Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
IGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

komputerek samochodowy lcd 2x16

26 Jun 2003 20:38 108350 282
  • #91
    trike
    Level 11  
    Ja bym sie chetnie wzial za taki komputerek, szczegolnie ze mam ochote zrobic sobie limuzynke i taki bajerr by sie przydal, ale jak co to po wakacjach, bo teraz to trzeba zarobic na takie bajerki :)
  • IGE-XAO
  • #92
    Czarnyn
    Level 11  
    Czytam czytam posty i chyba znowu zabiore sie do robienia komputerka samochodowego. Kiedys juz zrobiłem namiastkę, ale jakoś prace ugrzeżły.
    W moim kompie założyłem jako główny parametr to wskażnik chwilowego zużycia paliwa, bo reszta (temp, predkości i inne sa własciwie dostepne bez jakiej kolwiek obróbki. natomiast chwilowe zuzycie chciałem zrobic poprzez odczyt czasu otwarcia wtrysku ( wtedy jeszcze robiłem to pod poloneza GLI) i predkości obrotowej. Ale teraz jak pocztałem (obecnie mam poldka GSI) posty i widze ze protokuł ALDL jest znany to moze pokusiłby sie o jego wykorzystanie do takiego kompa .Myśłe ze to będzie znacznie prostrze. Tylko nie bardzo wiem jakie parametry z dostepnych prze ALDLa moga posłużyć i w jaki sposób je obrabiać do zmierzenia chwilowego zużycia paliwa. Czy znając prędkośc obrotową, napięcie na przepustnicy, kąt wyprzdzenia mozna w ogole obliczyć chwilowe zuzycie.??Jakby ktoś wiedziła jak to zrobić to ja moge się pokusic o napisanie jakiegoś programiku i zaprojektowanie schemaciku

    Pozdrawiam
    Czarny
  • #93
    ParaGlider
    Level 11  
    do MagicMarcus:
    atmel AT90S8535 to fajny procesorek. Obecnie wlasnie go mecze ale chyba najwieksze taktowanie to 8 MHz.

    Ogolnie jestem za zeby go jako CPU samochodu zastosowac. Jezdze Fiatem Seicento 1.1 MPI rocznik 2001. Powiedzcie mi jak odczytac predkosc chwilowa (mam cyfrowy licznik kilometrow) ewentualnie jak zmierzyc ten czas otwarcia wtryskow (czyli obliczyc ilosc spalonego paliwa) a tak wogole to gdzie mozna poczytac o tym jak dzialaja wtryski ?

    --------------------------------------

    widze ze temat zamarl na czas wakacji
    mam nadzieje ze sie odrodzi
    z tego co widze z dzialu o mikroprocesorach to pan pch mialby tu wiele do powiedzenia
    moje refleksje sa takie:
    ten komputerek to mialaby byc jakas praktyczna rzecz wiec nie starajmy sie tworzyc tysiaca funkcji bo to takie tylko titutu (patrz amerykanskie filmy SF z lat 60-tych)
    komputerek musi byc praktyczny
    ja osobiscie od kilku dni (po dwoch latach zwlekania) wzialem sie za atmelka 8535 i moim celem jest pisanie programow w assmeblerku. Kilka lat temu pisalem w tym jezyku na PC-ta. Wydaje mi sie ze bylem w tym niezly. Mysle ze dosc szybko uda mi sie wdrozyc w AVR. Mialem dluga przerwe i ogolnie jestem dosc zabieganym facetem. Jednak fakt ze zlutowalem plytke i mam programator oraz pierwsze udane proby z diodami i microstykami (klawiatura) to odbieram to jako przelamanie pewnej bariery i teraz powinno byc z gorki. Sluze wiec swoim czasem i umiejetnosciami w tym projekcie i mam nadzieje ze ruszy on na jesieni.

