Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

zapłon sterowany komputerem - koncepcja

19 Wrz 2009 20:06 2471 6
  • Poziom 18  
    Ten post wybaczcie jeśli jest w złym dziale, ale jest bardziej w charakterze zapytania niż pochwalenia się czymś. Do rzeczy. Rozważam taki pomysł na pracę magisterską pt sterownik zapłonu do samochodu. Obracam się akurat wokół starych aut, i to potencjalne cudeńko miałoby sterowac zapłonem w moim fiacie 125p, i przez sterowanie zapłonem mam na myśli dobór kąta wyprzedzenia zapłonu zależnie od prędkości obrotowej silnika i obciążenia silnika/stopnia otwarcia przepustnicy/podciśnienia w kolektorze dolotowym, czyli tak jak realizowane to jest zwykle w innych autach. Celem projektu byłoby ukazanie wyższości potencjalnego takiego układu nad zwykłym rozdzielaczem zapłonu który wyposażony jest w ciśnienowy (zawodny) regulator oraz regulator obrotowy/odśrodkowy (również zawodny). Na początku możnaby zasugerować się mapą zapłonów z komputerów wtryskowych polonezów (jest dostępna w jakimś pdf-ie). Następnie spróbować modyfikować ją celem poprawy osiągów auta. Moje pytanie sprowadza się do dwóch kwestii. Po 1 czy zagadnienie/koncepcja którą wyżej opisałem nadawałaby się na pracę magisterską (kierunek elektronika i telekomunikacja), oraz na jakim mikrokontrolerze najlepiejbyło by zrobić to o czym napisałem. Czy np 8051 podołałby ? Tyle pytań. Z góry dziękuję.
  • Moderator Samochody
    Czy nadaje się na pracę magisterską - zapewne tak, choć raczej na automatyce i robotyce albo budowie silników spalinowych... niemniej najbardziej kompetentną osobą która może udzielić Ci odpowiedzi na to pytanie to kierownik zakładu na którym będziesz się bronił, możesz też porozmawiać z potencjalnym promotorem, poza tym to bardziej praca na poziomie technikum, ew. inżynierska.

    Co do mikrokontrolera, to pewnie większość podoła, zależy jeszcze czy chcesz używać statycznych map, czy może obliczać wszystko dynamicznie (to mogło by być ciekawe). '51 to przeszłość, proponuję PIC albo AVR, z naciskiem na to drugie (niedrogie, łatwo dostępne, prosty programator, zoptymalizowane do programowania w C, dobre środowisko programistyczne - AVR-Studio). Myślę, że ATMega32 była by "jak ulał", choć pewnie i ATMega8 lub 16 też by wystarczyła (ew. z zewnętrzną pamięcią). W ATMegach masz do dyspozycji m. in. przetwornik A/C z multiplekserem (8 kanałów), watchdoga, sprzętowe PWM (3 kanały), pamięć EEPROM (do przechowywania danych), tryb uśpienia, zewnętrzne przerwania.

    Pamiętaj w tym wszystkim, że taki sterownik "emuluje" tradycyjny zapłon, tzn. MAP zamiast podciśnieniowego regulatora kąta wyprzedzenia zapłonu, impulsator na wale zamiast rozdzielacza i odśrodkowego regulatora kąta wyprzedzenia zapłonu, TPS do odczytu kąta otwarcia przepustnicy.

    Jak zamierzasz sobie poradzić z przeróbkami mechanicznym? Łatwiej były by zrobić własny sterownik do silnika z elektronicznym wtryskiem, bo masz już wszystkie czujniki, a tu musisz jakoś umocować i połączyć z przepustnicą TPS i dorobić impulsator na wale (czujnik położenia wału - CPS), MAP czy ew. MAF (przepływomierz) to mniejszy problem. Czy zamierzasz poprzestać na elektronicznym sterowniku zapłonu, czy chcesz wykonać zintegrowany sterownik układu wtryskowo-zapłonowego? Jak na pracę magisterską to trochę mało odkrywcza teza - przecież w Maluchu, pod koniec produkcji zastąpiono mechaniczny zapłon elektronicznym (126EL) i wiadomo, że wyszło mu to na dobre.
  • Poziom 18  
    No to sprecyzuje troche. Silnik mam od poloneza plusa i gotowe koło pasowe z wypustem oraz czujnik polozenia walu wiec ta kwestia jest zalatwiona. Sam moduł elektroniczny sterujący cewką też posiadam (koncowka fiatow byla juz tym robiona) wiec komputer poprostu dawałby impulsy na modul, modul na cewke, cewka na mechaniczny rozdzielacz ktory bylby pozbawiony odsrodkowego i podcisnieniowego regulatoraa a stamtad prosto na swiece :) ... Zamiast czujnika polozenia przepustnicy, mozna z tego co wiem badac podcisnienie. Wtryski w poldo-roverach, mialyelektroniczne wakuometry, czyli cos co bylo zasilane 5V a dawalo na wyjsciu sygnal 0-3.6 V zaleznie od panujacego podcisnienia. wiec w zasadzie dwie glowne kwestie mam zalatwione. Chyba...
  • Moderator Samochody
    MAP MAPem ale TPS też musi być, jak już robisz to przynajmniej zrób moduł zapłonowy i bezrozdzielaczowy zapłon (wyeliminuje Ci to sporo problemów z zakłóceniami EM), samo wysterowanie cewek to już żadna filozofia w porównaniu z ICM, dwie podwójne cewki z malucha "eleganta" to też nie majątek.

    MAP - czujnik podciśnienia
    MAF - przepływomierz
    TPS - czujnik położenia przepustnicy
    ICM - moduł sterowania zapłonem
  • Poziom 23  
    w kwestii samej pracy magisterskiej, łatwiej przejdzie porównanie parametrów silnika przy różnych "metodach" sterowania, przynajmniej nikt nie zarzuci wywarzania otwartych drzwi, w koncu w poldku nawet wtrysk wielopunktowy był.
  • Poziom 18  
    Pytanie zatem takie : jak wysterowac takie oto cewki :?

    zapłon sterowany komputerem - koncepcja

    Rozumiem ze kazda na osobny cylinder ok. Ale pytanie co steruje wyborem cewki ? Czy to komp wie na ktora z nich dac impuls bo wie ktorego cylindra kolej palić ?
  • Poziom 37  
    Tak komp daje sygnał która cewka ma w danej chwili dać impuls a robi to na podstawie położenia wału