Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Strojenie anteny CB ze zwartą cewka.

warjat 21 Sep 2009 19:45 22042 24
  • #1
    warjat
    Level 13  
    Witam przy strojeniu takowej anteny wskazówka na mierniku SWR pokazuje mi idealnie środek i nie da sie nic z tym zrobić była to antena SIRIO magnesowa na osobówce. Czy zwykłym miernikiem SWR da sie ja zestroić czy przy strojeniu takich anten bierze się inne parametry pod uwagę? Miernik takiego typu:
    http://www.allegro.pl/item749072736_miernik_swr_farun_fs145_swr_moc_kabelek_rw_fv.html


    Przypominam o regulaminie pkt. 10.11 [SP5ANJ]
  • #2
    zezuama
    Level 23  
    Skąd wiesz że cewka jest zwarta ?
    Twój miernik szału nie robi, ale pozwoli ci na bezpieczne dla radia zestrojenie anteny.
    Napisz no jaki masz SWR na 1 i 40CH.
  • #3
    c2h5oh
    Moderator
    Nie ma anten ze zwartą cewką.
    Jeżeli cewka jest zwarta, to antena jest uszkodzona i nie ma prawa działać.
    Proponuję poprawić temat.
  • #4
    zezuama
    Level 23  
    Jeżeli kolega mierzył cewkę omomierzem to z pewnością ma "zwarcie" :)
  • #6
    zezuama
    Level 23  
    Jackiller, co to jest antena typu zwartego ? :):):)
    Tego czy antena jest zwarta czy też nie, nie da się sprawdzić omomierzem !
  • #7
    sp5wcx
    Level 33  
    Może chodzi o pojęcie "zwarta dla DC"? Ale tylko wróżka może powiedzieć co autor miał na myśli.
  • #8
    Jackiller
    Level 11  
    Czy ja neguję jakiś omomierz ?? - w ogóle co to jest ?? ;)
    Ja tylko twierdzę że istnieje pojęcie anteny ze zwartą cewką i tyle(jak ja rozpoznać tez wiem)
  • #9
    serwis
    Level 37  
    zezuama wrote:
    Jeżeli kolega mierzył cewkę omomierzem to z pewnością ma "zwarcie" :)



    I zapewne tak jest :D

    A dla Tx nie ma to żadnego znaczenia. Wszak z wyjścia ąntenowego "płynie prąd wcz", a nie składowa stała. :D

    Jackiller wrote:


    c2h5oh napisał:
    Nie ma anten ze zwartą cewką.
    Jeżeli cewka jest zwarta, to antena jest uszkodzona i nie ma prawa działać. Proponuję poprawić temat.


    czyby ??
    http://cb-radio.pl/phpBB/viewtopic.php?t=18774


    Jak zarzucasz takie linki, to przynajmniej przeczytaj tam zawarte informacje ze zrozumieniem :!:
  • #10
    bodzio1587
    Level 18  
    Anteny TYPU ZWARTEGO da się sprawdzić omomierzem, a jeżeli ktoś pisze że się nie da, to nie ma pojęcia o antenach.
    Anteny typu zwartego:
    Sunker CB-106, Sunker CB-115, Sunker CB-116, Sunker CB-117, President DAKOTA, TTI-145, VoiceKraft-145, ML-145 itd. Czy antena jest typu zwartego czy rozwartego każdym SWR-kiem ją zestroisz.
  • #11
    zezuama
    Level 23  
    Bodzio1587, teraz pojechałeś. Jaki sens ma badanie anteny na okoliczność zwarcia przy pomocy omomierza ? Wyjaśnij mi to.
    Jeżeli dla w.cz. antena jest zwarta to do niczego się nie nadaje.
  • #12
    Jackiller
    Level 11  
    serwis - bez pieszych wycieczek proszę (swoją drogą link poprawiony, na taki gdzie był opisany podobny problem)
    BTW... ja jestem użytkownikiem CB i nie zaczaiłem tego co napisałeś... NIC a NIC myślę,że warjat tez oczekuje odpowiedzi po polsku.
  • #13
    bodzio1587
    Level 18  
    Proszę o czytanie postów bardzo dokładnie. Ja nie pisałem o antenach ze zwartą cewką tylko o Antenach TYPU ZWARTEGO. A to jest bardzo wielka różnica. Radzę przeczytać ponownie i bardzo dokładnie się nad tym zastanowić, a nie pisać byle pisać. Pozdrawiam.
  • #14
    c2h5oh
    Moderator
    Napiszę jeszcze raz.

    Nie istnieją anteny ze zwartą cewką!


