Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

audio toru nadawczego SSB

hbs1 20 Apr 2008 12:07 8332 66
  • #31
    Leszek sq4avd
    Level 14  
    Czasem słychać na pasmach takie szerokie powyciągane sygnały, ale jak dla mnie to tylko utrudnia odbiór. Czysty, wąski sygnał nie przeszkadza innym, a korespondentowi daje bezproblemowy komfortowy odbiór. Sztuką jest tylko dobranie mikrofonu do swojego głosu i ustawienie odpowiedniego poziomu wzmocnienia. Lat temu z dziesięć, może piętnaście, też eksperymentowałem z róznymi wzmacniaczami, także i swojej konstrukcji, ale w końcu dałem sobie z tym spokój. W gruncie rzeczy chodzi o to by korespondent dorze nas rozumiał, a nie rozpływał się chwaląc naszą przepiękną modulację.
  • #32
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    de gustibus non est disputandum
  • #33
    Leszek sq4avd
    Level 14  
    O gustach byłaby mowa gdybym krytykował to, jak kto chce odsłuchiwać korespondentów, bo to akurat jest całkowicie kwestia gustu.
    Sam często słucham radia przez pc programem DSP filter, dodatkowo czasem używając korekcji, choćby po to by poprawić komfort odsłuchu. Ale co to ma do nadawania?
    Jakbym napisał że gość jechał za mną pół godziny i oślepiał mnie jodami, to też byłaby dyskusja o jego gustach?
  • #34
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    My o zupie, ty o ....
    Michał
  • #35
    Leszek sq4avd
    Level 14  
    Już słyszałem takie rozmowy na 80-tce. Mówią mu , że z podbiciem basów i sopranów słychać go gorzej i zrozumialość mu spada, a on swoje - że lubi mieć takie brzmienie.
    Ale fakt, odeszliśmy od tematu, w końcu kolega pytal o equalizery.
    Koledze hbs radzę eksperymentować ile się tylko da, bo w tym temacie liczy się przede wszystkim własne doświadczenie.
    7351!
  • #36
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    O jakim basie mowa przy filtrze 300-2400?
    Bas to się zaczyna od 80Hz. Tylko trzeba jeszcze to usłyszeć :)
    Michał
  • #37
    Leszek sq4avd
    Level 14  
    Oj zaraz nas tu pogonią.
    Mam wzmacniacz niskotonowy w komputerze, wstawiłem go kiedyś do słuchania muzyki. Zakres pracy 15-150 hz. Zapewniam Cię Michał, że słyszę w nim na kf skutki eksperymentów z mikrofonami niektórych kolegów. Żaden filtr nie wytłumi dokładnie, zawsze coś przejdzie. Jeżeli ktoś kombinuje z equalizerami mającymi na wyjściu dobry stromy filtr 300-3000hz to jak najbardziej, ale jeśli equalizer jest hi-fi to jaki sens ma taka zabawa?
    Pozdrawiam, proponuję nie wykrwawiać sie dla idei produkowania harmonicznych w paśmie 11m.
  • #38
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Leszek sq4avd wrote:
    ale jeśli equalizer jest hi-fi to jaki sens ma taka zabawa?
    Eq o którym mowa na prawie dowolnie ustawianą częstotliwość filtru, pasmo, itd.
    Leszek sq4avd wrote:
    Pozdrawiam, proponuję nie wykrwawiać sie dla idei produkowania harmonicznych w paśmie 11m.
    A to co za pasmo? Aż sprawdziłem w bandplanie IARU i nic takiego nie widzę...
    M.
  • #39
    Defender1
    Level 17  
    A to dziwne , naprawdę CB jest a w przydziale częstotliwosci go nie ma.
  • #40
    H3nry
    Level 32  
    Polecam DEQ2496 jako EQ :) Pracuje na takim i jestem zadowolony .
    Ewentualnie audioprocesor by SP6TPF !
    http://radiohobby.pl/index.php?op=podstr&id=4

    Jak Michał wspomniał EQ to nie wszystko, RX jest istotnym elementem równie istotnym jak "ucho " :>.
    Ostatnio słucham sporo na SDR1000 wcześniej TS-850 +DSP100 z kompletem modyfikacji dla ESSB> http://www.kw0am.com/. Są oczywiscie inne trx-y : http://www.nu9n.com/essb_ready_rigs.html
    Do usłyszenia ...De SQ4CTK
  • #41
    SP3SWJ
    Level 18  
    A ja polecam ten

    http://www.1esa.com/STC_SoundCleaner.htm

    ale raczej do odbioru, chociaż w nadajniku też można.

