Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wymiana sterownika ABS na ABS/EDS VW Sharan 1,9Tdi

13 Wrz 2009 22:05 13595 14
  • Poziom 11  
    Witam wszystkich
    Mam takie pytanie: posiadam w swoim aucie sterownik ABS 7M0 907 379
    który nie posiada EDSu. ponieważ mieszkam w dość ciężkim terenie szczególnie w zimie a nie chce póki co zmieniać auta, wypatrzyłem, że istnieją takie same sterowniki jak mój tylko że z funkcją EDS (7M0 907 379A np). I tu moje pytanie: czy ktoś z Was próbował kiedyś zastąpić jeden sterownik drugim i czy ma szanse to działać. Wtyczki wyglądają niby tak samo. Z góry dziękuję za wszelkie odpowiedzi.
  • Poziom 43  
    Nie ma szans,inny jest tez modulator ABS
  • Poziom 11  
    A jeszcze jedno: mój sterownik jest zintegrowany z tym modułem z zaworami które sterują zaworami elektromagnetycznymi (a nie jak w starszych modelach - dwa podzespoły). Osobno jest tylko pompa hamulcowa, jak zawsze zresztą chyba. Czy to też nie zadziała gdy wymienię całość bo tylko tak sie da
  • Poziom 43  
    Nie znam hydrauliki tych ukladow,przypuszczam jednak,ze uklad bez EDS,u to 2-obwodowa struktura i przy wykryciu poslizgu kola,odpuszcza cisnienie w calym ukladzie.EDS to juz uklad 4-obwodowy i zmniejsza cisnienie tylko w kole,w ktorym wykryl poslizg/blokowanie.Jesli to prawda(czego nie jestem pewien)to konieczne bedzie poprowadzenie przewodow hamulcowych z kazdego kola oddzielnie do modulatora aby ABS/EDS zadzialal
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 11  
    Kolego Motronic czy mozesz odpowiedziec jeszcze który to element ta centrala: jeśli to ten metalowy element do którego podpięte są rurki od kół to tez by było wymienione - i jeszcze o jakie dodatkowe elementy by chodziło. Pisze w związku z tym, że już niestety zakopiłem tem sterownik z modułem hydraulicznym i chciałbym to jakimś cudem założyć. No chyba że to jest kompletnie niemożliwe

    Dodano po 3 [minuty]:

