Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

ATEGO1217 błędy i trudności z odpalaniem

pp_pablo 29 Sep 2009 17:08 10002 23
Automation24.pl
  • #1
    pp_pablo
    Level 26  
    Na początek witam wszystkich serdecznie. Na elektrodę trafiłem bo szukam fachowej pomocy i mam nadzieje, że ją znajdę ;)

    Od początku
    Problem dotyczy Mercedesa Atego 1217 z 1998r WDB9702551K318883.

    Zaczęło się od tego że przestały działać wycieraczki (kierunki, sygnał, blinda - OK), wg mnie przełącznik jest dobry - wymontowałem i sprawdzałem miernikiem.
    Później auto przestało odpalać ze stacyjki (z silnika odpala) tzn. odpalało kiedy mu się chciało czasami za pierwszym razem czasami za dziesiątym teraz w ogóle nie chce.

    Cały czas przepala mi bezpiecznik nr 3 (skrzynka: prawy górny róg, to ta z 3ma przekaźnikami)

    Dodatkowo wyświetlają mi się takie błędy:
    INS MBS 0004462521

    INS F01 0 1123
    INS F02 2 0104
    INS F03 2 0204
    INS F04 1 0908
    INS F05 0 3620
    INS F06 0 1433
    INS F07 1 3017
    INS F08 1 3014

    ABS MBS 0004463314 (i pod tym dane = nie wiem czy ważne)
    NR MBS 0004462917 (i pod tym dane = nie wiem czy ważne)
    FR MBS 0004462302 (i pod tym dane = nie wiem czy ważne)
    MR MBS 0414465240 (i pod tym dane = nie wiem czy ważne)



    i napis Service nad ikoną zbiornika przy wyświetlaczu (2ga od prawej). Tzn po przekręceniu zapłonu idzie test i przy tym punkcie zapala się strzałka i pomarańczowa lampka (miałem nieszczelną poduszkę ale ją wymieniłem - może dlatego zapala)

    Proszę o pomoc, jak czegoś nie napisałem to proszę powiedzieć co a dopiszę.

    Dzięki !!! :D
  • Automation24.pl
  • Helpful post
    #2
    Gerri
    Mercedes specialist
    INS F01 0 1123 Stan wejścia X1 18/13 "kontrola żarówek" jest nieprawidłowy lub stan wejścia X2 18/8 "blokada mechanizmu różnicowego" jest nieprawidłowy
    INS F02 2 0104 Przekroczenie zakresu na wejściu sygnałowym czujnika "ciśnienie rezerwowe w obwodzie hamulcowym 1"
    INS F03 2 0204 Przekroczenie zakresu na wejściu sygnałowym czujnika "ciśnienie rezerwowe w obwodzie hamulcowym 2"
    INS F04 1 0908 Przewód komunikacyjny ma przerwę lub zwarcie z biegunem dodatnim
    INS F05 0 3620 nie mam takiego błędu
    INS F06 0 1433 przyciski obsługi
    INS F07 1 3017 awaria modułu sterującego układu poziomowania nadwozia NR
    INS F08 1 3014 awareia modułu sterującego układu ABS

    ABS MBS 0004463314 (i pod tym dane = nie wiem czy ważne)
    NR MBS 0004462917 (i pod tym dane = nie wiem czy ważne)
    FR MBS 0004462302 (i pod tym dane = nie wiem czy ważne)
    MR MBS 0414465240 (i pod tym dane = nie wiem czy ważne)
    Ostatnie cztery pozycje to numery katalogowe sterowników - nie mają nic wspólnego z błędami. Swoją drogą mało możliwe, żeby było aż tyle błędów. Pewnie spora część to stare błędy (do wykasowania)
  • #3
    pp_pablo
    Level 26  
    Gerri liczę na Ciebie ;)

    aktualna sytuacja (5 akcji).

    (1) Przyczyną braku rozruchu z kluczyka była... stacyjka :D tzn. jej mechaniczne uszkodzenie. Wyłamał się "kołnierz" trzymający zębaty księżyc, który przy kręceniu kluczykiem odpowiednio ustawia kostkę. Jak odpiąłem część elektryczną od mechanicznej półksiężyc wypadał wraz z wyłamaną częścią. Koszt stacyjki ASO = 270zł
    ATEGO1217 błędy i trudności z odpalaniem
    ATEGO1217 błędy i trudności z odpalaniem
    ATEGO1217 błędy i trudności z odpalaniem


    (2) Błędy wykasowane i nowych nie ma.

