Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elmark
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Elektroniczny reg. ładowania w Simsonie SR50 z 6V an 12V

linx 12 Cze 2004 12:18 29073 55
  • #1 12 Cze 2004 12:18
    linx
    Poziom 21  

    Jak przerobić reg. ładowania i przerywacz z 6 na 12 volt :?: Może ma ktoś schemat 12-woltowego bo moja 6-ka jest padnięta :?:

    1 29
  • Elmark
  • #2 13 Cze 2004 02:26
    joho
    Poziom 18  

    kurcze mam 12 a le z rego co pamietam musisz zmienic cewki w magnecie,jesli bede pamietaj zapodam schemacik elektryki

    1
  • #3 13 Cze 2004 19:16
    linx
    Poziom 21  

    O cewce to wiem. Mi chodzi o reg. elktr.

    0
  • #4 13 Cze 2004 21:19
    joho
    Poziom 18  

    chyba o cewkach sa 3 jak dobrze pamietam zalezy jeszcze od rodzaju modulu zaplonowego jesli elektronik to3 ajesli zwykly na przerywacz to 4cewki(jak dobrze pamietam)

    0
  • #5 13 Cze 2004 22:35
    [-wojas-]
    Poziom 19  

    a nie prościej kupić w sklepie regulator ??

    0
  • #6 13 Cze 2004 22:46
    joho
    Poziom 18  

    regulator, akumulator i przerywacz ????czy wszystko masz padniete???

    0
  • #7 14 Cze 2004 19:22
    linx
    Poziom 21  

    regulator i przerywacz padniętę a akumulatora nie mam. Ja SR50 kupiłem tydzień temu.

    0
  • Elmark
  • #8 17 Cze 2004 01:15
    joho
    Poziom 18  

    czy ty powaznie myslisz o przerubce tego moplika na 12V????

    0
  • #9 17 Cze 2004 01:30
    sigi
    Spec od samochodów

    Na początek kup akumulator a potem reszta.

    0
  • #10 17 Cze 2004 01:39
    joho
    Poziom 18  

    na poczatek to bym sobie policzyl ile to warte wszystko!!! aku, nowy iskrownik,cewka,zarowki,przerywacz kierunku jazdy(z tym by nie bylo problemu,mozna dopasowac nawet z malucha(elektronik) za 25,00).ja bym sie chyba nastawil na naprawe tej 6V,taniej wyjdzie!!

    0
  • #11 19 Cze 2004 13:25
    linx
    Poziom 21  

    Przerywacz kierunkowskazów jest zintegrowany z regulatorem ładowanie nie działa, pół żarówek spalonych, akk nie ma i zmieniam tylko cewkę ładowanie, a reflektora na razie nie

    1
  • #12 19 Cze 2004 15:22
    joho
    Poziom 18  

    to co piszesz to dla mnie nowosc zeby regulator byl zintegrowany z przerywaczem!!!!!jaka cewke chcesz zmienic ??,,a reflektora na razie nie''-nierozumiem tego????

    0
  • #13 19 Cze 2004 18:52
    [-wojas-]
    Poziom 19  

    jak kcesz przerobic z 6 na 12v to trzeba miejwięcej zmienić:
    alternator
    regulator napięcia
    przerywacz kierunków
    wszystkie żarówki
    no i akumulator
    coś pominołem ??

    0
  • #14 20 Cze 2004 11:47
    linx
    Poziom 21  

    Mój simson ma w prądnicy-iskrowniku 3 cewki: Zapłonowa; Oświetleniowa - zasilająca tylne pozycyjne i reflektor; Ładowania - zasila stop, ładuje akumulator, który zasila kierunki, sygnał, kontrolki.
    Regulator ładowania jest sprzeżony z elektronicznym przerywaczem (najczęściej ELBA). Sprawdzie sobie schemat do simsona SR50 B-4.