    (post łaczony z dwóch pisanych jeden pod drugim !!! [A])
  • #94
    Janek Bień
    Level 18  
    jesli moge cos podpowiedziec to niezlym rozwiazaniem bylo by zkorzystanie z komunikacji ze sterownikiem silnika pojazdu
    bez zbednych dodatkowych czujnikow mozna odczytac temperature silnika obroty przedkosc spalanie chwilowe itp
    mam VW pasata z automatyczna skrzynia i za pomoca takich programow jak vag-com mozna odczytac wrzystkie te parametry
    proble to tylko rozszyfrowanie standartu transmisji pomiedzy sterownikiem a naszym komputerkiem
  • IGE-XAO
  • #95
    Race_D
    Level 13  
    ParaGlider wrote:

    Ogolnie jestem za zeby go jako CPU samochodu zastosowac. Jezdze Fiatem Seicento 1.1 MPI rocznik 2001. Powiedzcie mi jak odczytac predkosc chwilowa (mam cyfrowy licznik kilometrow) ewentualnie jak zmierzyc ten czas otwarcia wtryskow (czyli obliczyc ilosc spalonego paliwa) a tak wogole to gdzie mozna poczytac o tym jak dzialaja wtryski ?

    Jeśli chodzi o prędkość to pewnie są to jeden lub dwa impulsy na każdy obrót jakiegoś koła w skrzyni biegów a to chyba trudno samemu obliczyć/zmierzyć. Myśle że bez danych serwisowych będzie ciężko.
    Czas otwarcia wtrysków można by wyciągnąć z kompa np. przez złącze diagnostyczne (chyba SC ma takie?), lub "na krótko" z odpowiedniego przewodu. Z tym że w każdym aucie podłączenie byłoby zupełnie inne więc projekt musiałby być indywidualny dla każdego pojazdu, a to chyba jest wysoce nie wskazane.
    :idea: IMHO najlepiej byłoby zamontować jakieś ujednolicone przepływomierze na przewodach paliwowych - głównym i powrotnym. To chyba najprostsze rozwiązanie i można to zastosować w każdym samochodzie.
    Sądze, że większym problemem byłoby zmierzenie ilość spalonego gazu ale to właściwie też można zrealizować prostym przepływomierzem.

    ParaGlider wrote:

    moje refleksje sa takie:
    ten komputerek to mialaby byc jakas praktyczna rzecz wiec nie starajmy sie tworzyc tysiaca funkcji bo to takie tylko titutu (patrz amerykanskie filmy SF z lat 60-tych)
    komputerek musi byc praktyczny


    :arrow: Co do integracji różnych przydatnych funkcji to mam taką propozycje: może by zaimplementować czytnik kart chip'owych i wykorzystać świetnie już zabezpieczone karty telefoniczne tepsy tworząc immobiliser? Uważam że to byłaby bardzo przydatna funkcja i oryginalna konstrukcja, co znacznie utrudniłoby kradzież/porwanie pojazdu gdyż raczej żaden złodziej nie zna się na takich urządzeniach bo nie ma ich w sprzedaży.
    Jeśli się zbytnio rozpędzam to mnie przyhamujcie, poprostu rzucam swoje pomysły :)

    Quote:
    z tego co widze z dzialu o mikroprocesorach to pan pch mialby tu wiele do powiedzenia

    To powiadom go o tym temacie i poproś żeby cosik naskrobał :)
  • #96
    SQ4KDI
    Level 15  
    ja od stycznia czekam na układ pomputera samochodowego do pomiaru spalania z EP i nic nawet echa
  • #97
    andpak
    Level 13  
    może to Was zaciekawi, jest to schemat komputerka samochodowego, który był publikowany w PE

    -------------------------------------------------------------------------------------
    Do wykonania wszystkich obliczeń wystarczą tylko dwie wielkości:
    • czas otwarcia wtryskiwaczy;
    • prędkość jazdy.

