chyba o cewkach sa 3 jak dobrze pamietam zalezy jeszcze od rodzaju modulu zaplonowego jesli elektronik to3 ajesli zwykly na przerywacz to 4cewki(jak dobrze pamietam)
na poczatek to bym sobie policzyl ile to warte wszystko!!! aku, nowy iskrownik,cewka,zarowki,przerywacz kierunku jazdy(z tym by nie bylo problemu,mozna dopasowac nawet z malucha(elektronik) za 25,00).ja bym sie chyba nastawil na naprawe tej 6V,taniej wyjdzie!!
Przerywacz kierunkowskazów jest zintegrowany z regulatorem ładowanie nie działa, pół żarówek spalonych, akk nie ma i zmieniam tylko cewkę ładowanie, a reflektora na razie nie
to co piszesz to dla mnie nowosc zeby regulator byl zintegrowany z przerywaczem!!!!!jaka cewke chcesz zmienic ??,,a reflektora na razie nie''-nierozumiem tego????
jak kcesz przerobic z 6 na 12v to trzeba miejwięcej zmienić:
alternator
regulator napięcia
przerywacz kierunków
wszystkie żarówki
no i akumulator
coś pominołem ??
na początek zmień tylko cewkę oświetlenia na 12Voltową 35W; wiąże się to ze zmianą żarówki reflektora na 12V i tylniej pozycyjnej oraz kontrolki świateł drogowych, a poza tym nic więcej nie potrzeba zmieniać. Efektem jest trochę lepsze światło.
Elektroniczny regulator napięcia ładowania i przerywacz ELBA 6V różni się od ELBA 12V za bardzo, aby można było go w prosty sposób przerobić, a poza tym zastosowano w nich układy scalone produkowane tylko w byłym NRD, które nie posiadają zamienników innych firm. Układ TAA761(sterownik tyrystora układu ładowania o dopuszczalnym nap. zasilania 15V ) ze starych zapasów osiąga dziś cenę ok. 60 zł. - czyli tyle, co nowy regulator. Przerywacz kierunkowskazów w ELBA 6V jest zrobiony na tranzystorach ( w ELBA 12V jest na specjalistycznym układzie scalonym. który nie jest już dostępny) i można by się było pokusić o przeróbkę, ale trzeba by wymienić przekaźnik na 12Voltowy i jeszcze jakieś oporniki, co też jest nie za bardzo opłacalne, a i tak ten przerobiony przerywacz/regulator nie byłby w pełni zamienny z ELBA 12V. W Simsonie z instalacją 12V i regulatorem/przerywaczem ELBA 12V żarówka stopu, regulator i elektroniczny moduł zapłonowy zasilane są prądem stałym z cewki w iskrowniku-prądnicy poprzez krzemowy mostek prostowniczy, a w Simsonie 6V - prądem zmiennym bezpośrednio z cewki. W instalacji 12V cewka ładowania w iskrowniku jest inna od wszystkich cewek. Przede wszystkim ma tylko dwa wyprowadzenia i uzwojenie jest izolowane od masy (inne cewki mają któryś koniec dolutowany do rdzenia cewki).
Podsumowując - przeróbka SR50 z instalacją 6V na instalację 12V jest dość kosztowna
- cewka ładowania ok. 40 zł
- cewka świateł też ok. 40 zł
- przerywacz ELBA 12V lub SEGU 12V ok. 70 zł
- mostek prostowniczy ok. 25 zł
- akumulator ok. 45 zł
- żarówki
- sygnał dźwiękowy ok. 35 zł
a jak by się chciało jeszcze zmienić na elektroniczny zapłon, to dodatkowo trzeba wymienić podstawę cewek w iskrowniku-prądnicy, koło zamachowe, cewki zapłonowe (butelkową i tę w iskrowniku) i dokupić moduł zapłonowy EMZA.
Czy jest to opłacalne? Chyba nie.
Ja miałem podobny problem i poprzestałem na wymianie cewki świateł na 12V/35W i nowym przerywaczu/regulatorze ELBA 6V.
Klosze kierunkowskazów wymieniłem na białe, a żarówki 6V/21W pomalowałem lakierem od malowania bąbek na choinkę (kierunkowskazy są teraz dobrze widoczne, czego nie można było powiedzieć przedtem), światło reflektora też jest lepsze i pod względem użytkowym mój skuter nie jest gorszy od tych z instalacją 12V.
