Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Oświetlenie główne na "żarówkach" LED.

Dar.El 20 Sep 2009 21:59 223338 233
Computer Controls
  • #61
    pol102
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Chciałbym widzieć jak to wygląda przy "obniżonym" zasilaniu bo coś mi się wydaje, że efekt byłby najmniej mocno klimatyczny :)

    Jest pod wielkim wrażeniem bo projekt jest praktyczny i estetyczny :)
  • Computer Controls
  • #62
    Dar.El
    Level 40  
    Mniejszy prąd, to mniejsza jasność. Diody LED niebieskie są razem połączone z białymi, więc wszystko razem się reguluje. Więcej przewodów w suficie i można robić różne cuda.
  • #63
    pol102
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Można by się pokusić o mieszanie barw, tym samym robiąc efekt, który przywodzi mi na myśl kino.
  • Computer Controls
  • #64
    symndz
    Level 16  
    Dar.El wrote:
    ... niebieskie diody tej samej firmy, dla poprawy wrażeń estetycznych. ..
    wylacznie przez przypadek? bo to wlasnie niebieskie swiatlo pobudza ..
  • #65
    Dar.El
    Level 40  
    Nic tu nie jest przypadkowe, w pewnym klubie widziałem podobne oświetlenie, tylko na zwykłych żarówkach i świetlówkach. Część takich lamp miała wyłączone podświetlenie sufitu na niebiesko i było dużo gorzej.
  • #66
    symndz
    Level 16  
    Dar.El wrote:
    ...Część takich lamp miała wyłączone podświetlenie sufitu na niebiesko i było dużo gorzej.
    i tylko dlatego dodales niebieski??
  • #67
    Dar.El
    Level 40  
    Zielony w kuchni mi nie pasuje, tym bardziej czerwony. Może niedługo zrobię podobne oświetlenie w pokoju moich dzieci, zastosuję podświetlanie RGB. Być może podłączę to podświetlanie do iluminofonii, lub innych efektów. W sali 100m² ze 100 żarówkami można by było uzyskać niezłe efekty.
  • #68
    symndz
    Level 16  
    Dar.El wrote:
    .. zastosuję podświetlanie RGB...
    a to juz do woli :)

    Po prostu liczylem, ze znajac ich dzialanie, swiadomie dales niebieskie diody ;).
  • #69
    Pytong
    Level 32  
    Albo ceny CLN6A-MKW skoczyły albo mi sie przywidziało, że była po 2.5 za sztuke w maritexie.
  • #70
    Dar.El
    Level 40  
    Tylko Ci się zdawało, cena nie zmieniła się od początku. Może za jakiś czas trochę spadnie, jak złotówka będzie się wzmacniać.
  • #71
    symndz
    Level 16  
    W tym ukladzie RGB cos moze byc, ostatnio widzialem projektory sceniczne na diodach R-G-B (pisze osobno bo byly montowane osobno i przemieszane w montazu).
    Gdy wysterowane byly wszystkie trzy kolory to swiatlo oczywiscie zlewalo sie w biala barwe. Jednak co najwazniejsze calkiem przyjemna! Tyle ze ekonomika takiego podejscia jest zadna :D

    Dodano po 1 [minuty]:

    Pytong wrote:
    .. że była po 2.5 za sztuke w maritexie.
    albo widziales ceny od dostawcy :)