    (3) Dowiedziałem się że strzałka przy zbiorniku (na wyświetlaczu 2gi od prawej) może oznaczać (najczęściej) zawilgocony układ pneumatyczny. Odkręciłem od zbiornika czujnik wilgoci (wyleciało 0,25~~0,30 litra wody) osuszyłem czujnik, niestety nie pomogło. Po przekręceniu kluczyka przy teście zapala mi pomarańczową lampkę i strzałkę nad tym zbiornikiem. Szukam dalej rozwiązania tego problemu
    ATEGO1217 błędy i trudności z odpalaniem

    (4) Cały czas wywala mi bezpiecznik nr 3. Dochodzi do niego czarno/fioletowy przewód. Bezpiecznik ten dostaje napięcie po stacyjce, tzn jak przekręcę kluczyk. Nawet jak jest wyłączony zapłon, podpinając miernik w miejsce bezpiecznika (jednego z pinów) i dołączając do masy jest zamknięty obwód. Wypiąłem kostkę i podpiąłem się bezpośrednio pod to miejsce w skrzynce i taka sama sytuacja. Jest coś zmasowane ale nie wiem gdzie. Myślę, że dlatego nie działają wycieraczki. Help me

    ATEGO1217 błędy i trudności z odpalaniem

    (5) Wycieraczki nadal martwe. Pomocy !!!

    Pozdrawiam

    Dodano po 1 [minuty]:

    Gerri wrote:

    INS F05 0 3620 nie mam takiego błędu


    U mnie był. Mam zdjęcie.
    ATEGO1217 błędy i trudności z odpalaniem
  • #4
    pp_pablo
    Level 26  
    Dzisiaj wyskoczył błąd FR 01 0 0114. Ktoś wie co oznacza?

    PS. na wyżej opisane problemy nikt nie zna lekarstwa? :cry:
  • #5
    pp_pablo
    Level 26  
    nikt nie pomoże? :(
  • Helpful post
    #6
    Gerri
    Mercedes specialist
    pp_pablo wrote:
    Gerri wrote:

    INS F05 0 3620 nie mam takiego błędu


    U mnie był. Mam zdjęcie.


    Znalazł się (na innej kartce)
    INS 3620 - awaria czujnika wody kondensacyjnej.
    Błąd może się również zapalać w przypadku przepalonego bezpiecznika (nie pamiętam który, ale możesz na wtyczce czujnika sprawdzić czy jest zasilanie)
    Co nie zmienia faktu, że te czujniki jednak wysiadają...

    pp_pablo wrote:
    Cały czas wywala mi bezpiecznik nr 3. Dochodzi do niego czarno/fioletowy przewód. Bezpiecznik ten dostaje napięcie po stacyjce, tzn jak przekręcę kluczyk. Nawet jak jest wyłączony zapłon, podpinając miernik w miejsce bezpiecznika (jednego z pinów) i dołączając do masy jest zamknięty obwód.


    Raczej wygląda na to, że spsuł się któryś z półprzewodników wewnątrz skrzynki bezpieczników (gdyż tam jest ukłąd zarządzający wycieraczką). Na pocieszenie: w kraju mojej aktualnej bytności taka skrzynka kosztuje ponad 1000 ojro :D
    Kiedyś coś takiego naprawiałem - mając drugą, uszkodzoną skrzynkę jest to możliwe.
    Trzeba tylko zlokalizować uszkodzony element (akurat nie było to trudne - pomiar multimetrem wykazywał przebicie we wszystkich kierunkach) i podmienić.

    pp_pablo wrote:
    Dzisiaj wyskoczył błąd FR 01 0 0114. Ktoś wie co oznacza?


