Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Proszę o fachową ocene tej instalacji

17 Wrz 2009 23:46 6798 11
  • Poziom 17  
    Oto instalacja znajdująca się w moim domu, przyznam że nie za bardzo znam się na systemach CO więc chciałbym zasięgnąc rady do doświadczonych. Czy to jest dobrze wykonane? Dom około 180m² 12 grzejników z zaworami termostatycznymi, piec 25kW. Instalacja z naczyniem przelewowym. Ogólnie wszystko działa dobrze (tak mi się wydaje) zużycie węgla na poziomie 2.5-3 tony na rok, wyłączam piec w maju, włączam w październiku. Temperatura na piecu to 55°C, rurki przy piecu Φ28 w pionach Φ22, w posadzkach już chyba Φ18. I teraz pytania: czy to normalne że zasilanie bojlera wchodzi od góry? mam wrażenie że przez to układ nie może sie odpowietrzyć, jak wyłączę pompę to coś tam syknie z odpowietrznika. Teraz jest tak jakby to powietrze nie może dotrzeć do odpowietrznika bo jest ciągle "spychane" przez tłoczoną wodę. Z tego co widziałem wszędzie na schematach widzę filtry przed pompa czy to konieczne? tak sie składa że muszę i tak wymienić te dwa zawory przy pompie bo ciekną więc mogę przy okazji coś poprzerabiać. Ogólnie proszę o fachową ocenę tej instalacji

    Proszę o fachową ocene tej instalacji
  • Poziom 12  
    Moim zdaniem instalacja wykonana poprawnie, miałbym kilka zastrzeżeń ale ogólnie wygląda schludnie.
    Zasilanie bojlera powinno wchodzić od góry ponieważ bojler działa jak kaloryfer,który zamiast powietrza ogrzewa wodę.
    Jak chcesz odpowietrzyć bojler lub kaloryfer to pompa nie może pracować, należy to zrobić tylko wtedy kiedy pompa stoi.
    A z tym filtrem to jest tak że jak się znajdzie coś w układzie (kawałek taśmy teflonowej, czy konopi) żeby ci nie zablokowało pompy, bo zagotujesz wodę. No i nie zapomnij że przy montowaniu filtra trzeba założyć dwa zawory -przed i za filtrem.
    No i te zawory termostatyczne na kaloryferach , myślałeś kiedyś co się stanie jak te zawory się pozamykają bo w pokojach będzie za ciepło?
    Pozdrawiam.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 12  
    Cytat:
    Według przedmówcy trzeba założyć trzy zawory (bardzo ciekawy pomysł) - wystarczy zawór , filtr , pompa i zawór ręczny lub zwrotny. (patrząc zgodnie z kierunkiem przepływu)


    Spotkałem się już z tym że filtr był, ale nie można go było wyczyścić ponieważ nie było go czym odciąć.
    A "przedmówca" pisał o dwóch zaworach, nie trzech, a gdzie one będą co za różnica, byle tylko była możliwość wyczyszczenia filtra, i że mogą spełniać jeszcze inne funkcje-tym lepiej prawda?

    Pozdrawiam.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 12  
    O to mi właśnie chodziło.
    Pozdrowienia krzysio_sr.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 17  
    @Grzegorz511 nie żebym coś negował, jestem po prostu ciekawy, ale możesz wytłumaczyć jakoś bliżej "bojler działa jak kaloryfer,który zamiast powietrza ogrzewa wodę" tzn. jakie znaczenie dla ogrzewanej wody ma to w którą stronę porusza się płyn w wężownicy? Czy chodzi o to że "ciężej" pchać wodę do góry? Bo wydawało mi się że jak się pacha do góry to razem z tą wodą leciało by ew. powietrze i trafiało do odpowietrznika? zawory termostatyczne są zakmnietę (wszystkie) jak się już robi ciepło, bo mam jest ustawiona na ok 21° więć już w kwietniu często wszystkie grzejniki są zimne, do tego żeby nic się nie stało jest chyba w obiegu ten bojler? Jak się robi ciepło czyli wiosną przestawiam temp na 50° i temp podnosi się max do 54. Ale przyznam szczerze że u mojego wuja nie ma termostatów i regulacja tylko temp. na piecu, tylko że on przy mniejszym domu z ytonga spala 2x więcej węgla. Do tego jak się chce mieć cieplej w pomieszczeniu to nie można indywidualnie regulować, a po co mam grzać tak samo każde pomieszczenie ? no chyba że o czymś nie wiem

    @krzysio_sr
    czy to że rurki do przelewowego są to jakaś krytyczna sprawa? Zadziałanie, czyli ew zagotowanie w moim przypadku mogło by wystąpić chyba tylko wtedy jeśli uszkodził by się sterownik i cały czas podawał paliwo i nadmuch, bo ew. uszkodzenie pompy nie powinno sprawić problemu, pewnie po jakimś czasie, w podtrzymaniu, piec osiągnął by 90° na wyjściu i sterownik przestał by podawać paliwo. Przynajmniej mam taką nadzieje:)


    Jeszcze takie jedno pytanko na którym biegu najlepiej ustawić pompę obiegową?
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 12  
    No więc tak, jeśli chodzi o bojler to tak jak napisałem: zasilanie wężownicy podpina się do wlotu który powinien być wyżej niż wylot,jak również zasilanie bojlera w zimną wodę powinno się podpiąć od spodu bojlera z prostej przyczyny że 1dm3 wody ciepłej jest lżejszy od 1dm3 wody zimnej,dlatego woda ciepła wchodząc do bojlera oddaje stopniowo ciepło, a oziębiając się jej ciężar rośnie więc prawidłowo kieruje się w dół do powrotu wody - do pieca.
    A w twoim przypadku bojler nagrzeje się nawet jeśli pompa nie będzie pracować (grawitacyjnie).
    Bojler nagrzałby się również nawet jeśli byłby inaczej połączony, ale nie byłoby to tak efektywne jak w twoim przypadku.

    Kolego krzysio_sr przecież obaj wiemy o co chodzi, ale jak chcesz mieć rację to ci ją przyznaję.:D
    Pozdrowienia


    Prywatne dyskusje proszę prowadzić na PW.
    [mod.serwisant73]
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 17  
    @krzysio_sr dziękuję za wyczerpującą odpowiedz, w moim przypadku i tak już nie będę nic zmieniał rurka jest Φ18, zabudowana w ścianie, a podejrzewam że przepisy dotyczą ogólnie pieców na paliwo stałe, i średnice są chyba zależne od pojemności pieca?, wiadomo że w klasycznym piecu zagotować wodę to nie jest wielki problem, w przypadku zautomatyzowanych pieców z retortą i dobrym sterownikiem to chyba tylko jakaś nietypowa awaria może do tego doprowadzić? no ale odpływ jest, wybuchnąć nie powinno, w końcu układ otwarty ;)

    @Grzegorz511 ok ja tylko tak z ciekawości:), ale jak dobrze wykonane to najważniejsze. A pytałem ze względu na ruchy konwekcyjne, zawsze wydawało mi się że najlepiej jest ogrzewać "od dołu" a chłodzić z góry, i jedyne co mi tam nie pasowało to to że układ nie potrafi się sam odpowietrzyć, tylko trzeba włączać i wyłączać pompę