Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dynamo,powielacz napiecia,przekaźnik->światła w rowerze

elektryk88 09 Sep 2009 18:56 5506 24
  • #1
    elektryk88
    Level 17  
    Witam otóż w rowerze posiadam w rowerze dwie lampy jedna od świateł "długich" drugą od "krótkich",do taj pory przełączałem je zamieniając kabelki więc pomyślałem żeby zastosować przekażnik by móc przełączać jednym włącznikiem i tu pojawia sie problem bo dynamo przy pełnym obciązeniu wytwarza napięcie zmienne 6V lecz przekaźnik jest na 12V czy gdybym do dynama podłaczył najpierw powielacz napiecia w układzie Villarda potem na wyjsciu otrzymane 12v podał na prostownik i dopiero potem na włacznik i cewke to czy by sie ten przekaźnik załączył??
  • #3
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Nie ma to jak "uprościć" sobie układ... A nie lepiej zastosować najzwyklejszy przełącznik? I tak będzie musiał być, by sterować przekaźnik. A prądów nie ma tam takich, by trzeba było używać przekaźnika. Aha... Zdziwię cię. Są też przekaźniki na inne niż 12V napięcia pracy cewki.
  • #4
    elektryk88
    Level 17  
    Takowy tylko posiadam poprostu chodzi mi czy 12v otrzymane z powielacza bedzie wystarczajace by uruchomic cewke przekaznika
  • #5
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Zadam pytanie pomocnicze: PO CO??
  • #6
    elektryk88
    Level 17  
    Poniewaz posiadam taki patyk przelaczajacy jaki jest w samochodzie i dziala on tylko jak włacznik on/off jesli jest off cewka przekaznika nie jest pod napieciem i styk roboczy znajduje sie w pierwszej pozycji zalaczajac obwod swiatel krotkich po przerzuceniu patyka na doł zalacza on obwod z cewka i styk roboczy przelacza sie na druga pozycje zalczajac obwod swiatel dlugich taki jest moj pomysl.Jesli to potrzebne moge dodac zdjecia tego patyka i przekaźnika.
  • #7
    artis666
    Level 26  
    Przekaźnik na 6V i po sprawie. Nawet 5V bym dał, skoro dynamo jest obciążone żarówką. Po co kombinować z powielaczami?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Pomyśl raczej nad prostownikiem, podłączając przekaźnik do AC jakie wytwarza dynamo szybko go zajedziesz. Po wyprostowaniu napięcie też nieco wzrośnie.
  • #8
    elektryk88
    Level 17  
    Czy połfalowy wystarczy czy musi byc pełnofalowy oczywiscie z kondensatorem w obu przypadkach??
  • #9
    Błażej
    VIP Meritorious for electroda.pl
    I twierdzisz, że ten twój "patyk przełączający" nie da się wymienić na przełącznik? Normalnie straszne zaawansowanie konstrukcji, że się nie da...
    A zastanowiłeś się nad tym, że jeżeli będziesz jechać wolniej, to przekaźnik może się sam przełączać, że jak każdy podzespół elektryczny potrzebuje jakiegoś prądu do pracy, a przy dynamie raczej jest go niewiele?
  • #10
    elektryk88
    Level 17  
    Niestety ze sciezkami na plytce drukowanej nic nie zrobi sie bo to jest jeden z nowszych patyków,niestety spadku napiecia przy wolniejszej jezdzie moge sie napewno spodziewac,a gdybym zastosowal akumulator zelowy 6V 4Ah to by bylo lepiej,bo przekaznik zalacza mi sie na zasilaczu 6V i to wyraznie slychać.
  • #11
    shadow125
    Level 21  
    elektryk88 pomysł niezły tylko po co? (mowa o dynamie) i w końcu ile się jeździ po nocy.