    Ja wiem.
    FR 01 0 0114 - brak (lub nieprawidłowy) komunikat CAN z zestawu instrumentów.
    Akurat tym bym się nie przejmował. Cyfra "0" przed błędem też o tym świadczy.
    Jak jest "1" to już jest większy kłopot. Jak jest "2" - to kłopot jest bardzo duży :|
  • Automation24.pl
  • Helpful post
    #7
    Rolandos
    Level 19  
    Czujnik wody skondensowanej pracuje w zakresie 0-5v. //nawet jeśli już nie masz wody to deska i tak pamięta tą wartość. Aby usunąć ten błąd musisz wejść w menu diagnostyki z poziomu deski gdy wejdziesz w ten błąd naciskasz info a później przycisk reset. Jeśli to nie pomoże niestety INS do wymiany. Jest to częsta usterka w tych modelach Atego. Wody nie ma a deska pokazuje i jeszcze ten okropny dźwięk:)
  • Helpful post
    #8
    Szarobury
    Level 20  
    Bezpiecznik który ci pali jest od wycieraczek, a winny temu zjawisku jest właśnie przełącznik wycieraczek. Odepnij kostkę od przełącznika wycieraczek i zobacz czy ci wyskoczy bezpiecznik. Przewód czarno/fioletowy idzie bezpośrednio do wyłącznika wycieraczek. Podróbkowe manetki są marnej jakości i przełączniki które w nich siedzą lubią nie łączyć lub się sklejać. Odnośnie błędu 0 3620 masz prawdopodobnie zgnite przewody przy ramie niedaleko zbiornika powietrza. Apropo pozostałych błędów sprawdź masy koło silnika, one tam lubią się urywać.
  • #9
    pp_pablo
    Level 26  
    Szarobury wrote:
    Bezpiecznik który ci pali jest od wycieraczek, a winny temu zjawisku jest właśnie przełącznik wycieraczek. Odepnij kostkę od przełącznika wycieraczek i zobacz czy ci wyskoczy bezpiecznik.


    Kostka przełącznika wycieraczek wypięta, kostka przy silniku wycieraczek wypięta bezpiecznik wyskakuje


    Szarobury wrote:
    Podróbkowe manetki są marnej jakości i przełączniki które w nich siedzą lubią nie łączyć lub się sklejać.


    u mnie jest oryginał, od nowości


    Szarobury wrote:
    Odnośnie błędu 0 3620 masz prawdopodobnie zgnite przewody przy ramie niedaleko zbiornika powietrza. Apropo pozostałych błędów sprawdź masy koło silnika, one tam lubią się urywać.

    ten błąd jest już skasowany :D

    Dodano po 13 [minuty]:

    Gerri wrote:


    pp_pablo wrote:
    Cały czas wywala mi bezpiecznik nr 3. Dochodzi do niego czarno/fioletowy przewód. Bezpiecznik ten dostaje napięcie po stacyjce, tzn jak przekręcę kluczyk. Nawet jak jest wyłączony zapłon, podpinając miernik w miejsce bezpiecznika (jednego z pinów) i dołączając do masy jest zamknięty obwód.


    Raczej wygląda na to, że spsuł się któryś z półprzewodników wewnątrz skrzynki bezpieczników (gdyż tam jest ukłąd zarządzający wycieraczką). Na pocieszenie: w kraju mojej aktualnej bytności taka skrzynka kosztuje ponad 1000 ojro :D
    Kiedyś coś takiego naprawiałem - mając drugą, uszkodzoną skrzynkę jest to możliwe.
    Trzeba tylko zlokalizować uszkodzony element (akurat nie było to trudne - pomiar multimetrem wykazywał przebicie we wszystkich kierunkach) i podmienić.


    Gerii no to mnie pocieszyłeś :D . Powiedz mi w takim razie jak na "krótko" podpiąć się pod wycieraczki żeby działał przynajmniej jeden bieg. Teraz jest taka pogoda że bez nich nie idzie jechać. A mogło coś innego jeszcze polecieć?
    Zacznę chyba szukać innej lub kogoś kto naprawi starą skrzynkę. PS. Zaznacz który to element
    ATEGO1217 błędy i trudności z odpalaniem
    ATEGO1217 błędy i trudności z odpalaniem
    ATEGO1217 błędy i trudności z odpalaniem

    Dodano po 1 [minuty]:

    Rolandos wrote:
    Czujnik wody skondensowanej pracuje w zakresie 0-5v. //nawet jeśli już nie masz wody to deska i tak pamięta tą wartość. Aby usunąć ten błąd musisz wejść w menu diagnostyki z poziomu deski gdy wejdziesz w ten błąd naciskasz info a później przycisk reset. Jeśli to nie pomoże niestety INS do wymiany. Jest to częsta usterka w tych modelach Atego. Wody nie ma a deska pokazuje i jeszcze ten okropny dźwięk:)


    Niestety nie pomaga
  • Helpful post
    #10
    Rolandos
    Level 19  
    czarny/fiolet to klema 15. wytnij go daj zasilanie po bezpieczniku i masz wycieraczki(tymczasowe rozwiazanie:):))
  • #11
    pp_pablo
    Level 26  
    Rolandos wrote:
    czarny/fiolet to klema 15. wytnij go daj zasilanie po bezpieczniku i masz wycieraczki(tymczasowe rozwiazanie:):))


    w miejscu ze zdjęcia skrzynki jest masa a chyba nie powinna być (tam gdzie pokazuje). Mam dać zasilanie pod drugi pin tego bezpiecznika (nr 3) i powinno pójść?
    Co oznacza klema 15?
    Sorry ale żaden ze mnie elektronik/elektryk :|