    Komputer samochodowy nazywany dalej komputerkiem umożliwia pomiar szeregu wielkości związanych ze zużyciem paliwa:
    1. Chwilowe zużycie paliwa [1/100 km];
    2. Średnie zużycie paliwa [1/100 km];
    3. Liczba kilometrów jakie samochód
    przejedzie na pozostałej w zbiorniku
    ilości paliwa [km];
    4. Średnia prędkość jazdy [km/godz];
    5. Średnia prędkość podróży [km/godz];
    6. Czas jazdy [godz:min];
    7. Czas podróży [godz:min]
    8. Prędkość maksymalna [km/godz]
    Uwagi
    A. Pomiar (1) przeprowadzany jest tylko
    dla prędkości większych od ok. 5 km/godz, co ma na celu uniknięcie niemiarodajnych wskazań dla prędkości bliskich zeru.
    B. Wyniki pomiarów (2, 4- mogą być
    kasowane ręcznie.
    C. Po zatankowaniu zbiornika do pełna
    należy poinformować o tym kompute-
    rek aby mógł on na bieżąco podawać
    pomiar (3).
    D. Pomiary (4 i 6) wykonywane są tylko
    z uwzględnianiem czasu kiedy samo
    chód porusza się z prędkością więk
    szą niż 5 km/godz.
    E. Pomiary (5 i 7) wykonywane są
    z uwzględnieniem czasu od ostatnie
    go kasowania ręcznego. W przypadku
    postoju czas podróży mierzony jest
    w dalszym ciągu.
    Po przekroczeniu czasu 10godz następuje zmiana formatu wyświetlania na 99.5 - godziny i dziesiątki minut. Na wyświetlaczu LCD wynik wyświetlany jest zawsze w formacie 99.59.
    G. Wyświetlanie dowolnych wyników zostaje wyłączone jeżeli samochód nie będzie w ruchu dłużej niż 30 sęk. Po ruszeniu samochodu wyświetlanie wyników włączy się automatycznie. W czasie postoju naciśnięcie jednego z przycisków spowoduje włączenie wyświetlania wyników.
    Schemat układu komputerka mierzącego zużycie paliwa przedstawiono na rysunku . Do jego wejść doprowadzono dwa wyżej wymienione sygnały. Pierwszy z nich (sygnał A) pochodzi z układu sterowania wtryskiwaczem. Stan niski na tym wejściu odpowiada czasowi otwarcia wtryskiwacza. Równocześnie okres powtarzania wtrysku niesie informacje o prędkości obrotowej silnika. Przy czym częstotliwość ta jest dwukrotnie mniejsza od częstotliwości obrotów wału korbowego, gdyż pojedynczy wtrysk występuje raz na dwa obroty wału. Wynika to z tego, że silnik czterosuwowy wykonuje jeden pełny cykl pracy raz na dwa obroty, w przeciwieństwie do silnika dwusuwowego w którym każdy pełny cykl pracy trwa przez jeden obrót wału korbowego. Na drugie wejście komputerka (sygnał B) doprowadzane są impulsy z przetwornika drogi. Większość współczesnych samochodów posiada elektroniczny układ dostarczający impulsy których częstotliwość jest proporcjonalna do szybkości poruszania się pojazdu. Impulsy z przetwornika drogi niosą informacje o szybkości pojazdu i przejechanym dystansie.
    Ponieważ w różnych samochodach konstrukcje wtryskiwaczy są różne, ponadto różne są przełożenia w przetworniku drogi konieczne jest przeprowadzenie kalibracji układu pozwalające na zmierzenie jednostkowej dawki paliwa podawanej przez wtryskiwacz w jednostce czasu. Wartość ta wyrażana jest w litrach na sekundę otwarcia wtryskiwacza.
    Informacja z przetwornika drogi jest bezwymiarowa i odpowiada liczbie impulsów jakie docierają z przetwornika podczas przejechania wzorcowego dystansu 10 km. Także ta wielkość podlega kalibracji.
    Oprócz tego w procesie kalibracji układ musi zapamiętać pojemność zbiornika paliwa, którą w trakcie kalibracji wprowadza użytkownik. Informacja ta jest niezbędna dla obliczenia przez kompute-rek liczby kilometrów, które może pokonać samochód na pozostającej jeszcze w zbiorniku paliwa ilości paliwa.
    Wszystkie dane kalibracyjne oraz inne wielkości obliczane w trakcie pracy kom-puterka przechowywane są w n ieu lotnej pamięci US3.
    Do sterowania komputerka przewidziano dwa mikrowłączniki WŁ1 i WŁ1. Umożliwiają one wybór wyświetlanego aktualnie pomiaru oraz wszelkie sterowanie procedurami kalibracji i kasowania.
    Wyniki pomiaru mogą być wyświetlane na wyświetlaczu alfanumerycznym LCD 1 x16, który dołączany jest do gniazda G1.

    Może ten opis pomoże w projektowaniu komputerka samochodowego.