    A jeszcze jedno: jakie mogą być skutki gdybym założył ten sterownik: czy coś sie upali, nie bedzię działać?
  • Poziom 11  
    To pierwsza próba wymiany za mną. Wszystko szło dobrze do momentu aż przyszło przykręcić rurki biegnące z pompy hamulcowej do modułu hydraulicznego, bo jak się okazało w module bez EDS średnica przyłącza jest mniejsza niż z EDS. Dotarłem nawet do oznaczeń rurek: tak więc wersja bez EDS to 7M1614741B i 7M1614742E a w wersji z EDS to 7M1614741F i 7M1614742D. Myślę ze gdzieś to znajdę jakimś cudem bliżej nieokreślonym
    PS. Mechanik, który mi to wymieniał dość trochę się zdenerwował :(((( kiedy rurki nie zagrały
  • Poziom 11  
    Zmagań ze sterownikiem ciąg dalszy. A więc: rurek nie udało mi się dostać, ale kupiłem dwie redukcje, które pasują do mojej nowej pompy i oryginalnych rurek. Koszt to 6,5zł/sztuka, więc raczej pomijalny. Dysponując odrobiną wolnego czasu wziąłem się razem z kolegą za wymianę. Wyciągnąć trzeba akumulator, odkręcić mocowanie zbiorniczka na płyn chłodniczy, odsunąć zbiorniczek max na lewo ile węże pozwolą i pompa jest dostępna. Teraz zostaje odkręcić rurki od kół i od pompy hamulcowej (te odkręciłem od strony pompy hamulcowej, nie od strony sterownika ABS bo prawie nie ma możliwości się tam dostać kluczem). Następnie trzeba odkręcić wspornik mocujący pompę od góry i można ją ostrożnie wyciągnąć razem z krótkimi rurkami. I teraz nowa pompa, a w zasadzie używana tyle że już z ABS z EDS. i tu się zaczynają schody trochę: pompy różnią się wymiarami a jeszcze jak doszły redukcje dodatkowo skomplikowały sprawę. Górny wspornik mocujący musiałem zastąpić wzmacnianym kątownikiem stolarskim, gdyż jak się okazało już po zmontowaniu całości wyszło iż sterownik koliduje z dźwignią, która zmienia biegi w skrzyni. Aktualnie podniosłem pompę najwyżej jak się dało na wspomnianym wcześniej kątowniku, ale docelowo muszę dorobić jakieś mocowanie od dołu. Po odpowietrzeniu wszystkiego czas na VAG: zero błędów. W czasie testów hamowania ABS działa prawidłowo, dokładnie jak w starym sterowniku. Testów EDS takich prawdziwych jeszcze nie było, ale z tych które przeprowadziłem wynika iż również jest wszystko w porządku. W niedalekiej przyszłości w jednej z zaślepek będzie zamontowana kontrolka działania EDS.
    Reasumując pod względem elektrycznym jak i hydraulicznym nie ma problemu. Jedyne co to przy zamocowaniu mechanicznym trzeba się trochę namęczyć.
  • Poziom 11  
    Miałbym jeszcze jedno pytanie do wszystkich, którzy mieli do czynienia już bardziej może z elektroniką układu ABS z EDS: kiedy pracuje elektryczny silnik pompy hydraulicznej? Bo w różnych źródłach na internecie piszą różnie. Chodzi mi o to czy pracuje on cały czas po załączeniu zapłonu czy może tylko wtedy, jak już działa ABS (bo do EDSu musi pracować więc nie ma pytania). Jak widzę zainteresowanie jest spore, bo na dzień 1 listopada 2009 post otwarło już ponad 350 osób, więc może ktoś następny mi odpowie. A pytam związku z tym,że chciałbym dorobić sobie kontrolkę EDS i to jest najlepsze miejsce żeby się wpiąć (plus jeszcze przekaźnik żeby odcinał kontrolkę podczas wciśniętego pedału hamulca). Z góry dziękuję za odpowiedź.
  • Poziom 11  
    Witam kolejny raz. Ze nastała zima i to dość ostra była szansa sprawdzić w bojowych warunkach działanie EDSu. I tak jak dla mnie sprawdza się świetnie. Wystarczy, że jedno koło jest na w miarę przyczepnej nawierzchni , drugie może być na lodzie i ruszyć się da bez problemu. Jedyny minus to taki, że potrzebna jest dość spora różnica prędkości obu kół ( na pierwszym biegu obrotomierz podchodzi pod 2000, gdy jedno koło się ślizga,) żeby zostało przyhamowane. Najlepiej chyba sprawdza się na drugim biegu, jak zauważyłem. Ostatnio jeszcze po przejechaniu 30 km, gdzie warunki na drodze były takie, że EDS włączał się co chwilę w pewnym momencie zaświeciły się razem żółta kontrolka ABS i czerwona hamulca ręcznego. Jak się doczytałem na necie mogło to być przegrzanie sterownika, ale po godzinie gdy odpaliłem auto wszystko było w porządku. Także reasumując wszystko wymiana jak najbardziej się opłaciła a wręcz bym nawet zachęcał, bo to świetna sprawa: nawet na mokrej drodze szybciej wyskoczyć z krzyżówki. Gdyby ktoś potrzebował posiadam sterownik 1J0907379H ABS/EDS. Pozdrawiam wszystkich i jeszcze się odezwę jak zrobię tą kontrolkę do EDSu
  • Poziom 11  
    Witam wszystkich zadowolonych aktualnie bądź w przyszłości z posiadania EDS. dziś pokażę jak to u mnie wygląda w środku zrobione już. Kontrolka EDS miga w czasie działania systemu. Jeśli ktoś będzie potrzebował schemat elektryczny jak coś takiego zrobić, mogę przesłać na pocztę. Jakość zdjęć jak i filmu jest jaka jest ale to niestety tylko zasługa telefonu.
    Wymiana sterownika ABS na ABS/EDS VW Sharan 1,9Tdi
  • Poziom 43  
    Uparty jesteś ale satysfakcja chyba bezcenna, co? Pozostaje mi tylko pogratulować-szczerze
  • Poziom 9  
    Witam. Mam pytanko czy ta kontrolka z filmiku obok EDS ma cos wspólnego z hamulcami? Może wie ktos czemu sharan 98r. pali mi bezpiecznik 33 z takim własnie oznaczeniem. Też swieci mi sie kontrolka od ABS-u.
  • Poziom 11  
    Kontrolka obok EDS to kontrolka od dogrzewacza i nie ma ona nic wspólnego z hamulcami niestety. Musisz przekopać google i myślę że znajdziesz od czego jest ten bezpiecznik. W wolnym czasie sam poszukam i wpiszę tu jak znajdę.
  • Poziom 11  
    Witam wszystkich
    Ponieważ dostałem sporo "pozytywnie nastawionych" e-maili odnośnie udanych montaży, wrażeń z jazdy i kontrolki EDS, postanowiłem napisać a w zasadzie narysować schemat działania. Poniżej przedstawiam schemat
    Wymiana sterownika ABS na ABS/EDS VW Sharan 1,9Tdi
    Na schemacie górny przekaźnik jest podłączony równolegle z silnikiem pompy hydraulicznej, który pracuje kiedy działa EDS ( i ABS też) i właśnie żeby kontrolka nie migała w czasie, kiedy działa ABS w czasie hamowania z poślizgiem jest drugi przekaźnik, który odcina zasilanie kiedy wciśnięty jest pedał hamulca. Jako przerywacza użyłem jakiegoś układu do składania (już nie pamiętam, coś z układem 555). Przekaźniki miniaturowe telekomunikacyjne ( nie wiedziałem jak bardzo można obciążyć elektronikę ABSu ) wszystko zamontowane pod kieszenią, która jest pod radiem. Kontrolka już jak wygląda widać na zdjęciach. Jak będą jeszcze jakieś pytania proszę pisać. Pozdrówka dla wszystkich :)