Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zakłócony sygnał CB podczas nadawania przy włączonym silniku

Michał Cebula 15 Wrz 2009 01:13 3369 8
  • #1 15 Wrz 2009 01:13
    Michał Cebula
    Poziom 10  

    Witam serdecznie wszystkich forumowiczów, Uprzejmie proszę o radę, jest to mój pierwszy post na tym forum więc pozdrawiam wszystkich:)

    Posiadam CB-COBRA 146 GTL (Metalowa obudowa). Gdy silnik jest zgaszony to Radio działa bez żadnego zarzutu! Problem zaczyna się dopiero po odpaleniu silnika i wygląda następująco:
    -Radio odbiera znakomicie jedyny problem jaki mam to gdy nadaje to sygnał do innych odbiorników CB dociera ze sporymi zakłóceniami (przydźwięki i tykanie zwiększające się z obrotami mojego silnika). Sprawdzane na kilu CB u znajomych.

    1. Na zasilanie założyłem filtr z allegro-zero zmian.
    2. Radio odbiera znakomicie na duży zasięg czysto i wyraźnie.
    3. Jeśli pogłosze radio na maxa to po dokładniejszym wsłuchaniu się słychać świstanie przyśpieszające wraz ze zwiększaniem obrotów, najbardziej słyszalne podczas odpalania (kompletnie nie przeszkadzające i słabo słyszalne).

    0 8
  • Sklep HeluKabel
  • Sklep HeluKabel
  • #3 19 Wrz 2009 02:09
    gregorio27
    Poziom 31  

    Kolega nie podał modelu Cobry ale coś mi się wydaje że chodzi o "plastika", jedyna rada to spróbować okleić od wewnątrz obudowę metalową folią, coś sieje po torze m.cz.

    0
  • #4 19 Wrz 2009 08:02
    SP8JUX
    Poziom 30  

    Michał Cebula napisał:
    Radio odbiera znakomicie jedyny problem jaki mam to gdy nadaje to sygnał do innych odbiorników CB dociera ze sporymi zakłóceniami (przydźwięki i tykanie zwiększające się z obrotami mojego silnika). Sprawdzane na kilu CB u znajomych.

    Radio przy nadawaniu pobiera więcej energii, sprawdź czy przy nadawaniu nie masz spadku napięcia zasilającego, mierz możliwie blisko radia. Inna przyczyna to nie dostrojona antena. Winą może być również słabo ekranowany przewód mikrofonowy.
    Michał Cebula napisał:
    3. Jeśli pogłosze radio na maxa to po dokładniejszym wsłuchaniu się słychać świstanie przyśpieszające wraz ze zwiększaniem obrotów,

    -to nie jest aż tak straszne jak sam piszesz i nie przeszkadza Ci,
    Michał Cebula napisał:
    .... najbardziej słyszalne podczas odpalania (kompletnie nie przeszkadzające i słabo słyszalne).

    - a spróbuj zasilić radio z jakiegoś innego akumulatora nie podłączonego do instalacji samochodowej, będziesz wiedział wtedy czy przydźwięki "idą" po zasilaniu,
    Marek

    0
  • #5 19 Wrz 2009 19:18
    Michał Cebula
    Poziom 10  

    Moje radio to Cobra 146GTL w metalowej obudowie (ona ma minimum 15 lat i dostałem ją od znanego radiowca kilka lat temu jako rarytas) Dodam że jeździła już w kilku samochodach i nigdy nie było żadnych problemów!!!

    Kroki jakie poczyniłem to:

    1. Strojenie anteny (WFS-2,7 więc tutaj jak najbardziej mieliście racje) [brak poprawy odnośnie zakłóceń]

    Kroki jakie mam zamiar zrobić w poniedziałek:
    2. założenie filtra górno-zaporowego i dołączenie równolegle Kondensatora 9,4[mF] na zasilanie.
    3. Podłączenie radyjka bezpośrednio pod akumulator.
    4. Sprawdzenie masy na antenie.
    5. Wymiana szczotek w alternatorze.

    Jak najbardziej strojenie anteny wpłynęło na to że antena wypromieniowuje całą moc-przez co wzrósł zasięg, ale nie zniknał problem który słuchacze opisują jaką piszczenie i tyrkanie w rytm silnika. Liczę na kontynuowanie tematu i pozdrawiam:)

    PS. Drogi Marku, dziękuje za pomoc, bardzo cenie Twoje wypowiedzi na forum elektrody bardzo dokładnie analizowałem niektóre wątki w których brałeś udział.