    ----------------------------------------------------------------------------------

    Obsługa programu
    Do obsługi programu przewidziane zostały dwa klawisze K1 i K2 oraz LCD Program zasadniczo może pracować w trzech trybach: pomiarowym, programowania i kalibracji. W trybie pomiarów prezentowane są pożądane przez użytkownika wielkości. Tryb programowania wykorzystywany jest tylko do ustawienia stałych programu będących podstawą wykonywanych pomiarów. Ostatni z trybów pracy służy do kalibracji podstawowych para- metrów urządzenia, które zależą od konstrukcji samochodu i muszą zostać wyznaczone w ściśle określony sposób. Zasadę obsługi komputerka za pomocą klawiszy przedstawiono w Tabel i 1.
    W trybie pomiarowym możliwe jest wyświetlanie ośmiu różnych wielkości:
    - Chwilowe zużycie paliwa
    - Średnie zużycie paliwa
    - Liczba kilometrów, które samochód
    przejedzie na pozostałej w zbiorni
    ku i lości paliwa
    - Średnia prędkość jazdy
    - Średnia prędkość podróży
    - Czas jazdy
    - Czas podróży
    - Prędkość maksymalna
    W wersji LCD informacja o aktualnie wyświetlanej wielkości uwidoczniona jest na wyświetlaczu w postaci symbolu (literowego oznaczenia).
    W trybie pomiarowym przełączanie aktualnie wyświetlanej wielkości odbywa się sekwencyjnie po naciśnięciu klawisza K1. Wciśnięcie klawisza K2 na czas dłuższy niż 2 sekundy spowoduje skasowanie (zainicjowanie) aktualnie wyświetlanej wielkości. Jednoczesne wciśnięcie, w trybie pomiarowym, klawiszy K1 i K2 na czas dłuższy niż 2 sekundy spowoduje zresetowanie wszystkich mierzonych wielkości (zainicjowanie komputerka), stałe wprowadzone w procesie kalibracji/programowania nie zostaną jednakże skasowane.
    W trybie programowania użytkownik ma możliwość ustawienia następujących wielkości:
    - Pojemność zbiornika paliwa
    w litrach
    - Liczba cylindrów
    - Stała wtrysku*
    - Stała drogi*
    *) - wielkości te można wprowadzić ręcznie (pod warunkiem, że zostały wcześniej odczytane w poprawnie skalibrowanym układzie) lub mogą zostać obliczone automatycznie w procesie kalibracji
    Ustawienie żądanej wielkości przebiega następująco. Po przejściu do trybu programowania miga najbardziej znacząca cyfra nastawy. Klawiszem K2 dokonujemy zmiany wartości danej cyfry (po wciśnięciu klawisza wartość jest zwiększana o jeden. Po osiągnięciu wartości maksymalnej zostaje ona automatycznie wyzerowa- na). Wciskając klawisz K1 (na czas krótszy niż 2 sekundy) powodujemy wybór kolejnej cyfry. Po ustawieniu wszystkich cyfr, kolejne wciśnięcie klawisza K1 powoduje przejście do następnego parametru.
    Kalibracja
    Proces kalibracji jest kluczowy do poprawnego działania urządzenia. Dlatego należy przeprowadzić ją uważnie i zgodnie z poniższym opisem. Podczas kalibracji definiowane są dwie stałe będące podstawą we wszystkich późniejszych pomiarach. Stała drogi obliczana jest po przejechaniu dokładnie 10,0 km od chwili rozpoczęcia procesu kalibracji. Druga stała -wtryskiwaczy, obliczana jest po przejechaniu większej liczby kilometrów i ponownym zatankowaniu. Należy wówczas podać ilość zatankowanego paliwa z dokładnością do 0,1 litra.
    Inna ważna wielkością, niezbędną do poprawnego obliczania wartości K, jest pojemność zbiornika paliwa (Z). W trybie programowania wartości Z (przejście z trybu pomiarowego po wciśnięciu klawisza K1 dłużej niż 2 sekundy) należy wprowadzić podaną w instrukcji samochodu pojemność zbiornika paliwa.
