Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Elektroniczny reg. ładowania w Simsonie SR50 z 6V an 12V

linx 12 Jun 2004 12:18 31746 55
Relpol
  • #1
    linx
    Level 21  
    Jak przerobić reg. ładowania i przerywacz z 6 na 12 volt :?: Może ma ktoś schemat 12-woltowego bo moja 6-ka jest padnięta :?:
  • Relpol
  • #2
    joho
    Level 18  
    kurcze mam 12 a le z rego co pamietam musisz zmienic cewki w magnecie,jesli bede pamietaj zapodam schemacik elektryki
  • Relpol
  • #3
    linx
    Level 21  
    O cewce to wiem. Mi chodzi o reg. elktr.
  • #4
    joho
    Level 18  
    chyba o cewkach sa 3 jak dobrze pamietam zalezy jeszcze od rodzaju modulu zaplonowego jesli elektronik to3 ajesli zwykly na przerywacz to 4cewki(jak dobrze pamietam)
  • #5
    [-wojas-]
    Level 19  
    a nie prościej kupić w sklepie regulator ??
  • #6
    joho
    Level 18  
    regulator, akumulator i przerywacz ????czy wszystko masz padniete???
  • #7
    linx
    Level 21  
    regulator i przerywacz padniętę a akumulatora nie mam. Ja SR50 kupiłem tydzień temu.
  • #8
    joho
    Level 18  
    czy ty powaznie myslisz o przerubce tego moplika na 12V????
  • #10
    joho
    Level 18  
    na poczatek to bym sobie policzyl ile to warte wszystko!!! aku, nowy iskrownik,cewka,zarowki,przerywacz kierunku jazdy(z tym by nie bylo problemu,mozna dopasowac nawet z malucha(elektronik) za 25,00).ja bym sie chyba nastawil na naprawe tej 6V,taniej wyjdzie!!
  • #11
    linx
    Level 21  
    Przerywacz kierunkowskazów jest zintegrowany z regulatorem ładowanie nie działa, pół żarówek spalonych, akk nie ma i zmieniam tylko cewkę ładowanie, a reflektora na razie nie
  • #12
    joho
    Level 18  
    to co piszesz to dla mnie nowosc zeby regulator byl zintegrowany z przerywaczem!!!!!jaka cewke chcesz zmienic ??,,a reflektora na razie nie''-nierozumiem tego????
  • #13
    [-wojas-]
    Level 19  
    jak kcesz przerobic z 6 na 12v to trzeba miejwięcej zmienić:
    alternator
    regulator napięcia
    przerywacz kierunków
    wszystkie żarówki
    no i akumulator
    coś pominołem ??
  • #14
    linx
    Level 21  
    Mój simson ma w prądnicy-iskrowniku 3 cewki: Zapłonowa; Oświetleniowa - zasilająca tylne pozycyjne i reflektor; Ładowania - zasila stop, ładuje akumulator, który zasila kierunki, sygnał, kontrolki.
    Regulator ładowania jest sprzeżony z elektronicznym przerywaczem (najczęściej ELBA). Sprawdzie sobie schemat do simsona SR50 B-4.
  • #15
    all11
    Level 11  
    na początek zmień tylko cewkę oświetlenia na 12Voltową 35W; wiąże się to ze zmianą żarówki reflektora na 12V i tylniej pozycyjnej oraz kontrolki świateł drogowych, a poza tym nic więcej nie potrzeba zmieniać. Efektem jest trochę lepsze światło.
    Elektroniczny regulator napięcia ładowania i przerywacz ELBA 6V różni się od ELBA 12V za bardzo, aby można było go w prosty sposób przerobić, a poza tym zastosowano w nich układy scalone produkowane tylko w byłym NRD, które nie posiadają zamienników innych firm. Układ TAA761(sterownik tyrystora układu ładowania o dopuszczalnym nap. zasilania 15V ) ze starych zapasów osiąga dziś cenę ok. 60 zł. - czyli tyle, co nowy regulator. Przerywacz kierunkowskazów w ELBA 6V jest zrobiony na tranzystorach ( w ELBA 12V jest na specjalistycznym układzie scalonym. który nie jest już dostępny) i można by się było pokusić o przeróbkę, ale trzeba by wymienić przekaźnik na 12Voltowy i jeszcze jakieś oporniki, co też jest nie za bardzo opłacalne, a i tak ten przerobiony przerywacz/regulator nie byłby w pełni zamienny z ELBA 12V. W Simsonie z instalacją 12V i regulatorem/przerywaczem ELBA 12V żarówka stopu, regulator i elektroniczny moduł zapłonowy zasilane są prądem stałym z cewki w iskrowniku-prądnicy poprzez krzemowy mostek prostowniczy, a w Simsonie 6V - prądem zmiennym bezpośrednio z cewki. W instalacji 12V cewka ładowania w iskrowniku jest inna od wszystkich cewek. Przede wszystkim ma tylko dwa wyprowadzenia i uzwojenie jest izolowane od masy (inne cewki mają któryś koniec dolutowany do rdzenia cewki).