    a tak a propos .. obserwowal kolega spektroskopem te ledy? albo i pryzmatem?
    http://www.cft.edu.pl/~tomsow/ccd/spektro/spektroskop.pdf
    jakos nie chce mi sie przedzierac przez wykresy z manuala :)
  • #73
    Mikolaj_pl
    Level 16  
    Witam
    I ja mam jedno pytanko do Dar.El. Czy są przylutowane również podstawy tych diod czy tylko same nóżki a dioda tylko przyciśnięta w trakcie lutowania?
    Na rysunku zaznaczyłem obszar o który mi chodzi.
    Oświetlenie główne na "żarówkach" LED.
    Pozdrawiam
  • #74
    Dar.El
    Level 40  
    Wcześniej już pisałem że nie jest łatwo je przylutować. Specjalnie do tego kupiłem lutownice na gorące powietrze i pastę lutowniczą. Czym lepszy kontakt termiczny LED z radiatorem, tym dłużej i jaśniej poświeci a ja to robiłem nie dla zabawy, więc solidnie.
  • #75
    Mikolaj_pl
    Level 16  
    Ok. Ja jednak do sprawy inaczej podejdę. Skoro przeprowadziłeś tu taką walkę o odprowadzenie ciepła ze struktur diod to tą całą skomplikowaną sprawę trochę uproszczę. Zamiast dawać jeden wielki radiator na niego przykręcać płytkę z diodami następnie do tej drogiej płytki przylutować diody drogą lutownicą ( w moim przypadku musiał bym ją kupić tylko do tego celu ) można przylutować diody bezpośrednio do radiatora a dokładniej czterech. Zrezygnował bym również z tych niebieskich diod trochę mi to zalatuje tanimi lampkami z ikei.
    Jeszcze dodałbym szybkę zabezpieczającą diody ponieważ przy pierwszym czyszczeniu coś by się urwało a i wszystko na wierzchu też nie estetycznie wygląda. Nawet takie rozwiązanie z szybką gdzieś w sklepie widziałem to można pokusić się o wykorzystanie gotowego przodu.

    Poglądowy rysunek poniżej

    Oświetlenie główne na "żarówkach" LED.

    Na razie pokuszę się o zrobienie dwóch takich opraw i zainstaluje je w ubikacji a jak się sprawdzi to morze korytarz.

    Podsumowując pomysł fajny i nawet mnie zainspirował ale wykonanie nie do końca. Podstawowy problem to brak zabezpieczenia diod. Co z tego, że masz diody odporne na detergenty jak ci żona wiedzie ze zmywakiem do tych opraw to zaraz coś przestanie świecić.
    Drugi aspekt to estetyka pewnie przy wyłączonym świetle już tak ładnie nie wyglądają te oprawy. Pewnie szybko bym wyjechał z tymi blachami jak by żona zobaczyła co montuje. Jak się mylę to w końcu wrzuć jakąś fotkę, już nawet ktoś cię o to prosił.

    Pozdrawiam
  • #76
    Dar.El
    Level 40  
    Jak Ci nie zależy na prawdziwym 50k godzin świecenia, to sprawa chłodzenia jest dowolna. Niebieskie światło na pewno poprawia efekt i nie można go porównywać do badziewia z ikei. Dodanie szkiełka przed diodami poprawi wygląd w dzień ale zmniejszy ilość światło o co najmniej 10%, dla bardzo dobrego szkła. Zepsuć żarówki nie da rady, chyba że twoja żona czyści lampy nożem.
    -------------------------------------------------------
    Będę niedługo robił oświetlenie w pokoju dzieci. Tym razem blachy będą cięte laserem a ułożenie ich ma przypominać oko, będzie ich 12-14 sztuk. Zastanawiam się czy nie wstawić teraz diod RGB zamiast niebieskich i zrobić jakieś efekty.
    --------------------------------------------------------
    Próbowałem jeszcze raz zrobić zdjęcia, niestety nie pokażą prawdy.
    Zdjęcie żarówek LED, kuchnia jest niedoświetlona, ale same diody LED i miejscami podświetlenie niebieskie jest prześwietlone.
    Oświetlenie główne na "żarówkach" LED.

    Tu skupiłem się na oświetlonej kuchni, mniej więcej się zgadza, ale żarówki są całkiem prześwietlone.
    Oświetlenie główne na "żarówkach" LED.
  • #77
    Dar.El
    Level 40  
    Witam
    Zrobiłem lampę warsztatową z użyciem 4 żarówek LED (około 850 lumenów). Wcześniej był halogen 150W, ale trochę było za gorąco i za ciemno ( nie mogłem bardziej zbliżyć z powodu ciepła wydzielanego przez reflektor). Lampa zrobiona jest z blachy aluminiowej 3mm, o wymiarach 15cm x 50cm. Blacha jest zgięta wzdłuż dłuższego boku z obu stron pod kątem 45°, trochę w ten sposób zwiększyłem jasność pod lampą. Lampa jest bardzo blisko, ponieważ potrzebuję bardzo dużo światła, elementy SMD są coraz mniejsze :D .