    Kolejnym parametrem istotnym dla poprawnego przeprowadzania pomiarów jest liczba cylindrów (Lc). Wprowadza się ją również ręcznie w trybie programowania.
    Po pierwszym włączeniu układu, przygotowanie urządzenia do pracy przebiega dwuetapowo. W pierwszej kolejności, ustawiamy pojemność zbiornika paliwa po uprzednim przejściu do trybu programowania (klawisz K1 wciśnięty przez min. 2 sekundy). Następnie po zatankowaniu do pełna zbiornika paliwa rozpoczynamy proces kalibracji poprzez jednoczesne wciśnięcie klawiszy K1 i K2 przez min. 2 sekundy8. Teraz w pierwszej kolejności przeprowadzimy kalibrację przetwornika drogi. W tym celu po przejechaniu dokładnie 10,0 km (należy uprzednio wyzerować samochodowy licznik przebiegu dziennego) wciskamy klawisz K1 i przytrzymujemy przez min. 2 sekundy. Układ potwierdzi zakończenie kalibracji przetwornika drogi jednokrotnym mignięciem wyświetlanej wartości.
    Następnie po przejechaniu dowolnej, ale dość dużej liczby kilometrów, tak aby zużyć prawie całe paliwo, należy zajechać na stację benzynową i zatankować do pełna zbiornik paliwa. Po zatankowaniu należy wpisać liczbę zatankowanych litrów z dokładnością do 0,1 l. Proces kalibracji kończy się po jednoczesnym wciśnięciu włączników K1 i K2 przez min. 2 sekundy. Komputerek potwierdzi zakończenie kalibracji jednokrotnym mignięciem wyświetlanej wartości, układ wraca do trybu pomiarów i jest gotowy do użycia.
    Wartości Z (pojemność zbiornika paliwa) oraz obliczone w procesie kalibracji stałe drogi i wtryskiwaczy są pamiętane w nieulotnej pamięci EEPROM. Dane te są wiec pamiętane nawet po odłączeniu układu od zasilania. Jednakże w celu ułatwienia ewentualnej powtórnej konfiguracji urządzenia kalibracja nie jest koniecz- na jeżeli użytkownik zna wartości stałej drogi i stałej wtrysku - wartości te można wprowadzić ręcznie w trybie programowania.
    Uwagi ogólne
    Układ jest zasilany nieprzerwanie. Przechodzi on do stanu czuwania 30 sekund po zatrzymaniu samochodu mierząc jednak czas. W stanie czuwania wyłączane jest wyświetlanie wyników. Wciśnięcie dowolnego z klawiszy powoduje przywrócenie wyświetlania na 30 sekund. W czasie czuwania układ pobiera około 6 mA prądu.
    Wszystkie pomiary (za wyjątkiem Vm) są uaktualniane kilka razy na sekundę. Wartość prędkości maksymalnej (Vm) jest porównywana z prędkością chwilową co 1 sekundę i uaktualniona, jeżeli ta druga jest większa.
    Dokładność pomiaru w dużej mierze zależy od dokładności kalibracji. Przy poprawnie skalibrowanym układzie jest lepsza niż 5%.
    Wartość K (liczba kilometrów jakie samochód przejedzie na pozostałej w zbiorniku ilości paliwa) jest obliczana na podstawie średniego zużycia paliwa może być więc obarczona większym błędem zależnym od dynamiki jazdy.
    Po włączeniu zasilania, jeżeli układ nie został wcześniej skalibrowa-ny będzie wyświetlał komunikat o braku kalibracji: Po włączeniu zasilania urządzenie dokonuje diagnostyki pamięci EEPROM, jeżeli jest ona nieobecna lub uszkodzona zostanie wyświetlony komunikat o błędzie pamięci EEPROM:
    W takim wypadku pamięć EEPROM US3 należy wymienić na nową.
    Uwagi montażowe
    W wersji LCD wyłączniki należy podłączyć zgodnie ze schematem. Do tego celu można wykorzystać fragment istniejącej płytki drukowanej lub klawisze zamontować na odcinku uniwersalnej płytki drukowanej.
    Potencjometr P1 służy do regulacji kontrastu wyświetlacza. Jeżeli wyświetlacz LCD jest wyposażony w podświetlanie, należy je podłączyć indywidualnie, zgodnie ze specyfikacja (z reguły jest to podświetlanie diodami LED, choć spotyka się też inne rozwiązania).

