No cóż, raczej na razie nie będę sobie zawracał głowy asemblerem (może później jak już napiszę (!napiszemy) program.
Co do okrojonej wersji Bascoma to poszukam chyba pełnej wersji i problem ograniczonej długości kodu zniknie Ale wracając do układu:
Tak też sobie myślę, że jednak nastawię się na podłączenie układów "peryferyjnych" do nóżek procka, zamiast stosować I2C. Mniej roboty a przy tym jest możliwość testowania układu bez posiadania emulatora sprzętowego, a procek ma tyle wej/wyj, iż myślę, że nie będzie problemu.
Mam jeszcze pytanko: kupuję właśnie LCD 3x24 i nie za bardzo wiem jak go ustawić w Bascomie (nie ma tam takiej opcji)?? Macie jakieś pomysły??
(pewnie polecicie mi Assemblerka -wolałbym inne rozwiązania ale obawiam się, że nie będzie innego wyjścia. Chociaż, kto wie).
Pozdrawiam i pomóżcie mi (jak możecie i chcecie) zaprojektować pomiar napięcia i natężenia w samochodzie;-)
Prosze Państwa... Co nieco chyba się zagalopowaliśmy...
Chętnie się przyłącze do tworzenia tego cacka mam tylko małą wątpiwość co do LCD, bo raczej ciężko znaleźć taki, który może pracować poniżej 0 stopni Celcjusza... Więc co? Zimą sprzęta z auta wyciągać, albo podgrzewać non stop?
Co do zimy to myślę, że jak zamontuje się wyświetlacz blisko procesorka to on go chyba ogrzeje (chyba, bo widziałem układ na 90S8515 i nieźle się grzał). A pozatym pełno jest samochodów z wyświetlaczami LCD i jakoś chodzą w zimie. Ale i tak muszę znaleźć opis mojego LCD może tam będzie na ten temat coś napisane.
No są wyświetlacze w samochodach, ale to raczej nie takie za 40 zetów 2x16...
Te zazwyczaj mają podawane temp. pracy 0..70 stopni i przy -20 raczej nie będą pracować, a co do ogrzewania prockiem to przy -20 procek będzie miał z -15...
Wyświetlaczowi żeby działał w niskich temperaturach wystarczy podłączyć odpowiednia napięcie ujemne do kontrastu. Niestety nie znam granicy poniżej której to przestaje działać.
Witam!
Dyskutujemy sobie na temat działania układu w zimie, a ile my tej zimy w sumie mamy 2-3 miesiace Najwyżej przez ten czas nie będziemy jeździć autem Dyskutujemy a nic nie jest jeszcze zrobione, może ktoś zaprojektuje na początek np. pomiar napięcia??
Po niedzieli będę próbował wogóle cosik uruchomić, może np. zegar.
Czekam na dalsze propozycje i bierzmy się do roboty.
Pozdrawiam Marcus
______________________
I jak zwykle zapraszam na swoją stronę poświęconą iluzji mcp.okey.pl
Panowie, jak bylem na urlopie w pazdzierniku wpadla mi w reke gazeta praktyczny elektronik (nie ejstem na 100% pewien, bo koelga mowilz e praktycznego elektronika nie ma od maja 2003) w kazdym razie jesli to byl praktyczny elektronik nr 8 lub 9 to tam byl ospisany komputer pokladowy pokazujacy temepratury, spalanie, napiecie i kilka innych rzeczy dla samochodow 2,3,4 cylindrowych. niestety do tej pory nie udalo mi sie ponownie odnalezc tej gazety ani w czytelniach ani wsrod znajomych i bardzo zaluje ze nie wydalem kilku zlociszy wtedy/
Witam!
Chcąc zmierzyć napięcie ładowania starczy jak zrobię dzielnik napięcia, podłączę pod ADC w procku i odczytam wartości??
A może macie jakiś przykład?
Pozdrawiam Marcus
Od jakiegos czasu chodził mi po głowie pomysł komputerka informacyjnego do samochodu i tu nagle udało mi się odnaleźć to forum.
Różnica w moim pomyśle była taka, ze chciałem odczytywac informacje z komputera "pokładowego" poprzez interface ALDL i na poczatek nie konstruowac osobnego sterownika tylko wykożystać laptopa jako prototyp (jestem programistą wiec napisaniejakiegos software'u nie jest problemem), a dopiero po tym wymyślić cos mniejszego.