    Moderowany przez c2h5oh:

    Przypominam, że zgodnie z punktem 10.2 regulaminu, podziękowania oznaczają zamknięcie tematu. Na razie temat nie zostanie zamknięty, ale proszę w przyszłości o tym pamiętać.

    0
  • #6 19 Wrz 2009 21:11
    SP8JUX
    Poziom 30  

    To radio, to kultowe radio! ach jaką ono miało te 15 lat wcześnie modulację, jak ktoś się zapytał:"...jak mnie słychać.." to odpowiedź "..jak z kobry.." była jednoznaczna ze szczytem jakości sygnału i modulacji.
    Michał, ja mam teraz Nissana Terrano, diesel 2,7TD , ja nie mogę nic odebrać na CB jak się wepnę z zasilaniem przez gniazdo zapalniczki, czy też bezpośrednio do akumulatora, z dodatkowego akumulatora typu booster zero problemów, wstawiłem filtr na przewodzie minus (masy) i jak ręką odjął. podobny problem ma kolega w temacie:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1432297.html
    - śledź ten wątek zobaczymy czy problemy są do rozwiązania prostymi metodami.
    Jest jeszcze inna możliwa przyczyna, wyschły elektrolity, otworzyć radio i je powymieniać,
    Marek
    ps.
    Ufam teorii, jednak praktyka wykazuje odstępstwa, należy do niej zweryfikować teorię!!! - takie jest moje skromne zdanie

    0
  • #7 20 Wrz 2009 21:47
    birband
    Poziom 23  

    Witam!
    SP8JUX sugeruje, że przyczyną może być spadek napięcia zasilania. A ja z kolei mam wrażenie że Twoje ładowanie alternatora albo jest za wysokie albo nie wystarczająco prostowane. Sprawdź miernikiem wartość napięcia podczas pracy silnika. Napięcie powinno wynosić 13,8V - 14,4V. Nawet wartość 14,4V jest już trochę za wysoka, bo świadczy o pełnym naładowaniu akumulatora.
    Pozdrawiam.

    0
  • #8 22 Wrz 2009 17:54
    Michał Cebula
    Poziom 10  

    Drodzy Koledzy po wszystkich próbach testach i co najcenniejsze Waszych poradach podaje co było powodem wcześniej opisanych problemów.

    Co zostało sprawdzone, ale nie przyniosło efektu:
    1. Napięcie na radiu 13,8V
    2. Masa anteny-idealna, oporność = ohm
    3. Wymienione szczotki wraz z regulatorem napięcia w alternatorze
    4. Zestrojona antena, WFS = 1
    5. Założony filtr dolnoprzepustowy na zasilanie radia

    Co przyniosło efekt, zrobiłem to na samym końcu:) :
    1. Podłączenie zasilania radia bezpośrednio do akumulatora (Dodam że przed tą czynnością zasilanie pobierałem cały czas bezpośrednio z zapalniczki samochodowej).

    Dziękuję Wszystkim za cenną pomoc mam nadzieję że każdy będzie umiał sobie poradzić z takimi problemami i ten post będzie temu pomocny (mówię tutaj NIE nadającym "śmieci" w eter!).
    Chciałbym żeby ten post był kontynuowany przez użytkowników Którzy jeszcze nie uporali się ze swoim CB. Życzę udanego RX/TX

    0
  • #9 01 Paź 2009 16:58
    Michał Cebula
    Poziom 10  

    Chce się podzielić z Wami moim kolejnym doświadczeniem. Ostatnio pisałem post który mówił, że wszystko jest ok, ale okazało się że jednak czasem było dobrze a czasem nie. Było to zależne od tego czy wiozłem pasażera czy nie. Jak jechałem z Dziewczyną wszystko było ok, jak jechałem sam zakłócenia wracały. Wkurzyłem się i wziąłem radio do domu, sprawdziłem wszystko i odziwo mojemu zaskoczeniu nie było elektrycznego połączenia między "minusem" zasilania a obudową. Na której znajdowło się miejsce do przylutowania masy. Samemu przylutowałem masę na obudowę i pożegnałem problemy raz na zawsze.
    Czy mam to uznać za śmieszne, czy żałosne nie wiem. To jest przykład że na 1 awarię przypada nieskończona liczba rozwiązań. Pozdrawiam.

    0