Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Brak prądu na wolnych obrotach w CZ 350

20 Wrz 2009 19:50 5179 13
  • Poziom 26  
    Witam
    Wiem że temat jest oklepany na forum, mimo lektury wielu postów, nie znalazłem rozwiązania w moim przypadku. Otóż w Cz 350 typ 472,5 - instalacja 6V, aku 14Ah - na wolnych obrotach i włączonym świetle silnik gaśnie. Niezależnie czy włączę światła mijania , stopu czy kierunkowskazy. Sprawdziłem bardzo dokładnie wszystkie przewody i miejsca ale zwarcia w oświetleniu nie znajduje. Wymieniłem kondensatory i regulator napięcia - wersja z elektro-magnetycznym regulatorem. Dalej to samo. przy włączonym świetle napięcia na aku 5,6V jak dodam gazu to wzrasta do 5,8-5,9V na bardzo wysokich obrotach dojdzie do 6,1V bez obciążenia wartości są większe o 0,1V. Kumpel poradził aby sprawdzić cewki, jednak nie wiem jakie maja być prawidłowe wartości rezystancji dla sprawnych cewek w prądnicy? Co jeszcze należy sprawdzić i czy ktoś miał podobny problem ? Proszę o pomoc.
    Z poważaniem
    nitros66
  • Poziom 21  
    Ja bym sprawdził cewki patrzac jakie maja one napiecie bez obciazenia. Zrobil bym prowizoryczny zapłon bateryjny 1 minuta roboty akumulator od np malucha cewka tez podłączasz wszystko po przerywacz motoru i powinien zapalic i wtedy sprawdzasz napiecie cewek tak sprawdzalem w swojej Jawie i wyszlo ze daja cos kolo 3-4V wiec o wiele za malo nie pamietam ile powinny dawac ale do ladowania aku 6V napewno powinno byc troche wiecej cos kolo7-8 V u mnie wymiana pomogla.
  • Poziom 26  
    Dają 5,8-6,3V. To chyba trochę mało???
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Troche mało bo na wyzszych obrotach powinno byc znacznie wiecej niz te 6V
  • Poziom 26  
    Wymieniłem przewód od masy ( biały, który szedł od prądnicy do regulatora ) był nieco przetlony ( izolacja osmolona, przy topiona etc ) napięcie na aku teraz na wolnych obr i włączonych światłach 5,9 V jak dodam gazu rośnie do 6,7 - 7,1 V, na cewkach jest identycznie, motocykl nie gaśnie na wolnych obrotach. Jeszcze sprawdzę go na dłuższej trasie ( najwyżej popcham go trochę :-/ ) Póki co dziękuje za pomoc.
  • Poziom 26  
    Witam
    Tak więc cz pokonała około 15 km po czym ładowanie zanikło całkiem. Świeci się kontrolka "brak ładowania" i faktycznie mierzyłem napięcie na aku nie wzrasta, i na cewkach 0V. Ta naprawa polegała na tym że masę kolega radził połączyć ( pożyczyć z ramy ) na regulatorze - środkowy z bocznym ( te białe, na schemacie oznaczenie C czyli masa ). I ładowanie wtedy dopiero się pojawiło, a teraz cewki dają 0V a ich opór był 1,8ohm a jest teraz 0,2ohm. Co zrobiłem źle ( bo coś na pewno ) i jak to odwrócić, przepięcie do stanu przed "naprawą" nic nie pomaga. Jak ewentualnie wykluczyć awarię regulatora napięcia? Proszę raz jeszcze o pomoc.
  • Poziom 21  
    Skoro piszesz ze cewki daja 0V to chyba one padły wez sprawdz je jak sa odlaczone czy nie maja zwarcia na mase itp jesli nie to wymien e na inne i dam ci dobra rade nie patrz na kolory kabli ja kiedys zrobilem duza glupote w MZ meczylem sie 2 dni a potem na logike doszedlem ze kolory jednak sie nie zgadzaja wez podstaw od nowa cewki jedz na szrot ja zawsze kupuje po 5zł szt Ta instalacja jest naprawde prosta a jesli masz juz dosc wez zrob ja na 12V bedziesz mial wieksze pole do popisu MZ jawy i inne maja podobne czesci wiec bedzie łatwiej

    Dodano po 7 [minuty]:

    Poczytaj sobie ta stronke

    http://arecki113.republika.pl/
  • Poziom 26  
    Witam.
    Sezon dobiegł końca. Miałem dziś nieco czasu i dokładnie pomierzyłem pobory prądów przez poszczególne odbiorniki ( światła etc ) i porównałem z wartościami obliczonymi ( prawo Ohma ). Pomiaru dokonałem na zgaszonym motocyklu - źródłem był aku 6V 14Ah.
    Brak prądu na wolnych obrotach w CZ 350
    Wyniki niemal że potwierdzają się z obliczonymi ( nie znaczne różnice ). Niestety nie wiem czy zapłon nie ma zwarcia ( kluczyk wciśnięty, pali się kontrolka "luz" i "brak ładowania" wyłącznik zapłonu w pozycji "run" ) - pobór wtedy 3,5A. Jak przełączę w pozycje "off" spada do 0,55A - tyle ile wychodzi z obliczenia prądu na kontrolki.