    0
  • #15 02 Lip 2004 13:47
    all11
    Poziom 10  

    na początek zmień tylko cewkę oświetlenia na 12Voltową 35W; wiąże się to ze zmianą żarówki reflektora na 12V i tylniej pozycyjnej oraz kontrolki świateł drogowych, a poza tym nic więcej nie potrzeba zmieniać. Efektem jest trochę lepsze światło.
    Elektroniczny regulator napięcia ładowania i przerywacz ELBA 6V różni się od ELBA 12V za bardzo, aby można było go w prosty sposób przerobić, a poza tym zastosowano w nich układy scalone produkowane tylko w byłym NRD, które nie posiadają zamienników innych firm. Układ TAA761(sterownik tyrystora układu ładowania o dopuszczalnym nap. zasilania 15V ) ze starych zapasów osiąga dziś cenę ok. 60 zł. - czyli tyle, co nowy regulator. Przerywacz kierunkowskazów w ELBA 6V jest zrobiony na tranzystorach ( w ELBA 12V jest na specjalistycznym układzie scalonym. który nie jest już dostępny) i można by się było pokusić o przeróbkę, ale trzeba by wymienić przekaźnik na 12Voltowy i jeszcze jakieś oporniki, co też jest nie za bardzo opłacalne, a i tak ten przerobiony przerywacz/regulator nie byłby w pełni zamienny z ELBA 12V. W Simsonie z instalacją 12V i regulatorem/przerywaczem ELBA 12V żarówka stopu, regulator i elektroniczny moduł zapłonowy zasilane są prądem stałym z cewki w iskrowniku-prądnicy poprzez krzemowy mostek prostowniczy, a w Simsonie 6V - prądem zmiennym bezpośrednio z cewki. W instalacji 12V cewka ładowania w iskrowniku jest inna od wszystkich cewek. Przede wszystkim ma tylko dwa wyprowadzenia i uzwojenie jest izolowane od masy (inne cewki mają któryś koniec dolutowany do rdzenia cewki).
    Podsumowując - przeróbka SR50 z instalacją 6V na instalację 12V jest dość kosztowna
    - cewka ładowania ok. 40 zł
    - cewka świateł też ok. 40 zł
    - przerywacz ELBA 12V lub SEGU 12V ok. 70 zł
    - mostek prostowniczy ok. 25 zł
    - akumulator ok. 45 zł
    - żarówki
    - sygnał dźwiękowy ok. 35 zł
    a jak by się chciało jeszcze zmienić na elektroniczny zapłon, to dodatkowo trzeba wymienić podstawę cewek w iskrowniku-prądnicy, koło zamachowe, cewki zapłonowe (butelkową i tę w iskrowniku) i dokupić moduł zapłonowy EMZA.
    Czy jest to opłacalne? Chyba nie.
    Ja miałem podobny problem i poprzestałem na wymianie cewki świateł na 12V/35W i nowym przerywaczu/regulatorze ELBA 6V.
    Klosze kierunkowskazów wymieniłem na białe, a żarówki 6V/21W pomalowałem lakierem od malowania bąbek na choinkę (kierunkowskazy są teraz dobrze widoczne, czego nie można było powiedzieć przedtem), światło reflektora też jest lepsze i pod względem użytkowym mój skuter nie jest gorszy od tych z instalacją 12V.

    0
  • #16 04 Lip 2004 16:04
    linx
    Poziom 21  

    Chodziło mi o przeróbkę popsutej ELBY 6V na 12 ale już mam nową. Akumulatora nie mam, połowę żarówek też do wymiany. Apropo czy cewka 12V 35W może zastąpić 25W :?: W książce było napisane: "Dzięki zastosowaniu elektronicznego zapłonu możliwe było zastosowania mocnejszej cewki oświetleniowej (35W)" Czy coś tam takiego. A tobie chodzi to dobrze :?: Do skuterka z 35W reflektrem powinna być chyba 42W ale w pol. takich nie ma. Moduł jest chyba zasilany z własnej cewki, bo to jest zapłon iskrownikowy :?: :?:

    0
  • #17 09 Lip 2004 11:00
    all11
    Poziom 10  

    tzn. cewka jest rzeczywiście 12V 42W od skutera z instalacją 12V (kupiłem ją w sklepie. Na woreczku było napisane coś po węgiersku i symbole 12V/35W-5W-2W), a żarówka reflektorowa jest 12V/35W. Samego zapłonu nie przerabiałem. pozostawiłem tak, jak w oryginalnym skuterze z 6V instalacją, czyli bez elektronicznego modułu zapłonowego.
    Jak już pisałem - w skuterze elektroniczny moduł zapłonowy współpracuje z trzema cewkami w iskrowniku-prądnicy i żadna z nich nie jest taka sama jak w skuterze z 6V instalacją. Elektroniczny zapłon i instalacja 12V była zresztą stosowana tylko w skuterach i S51 ale produkowanych po 2000r z nową prądnicą i silnikiem 5-biegowym. W starszych S50 i S51 elektroniczny zapłon był tylko w połączeniu z instalacją 6V, a skutery SR50 z 6V instalacją nie miały nigdy elektronicznego zapłonu, natomiast w NRD w latach 1990-91 można było dostać kupić skuter z instalacją 12V i bez elektronicznego zapłonu!

    0
  • #18 09 Lip 2004 12:44
    linx
    Poziom 21  

    U mnie w sklepie gościu mówi: "jest napisane 12V ale mocy nie ma napisanej". Chodzi o cewki. 12-woltowe robili chyba tylko 35W i 42W, ale jak trafie na 35W to będzie słabe światło co:?:

    0
  • #19 02 Maj 2005 14:48
    11937
    Użytkownik usunął konto  
  • #20 24 Maj 2005 16:12
    linx
    Poziom 21  

    elpr.: Dokładnie tak jak mówisz z tą zmianą na 12V.

    0
  • #21 24 Maj 2005 22:17
    11937
    Użytkownik usunął konto  
  • #22 24 Maj 2005 22:52
    linx
    Poziom 21  

    Jeżeli masz oryginalną elbę to mogą być problemy(ponoć) ale jeżeli masz jakiś tańszy zamiennik to myślę że jest to do naprawy(części są dostępne). Chodzi Ci o ten przekaźnik w elbie :?:

    0
  • #23 25 Maj 2005 01:26
    11937
    Użytkownik usunął konto  
  • #24 25 Maj 2005 19:12
    linx
    Poziom 21  

    Z częsciami to najlepiej zdjąć obudowę i sprawdzić co to za części. Elby 12V i 6V miały różne części.

    0
  • #25 26 Maj 2005 01:02
    11937
    Użytkownik usunął konto  
  • #26 26 Maj 2005 12:10
    linx
    Poziom 21  

    Sorry. Musiał bym zobaczyć schemat żeby coś powiedzieć. Z tyrystorem problemu by nie było, ale ze scalakiem już gorzej. Jutro będę robił instalkę w SR50 intalka 12V, elba też pewnie padnięta to rokręce i sprawdzę. A co padniętą masz elbę :?:

    0
  • #27 26 Maj 2005 13:15
    11937
    Użytkownik usunął konto  
  • #28 20 Lip 2005 23:12
    RobertRuszkowski
    Poziom 2  

    witam
    mam problem z elbą 12v moze macie shemat ?

    0
  • #30 12 Sie 2005 14:33
    all11
    Poziom 10  

    Witam dyskutujących po długiej przerwie.
    Na jednym ze schematów kolegi thomas__1 jest błąd. Układ scalony oznaczony jako QTC 4N35 9808k jest transoptorem, a powinien być TAA761. Najwidoczniej ktoś, kto rysował ten schemat zrobił go zna podstawie uszkodzonej ELBY, do której wlutował transoptor sugerując się tym, że coś co wygląda jak 6-cio nóżkowy układ scalony może być tylko transoptorem. W rzeczywistości poza układami rodziny TAA761,...762,..765,...861,...862,...865 nie spotkałem się z 6-cio nóżkowymi scalakami w takiej obudowie. Reszta na schematach jest chyba o.k.

    0