    Jeśli decydujesz się na akumulator żelowy 6V (ja używam 6V 4,5 Ah) to odpuść dynamo ono ma moc 3,3 W. Ja kiedyś zastosowałem rozwiązanie
    Akumulator j/w, lampa rowerowa + lampa diodowa. A przełącznik proponuję od motoroweru "komar" lub podobny - chyba możliwy do dostania, jest mocowany do kierownicy. Wyłącznik akumulatora miałem pod siodełkiem.
    A jak chcesz poszaleć po nocy to halogen z poloneza, żarówka halogenowa 12V/10W osadzona w oprawie żarówki H3 + akumulator żelowy 12V/7,5 Ah na bagażniku. Ale uważaj będą się śmiali, ze rower jak choinka wygląda :) Ja uważam, ze da się przeżyć :P
    Dynamo,powielacz napiecia,przekaźnik->światła w rowerze
  • #12
    elektryk88
    Level 17  
    Właśnie taki dokładnie akumulator planuję kupić 6V/4,5Ah czy ten akumulator będzie w stanie załączyć przekaźnik 12V??Czy kupić 12V akumulator bo jakoś przekaźnika 6V nie mogę znaleźć :)
  • #13
    neolin
    Level 17  
    Dwunastowoltowy przekaźnik będzie działał przy 6V bardzo niepewnie.
    Są przekaźniki na 6V, ale jak nie możesz znaleźć to daj na 5V.
    Ewentualnie 2 diody w szereg z przekaźnikiem dla obniżenia napięcia.
    Co do wyboru napięcia instalacji to im wyższe tym lepiej, kup taki akumulator jaki masz prostownik do jego ładowania.
    Nie zapomnij dać bezpiecznika jak najbliżej akumulatora, żelowe bardzo źle znoszą zwarcia (boleśnie się o tym przekonałem).
  • #14
    elektryk88
    Level 17  
    Bezpiecznik oczywiście obowiązkowo a na ile czasu starczy ten akumulator 4,5Ah,jeżdze zazwyczaj w godzinach od 23 do 3 rano i temperatury w nocy sa juz troche niskie czy to nie będzie obniżało wydajności akumulatora?
  • #15
    neolin
    Level 17  
    Musisz policzyć ile prądu pobierzesz (jaką moc żarówek przewidujesz i przelicz to na ampery). Znając prąd wiesz ile Ci potrzeba amperogodzin na czas jazdy teoretycznie, dodaj 30% i będzie OK.
    Akumilator proponiję owinąć gąbką i umieścić w obudowie którą przykręcisz do roweru.
    W akumulatorach żelowych elektrody wiszą praktycznie w powietrzu na cienkim druciku (są do kamer,laptopów itp. którymi raczej nikt nie rzuca ) a Ty jeździsz po wybojach.
    Na jakie napięcie się zdecydowałeś?
  • #16
    elektryk88
    Level 17  
    Zdecydowalem sie na napięcie 6V poniewaz kupiłem na allegro 2 przekaźniki 5V,a co do żarówek to będa następujące:
    1>Światła pozycyjne z tyłu standardowa 0,6W
    2>Światła pozycyjne z przodu 0,6W z rezystorem zeby swieciła ciemniej
    3>Światła mijania 2,4W
    4>Światła drogowe również 2,4W z tym ze umieszczona w większym reflektorze
    5>Diody:zielona-kontrolka włączonych świateł,niebieska-kontrolka świateł drogowych
    To cała moja instalacja oczywiście +przekażnik 5V
    Gdyby ltoś miał jakieś zastrzeżenia lub pomysł na modernizację śmiało można pisać.W planach mam również zamiar wstawić 2 światła pozycyjne boczne pomarańczowe na ramie roweru
  • #18
    elektryk88
    Level 17  
    Czy w celu ładowania bo ładować to raczej bede w domu,ale jeśli układ jest w miarę łatwy do zrobienie kazda pomoc sie przyda.
  • #19
    neolin
    Level 17  
    Przyjmujemy obciążenie 7W, prąd obliczasz ze wzoru MOC=NAPIĘCIE*PRĄD, po przekształceniu PRĄD=MOC/NAPIĘCIE czyli PRĄD=7/6 PRĄD=1,17A.
    Podziel teraz pojemność akumulatora przez prąd i dostaniesz wynik w godzinach świecenia.