    za chwilę prześlę tabele


    Ostrzeżenie #1 - za pisanie postów jeden pod drugim ! [A]
  • #98
    _dEVIL
    Level 15  
    Z tego co piszesz wynika ze nie masz programu do procka?
  • #99
    andpak
    Level 13  
    zgadza się pisałem kilka razy do PE lecz bez echa.
  • #100
    elektryk
    Level 42  
    Ja sobie tam myślałem na "bajernym" komputerem samochodowym i wymyśliłem żeby urzyć coś takiego jako wskaźnik http://www.allegro.pl/show_item.php?item=15941450 ,można kupić podobny model już od 500 zł, do tego dobudować na mikroprocesorze układ zbierający dane z czujników i otrzymujemy w ten sposób komputer pokładowy o bardzo dużym wyświetlaczu z możliwością wyświetlania różnych danych i statystyk oraz dorobienie personalizacji wyświetlanych danych,. Można do niego dokupić GPS (oprogramowanie do gps i mapy są dostępne w sieci) i mieć kolejny super bajer jakiego nawet BMW nie posiada (mają mniejszy wyświetlacz). Być może ten komputer ma wystarczająco mocy obliczenionwej żeby odtwarzać pliki MP3 co mogło by być kolejną ciekawostką.
  • #101
    Race_D
    Level 13  
    elektryk wrote:
    Ja sobie tam myślałem na "bajernym" komputerem samochodowym i wymyśliłem żeby urzyć coś takiego jako wskaźnik http://www.allegro.pl/show_item.php?item=15941450 ,można kupić podobny model już od 500 zł, do tego dobudować na mikroprocesorze układ zbierający dane z czujników i otrzymujemy w ten sposób komputer pokładowy o bardzo dużym wyświetlaczu z możliwością wyświetlania różnych danych i statystyk oraz dorobienie personalizacji wyświetlanych danych,. Można do niego dokupić GPS (oprogramowanie do gps i mapy są dostępne w sieci) i mieć kolejny super bajer jakiego nawet BMW nie posiada (mają mniejszy wyświetlacz). Być może ten komputer ma wystarczająco mocy obliczenionwej żeby odtwarzać pliki MP3 co mogło by być kolejną ciekawostką.

    Qrde, dobre - to mi sie podoba! Jakby sie całość dało zamknąć w 1kzł to by było wręcz zayefajne :roll: :wink:

    (Tak może być J :?: )
  • #102
    pch
    Level 14  
    nie wiem czy kogoś to zainteresuje ale ja zrobiłem komputer na 89s8252. pokazuje zegar, prędkość, dystans, prognoza na ile kilometrów zostało paliwa, czas podróży, zużyte paliwo, paliwo w zbiorniku, średnie zużycie, średnia prędkość, prędkość maksymalna oraz temperatura w środku i na zewnątrz. zpomniałbym o najważniejszym pokazuje oczywiście chwilowe zużycie paliwa w litrach na 100km.
    komputer opisany jest szczegółowo wraz ze zdjęciami na forum brava.autokacik.pl

    pozdrawiam
  • #103
    Race_D
    Level 13  
    pch wrote:
    komputer opisany jest szczegółowo wraz ze zdjęciami na forum brava.autokacik.pl

    pozdrawiam

    Nie ukrywam, że tamto forum mi nie leży - za dużo klikania :P
    Możesz rzucić tu podstawki (opis), schemat, wsad?
  • #104
    astral
    Level 17  
    Niestety nic nie znalazłem na wyżej podanym forum, czy mógłbyś podać jakiś konkretny link?
  • #105
    Race_D
    Level 13  
    astral link do tego tematu masz >> TUTAJ <<, ale nie wiem czy Ci sie spodoba sposob przegladania tego forum :roll: .
    :arrow: Ponawiam prośbe do autora o coś więcej :wink:

    Zmieniłem link dzięki wskazówce kolegi toradka
  • #106
    toradek
    Level 17  
    Hmm, sposob przegladania mozna zmienic, na gorze po prawo mozna zmienic z drzewko na blat, czy jakos tak. Ja zmienilem i wlasnie studiuje.
  • #107
    Race_D
    Level 13  
    toradek wrote:
    Hmm, sposob przegladania mozna zmienic, na gorze po prawo mozna zmienic z drzewko na blat, czy jakos tak. Ja zmienilem i wlasnie studiuje.