    Pozdrawiam
  • Helpful post
    #12
    Szarobury
    Level 20  
    Przewód czarny/fiolet to jest zasilanie wycieraczek, złącze/zacisk 15 oznacza napięcie włączane po zapłonie, czyli trzeba wyciąć przewód czarny/fiolet z tablicy bezpieczników i podać na niego napięcie z zacisku 15 (czyli po zapłonie). Oczywiście sposób ten pomoże o ile nie są gdzieś kable czymś przyciśnięte, przetarte do masy i dzieje się to co się dzieje. Sposób ten jest bardzo nie fachowy i napewno bym nie zrobił czegoś takiego i bym szukał jednak prawdziwej przyczyny zwarcia, i raczej nie leży ona w skrzynce bezpieczników .
  • #13
    pp_pablo
    Level 26  
    OKi :D dzięki za jasne wytłumaczenie. Spróbuje i dam znać jak poszło (dopiero w środę) ma ktoś inne pomysły gdzie szukać jak już rozbebeszę wnętrze ?
  • Helpful post
    #14
    Szarobury
    Level 20  
    Zanim zaczniesz ciąć jakieś kable, wypnij kostkę z tyłu tablicy bezpieczników i zobacz czy przewód czarny/fiolet ma zwarcie do masy. Jeżeli ma zwarcie do masy to żadne cięcie i podawanie napięcia z boku nic nie da. Jeżeli przewód nie będzie miał zwarcia zmierz wtedy w gnieździe tablicy z którym innym pinem (może być w innym gnieździe) łączy się pin/bolec do którego przychodzi owy przewód czarny/fiolet(sprawdzać należy przy wyjętym bezpieczniku F3). Podczas pomiaru kostka z przewodem cz/f powinna być wypięta z tablicy. Wtedy będziesz wiedział na którym innym kablu masz ewentualne zwarcie które ci pali bezpiecznik.
  • Helpful post
    #15
    Rolandos
    Level 19  
    No dobrze. A próbowałeś z bezpiecznikiem z odłączonym przewodem od skrzynki bezpiecznikowej? Pali go wtedy? Jak pali to masz walnięty GM(skrzynka bezpiecznikowa).
  • #16
    pp_pablo
    Level 26  
    Panowie, wyciąłem przewód czarno/fioletowy dałem napięcie i wycieraczki ruszyły (tylko I i II bieg), spryskiwacz też działa. Nie działa natomiast czasówka.

    Oczywiście dalej będę szukał rozwiązania. Zwarcie jest albo w skrzynce albo ... no właśnie gdzie ??

    ATEGO1217 błędy i trudności z odpalaniem
    ATEGO1217 błędy i trudności z odpalaniem
  • Helpful post
    #17
    Rolandos
    Level 19  
    jak już wcześniej napisałem jeśli pali Ci bezpiecznik kiedy masz wszystko odłączone to GM(skrzynka)
  • Helpful post
    #18
    Gerri
    Mercedes specialist
    pp_pablo wrote:
    Zaznacz który to element


    ATEGO1217 błędy i trudności z odpalaniem

    Objawy były te same - wymieniłem ten element i jest OK
  • #19
    pp_pablo
    Level 26  
    Wycieraczki nadal na krótko. Nie mam czasu do skrzynki zajrzeć. Natomiast ustaliłem cenę nowej skrzynki w ASO, ok 1500zł netto. Tak czy siak będę próbował ją naprawić

    PS. Dzięki Panowie za wskazówki :D

    Dodano po 2 [minuty]:

    Gerri wrote:


    Objawy były te same - wymieniłem ten element i jest OK


    Czy jest do element, który można znaleźć w jakimś innym urządzeniu??
  • #20
    hondur87
    Level 2  
    A mam pytanie, jakie oznaczenie miał ten element, podejrzewam że tranzystor. Mam podobny problem, ale nie mam drugiej płytki, a z samego elementu nie da się nic doczytać gdyż wystrzelił i muszę znaleść zamiennik w jakimś sklepie elektronicznym
  • #22
    damiantucha
    Level 11  
    czujnik ciśnienia obwodu pierwszego i drugiego jest przy zaworze osuszacza powietrza wtyczka na 7 pinów
  • #23
    damiantucha
    Level 11  
    czujnik ciśnienia obwodu pierwszego i drugiego jest przy zaworze osuszacza powietrza wtyczka na 7 pinów