    Oczywiście ta obliczenia dotyczą przepadku kiedy wszystkie żarówki świecą naraz.
    W rowerze wymagane są tylko światła pozycyjne, więc można jeździć na oszczędnej wersji oświetlenia a resztę włączać kiedy zależy na dużej ilości światła(las, bezdroża).
    Pomyśl o diodach led lub gotowych lampkach ( UWAGA ONE SĄ NA 3V).
    Stosując Powyższy wzór łatwo obliczysz różne warianty oświetlenia.

    Rezystor żeby zmniejszyć jasność świecenia żarówki to bardzo zły pomysł i marnowanie cennego prądu na ogrzewanie powietrza.
    Zastosuj mniejsze żarówki lub połącz 2 szeregowo.

    Dorzucił bym jeszcze światło stopu, kierunkowskazy i małe radyjko.
    2W głośnik gra wystarczająco dobrze na cichych uliczkach, sprawdziłem.
    Inni sprawdzili jak się jeździ w słuchawkach, nie polecam...
  • #20
    elektryk88
    Level 17  
    Przy jeździe na długich/krótkich doliczając przekaźnik to twarde 7godz.,na pozycyjnych mogłbym stac bite 14h całkiem zadowalające wyniki,co do pozycyjnych to postanowilem zrobic dwie połaczone szeregowo żarowki 0,6W gdzie jedna umieszczona z przodu druga na ramie,no i tylnie pozycyjne niezmienne 0,6W,mysle ze akumulator nie bedzie miał aż tak cięzko.Radyjko to calkiem ciekawy pomysł,światła stopu i kierunki niebardzo wiem jak mozna byłoby je zrealizowac najmniejszym kosztem.
  • #21
    neolin
    Level 17  
    Ja mam stop i kierunki z gotowca supermaketowego za niecałe 30 zeta, tylko sterowanie musiałem przerobić, bo facet który to projektował chyba nigdy nie jeździł na rowerze i nie ma pojęcia że na rowerze przełączanie czegokolwiek mikroprzełącznikiem jest niewykonalne.
    A stop jest włączany włącznikiem z dźwigienką przykręcanym do linki hamulcowej.
    I zamiast baterii zasilacz regulowany na LM317 (bez prostownika i kondensatorów) ustawiony na stałe na 3V (nigdzie nie udało mi się kupić stabilizatora 3V, może ktoś wie czy takie istnieją?).
  • #22
    puszak
    Level 28  
    Są stabilizatory 3,3V np. na płytach głównych komputera. Oznaczeń nie podam, wiem tyle że są take.
    pozdro
    edit:
    "LP2950ACZ-3.0
    LP2951ACM-3.0
    jest na 3V
    ewentaulnie kupić na 3,3V
    LM2574N-3.3
    E33CZ
    i inne
    można jeszcze pokombinować , dać 3,3V i diodę schottkyego na wyjściu


    "
  • #24
    neolin
    Level 17  
    Dzięki _jta_
    Mieszkam niedaleko Wolumenu i tylko tam robię zakupy.
    Od dziś wiem że błędnym jest założenie: ze jak czegoś nie ma na Wolumenie to nie istnieje :)
    Dzięki Puszak, na pewno mi się przyda, bo poniżej 5V zawsze stosowałem LM 317
    nie chciało mi się szukać poza jednym bazarkiem.
  • #25
    _jta_
    Electronics specialist
    Znalazłem LM1117 w wersji 3V3 w Trójka Electronics, Warszawa ul. Wolumen 53 paw. 67. ;)
    Ale fakt, że wybór mają mniejszy, niż Semiconductors Bank na Hożej, a np. Soltronik nie ma...
    I fakt, że Semiconductors Bank nie ma największego wyboru w Polsce - daleko mu do tego.