Zreszta dowiedziałem sie niedawno od jednego tuningowca o komputerach do sterowana praca silnika, on akurat przedstawiał mi cos takiego co sie nazywa SAFC ( air flow controller)
http://www.apexi-usa.com/electronics.asp wiem, ze to juz jest ta wyższa półka, ale zawsze można cos od innych podglądnąć.
ALDL – dobry pomysł .
Kiedyś dawno temu miałem coś wspólnego z projektem przenośnego testera do Poloneza i Opla – mają prawdopodobnie wspólne oprogramowanie, ale sprawa padła razem z POLSKĄ MOTORYZACJĄ .
Poszukałem i znalazłem!!!! Mam schemat może przyda się naszej sprawie,
Jeśli trzeba to poszukam oprogramowania , ale ja nie zajmowałem się tym kawałkiem to nie była moja działka
Ja mogę mieć –(chyba zapisany eprom i gal)
Pozdrowienia
JarGol na temat LDL jest bardzo mało albo ja nie potrafie szukac
Wszyscy zainteresowani dosyłam opisany wcześniej schemat
i pozdrawiam serdecznie tych co pisali o wielkich swoich osiągnięciach i nic pozatym
cz zabrakło in pary ????
pozdrowienia
Mnie równiez ten temat wciagnal jak chyba jeszcze zaden inny, postanowilem wiec dorzucic kilka wlasnych pomyslow. Beda to tylko sugestie, do opracowania przez Was, bo ja dopiero zaczynam przygode z elektronika i nie wiem za bardzo jak to wyglada od strony technicznej.
jesli chodzi o ogolna koncepcje to zdecydowanie jestem za wyswietlaczem graficznym, nie koniecznie z touch panelem ale samo 320x240 to mi sie podoba. Obslugiwane mogloby to byc za pomoca przyciskow, ktorych funkcje wskazywalby pasek wydzielony na dole monitora bezposrednio nad nimi, tak jak to ma miejsce np. w samochodach BMW. I wlasnie na BMW, oprocz sposobu sterowania, ktory w ostanich modelach realizowany jest przez gałko-przycisk (tak to chyba mozna nazwac), wzorowany moglby byc wyglad zewnetrzny - dla niezorientowanych postaram sie dorzucic zdjecia. Moim zdaniem sterwanie za pomoca takiej galki jest najwygodniejszym sposobem (podobne rozwiazania stosowane sa w wielu komorkach) nie liczacac wspomnianego touch panelu, ktory wydaje mi sie byc sporo drozszy niz zwykly ekran.
A skoro juz mowa o ekranie, moze daloby sie polaczyc to z jakims prostym tunerem TV/FM i stworzyc w ten sposob system baaardzo podobny do on-board komputerow BMW? (skoro komus juz sie marzy GPS to to chyba jest przyiwmne ) To bylby napewno element niespotykany w innych konstrukcjach nie liczac klasy wyzszej. Sterownie zestawem audio tez by bylo dobre ale tak na chlopski rozum to albo trzeba by rowniez zbudowac radioodtwarzacz lub kazdemu uzytkownikowi narzucic zakup danego modelu radioodtwarzacza, bo chyba czesc programu odpowiedzialna za sterowanie nim musi byc napisana pod konkretny model Wracajac do bardziej przyziemnych rzeczy: na pewno przydaloby sie monitorowanie parametrow pracy sielnika tj. temperatury, przedkosci obrotowej, spalania chwilowego, napiecia akumulatora, natezenia pradu w intalacji i moze jeszcze cisnienia oleju, temp. oleju w skrzyni, "zapietego" biegu (to juz sa bajery ). Poza samym ukladem napedowym monitorowane powinny byc: poziom plynu do spryskiwaczy, plynu hamulcowego, chlodniczego, paliwa (takze LPG jak jest i ewentualnie N2O ), sygnalizowane przepalenie zarowek w swiatlach (najlepiej wszystkich). Powyzsze funkje umozliwiaja juz programowe wyliczenie sredniego spalania i przewidywanego zasiegu. Czujnik parkowania tesh by sie przydal...