    Czy 2048 suwaków w equalizerze kolegom wystarczy ??? ale niestety trzeba do tego użyć PC i jest małe opóźnienie.

    Jak widać na opisie "produktu" jednym z rodzai klientów są HAM-y

    Można tez użyć do "odejmowania" zakłóceń - jeżeli mamy drugi RX i antenę która odbiera ładnie śmieci :-)

    /Jarek SP3SWJ

    PS.

    A nawiązując do tematu Nadawania i Equalizera...

    W końcu w naszym nadajniku SSB chodzi o to by nadawał tylko JEDNĄ wstęgę bez nośnej a filtr kwarcowy w torze TX był ~3000Hz .
    Zadbajmy tylko o to by nasz sygnał był poprawny a nie jakieś DSB ze śladami nośnej a będzie OK.

    Jeżeli nadawcy nie podoba sie nasz naturalny głos i czysty poprawny sygnał niech sobie włączy DSP czy inny wynalazek :-)
  • #42
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    SP3SWJ wrote:
    Jeżeli nadawcy nie podoba sie nasz naturalny głos i czysty poprawny sygnał niech sobie włączy DSP czy inny wynalazek :-)
    Albo skorzysta z dobrodziejstwa posiadania gałki VFO i pójdzie sobie słuchać gdzie indziej i nie zawraca głowy :)
    Michał
  • #43
    SP3SWJ
    Level 18  
    Michał :-) słuszna uwaga :!:

    a najlepiej niech zacznie zbierać znaczki :-) i słuchac radia 88-108

    :D
  • #44
    sq6ade
    Level 40  
    Pomyślcie logicznie.

    Renomowani producenci sprzętu dla amatorów chcą jak najlepiej sprzedać produkt. Stosują nowoczesne techniki obróbki sygnału ale raczej po stronie odbiornika w stopniach w.cz. Jak myślicie ? Dlaczego nie stosują bardzo zaawansowanych technik po stronie m.cz.?
    Pewnie zostawiają pole do popisu domorosłym "ekłalizerom" :D
  • #45
    SP3SWJ
    Level 18  
    a dlatego że teraz są szybsze procki niz kiedyś... :D

    wiesz już teraz na DDS możesz zrobić nadajnik FM stereo :-) albo SSB (dane) o bezpośredniej modulacji cyfrowej.

    Leci sobie strumien danych z procka ... a DDSik nadaje..

    Odbiór... SDR wkracza pod strzechy.... no zastosowac karte audio 192kHz.. i jest coraz lepiej.

    Sama matematyka.... a gdzie tu prawdziwe wcz ???


    100101010010100100101001010001001010010101 :-)
  • #46
    pietach
    Level 22  
    Witam.
    Czy ktoś ma jakieś doświadczenie w używaniu popularnych mikrofonów estradowych (dynamicznych)?
    Niby jest to 600 Ohm tylko że pasmo przenoszenia ma szersze : 70 Hz -15 kHz.
    Filtry w torze m.cz i tak wytną to co za szeroko.

    Ktoś próbował zrobić taki "przeszczep" np. Shure lub coś innego w okolicach 100-200zł - bo raczej badziewne mikrofony za 19.90 odpadają a jakbym miał dać 400-500zł to już bym zdecydował się na MC-60.

    Posiadam TRX Kenwood TS 850.