    Zamontowana lampa nad biurkiem.
    Oświetlenie główne na "żarówkach" LED.

    Jak wygląda w środku. Zmniejszyłem jasność, żeby zdjęcie wyszło.
    Oświetlenie główne na "żarówkach" LED.
  • #78
    kim
    Level 15  
    Zacząłem planować oświetlenie całego mieszkania na ledach. Powoli wszystko wykonuje, i z dotychczasowego doświadczenia mogę grupowiczom podpowiedzieć że płytki alu można zamówić w Faldruku w Warszawie. Mnie (przy zamówieniu 60 sztuk doliczając przesyłkę i dokumentację) jedna płytka wyniosła około 4.5 zl za sztukę (brutto oczywiście).
  • #79
    Dar.El
    Level 40  
    Witam
    Coś mi się zdaje że zrobiłeś płytki bez solder maski?.

    Przestrzegam przed robieniem całego oświetlenia na LEDach. Mają zbyt białe światło, które nie nadaje się do robienia "nastroju". Do podświetlania nadają się halogeny a do głównego oświetlenia LEDy. Trochę informacji na temat jakości oświetlenia jest tu:
    http://www.zdroweoswietlenie.pl/index2.php?go=glowna
    Trochę mało intuicyjnie rozwiązana strona, trzeba klikać w obrazki.

    Dla wysokiego komfortu, potrzebne jest światło z minimum 80% odwzorowaniem koloru, które mają LEDy o ciepłym kolorze światła i do tego tych najlepszych firm. Czym światło ma wyższą temperaturę barwową, tym wyższe powinno mieć odwzorowanie koloru i jasność. Diody zimne mają więcej lumenów, ale odwzorowanie koloru jest max 70% i nie będzie to zbyt przyjemne oświetlenia, jak każdy nieopalony będzie wyglądał jak zombi
    :D .
    Do podświetlania można by użyć diod ciepłych razem z żółtymi, ale nie sprawdzałem efektu.
  • #81
    almighty
    Level 12  
    Ja może pokaże porównanie ledów do świetlówek. Bo jakoś żaden producent tego nie robi porównują tylko z halogenami co daje ledą dużą przewagę.

    Świetlówki to 3szt. Osram Duluxstar 827 o mocy 8W każda co daje 24W. Świetlówki mają 1 rok.

    Ledy to 21 szt. jak w konstrukcji autora tematu ciepło białe, Cree 300mA. Każdy led przyklejony do aluminiowego ceownika klejem epoksydowym, który całkiem dobrze przewodzi ciepło. Nagrzewają się na oko do 35C, ledy łączone po 7 szeregowo i po 3 szeregi równolegle, zasilane partyzancko przez lm317 jako źródło prądowe po 280ma na szereg czyli troche mniej niż potrzeba ale transformator nie daje rady :)

    Ledy dają bielsze światło i nie świecą w sufit więc wydaje się że jest ciemniej w całym pokoju ale jest wg mnie jaśniej niż na świetlówkach zwłaszcza na wysokości podłogi. Wszystkie zdjęcia to ISO 100, F11 i czas naświetlania 5s bez żadnych korekt.

    W niedługim czasie dorzucę jeszcze inne świetlówki, halogeny i zwykłe żarówki.

    Oświetlenie główne na "żarówkach" LED.

    Duża wersja

    Link
  • #82
    dzu
    Level 12  
    Witam,

    mam pytanie odnośnie złożonego elementu. Dar.El w pierwszym poście piszesz, że PCB jest przykręcone do blachy aluminiowej.
    Zakładam że śrubki są przyklejone do PCB i przykręcone do blachy:
    - jakiego użyłeś kleju?
    - czy stosowałeś coś na styku PCB-blacha w celu zwiększenia przewodności cieplnej?
    - jak zamocowany jest pierścień?
    - jak całość jest przymocowana do sufitu?