innym dodatkiem, podnoszacym atrakcyjnosc urzadzenia bylaby funkcja alarmu z immobiliserem, oczywiscie z funkja kidnaper, sterowaniem centralnym zamkiem i modulem (a moze tez go wbudowac?) domykania szyb.
przy tym wszystkim funkje takie jak znane z BMW "follow me home", czyli wlaczenie po zamknieciu samochodu swiatel mijania na kilkanascie sekund, czy wlaczenie lamp podprogowych (lub oswietlenia podwozia - popularnego elementu tuningowego) po otwarciu auta z pilota, majace na celu ulatwienie trafienia do niego po ciemku wydaja sie byc banalne.
domyslam sie ze juz calkowicie niewykonalne byloby rozpoznawanie kierowcy (po pilocie) i ustawianie kierownicy, fotela i lusterek do zapamietanej pozycji. niewykonalne przede wszystkim dlatego ze wiekszosc pojazdow nie ma takiej "elektryki" a nawet jesli maja to nasz komputer nie mialby mozliwosci okreslenia aktualnego ich polozenia. No ale mial byc zbior pomyslow wiec rzucam co lepsze z tych, ktore przyjda mi do glowy .
nie bede juz powtarzal o mierzeniu temp. zewn., czy ostrzeganiu o gololedzi, ale oczywiscie popieram to w 100%, jak rowniez godzine i date (chyba ze da sie wmontowac kalendarz...). Komunikaty glosowe tez by byly ciekawe - ma to tylko niewiele samochodow najwyzszej klasy.
kilka osob wpomnialo o zimie, to ja tez, ale w innym aspekcie: nie wiem jak to wplywa na wyswietlacze ale proponuje mozliwosc sterowania systemem postojowego ogrzewania/przewietrzania (popularne Webasto i podobne).
moim aktualnym, glownym zajeciem sa telefony GSM, wiec pomyslalem czy mozna by taki komputer polaczyc jakos z telefonem (korzystaja z tego m.in. instalacje takie jak Webasto i niektore lepsze autoalarmy). Mam stalego odbiorce na Nokie 5110 wykorzystywane wlasnie do alarmow (zalezy mu tylko ona plycie głownej i LCD). Pozwoliloby to na zdalne sterowanie calym systemem w tym w/w ogrzewaniem postojowym i dawaloby mozliwosc zdalnego unieruchomia auta w przypadku kradziezy lub, jesli pomysl kolegi elektyk'a z GPS bylby wykonalny - namierzenie pojazdu.
Pomyslem chyba mozliwym do wykonania jest funkcja zapisywania danych monitorowanych przez nasz komputer i przeslylanie ich np. do jakiegos laptopa przez zwyklego COM'a. Ciekawa bylaby tez mozliwosc zmiany parametrow (programowania?) tego "board-computera", wykorzystujac polaczenie z laptopem, jakims programikiem napisanym pod winde
Jezeli zbudowany na podstawie tego tematu komputer okaze sie byc sprawnym, przydatnym i ciekawym (ciekawy to bedzie napewno) urzadzeniem mozna by chyba rozwazyc (seryjna?) produkcje i sprzedaz. Ja zamawiam od razu pierwszy komercyjny egzemplarz Skoro juz jestesmy przy sprzedazy to mam do Was pytanie: jaki bylby przyblizony koszt takiego urzadzenia z wykonaniem (ja chetne zaplace za ciezka prace tych co go stworza), ile kosztuja elementy o ktorych wspomnieliscie (np. procki)
ps. To jest moja wersja "board computera", tak ja go sobie wymarzylem i takie funkcje chcialbym miec w swoim. Wiem, ze pewnie wiekszosc z moich pomyslow jest nie do zrealizowania (lub jest to tak trudne/drogie ze sie nie oplaca) ale jak juz wspomnialem nie jestem za dobry z elektroniki, nie wypowiadam sie wiec n/t wykorzystywanych elementow, rodzaju ich polaczen itp. Podalem tu tylko najciekawsze (IMHO) z moich pomyslow i prosze o opinie. Mam nadzieje ze cos z tego zostanie wykorzystane.
Z tego co tu wyczytalem domyslam sie ze ogranicza nas ilosc nozek takiego procesora i pojemnosc jego pamieci. Czy mozna by to zrobic na elementach uzywanych w PC, a raczej PocketPC (jakis 386 itd.) ?