    RR
  • #47
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Da się. W zeszłą sobotę kumpel nadawał z SM58 i 850. Po pokręceniu ustawieniami radia brzmiało to znośnie. Po przepuszczeniu przez zewnętrzny EQ poszło hifi.
    Michał
  • #48
    pietach
    Level 22  
    Quote:
    W zeszłą sobotę kumpel nadawał z SM58 i 850

    Coś mi się zdaje, że słuchałem właśnie jego rozmowy z innymi kolegami.
    Robił próby z włączonym Hi-Busterem i bez.
    Faktycznie - szło to dość fajnie dla mojego ucha.
    Może coś pomyśle nad tym oraz poszukam coś na temat EQ.
    Tylko, że cena SM58 lekko odstrasza...350-550 zł.
    Porozglądam się za czymś w przedziale 150-250zł (PG58 czy też S 58-tańsi "bracia")
  • #49
    H3nry
    Level 32  
    Mogę polecić jeszcze MCO- 52 > http://www.monterdiy.vel.pl/?p=45
    Mam takowy w kolekcji i jestem zadowolony z brzmienia, szkoda ze charakterystykę ma kołową . Testowałem z powodzeniem AKG C518 > http://www.akg.com/site/products/powerslave,id,982,pid,982,nodeid,2,_language,EN.html
    Blado wypada w konfrontacji z B2Pro ale to w końcu mikrofon instrumentalny :D W ciągu 2 lat przewaliłem stertę mikrofonów estradowych i nie tylko . Trafiłem natomiast w pewnym sklepie na przetwornik piezo o bardzo płaskiej charakterystyce , sporej dynamice przy średnicy około 4mm i cenie kilkunastu pln
    Ps. Nie włączam High BOOSTERA oraz kompresora -> w TS-850 :| Nie ma takiej potrzeby - to zniekształca dźwięk i pogarsza czytelność .
  • #50
    Kwazor
    Level 31  
    Quote:
    Trafiłem natomiast w pewnym sklepie na przetwornik piezo o bardzo płaskiej charakterystyce , sporej dynamice przy średnicy około 4mm i cenie kilkunastu pln


    Piezo a nie elekret ?
    Podaj dane jak mozesz Grzesiu..
    Ja tez włąsnie mysle o zmianie mikrofonu z HM-12 recznego na cos porzadniejszego....

