Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Generator impulsów "emulator" sygnału alternatora

ormowiec 11 Wrz 2009 10:39 4519 9
  • #1 11 Wrz 2009 10:39
    ormowiec
    Poziom 11  

    Witam,
    Potrzebuję układ, który mogę podłączyć na stole do licznika samochodowego w celu sprawdzenia obrotomierza.
    Założenia są następujące:
    Sygnał może być prostokątny lub sinus (obojętnie)
    Amplituda sygnału regulowana od 5V do 12V
    Częstotliwość sygnału regulowana od 1000 do 3000/min, byłoby idealnie gdyby częstotliwość można było z pewnym przybliżeniem określić np. na podstawie położenia pokrętła ... w celu ewentualnej kalibracji obrotomierza
    Cena jak najniższa :)
    Jako że jestem kompletnie zielony poszukuję jakiegoś schematu lub osoby która wykona dla mnie taki układ. Myślałem o jakiejś elektronicznej płytce lub rozwiązaniu nieco bardziej banalnym np. czujnik Halla z jakiegoś rozbebeszonego licznika i do tego napęd silniczkiem z regulacją obrotów. Układ ma być jak najtańszy.

    Pozdrawiam!

    0 9
  • #2 11 Wrz 2009 11:00
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 11 Wrz 2009 11:03
    mczapski
    Poziom 38  

    Coś za prosto sobie kolega to wyobraża. Nic nie wiemy o pojeździe a każdy może mieć inne rozwiązanie (ilość cylindrów, rodzaj zapłonu, itp). Trudno będzie o uniwersalne rozwiązanie. I wreszcie jak to ma być, że podłączasz do licznika i sprawdzasz obroty?

    0
  • #4 11 Wrz 2009 11:08
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 11 Wrz 2009 11:30
    ormowiec
    Poziom 11  

    mczapski napisał:
    Coś za prosto sobie kolega to wyobraża. Nic nie wiemy o pojeździe a każdy może mieć inne rozwiązanie (ilość cylindrów, rodzaj zapłonu, itp). Trudno będzie o uniwersalne rozwiązanie. I wreszcie jak to ma być, że podłączasz do licznika i sprawdzasz obroty?

    O pojeździe, liczbie sygnałów/min itd wiem ja, dlatego układ musi mieć regulację częstotliwości. Chodzi o to że mam licznik a nie mam auta ;) i muszę sprawdzić poprawność wskaźników. O ile wskazania temperatury, paliwa, kontrolek i prędkości można łatwo sprawdzić, o tyle obrotomierz trochę trudniej... i do tego mi potrzebne to urządzenie.

    Cytat:
    Mi to realizuje zwykły generator na 555.

    Możesz to rozwinąć? a może chcesz zarobić ;) jeśli to 2, napisz na PW.

    0
  • #6 11 Wrz 2009 13:33
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #8 11 Wrz 2009 15:04
    ormowiec
    Poziom 11  

    Dzięki wielkie kolego. W poniedziałek uderzam do sklepu po takie cudo :) zobaczymy co wyjdzie.
    Jeszcze 2 pytania - jaki mniej więcej zakres ma mieć rezystor i potencjometr; drugie: VDD = zasilanie, VSS = masa, a reset zostaje cały czas otwarty?

    0
  • Pomocny post
    #9 11 Wrz 2009 16:41
    store10
    Poziom 16  

    W dokumentacji do cd4060 się nie chwalą. Ale...

    Tu: http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/philips/HEF4541B.pdf

    In consideration of accuracy, Ct must be larger than the
    inherent stray capacitance. Rt must be larger than the
    LOCMOS ‘ON’ resistance in series with it, which typically
    is 500 ohm at VDD = 5 V, 300 ohm at VDD = 10 V and 200 ohm at
    VDD = 15 V.
    The recommended values for these components to
    maintain agreement with the typical oscillation formula are:
    Ct ≥ 100 pF, up to any typical value,
    10 kohm ≤ Rt ≤ 1 Mohm.


    i tu: http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/560/109076_DS.pdf CD4047

    strona 7
    Generator impulsów "emulator" sygnału alternatora

    Na reset (cd4060) poziom niski. ( http://www.datasheetcatalog.org/datasheets/150/108838_DS.pdf page 5 CD4060BM/CD4060BC Schematic Diagram)

    0