Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Oswietlenie na żaglówce i w kabinie?

30 Wrz 2009 00:23 4626 10
  • Poziom 12  
    Dostałem zlecenie na wykonanie 3 punktów oświetleniowych w kabinie i jednego punktu na zewnątrz - na Salingu (ok 250cm nad piętą masztu). Żaglówka typ DORADO więc żadne tam metry.

    Na instalacjach "okrętowych" się nie znam więc proszę o pomoc.

    Przyjąłem następujące założenia przy kwocie 300zł (na materiały/podlega negocjacji).
    Zasilanie 2 aku. żelowe (12V/7Ah ze względu na środowisko i brak miejsca) -równolegle (może szeregowo?) ~120zł
    LED-BW01/C? dużej mocy jako element "wykonawczy" 4* 25zł ~100zł
    Lub Linijki diodowe MODFLUX4-W Wodoodporne
    3 wyłączniki (hebelkowe z racji niezawodności, rozmiaru i łatwego montażu)
    Wyłącznik (odłącznik) główny i zabezpieczenie pozostają w fazie wyboru (może bezpieczniki samochodowe?),
    bo miejsca mało a i finanse skromne. I kable oczywiście, może linka 2*2,5mm\kwadrat.

    Kwestia nie ustalona to napięcie zasilana LED, skoro nie podano to pewnie ~3,3/4V ale te 3W to będzie dużo ciepła więc radiatory a to z kolei kłóci się z moim założeniem o małej inwazyjności i małych gabarytach (upadła wersja na świetlówkach, choć jeszcze nie definitywnie), i ważna rzecz to pojemność aku. kontra pobór mocy, mam do dyspozycji 12V/14Ah lub 24V/7Ah a na jachcie ciężko o prostownik (baterie słoneczne zbyt drogie) najlepiej aby ładowanie było jak najrzadziej - dopuszczam raz w tygodniu - przy używaniu 1÷2h/dobę.
    Jakiego użyć szybkozłącza 2 piny przy pięcie masztu (obowiązkowo wodoodporne) dla zasilenia LED na Salingu, maszt musi być kładziony, a po sezonie leży w hangarze.

    Mam nadzieję że ktoś robił takie instalacje i podzieli się doświadczeniami.

    Pozdrawiam: Marek Sondej
  • Poziom 17  
    Koszty 300zł to chyba za mało.
  • Poziom 12  
    He, he, he.. jacht...Dobre sobie, toć to żaglówka dla emeryta warta 3kzł przyczepka 2kzł a 4 lampki za 2kzł, stąpaj po ziemi, to żadna skorupa pełnomorska tylko ciut większy Orion rocznik 1981. Jakich materiałów użyć aby przedstawić faktury na 1tys zł, może go przekonam, poza tym kwota jest wstępna i podlega negocjacji i nie wydaje mi się że przekroczy 350zł a cena robocizny już ustalona.

    Pozdrawiam: Marek Sondej
  • Pomocny post
    Poziom 27  
    Nie wykonuje sie polaczen rownoleglych akumulatorow ze wzglegu, ze nigdy nie sa takie same i jeden rozladowuje drugi. W zwiazku z tym, ze ladowanie bedzie rzadkie nalezy jak najbardziej ograniczyc rozladowywanie samoistne. Jesli trzeba wieksza pojemnosc to stosuje sie wieksze akumulatory, ale o tym samym napieciu jakie jest potrzebne do instalacji. Lampy LED sa wykonywane na konkretne napiecie tak, ze nie trzeba stosowac zadnych regulatorow napiecia, chyba ze stosuje sie pojedyncze diody to wtedy stosuje sie opornik ograniczajacy prad. Normalnie jest on stosowany w gotowych lampach przystosowanych na konkretne napiecie. Wylaczniki powiny byc stosowane hermetyczne do stosowania w wilgotnym otoczeniu.
  • Poziom 12  
    Dioda52 napisał:
    Nie wykonuje sie polaczen rownoleglych akumulatorow ze wzglegu, ze nigdy nie sa takie same i jeden rozladowuje drugi.


    Znam tę przypadłość akumulatorów (choć umknęło mi to, zbuduje układ 2 niezależnych instalacji na 3 wyłącznikach)
    Dioda52 napisał:
    Lampy LED sa wykonywane na konkretne napiecie tak, ze nie trzeba stosowac zadnych regulatorow napiecia, chyba ze stosuje sie pojedyncze diody to wtedy stosuje sie opornik ograniczajacy prad. Normalnie jest on stosowany w gotowych lampach przystosowanych na konkretne napiecie.

    Te linijki może tak, ale diody podane w linku to wątpię.

    Dioda52 napisał:
    Wylaczniki powiny byc stosowane hermetyczne do stosowania w wilgotnym otoczeniu.


    Jakieś typy??

    Znalazłem 12V/20Ah VIPOW za 104zł więc będzie jeden:)

    Pozdrawiam: Marek Sondej
  • Pomocny post
    Poziom 20  
    Z wysokim IP kolego, minimum IP44 to zależy czy włączniki mają być kabinie czy na zewnątrz. Jeśli na zewnątrz to jak najwyższe, jeśli w środku to IP44 wystarczy.

    Ta firma do najlepszych nie należy, tu bym nie oszczędzał skoro ma to być na łodzi i pozbawione przez dłuższy czas ładowania zainwestował bym w markowy akumulator.
  • Poziom 12  
    bartek0518 napisał:

    Ta firma do najlepszych nie należy, tu bym nie oszczędzał skoro ma to być na łodzi i pozbawione przez dłuższy czas ładowania zainwestował bym w markowy akumulator.