    EQ nadaje sie idelanie do pogaduch lokalnych ... przy sporych qrm-ach szybciej usłysze tony wysokie niz piekny bas...
  • #51
    dipol
    Level 34  
    Dyskusja jest ostra ale czy dyskutanci wiedzą jak jak jest formowany sygnał SSB myślę z nie nie.Bo co da stos mikrofonów jak nie ustawi się pilota względem zbocza filtru.Po wyżej 3.5 khz pasmo akustyczne jest nie potrzebne i tylko będzie psuło sygnał.W latach 70 jednym z najlepszych mikrofonów była wkładka telefoniczna W66(dzisiaj także nie jeden z kolegów stosując by miał super sygnał) a przy wzbudnicach fazowych wręcz niezbędna bo ona przenosiła b/wąskie pasmo potrzebne do komunikowania się a nie do przenoszenia HiFi którego i tak filtr kwarcowy nie puszczał.
    Pilota należy tak ustawić żeby był właściwy stosunek energii do informacji w paśmie akustycznym wąskim bo w zasadzie 300hz do 3.5khz przy filtrach elektromechaniczny i do 2400hz przy filtrze kwarcowym.
    Przy przesunięciu pilota w dół mamy b/wysoki sygnał, bez części energetycznej,pilot w górę zbocza jest energia w sygnale nie ma informacji.
    Bez zrozumienia tej zasady jest dyskusja na zasadzie "dziad swoje ,baba swoje" hi.
    Najlepiej wykonać samemu wzbudnicę SSB i wtedy wszystkie zależności staną się jasne. Polecam książkę Pana Janulisa "Jednowstęgowy system łączności" jest tam wyłożone łopatologicznie cały proces "produkowania" sygnału jednowstęgowego.
    Używam wkładki elektretowej z radiotelefonu Motoroli z odzysku od 15 lat i żadnych kombinacji poza czasowym korygowaniu położenia pilota na zboczu filtru.(trx-hm)
    Jako układ "kompresora"jest zastosowany układ ARW w torze nadawczym. Po uśrednieniu sygnał SSB jest czyszczony drugim filtrem elektromechanicznym.Ale żeby o tym łatwo mówić to parę transceiwerów trzeba złożyć.
    Najwięcej w kość dała wzbudnica fazowa(wykonanie przesuwnika fazowego 1970 i zdziwienie u kadry jak służyłem w wojsku że na SSB będą nadawali za prę lat i będzie to podstawowa emisja nadajników).Equalizera używamy przy słuchaniu muzyki HiFi i tu jest dla tego wynalazku miejsce,a nie do męczenia słuchu cyborgowym sygnałem hi.Trzeba dx-y robić ,telegrafii się uczyć a nie psuć dobre sygnały.
    Pozdrawiam młodych adeptów łączności radiowych.
    73!
  • #52
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    dipol wrote:
    jednym z najlepszych mikrofonów była wkładka telefoniczna W66(dzisiaj także nie jeden z kolegów stosując by miał super sygnał)
    Swiat idzie naprzód. Niektórzy niestety tego nie zauważyli.
    dipol wrote:
    Pilota należy tak ustawić żeby był właściwy stosunek energii do informacji w paśmie akustycznym wąskim bo w zasadzie 300hz do 3.5khz przy filtrach elektromechaniczny i do 2400hz przy filtrze kwarcowym.
    U mnie sygnał forumuje DSP przy TX i RX.
    dipol wrote:
    Najlepiej wykonać samemu wzbudnicę SSB i wtedy wszystkie zależności staną się jasne.
    I znów cofamy się do średniowiecza.
    dipol wrote:
    Polecam książkę Pana Janulisa "Jednowstęgowy system łączności" jest tam wyłożone łopatologicznie cały proces "produkowania" sygnału jednowstęgowego.
    Poczytam, dziękuję.
    dipol wrote:
    Używam wkładki elektretowej z radiotelefonu Motoroli z odzysku od 15 lat i żadnych kombinacji
    Ja używam mikrofonu, który mnie nie ogranicza i pozwala mi z pełną dowolnością kształtować mój sygnał.
    dipol wrote:
    Jako układ "kompresora"jest zastosowany układ ARW w torze nadawczym. Po uśrednieniu sygnał SSB jest czyszczony drugim filtrem elektromechanicznym.
    U mnie znów to załatwia DSP. Technologia tak ze 40 lat naprzód w stosunku do opisywanej.
    dipol wrote:
    Equalizera używamy przy słuchaniu muzyki HiFi i tu jest dla tego wynalazku miejsce,a nie do męczenia słuchu cyborgowym sygnałem hi.
    Budując swoje radio zrobiłeś sobie VFO, nieprawdaż? Użyj go i się nie męcz, hi.
    dipol wrote:
    Trzeba dx-y robić ,telegrafii się uczyć
    Podpisuje się pod tym ręcami i nogami.
    dipol wrote:
    nie psuć dobre sygnały.
    Znaczy które? Bo to co prezentuję stacje z SP na 80 przyprawia o mdłości.
    dipol wrote:
    Pozdrawiam młodych adeptów łączności radiowych.
    73!
    Ja również.
    M.
  • #53
    Kwazor
    Level 31  
    Quote:
    dipol napisał:
    Najlepiej wykonać samemu wzbudnicę SSB i wtedy wszystkie zależności staną się jasne.
    SP5IT odpowiedział :
    I znów cofamy się do średniowiecza


    Nie nie cofamy sie tylko poznajemy technike formowania sygnału... gdybym ja tez nie zbudował radia SSB to do dzis nia zyłbym w pewnym błedzie jesli chodzi o filtr kwarcowy ,jego charakterystyke jak i jak wazne jest prawidłowe ustawienie pilota....i kilka innych spraw...

    SP5IT co z tego ze dzis fabrycznych Trx-ów jest zatrzęsienie i mozna kupic je za przysłowiowe grosze ? Nic... Zbudowanie włąsnego radia daje pozniej duze doswiadczenie i satysfakcje ( słyszałem klika lat temu stacje HM która przy mocy 1W miała tak czysty sygnał bez podbarwien i innych bajerów ze szczęka mi opadła....)