    Maże być antena w której cewka dopasowująca stanowi zwarcie dla prądu stałego, ale na pewno nie jest ona niczym zwarta, a jedynie ona stanowi zwarcie.
    Jaki sens ma zwieranie cewki? Zwarcie cewki jest usterką, którą należy usunąć.

    Proszę nie dorabiać do zagadnienia żadnych kosmicznych teorii, nie mylić pojęć i nazewnictwa. Jeżeli cewka anteny jest zwarta (zwój lub zwoje zwarte) należy ją (cewkę) wymienić i koniec.
    Proszę trzymać się tematu którym jest "Strojenie anteny CB ze zwartą cewka." a nie anteny typu zwartego. To są dwa różne zagadnienia.
  • #15
    warjat
    Level 13  
    Widzę że nastała wrzawa ale nie na ten temat co potrzeba, może rzeczywiście się źle wyraziłem pisząc zwartą cewką nie dodałem zwartą do masy bądź promiennika. Spotkałem się z taką konstrukcją w antenach Sirio dokładnie magnesowej tak jak pisaliście zwartej dla prądu stałego nie dla w.cz. i sprawdzając miernikiem SWR wskazówka stała na każdym kanale w tej samej pozycji a mianowicie na połowie na dodatek koleś miał drugą podobną antenę Sirio tylko że z dłuższym batem i przy pomiarze obu wskazówka stała tak samo dlatego moje pytanie czy coś źle robie czy anteny do kitu? Spotkałem kiedyś antenę już nie pamiętam jaką ale kojarzy mi się że też sirio montowaną do karoserii samochodu gdzie w główce mocującej była cewka z kondensatorem właśnie zwierająca sygnał wyjściowy do masy z kolei sama antena miała budowę prostą jeśli mogę to tak nazwać. W takim połączeniu miernik wskazywał dokładnie to samo czyli wskazówka na środku na każdym kanale, po rozebraniu tej główki i usunięciu cewki antenę zestroiłem na 1,1 dlatego podejrzewam że tu jest ten sam przypadek choć nie rozbierałam tej anteny.
  • #17
    c2h5oh
    Moderator
    Widzę, że nie bardzo jest znana zasada budowy anteny "samochodowej"
    W uproszczeniu antena jest zbudowana w ten sposób:

    Strojenie anteny CB ze zwartą cewka.

    Pomimo tego, że na zdjęciach lub po rozkręceniu anteny, cewka wygląda jakby była nawinięta na jednym kawałku metalu, w praktyce tak nie jest.
    Górna część gdzie montowany jest promiennik jest odizolowany od dolnej części, którą montuje się do uchwytu. Te dwie części połączone są mechanicznie, a elektrycznie tylko poprzez cewkę.

    p.s. Jeżeli ktoś mi wskaże gdzie lub jak jest zwarta cewka w sprawnej antenie, otrzyma ode mnie 100 pkt.
  • #18
    Krzysztof L.
    Level 34  
    c2h5oh... Sądzę, że wystarczająco opisałeś "zwartą cewkę" ;)

    O to chodziło i temat powinien się zakończyć, aby nie wzywać kolejnych "kosmicznych mocy", takich jak ten cytat --->
    Quote:
    Anteny TYPU ZWARTEGO da się sprawdzić omomierzem, a jeżeli ktoś pisze że się nie da, to nie ma pojęcia o antenach.


    Ciekawe czy omomierz pokaże rzeczywiste zwarcie cewki (np. uszkodzona izolacja drutu cewki)?
  • #19
    warjat
    Level 13  
    Naprawdę cenię waszą wiedzę ale jeszcze nikt ie odpowiedział mi na pytanie co robię źle tylko prawicie mądrości nie związane z tematem. Pytanie brzmi co robię źle a konstrukcja anteny jest taka że jest zwarta cewka dla DC mam miernik SWR i chce ją zestroić. Czy antena jest walnięta czy coś źle robię? Tak jak pisałem cewka jest warta do masy i nie mierze jej omomierzem na jej początku i końcu tylko względem karoserii samochodu.
  • #20
    SP5ANJ
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Witam.

    Jak napisał warjat powracamy do tematu. :!:
    warjat wrote:
    ... sprawdzając miernikiem SWR wskazówka stała na każdym kanale w tej samej pozycji a mianowicie na połowie na dodatek koleś miał drugą podobną antenę Sirio tylko że z dłuższym batem i przy pomiarze obu wskazówka stała tak samo dlatego moje pytanie czy coś źle robie czy anteny do kitu?

    To co piszesz świadczyć może o tym, że masz popsuty reflektometr.