Wow ! Ale namachalem. Jak bedzie konkurs na najdluzszy post na forum to mam spore szanse na dobre miejsce
Co do tematu to może ktoś zna jakieś scalaki do radia (koniecznie sterowane cyfrowo)? Właśnie myśle na takim systemem i radyjko stereo by można wbudować.
Jeżeli chodzi o część m.cz to np:
TDA7405 - Equalizer Car Audio
TDA7437 - Audio processor
w załaczniku noty katalogowe tych scalaków.
Jeżeli chodzi o tuner FM to musze pomyśleć.Domniemam że wyswietlanie częstotliwości i RDS będzie na tym samym wyswietlaczu.
Witam!
Widzę Panowie, że tylko gawędzicie i nic z tego nie ma;-)
Ja już mam zrobione menu na wyświetlaczu 40x4 (przerabiam je właśnie na popularny ostatnio 24x3) oparte na trzech przyciskach (góra, dół, Enter). Po niedzieli kupuję wyświetlacz, a płytka testowa już czeka Pozdrawiam i czekam na dalsze sugestie
MagicMarcus
Witam
Traktując poważnie ten cały komputer pokładowy to chyba trzeba wysiąść z bascom'a, owszem tam można sobie testować pewne procedury ale poważny program,jakim pewnie docelowo ma być ten, w bascomie zajmie >>>8kb (a wybrany przez Was proc 90s8515 to właśnie 8kb). Wiem to z doświadczenia. Napisałem tylko 1 procedure do pomiaru prędkości chwilowej auta (na podstawie impulsów oczywiście) czyli pomiar czasu, drobne operacje matematyczne i bardzo proste wyswietlenie na lcd ka wszystko to już zajęło 2kb!!!.Strach pomyśleć co będzie jeśli dojdzie do tego spalanie (5 razy więcej matematyki - już się przymierzałem) pomiar temperatur 1-wire lub i2c,te wszyskie napięcia poziomy płynów i ich uśrednianie - z pewnością zabraknie proca. Ja chyba zrobie sterownik na 80c535 (dużo portów w tym 8 analogów, 4*pwm , magistrala).
Czy myślał już ktoś z was nad cyfrowym pomiarem odległości np. z tyłu samochodu podczas parkowania.??? zapewne przetworniki piezo(może ktoś dysponuje schematem?)
Pozdrawiam i będę śledził ten ciekawy temat.
Witam!
LCD będzie podpięty do Portu B.
Ale nic nie stoi na przeszkodzie aby to zmienic.
Apropo, nasuwa mi się pewna myśl aby ujednolicić nasz komputerek. Oto moje propozycje:
-zastosujmy AT90S8535
-LCD podpięty do PortuB
-A/C do PortuA (bo pewnie inaczej bez zewnętrznych przetworników a/c się nie da)
-rezonator 110592MHz
- i nie wiem tylko czy zastosować klawisze czy klawiaturę matrycową (myślę że możnaby było zastosować klawiaturę matrycową 2x2).
Tyle moich propozycji. Czekam na opinie.
Pozdrawiam Marcus
PS. Kod programu dodam jutro
jakis czas temu postanowilem zbudowac taki radar cyfrowy cofania na uP jednakze brak czasu (matura 6 i 7 maj ;D) spowodowal ze projekt na razie stoi w miejscu. jesli ktokolwie ma pomysly dot. tego urzadzenia zapraszam na: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic40465..html Oryginalne takie urzadzenia nie sa wcale tanie, ale koszt budowy prostego czujnika cofania zamknal by sie w 50zl...60zl. (najdrozsze bylyby specjalnie przystosowane do takich urzadzen nadajniki i odbiorniki ultradzwiekow koszt jednego to ok. 12zl, a potrzeba conajmniej 2 nad. i 2 odb. umieszczone po przeciwnych, skrajnych stronach zderzaka.
Mam nadzieje ze temat nie umrze Mam tez pytanie odnosnie pomiaru drogi. Ma ktos jakies doswiadczenie ?
A druga sprawa to kiedys widzialem gdzies na sieci wzory na obliczenie chwilowego spalania - niestety nie pamietam, a by mi moze cos rozjasnily.