    Dla mnie stosowanie DSP to "tuningowanie malucha"...co z tego ze fajnie wyglada jak dalej silnik ten sam .....
  • #54
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Kwazor wrote:
    Zbudowanie włąsnego radia daje pozniej duze doswiadczenie i satysfakcje
    Cieszę się. Ja wolę rozsiąść się przy fabryce na kilka godzin w tygodniu i porobić łączności a czas który zaoszczędziłem poświęcić rodzinie.
    Kwazor wrote:
    Dla mnie stosowanie DSP to "tuningowanie malucha"...co z tego ze fajnie wyglada jak dalej silnik ten sam .....
    I tu się mylisz. To nie jest tuning, to serce radia. Michal
  • #55
    dipol
    Level 34  
    Jeden ma przyjemność w tym ze ma radio z DSP za 10 tysięcy drugi ma satysfakcję że wykonał sam ;może popsuć naprawić, zmodernizować itd. A w takim drogim z DSP nie ma z czym walczyć chyba że z mikrofonem i equalizerem i to też jest sposób na naszą zabawę .
    Nie dzielmy zapałki na czworo ważne żeby każdy z tej zabawy miał zadowolenie.SP5IT ma zadowolenie z krojenia pasma akustycznego ja z " klepania" następnego transceiwera i oby nam się to nie znudziło i w dobrym humorze i zdrowiu następnego dnia włączali nasze wypieszczone trx-y hihi. I tak część ludzi na nas patrzy i nasze zabawki z przymrużeniem oka. Dajmy spokój bo sami sobie się znudzimy i nie będzie z kim pogadać bo wszyscy będą obrażeni .
    Pozdrawiam rozdyskutowane towarzystwo idę powalczyć z zasilaczami impulsowymi ,same się nie naprawią hi.
    73!
  • #56
    pietach
    Level 22  
    Quote:
    I tak część ludzi na nas patrzy i nasze zabawki z przymrużeniem oka.

    I to jest prawda.
    Czasami w pracy próbuje opowiedzieć kolegom jak np. słuchałem łączności japończyka z włochem - po angielsku ale każdy ze swoim akcentem (JH3NGD - ładnie ciągnie japońskim akcentem, miło się słucha i można sie pośmiać) ale kumple patrzą na mnie jak na wariata, albo nie rozumieją po co na podwórku wieszam kolejny drut skoro już mam dwa.

    Co do "twórczości radosnej" to niestety mam za małe doświadczenie, żeby cos poważniejszego zbudować samemu.
    Na początek zacznę od czegoś prostego - zewnętrzny głośnik (wzmacniacz + 5 pasmowy EQ), następnie jakiś mocny zasilacz transformatorowy a jak sie uda spróbuje przedwzmacniacz mikrofonowy do mojego QRP Taurus - bo wiadomo, że przy małej mocy dobrze jest mieć głośną i czytelną modulacje.
  • #57
    theo23
    Level 14  
    Słyszałem piękną modulację SSB na stacji LY3CU pracującą na 40 m.
    Operator przybliżył mi typ fabrycznego zestawu mikrofonu i korektora
    charakterystyki przenoszenia .
    Ciekawi mnie jakimi kryteriami należy się kierować aby choć w części powtórzyć
    takie audio ( wszystko dzieje się w paśmie max. 3 kHz ! ) w warunkach amatorskich .
  • #58
    SP5IT
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Ja używam dwunastopunktowego korektora panoramicznego, studyjnego mikrofonu pojemnościowego, kompresora z limiterem.
    Korektor oczywiscie musi pracować w zakresie audio przenoszonego przez twoje radio.
    Tak można brzmieć w fabrycznej szerokości TX: http://www.nu9n.com/mp3/N2VU_Donald.mp3
    Mój faworyt :)
    Michał
  • #60
    theo23
    Level 14  
    To trzeba usłyszeć na paśmie !
    Wtedy opadną szczęki teoretykom .
    Stacja używa nadajnika QRO i nie sposób jej nie zauważyć jak pracuje .