    Co do podłączenia masy - zmieniłem do połączenia fabrycznego i ładowanie wróciło do stanu poprzedniego - czyli max 6,3V na aku. ( nie wiem jakim cudem ) Prąd pobierany z akumulatora przy włączonym silniku i światłach, na niskich obr - brak ładowania doszedł do 7,5A. Jak nieco zwiększyłem obroty silnika prąd zmienił znak - czyli zaczęło ładować aku - wartość 0,50-4,5A w zależności od obrotów.

    Przedzwoniłem wszystkie przewody i nic nawet mikro zwarcia nie ma! Rozebrałem też prądnice i zmierzyłem osobno stojan Brak prądu na wolnych obrotach w CZ 350
    opór wyniósł 2,9Ω
    Osobno mierzyłem też wirnik Brak prądu na wolnych obrotach w CZ 350
    I opór wyniósł 0 Ω Mam też drugi wirnik od kumpla ( ten sam typ motocykla ) i u niego R = 30ohm. Pomiar prądu powtórzyłem dla jego wirnika i te same wyniki prądu na aku i napięcia też. Wymieniłem kondensatory na nowe i wyniki znów się powtarzają. A motocykl przejedzie około 10-15 km z prędkością 60km/h na czwartym biegu i ze światłami i muszę je zgasić bo prądu brakuje i silnik przestaje pracować! Jak to rozumieć? Proszę o pomoc bo mało się znam na elektryce pojazdowej. Oddałem motocykl do jednego elektryka to powiedział że w takie g*wno jak CZ nie będzie się bawić, a drugi powiedział że tu mogło wszystko strzelić i nie chce się paprać w tej instalacji:-/ Dlatego darowałem sobie serwisy i chcę go naprawić sam. Jak zmierzyć czy cewki butelkowe są sprawne i gdzie jeszcze szukać przyczyny?
    Z poważaniem nitros66
  • Poziom 21  
    Ja tam nigdy w obliczenia sie nie bawiłem mialem kiedys CZ Jawe MZ ale dawno nie siedzialem przy tym teraz siedze przy samochodach. Ale wiele razy zdarzało sie ze instalacja glupiała jak silnik sie rozgrzał np w komarku po przejechaniu 20km nie mial iskry jak ostygł znow bylo ok wymiana cewki pomoga musisz pamietac ze temperatura tez ma wplyw na rezystancje Cewke butelkowa mozesz wstawic nawet 12V do sprawdzenia od malucha mz obojetne sprawdz regulator i akumulator moze akumulator juz nie domaga i pod obciazeniem nie daje rady nie wiem jaki masz regulator ale ladowanie powinno byc tez na niskich obrotach jak silnik chodzi moze wina lezy po stronie regulatora w MZ jak wstawilem elektroniczy jakis polski mial on wiekszy prog zalczania ladowania i jesli chcialem zapalic na pych nic z tego wstawilem mechaniczny oryginal i dzialal. Radze ci podmieniaj po kolei elementy jak juz nie masz pomysłu
  • Poziom 26  
    I tak zrobiłem, nowy jest akumulator ( ma miesiąc - próbowałem też różne od znajomych w tym żelowe ) kondensatory, cewki w prądnicy zostały wymienione ( wirnik pożyczyłem ) cewki butelkowe również pożyczyłem od całkowicie sprawnego CZ kolegi. Regulator nowy - oryginalny w pełni sprawny nominał. Pomiary w moim CZ i jego takie same, a u niego tego problemu nie ma. Dodatkowo przekładam jego części od niego i dalej problem występuje. Po około 15km ( jak aku naładuje w pełni i szybko jadę - wysokie obroty - to zdarzy się przejechać do 30km ) jazdy jak nie zgaszę świateł to silnik gaśnie, a aku jest wyładowane- ma wtedy około 3,5V. Wiem, że to prądnica, a nie alternator ale kumpel robi przebiegi około 5 tyś i są to nie tylko turystyczne trasy, ale i miasto. Co robić?
  • Poziom 24  
    Krzywkę od platyn masz oryginalną?Nie szlifowaną?Nie możesz nieco podciągnąć napięcia ładowania na reglerze?
  • Poziom 21  
    Hym to naprawde dziwne skoro podkadałes tyle czesci Ja chyba bym sie poddal i polozył sobie calkowicie nowa elektrye po swojemu to zawsze Pomaga :)
  • Poziom 11  
    I jak. Udało się działa wszystko?
  • Poziom 26  
    Podmieniłem cewki butelkowe wraz z przewodami wysokiego napięcia i fajkami ( kapturkami na świece ), dokładnie wyczyściłem i nasmarowałem wszystkie styki. Pogoda nie rozpieszczała i przejechałem mało około 8 km, ale napięcie na akumulatorze zwiększyło się o 0,1 V ( czyli go podładowało, bo zawsze rozładowywało do około 3,5V ) Ostatecznie o rezultacie naprawy wyrokował będę po zimie - muszę sprawdzić na dłuższym dystansie.