    Qrde, dzieki toradek, tak mnie pochłoneło czytanie że nie zauważyłem nawet tej opcji :lol: . I już to forum nie jest takie złe :wink:
  • #108
    pch
    Level 14  
    wygląda to tak: procek 89s8252, zegar pcf8583 i termometry ds1820. wyniki na lcd 16x2 jak na zdjęciu lub dowolnym innym. przed rozpoczęciem pracy należy skalibrować komputer, żeby wiedział z czym ma do czynienia. można to zrobić na dwa sposoby:
    1. należy zalać paliwa do pełna, wejść w tryb kalibracji, następnie przejechać krótki dystans 1-5 km i wpisać ten dystans oraz szacunkowo ilość zużytego paliwa. potem pojeździć trochę ale nie więcej niż 200km i zalać do fula. Następnie ponownie uruchomić kalibrację i wpisać dystans oraz żużyte paliwo. dane zostaną zaktualizaowane i zapisane do eeproma.
    2. jak wyżej tylko, że pozostawić w trybie kalibracji aż do ok 200km.
    od tej chwili na wyświetlaczu pojawiają się różne parametry. zegar i chwilowe zużycie paliwa jest na stałe po prawej stronie wyświetlacza natomiast reszta pojawia się, wraz z opisem, sekwencyjnie po naciśnięciu jednego z dwóch przycisków. ten drugi służy do uruchamiania dodatkowych funkcji: setup (czyli kalibracja), reset, ustawianie zegara. dla niektórych parametrów po naciśnięciu drugiego przycisku pojawia się druga wartość np: temperatura in/out, paliwo zużyte/pozostałe (zużyte max 200 litrów), dystans przejechany/prognoza. komputer testowałem w polonezie, nubirze i bravie. do poldka potrzebny jest przetwornik drogi.

    pozdrawiam
  • #109
    ParaGlider
    Level 11  
    Sluchajcie odnosnie komputera pokladowego ktory moglby odtwarzac MP3 i inne to ja proponuje kupic zwykłego pc-ta w standardzie ITX ewentulanie microATX. Do tego najtanszy ups z podlaczonym przewodem do akumulatora samochodowego i mamy 220V w aucie. Na plycie zintegrowana grafa muza itd. Do PC-ta mozna podpiac wszystko. Dysk twardy 40 GB kosztuje teraz w hurcie 200 zl (plus VAT). Plyta na KT266A 120 zl (plus VAT). Duron ponad 1 GHz cos okolo 100 zl (plus VAT) Taki komp mialby niezly przerob. Kwestia do rozwiazania to jego odpornosc na wstrzasy. Na linuxie mozna zaimplementowac odtwarzacze mp3 w trybie tekstowym. Do tego zwykly LCD 4x16 np mozna wysterowac praktycznie bezposrednio z portu LPT. Taki PC-t ma wszystko co jest potrzebne z IRDA wlacznie. Jedynie jest to wieksze wyzwanie dla programistów niskopoziomowych (assembler, C). Powstaje wiec pytanie czy chcemy sie bawic w budowanie systemu czy w elektronike.
  • #110
    Race_D
    Level 13  
    Ja bym sie rzucił na system oparty na kompie - jakby nie patrzeć łatwiej to poskładać bo są gotowe elementy więc by uzyskać takie same możliwości wystarczy mniej kombinowania i wiecej "gotowców" :D
  • #111
    dzemik8
    Level 16  
    Widze , że wiekszośc szuka gotowych rozwiązań może lepiej zadać ten temat jakiejś szkole elektronicznej np technikum. ucziowie wykonują prace dyplomowe w ramach których chęnie podejmują łatwe ematy ale znajdąsię maniacy i napewno ktoś podejmie temat tylko kiedy niewiem. rozwiazanie na atmelku jest naj sensowniejsz e bo:
    Po 1
    ma wystarczającą moc obliczeniową :pamieć-jakaś kośtka wystarczy.
    P2
    poco komuś taki wielki wyświetlacz aplikujeę do wcześniejszych pomysłów poco to komu to moim zdaniem pwinno być prostei nie zawodne 2x16 wystarczy a jak będzie to z najnowszego URMETa to i pasażer z tyłu sie doczyta
    po3
    jeżeli uieści naszecudo pod kolumną lub nawet będzie lepiej umieścić pod osłonmi nad nogomi kierowcy i tylko sterowanie i wyświetlacz gdzies blisko taablicy rozdzileczej
    Pozdrawiam i powodzenia Dzemik8
  • #112
    apollo40
    Level 11  
    widze ze temat jak by zamarł, a szkoda bo to naprawde fajny pomysł z tym komputerkiem pokladowym w samochodzie.
    dzis cos mnie naszło by poszukac czegos na temat pc w samodzie.
    i oto jestem na forum:)
    mam wiec pytanie czy istnieje mozliwosc podpiecia np czujnika:temperatury, wilgotnosci powietrza,poziomu plynu spryskiwaczy do Pockiet Pc ?? bo mam takie cudo i naprawde posiada ono duzo mozliwosci. Mój Komputerek posiada procesor MIPS 4000(70mhz) 24MB a wszystko to pracuje na Windows CE 2.11 urzadzenie to posiada irde oraz złoncze(com) przez ktore komunikuje sie z PC. dodam moze ze mam emulator dosa na wince 2.11 wiec w zasadzie mozna pisac programy jak na normalnego PC. i mam kolejne pytanie czy samo sterownaiem zlonczem com wystarczy do analizy danych z tych czujnikow? zabardzo nie znam sie na tym i chcialbym uzyskac jakies informacje w ktorym kierunku mam udezac:) a dodam ze te urzadzenia sa dzis naprawde nie drogie i mozna by sie zastanowic nad wykozystaniem ich.
  • #113
    euromatic
    Level 21  
    temat się urwał....... co panowie?
    Chcecie mieć soft do tego komputerka ?
    na PIC lub AVR....
    euromatic(malpa)go2.pl
    pozdrawiam
  • #114
    KrzysiekG
    Level 11  
    Czołem.