    Nie myślałeś o wypolerowaniu blachy w lampie warsztatowej. Poprawiłoby to jej sprawność jako odbłyśnika.

    Pozdrawiam.
  • #83
    Dar.El
    Level 40  
    Witam
    Aluminiowa płytka PCB jest przykręcona za pomocą śrubki M3 do nagwintowanej blachy AL o grubości 3mm. Między tymi elementami dodałem trochę pasty termoprzewodzącej. Po obu stronach nagwintowanego otworu w blasze AL, są dwa otwory dla małych kołków mocujących (nr 4). Otwory te są fazowane, tak aby łeb śruby schował się całkowicie. Pierścień z naklejonymi LEDami niebieskimi trzyma się tylko na docisk, przez śruby wkręcone w sufit.
    Polerowanie blachy w lampie warsztatowej nic nie da, LEDy świecą w dół a to co trafi na boki, niewiele zmienia.
  • #84
    seba_x
    Level 31  
    Dar.El wrote:
    W niedalekiej przyszłości zaprojektuję przetwornicę sieciową o podwyższonej sprawności, będzie pracować jako źródło prądowe.


    Kiedy ta przetwornica będzie dostępna (do kupienia) ?
  • #85
    Dar.El
    Level 40  
    Nie wiem. Boję się o Wasze bezpieczeństwo a wykonanie odpowiedniej obudowy, podniesie koszt i stanie się niekonkurencyjne.
  • #86
    seba_x
    Level 31  
    Eeee tam , obudowę wykonam z blachy alu , w domu mam różnicówki więc chyba nie zabije ? ;-)

    Pisałeś wcześniej że zasilałeś ledy z przetwornicy którą masz na swojej stronie , czy połączenie ledów ma wyglądać tak :

    Oświetlenie główne na "żarówkach" LED.
  • #87
    Dar.El
    Level 40  
    Nie jestem w stanie sprawdzić kto ma odpowiednie kwalifikacje do zabawy z 230V.
    Podłączenie LED prawidłowe, ja mam jeszcze przez mały rezystor podłączone diody niebieskie.
  • #88
    seba_x
    Level 31  
    Dar.El wrote:
    Nie jestem w stanie sprawdzić kto ma odpowiednie kwalifikacje do zabawy z 230V.


    Moja żona jest po technikum elektroenergetycznym 8)

    Więc przed przetwornicą muszę dać trafo. + mostek , jakiej pojemności dać kondensatory ? Możesz mi wytłumaczyć w jaki sposób ustawia się ograniczenie prądowe ? Trzeba to samemu ustawić czy przy zamówieniu wystarczy podać prąd ? , napięcie będzie takie samo jak przed przetwornicą ?
  • #89
    Dar.El
    Level 40  
    Prąd reguluje się potencjometrem wieloobrotowym, ale już nie mam tych przetwornic, w styczniu będzie lepszy model. Dla 6 diod łączonych szeregowo potrzeba 21V na wyjściu przetwornicy. Na wejściu napięcie po wyprostowaniu i wygładzeniu (zastosowałem 2200uF/35V) powinno być z 2V wyższe, ale też nie powinno przekraczać 28V. Kondensatory tantalowe na 35V przy wysokich temperaturach wytrzymują 28V, dlatego bezpieczniej nie przekraczać 28V.
  • #90
    seba_x
    Level 31  
    Dar.El wrote:
    Prąd reguluje się potencjometrem wieloobrotowym, ale już nie mam tych przetwornic, w styczniu będzie lepszy model. Dla 6 diod łączonych szeregowo potrzeba 21V na wyjściu przetwornicy. Na wejściu napięcie po wyprostowaniu i wygładzeniu (zastosowałem 2200uF/35V) powinno być z 2V wyższe, ale też nie powinno przekraczać 28V. Kondensatory tantalowe na 35V przy wysokich temperaturach wytrzymują 28V, dlatego bezpieczniej nie przekraczać 28V.


    Lepszy model ? tzn wyższa sprawność ? , tak czy inaczej będę potrzebował 6szt.