    Diody sprawdziłem przykładając 3V - każda świeci z osobna.

    Trzeba będzie się więc rozejrzeć za rezystorem nieco większej mocy i zrobić nowe obudowy i sprzęt powinien nadal działać :)

  • #200 20 Sty 2013 19:50
    24298
    Użytkownik usunął konto  
  • #202 21 Sty 2013 08:16
    24298
    Użytkownik usunął konto  
  • #203 21 Sty 2013 15:05
    Alferek
    Poziom 10  

    Tak się składa, że mam 2 sztuki spalone więc odczytałem R330 korzystając z 2 sztuk a nie tylko tej co na zdjęciu.
    Tak, czy siak - nie mogę zmierzyć omów skoro jest przepalony. Spróbuję coś wstawić w to miejsce i załączyć obwód.

  • #204 24 Sty 2013 01:36
    24298
    Użytkownik usunął konto  
  • #205 05 Lut 2013 18:47
    Alferek
    Poziom 10  

    W końcu znalazłem czas na zabawę z lutownicą. Dałem 56Ω, bo taki miałem pod ręką i świeci bardzo ładnie. Muszę jakiś radiator jednak zrobić, bo to 5W jednak.
    Tak więc nie wyrzucajcie "spalonych" LEDów, bo najprawdopodobniej są sprawne, tylko przepala się któryś z tanich elementów na płytce.

  • #206 05 Lut 2013 23:15
    mr.ludzik
    Poziom 12  

    Alferek napisał:
    Tak więc nie wyrzucajcie "spalonych" LEDów, bo najprawdopodobniej są sprawne

    Tak często bywa, ale też zdarza się, że palą się niektóre ledy w szeregu i wtedy trzeba trochę więcej się "pobawić". Niestety wielu dystrybutorów wciska kit i barachło. Na tym forum są inne bardzo dobre merytorycznie posty na te tematy i zawsze też znajdzie się miejsce dla majsterkowiczów, więc rzeczywiście nie trzeba wyrzucać "spalonych" LEDów.

  • #207 06 Lut 2013 00:23
    metylek
    Poziom 15  

    wujeksam napisał:
    Dziękuję za odpowiedź. Martwi mnie jeszcze jedna sprawa, mianowicie wysoka temperatura. Żarówka przy dłuższym czasie bardzo się nagrzewa (ale też szybko stygnie), nie wiem do ilu stopni, w każdym bądź razie, trudno utrzymać ją w ręce.
    Słyszałem, że wysoka temperatura bardzo skraca żywotność Led'ów, ale jak bardzo w przypadku diod SMD?


    Dobrze słyszałeś. Dla LED nawet relatywnie niska temperatura (juz powyżej 60 stopni C) skraca im żywotność w postępie geometrycznym. Obstawiam, że każde kolejne kilka stopni wyżej od nominalnej to dwukrotne skrócenie żywota.
    Osobiście nie daję tej żarówce więcej niż pół roku do pierwszych uszkodzeń LED. Później już pójdzie lawinowo.
    Miałem kiedyś do czynienia z taką cepelią (być może kiepski producent) gdzie po pół roku zaczęły odpadać (dosłownie) pierwsze chipy na skutek termicznej erozji punktów lutowniczych. Przykro o tym mówić ale to prawda.
    To samo przewiduję tutaj.

    Tak jeszcze pomyślałem, że erozja termiczna lutu (cyny) to jeden temat a degeneracja struktury półprzewodnikowej (czyli fizycznego medium źródła światła) to drugie.
    Chciałbym przez to uświadomić, że temperatura (w moim przypadku) musiała być o wiele wyższa niż skromne 60 stopni C, skoro nie zdzierżył tego sam lut. A to oznacza, że zanim to się stało, sam półprzewodnik zmniejszył swoją emisję znacząco, czego nawet nie jesteśmy w stanie zauważyć, bo to proces ciągły, dlatego niezauważalny z dnia na dzień. I tu jest kolejne niebezpieczeństwo. Nawet jeśli lut wytrzyma to spadek światłości będzie postępował dosyć szybko ale niestety niezauważalnie (chyba, że masz miernik i będziesz rejestrował co tydzień wyniki). W końcu zauważysz, że Twoje LEDy "jakoś dziwnie słabo świecą". I będziesz miał rację, ale wtedy będzie już za późno.
    Są sposoby żeby przeciwdziałać takim procesom ale nie w zamkniętych żarówkach :)

  • #208 06 Lut 2013 17:21
    Alferek
    Poziom 10  

    A jak poradzicie zrobić dobry radiator do tych LEDów? Nieszczęśliwie kabelki + i - są od tylnej strony więc nie da się na całej powierzchni przymocować radiatora - patrz mój obrazek:
    Oświetlenie główne na "żarówkach" LED.
    Czym to przykleić do radiatora? Czy też może przykręcić przewiercając wpierw płytkę z LED? Może pasta przewodząca wtedy jak na procesorze w kompie?

  • #209 06 Lut 2013 20:46
    metylek
    Poziom 15  

    Chyba dobrze kombinujesz ale boję się, że przymocowanie do radiatora to nie wszystko (pasta dobry pomysł). Wg mojej oceny odprowadzić 5W ciepła w temp. poniżej 60 stopni C to powierzchnia jakieś 10 x 15 cm blachy Alu grubości co najmniej 2 mm. Tego już nie zmieścisz w swojej żarówce, chyba że to już nie ma znaczenia, jeśli się pogodziłeś porzucić obecną obudowę :)

    Hint: przed zamocowaniem płytki drukowanej do radiatora sprawdź czy to MCPCB (nie laminat fenolowy czy epoxydowy lecz metal). Tylko taka płytka odprowadzi ciepło z chipów LED. "Fenol" to zwykły izolator termiczny, który nie przepuści ciepła z LED do radiatora.
    Jak widzisz, trochę schodków z całym systemem odprowadzenia ciepła no i jeszcze z jego skuteczną wytratą (odpowiednia powierzchnia wymiany ciepła z otoczeniem). Dlatego zrobić dobrą żarówkę nie jest wcale tak prosto :))) Nawet dobrej firmie.
    I mam wielki dystans do "wyrobów" typu cylinder wyklejony dookoła LEDami, w wyglądzie bardziej przypominający kolbę kukurydzy niż żarówkę z prawdziwego zdarzenia.

    Pozdrawiam

  • #210 06 Lut 2013 21:10
    Alferek
    Poziom 10  

    Myślałem o płaskowniku aluminiowym o długości 40cm x 5cm x 0,5cm, ale razem dla dwóch lampek LED (2x5W).
    Jak zrobię (to niestety potrwa) to się pochwalę wraz z pomiarem temperatury radiatora.