    No ja to bym bardzo reflektował na taki programik na AVR. Sam zacząłem pisać (niestety w Bascom) ale utknąłem podczas konieczności obliczeń więc chętnie przeanalizowałbym kod - byle nie w ASM.

    Pozdrawiam
    Krzysiek
  • #115
    pch
    Level 14  
    właśnie uruchomiłem komunikację mojego komputera pokładowego (kilka postów wyżej) w podczerwieni. testuję to obecnie i wyniki są obiecujące. koncepcja była taka, żeby zrezygnować z wyświetlacza a parametry pracy samochodu rejestrować i przeglądać na palmie czy innym ustrojstwie. jest tylko problem z napisaniem programu. chyba nie ma uniwersalnego środowiska jak java i program na palma nie będzie chodził na ipaq albo casio.

    pozdrawiam
    PC
  • #116
    Zoll
    Level 13  
    Hej

    Widze ze watek umarł ale moze ktos wie jak mozna by bylo miezyc zuzycie lpg dzieki takiemu komputerkowi
  • #117
    Mrmol
    Level 11  
    super sprawa taki bajer chciałbym takie coś w samochodzie i popieram at mega i graficzny wyświetlacz temp zew wew temp silnika (jak rozwiązać czujnik w silniku) obroty silnika napięcie aku idata godzina.
  • #118
    tgrzyska
    Level 14  
    Ja bym zrobił na ATmedze na wyświetlaczu graficznym Nokii - mały i w zupełności wystarczy. Chcę coś takiego zrobić, tylko czasu brak.
  • #119
    majonezz
    Level 18  
    tgrzyska wrote:
    Ja bym zrobił na ATmedze na wyświetlaczu graficznym Nokii - mały i w zupełności wystarczy. Chcę coś takiego zrobić, tylko czasu brak.


    Ja tez mysle o zastosowaniu wyswietlacza od 3310. Wchodzi idealnie w miejsce gdzie zaklada sie oryginalny kompiterek. Na razie utknąłem w miejscu - trenuje obsługę wyświetlacza. Jak przez to przebrnę to jeszcze musze dołożyć przetwornik drogi i już będzie z górki.
    Kilka postów wyżej widziałem pytanie o pomiar zużycia LPG. Sam jeżdze na tym paliwie, mam instalacje II gen. więc musze przyznać, że pomiar w tej sytuacji nie jest możliwy bez dodatkowego przepływomierza. Można odczytywać zużycie tak jak na noPB z czasu otwarcia wtryskiwacza, ale pomiar bedzie zawierał błąd.
  • #120
    tgrzyska
    Level 14  
    Ja juz wyświetlam na LCD Nokii informacje i zmienne. Znaki mam 8x8, jest to troche kłopotliwe, bo nie zajmie to pełnej linii tekstu - urwie np. znak w połowie, więc trzeba na tym panować. Trochę się bawiłem wyświetlaczem i jakieś strzępy kodu w C mam.