    Podsumowując - przeróbka SR50 z instalacją 6V na instalację 12V jest dość kosztowna
    - cewka ładowania ok. 40 zł
    - cewka świateł też ok. 40 zł
    - przerywacz ELBA 12V lub SEGU 12V ok. 70 zł
    - mostek prostowniczy ok. 25 zł
    - akumulator ok. 45 zł
    - żarówki
    - sygnał dźwiękowy ok. 35 zł
    a jak by się chciało jeszcze zmienić na elektroniczny zapłon, to dodatkowo trzeba wymienić podstawę cewek w iskrowniku-prądnicy, koło zamachowe, cewki zapłonowe (butelkową i tę w iskrowniku) i dokupić moduł zapłonowy EMZA.
    Czy jest to opłacalne? Chyba nie.
    Ja miałem podobny problem i poprzestałem na wymianie cewki świateł na 12V/35W i nowym przerywaczu/regulatorze ELBA 6V.
    Klosze kierunkowskazów wymieniłem na białe, a żarówki 6V/21W pomalowałem lakierem od malowania bąbek na choinkę (kierunkowskazy są teraz dobrze widoczne, czego nie można było powiedzieć przedtem), światło reflektora też jest lepsze i pod względem użytkowym mój skuter nie jest gorszy od tych z instalacją 12V.
  • #16
    linx
    Level 21  
    Chodziło mi o przeróbkę popsutej ELBY 6V na 12 ale już mam nową. Akumulatora nie mam, połowę żarówek też do wymiany. Apropo czy cewka 12V 35W może zastąpić 25W :?: W książce było napisane: "Dzięki zastosowaniu elektronicznego zapłonu możliwe było zastosowania mocnejszej cewki oświetleniowej (35W)" Czy coś tam takiego. A tobie chodzi to dobrze :?: Do skuterka z 35W reflektrem powinna być chyba 42W ale w pol. takich nie ma. Moduł jest chyba zasilany z własnej cewki, bo to jest zapłon iskrownikowy :?: :?:
  • #17
    all11
    Level 11  
    tzn. cewka jest rzeczywiście 12V 42W od skutera z instalacją 12V (kupiłem ją w sklepie. Na woreczku było napisane coś po węgiersku i symbole 12V/35W-5W-2W), a żarówka reflektorowa jest 12V/35W. Samego zapłonu nie przerabiałem. pozostawiłem tak, jak w oryginalnym skuterze z 6V instalacją, czyli bez elektronicznego modułu zapłonowego.
    Jak już pisałem - w skuterze elektroniczny moduł zapłonowy współpracuje z trzema cewkami w iskrowniku-prądnicy i żadna z nich nie jest taka sama jak w skuterze z 6V instalacją. Elektroniczny zapłon i instalacja 12V była zresztą stosowana tylko w skuterach i S51 ale produkowanych po 2000r z nową prądnicą i silnikiem 5-biegowym. W starszych S50 i S51 elektroniczny zapłon był tylko w połączeniu z instalacją 6V, a skutery SR50 z 6V instalacją nie miały nigdy elektronicznego zapłonu, natomiast w NRD w latach 1990-91 można było dostać kupić skuter z instalacją 12V i bez elektronicznego zapłonu!
  • #18
    linx
    Level 21  
    U mnie w sklepie gościu mówi: "jest napisane 12V ale mocy nie ma napisanej". Chodzi o cewki. 12-woltowe robili chyba tylko 35W i 42W, ale jak trafie na 35W to będzie słabe światło co:?:
  • #19
    User removed account
    User removed account  
  • #20
    linx
    Level 21  
    elpr.: Dokładnie tak jak mówisz z tą zmianą na 12V.
  • #21
    User removed account
    User removed account  
  • #22
    linx
    Level 21  
    Jeżeli masz oryginalną elbę to mogą być problemy(ponoć) ale jeżeli masz jakiś tańszy zamiennik to myślę że jest to do naprawy(części są dostępne). Chodzi Ci o ten przekaźnik w elbie :?:
  • #23
    User removed account
    User removed account  
  • #24
    linx
    Level 21  
    Z częsciami to najlepiej zdjąć obudowę i sprawdzić co to za części. Elby 12V i 6V miały różne części.
  • #25
    User removed account
    User removed account  
  • #26
    linx
    Level 21  
    Sorry. Musiał bym zobaczyć schemat żeby coś powiedzieć. Z tyrystorem problemu by nie było, ale ze scalakiem już gorzej. Jutro będę robił instalkę w SR50 intalka 12V, elba też pewnie padnięta to rokręce i sprawdzę. A co padniętą masz elbę :?:
  • #27
    User removed account
    User removed account  
  • #28
    RobertRuszkowski
    Level 2  
    witam
    mam problem z elbą 12v moze macie shemat ?
  • #30
    all11
    Level 11  
    Witam dyskutujących po długiej przerwie.
    Na jednym ze schematów kolegi thomas__1 jest błąd. Układ scalony oznaczony jako QTC 4N35 9808k jest transoptorem, a powinien być TAA761. Najwidoczniej ktoś, kto rysował ten schemat zrobił go zna podstawie uszkodzonej ELBY, do której wlutował transoptor sugerując się tym, że coś co wygląda jak 6-cio nóżkowy układ scalony może być tylko transoptorem. W rzeczywistości poza układami rodziny TAA761,...762,..765,...861,...862,...865 nie spotkałem się z 6-cio nóżkowymi scalakami w takiej obudowie. Reszta na schematach jest chyba o.k.