    A sam fakt, że
    Quote:
    po rozebraniu tej główki i usunięciu cewki antenę zestroiłem na 1,1

    to definitywnie mówi nam, że Twój reflektometr to tzw. atrapa.

    Proponuję od początku.
    1. sprawdź wskazania reflektometru, podłączając sztuczne obciążenie 50Ω (WFS 1:1,01)
    2. zrób jeszcze dodatkowo inne "oporności" sztucznych obciążeń. 75Ω, 100Ω, 200Ω.
    3. sprawdź pomiar na innych obciążeniach przy tym samym nadajniku. (WFS przy 75Ω=1:1,5)
    4. napisz jakie uzyskałeś poziomy fali odbitej przy 50Ω, 75Ω, 100Ω, 200Ω .

    Jak zrobić sztuczne obciążenie, znajdziesz na elektrodzie.


    Pozdrawiam.
  • #21
    warjat
    Level 13  
    Podsumowując niema różnicy jaką antenę stroimy zasada jest taka sama mam rozumieć?
  • #22
    3458
    Level 11  
    Witam. Anteny na podstawie magnetycznej tej nieszczególnie wybitnej firmy Sirio posiadają pewien szczegół. Mianowicie po odkręceniu plastikowego dekielka z wierzchu podstawy (cztery wkręty), sprawdź przy pomocy omomierza który z z gwintów jest połączony z metalowym korpusem podstawy magnetycznej. Tylko jeden. Następnie tak zakręć dekielek aby masa z przewodu antenowego trafiła pod ten właśnie gwint. Natomiast transformatorów w podstawkach niektórych anten montażowych (np. alan pc-8) nie można pomijać czy wyrzucać. Promiennik takich anten zwanych potocznie "zwartymi" jest dopasowany tylko i wyłącznie do pracy z taką podstawką.
    Po usunięciu transformatora, nawet jeśli przy pomocy długości promiennika ustawisz swr na niskim poziomie, to i tak antena nie będzie "chodzić w rezonansie". Zwróć uwagę przy montażowych antenach tego typu na poprawne zmontowanie tulejki przenoszącej masę z karoserii na podstawkę anteny. Wszystkie twoje problemy (przy opisywanych przez Ciebie objawach) to brak masy. W przypadku uszkodzenia cewki anteny miernik swr nigdy nie stoi w połowie skali.

    Moderated By c2h5oh:

    Poprawiłem. Proszę po kropce na końcu zdanie wstawiać spacje. Tak będzie łatwiej czytać.

  • #23
    zarebaluk
    Level 11  
    Witam nie chce zakładac nowego tematu a mam problem z anteną lemm 1200 zamotowaną w standardowym miejscu zwykłej anteny FM w VW golf 3 (zamotowałem w błotniku tak, że cewka jest schowana pod błotnikiem, a na zewnątrz wychodzi tylko promiennik), problem jest taki że mam wysoki SWR (2,5 do 3,1) i słabo ściąga antena -> ok 1,5 km przy przyjaznych warunkach, przy montażu uciąłem tez jakies 2m przewodu antena-radio bo nie potrzebowałem takiego długiego, prosze o propozycje jak moge osiągnąć najlepsze dostrojenie antenki bo regulacja promiennika w zasadzie niczego nie zmienia, swr taki sam dla 1, 20 i 40
  • #24
    zezuama
    Level 23  
    Kolego zarebaluk, założenie nowego tematu nie boli !
    Masz niepoprawnie zainstalowaną antenę.
    Cewki nie można sobie ot tak chować pod błotnikiem.
    Załóż antenę poprawnie i jeżeli sytuacja się nie poprawi, będziemy dyskutować dalej.
    Chyba nie muszę ci tłumaczyć że z obecnym SWR bardzo szybko wykończysz radio ?
  • #25
    3458
    Level 11  
    Ponadto skrócenie przewodu również w przypadku prawidłowego montażu uniemożliwi Ci poprawne zestrojenie tej anteny. Każdy zespół antenowy w przypadku anten skróconych ( wszystkie samochodowe) musi posiadać wszystkie elementy zaprojektowane i obliczone przez producenta. W przypadku anten lemm długość przewodu to 4,1 mb. Pamiętaj również o tym iż nadwyżki przewodu nie wolno zwijać w cewkę , gdyż robi się z tego transformator , co niekorzystnie wpływa na strojenie i pracę anteny.Po pierwsze zamontuj prawidłowo antenę , i załóż nowy przewód .


    Post był raportowany jako regulamin pkt. 12 . [SP5ANJ]