Chodziło mi o przeróbkę popsutej ELBY 6V na 12 ale już mam nową. Akumulatora nie mam, połowę żarówek też do wymiany. Apropo czy cewka 12V 35W może zastąpić 25W W książce było napisane: "Dzięki zastosowaniu elektronicznego zapłonu możliwe było zastosowania mocnejszej cewki oświetleniowej (35W)" Czy coś tam takiego. A tobie chodzi to dobrze Do skuterka z 35W reflektrem powinna być chyba 42W ale w pol. takich nie ma. Moduł jest chyba zasilany z własnej cewki, bo to jest zapłon iskrownikowy
tzn. cewka jest rzeczywiście 12V 42W od skutera z instalacją 12V (kupiłem ją w sklepie. Na woreczku było napisane coś po węgiersku i symbole 12V/35W-5W-2W), a żarówka reflektorowa jest 12V/35W. Samego zapłonu nie przerabiałem. pozostawiłem tak, jak w oryginalnym skuterze z 6V instalacją, czyli bez elektronicznego modułu zapłonowego.
Jak już pisałem - w skuterze elektroniczny moduł zapłonowy współpracuje z trzema cewkami w iskrowniku-prądnicy i żadna z nich nie jest taka sama jak w skuterze z 6V instalacją. Elektroniczny zapłon i instalacja 12V była zresztą stosowana tylko w skuterach i S51 ale produkowanych po 2000r z nową prądnicą i silnikiem 5-biegowym. W starszych S50 i S51 elektroniczny zapłon był tylko w połączeniu z instalacją 6V, a skutery SR50 z 6V instalacją nie miały nigdy elektronicznego zapłonu, natomiast w NRD w latach 1990-91 można było dostać kupić skuter z instalacją 12V i bez elektronicznego zapłonu!
U mnie w sklepie gościu mówi: "jest napisane 12V ale mocy nie ma napisanej". Chodzi o cewki. 12-woltowe robili chyba tylko 35W i 42W, ale jak trafie na 35W to będzie słabe światło co:?:
all11 Ja mam troche inną sytuacje,(mam orginalna instalacje 6V i spaliła mi sie Elba 6V - kirunki chodzą jadnak brak ładowanie:() kupiłem na allegro moduł Elba 6V , oczywiście okazał sie totalnie zepsuty:((koleś w ramach rekompenstaty zgodził sie wysłać drugą Elbe 6V, jednagże po otworzeniu przesyłki okazało sie że wysłał Elbe12V:( - dalesze reklamacje nie maja już sensu bo cena przesyłek przewyższy wratość nowego modułu 6V:().Teraz pytanie co mam zrobić z tym fantem? czy Elba 12V pójdzie zamiast tej 6V?(jest tam jakiś potenciometr chyba do poziomu regulacji ładowania - chyba bo nie mam schematu - to tylko moje przepuszczenia), co trzeba przerobić(mile widziany schemat)oprucz akumulatora 12V, żarówek i klaksonu żeby instalacja była 12V?, czy wystarczy tylko zmienić cewke ładowania na 12V?, a zapłonową i czewkę świateł pozycyjnych pozostawić 6Voltowe - bo przecież z tej Elby 12V są zasilane: klakson, żarówka podświetlenia licznika, kierunki i ładwoanie akumulatora...a ładowanie zasila tylko jedna cewka..., czy taka kombinacja zda rezultat?.I jeszcze jedno pytanie: czy do tej Elby 12V są dostepne częsci zamienne?(jest zbudowana na: tyrystor:BT151 philipsa, oraz US: QTC
4N35
9808K
I US w częsci kierónków: TFK49129
U2043B
45 A 810
(spisywałem całość z układuw scalonych pewnie tylko część to symbol), czy w iskrowniku nie bedzie konfliktów jak zarazem bedą pracowały cewki 6V i 12V?.
Jeżeli masz oryginalną elbę to mogą być problemy(ponoć) ale jeżeli masz jakiś tańszy zamiennik to myślę że jest to do naprawy(części są dostępne). Chodzi Ci o ten przekaźnik w elbie
Sorry. Musiał bym zobaczyć schemat żeby coś powiedzieć. Z tyrystorem problemu by nie było, ale ze scalakiem już gorzej. Jutro będę robił instalkę w SR50 intalka 12V, elba też pewnie padnięta to rokręce i sprawdzę. A co padniętą masz elbę
Witam dyskutujących po długiej przerwie.
Na jednym ze schematów kolegi thomas__1 jest błąd. Układ scalony oznaczony jako QTC 4N35 9808k jest transoptorem, a powinien być TAA761. Najwidoczniej ktoś, kto rysował ten schemat zrobił go zna podstawie uszkodzonej ELBY, do której wlutował transoptor sugerując się tym, że coś co wygląda jak 6-cio nóżkowy układ scalony może być tylko transoptorem. W rzeczywistości poza układami rodziny TAA761,...762,..765,...861,...862,...865 nie spotkałem się z 6-cio nóżkowymi scalakami w takiej obudowie. Reszta na schematach jest chyba o.k.