    Dylematy cena/jakość?

    Topin, CSB, MW Power?

    Ja wziąłbym Vartę ale 300zł?


    05-10-2009/00:50:01
    Wstępna zgoda jest na panel słoneczny 6W (i regulator ładowania) ~200zł
    Akumulator 20Ah nie firmowy lecz ze średniej półki ~150zł
    2* mini podwójne kołyskowe IP44 w środku,
    3* Moduł LED 1W lub 3* LED LAMPA ALUMINIOWA WODOODPORNA 1W ~110zł (na 8m^3 powinno wystarczyć 150 lumenów)
    Gniazda bezpiecznikowe samochodowe - hermetyczne~5zł,
    Gniazdo zapalniczkowe jachtowe (na radio/ ładowarka do komórki) ~40zł
    Na salingu dam lampę mobilną hermetyczną LED do warsztatów samochodowych.
    paniarek napisał:
    Koszty 300zł to chyba za mało.
    miałeś rację 600 pewnie będzie mało.

    Jaki wyłącznik główny i wtyczka przejściowa (2 piny/1A najlepiej z zatyczkami niewysokie gniazdo) przy pięcie masztu, tu proszę Was o pomoc.

    CDN

    Pozdrawiam: Marek Sondej
  • Poziom 24  
    Zrobiłem sobie taką instalację, oświetlenie wewnętrzne na ledach, kilka punktów, zastosowałem oferowane na alledrogo ledy do oświetlenia wnętrza samochodowego (zamienniki żarówek rurkowych) początkowo było trochę za blado niebiesko więc dodałem te o bardziej miękkim świetle, klosze oczywiście oryginalne samochodowe z pobliskiej agromy do oświetlenia pozycyjnego jakiś tam przyczep po kilka zł, całkiem ładnie, nieduże i całkiem estetycznie wykonane. Zasilanie to mój poprzedni akumulator z samochodu 12W/45Ah choć tak co z niego zostało naprawdę to jakieś 10Ah ale to na tę wiosnę zmieniam na nowy. Ładowanie z pokładowych baterii słonecznych moc panela jakieś 10W (3 ogniwa monokrystaliczne o wymiarach około 120x120mm + przetwornica na 15V, ze względu, że sporadycznie korzystam to wystarcza na moje standardowe oświetleniowe i zasilanie radyjka samochodowego, gniazda zapalniczkowego w którym najczęściej jest ładowarka tel. kom. Akumulator potrafię jednak co jakiś czas mocno rozładować uruchamiając z bardo różnych powodów :) pompy zenzowe. Wtedy dłuuugo się ładuje tą metodą więc bywa, zę na szybko ładuję go w domu lub jeździ ze mną w podłączony samochodzie aż sił nabierze. Całość zabezpieczona typowymi wyłącznikami nadprądowymi popularne "eseki", do sterowania przełączniki przemysłowe o ip od strony frontu chyba 64 i odpowiednik stopniu wytrzymałości IK. Tak to u mnie wygląda, o kosztach nie powiem nic precyzyjnie gdyż stosowałem to co akurat miałem dostępnego, na pewno zakupiłem źródła światła led i oprawki wewnętrzne, zewnętrzne oprawy wykonałem ze stali kwasoodpornej wiec znów koszt żaden poza czasem i własną pracą.
  • Poziom 12  
    Uporałem się z tym zadaniem, na opis nie miałem czasu a później zapomniałem :) .

    Zakupione materiały:

    Regulator ładowania Juta 12A 12V 85zł.
    Amorficzna Bateria Słoneczna 6 Wat 79zł.
    Led "szperacz" (lampa do motoroweru 24led)69zł.+9złpoczta.
    Wodoodporny moduł 4x4LED 4*13 =52zł.+16złpoczta.
    łącznik kołyskowy hermet. 4*8.5= 34zł.
    Wtyczka - gniazdo szybkie herm. do aku. 5zł.
    Kabel 17m 17zł.
    Gniazdo zapalniczki 12VHermetyczne 20zł.+5poczta.
    ROZDZIELACZ ZAPALNICZKI 5,50zł.
    AKUMULATOR ŻELOWY 20Ah 12V 103zł.+13poczta.
    2 gniazda bezpiecznikowe hermetyczne 12zł.
    Puszka hermetyczna i dławiki 15zł.
    Wyłącznik główny 38.50zł
    silikony 24
    kłódka do zapięcia solara 12
    śruby/nakrętki 15
    4pak chmielowego za toczenie Pięty masztu :) 12zł.
    RAZEM :640 zł

    kable w maszt, śruby nierdzewka i złącza hermetyczne do solara i szperacza BEZCENNE :)


    Ledy zamocowane na wkręty (możliwość regulacji kąta) w narożnikach pod sufitem, kable nad podsufitką przyklejone na ciepło pałeczkami klejowymi, aku i puszka połączeniowa w prawym schowku, wył. główny, kołyskowe, regulator i gn.zapalniczki na płycie maskującej ten schowek (musiałem zlikwidować jedną z półek), solar wsuwany na 2 śruby i zapinany na kłódkę na pokrywie włazika dziobowego, który ma 3stopniową regulację kąta nachylenia. Wtyczki/gniazda hermetyczne (solar/szperacz) od automatyki przemysłowej.

    W sezonie się okaże, jakby co j.Wdzydzkie mam blisko.

    W załączniku instrukcja obsługi dla zainteresowanych punkty dla mnie :)