Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Produkcja PCB, Sitodruk w domu

01 Paź 2009 09:45 14148 11
  • Poziom 12  
    Witam
    Płytki PCB w domu można robić na kilka sposobów - żelazko, positiv albo pisak.
    Profesjonalnie produkcja przeważnie prowadzona jest poprzez sitodruk.

    Chciałbym zabrać się do produkcji płytek PCB za pomocą sitodruku.
    Potrzebne są:
    -Sito na ramie wymiar ok 50x60 by można na jednym sicie naświetlić A4 z zapasem = 120zł
    -Emulsja światłoczuła pakowana po 0.9kg = 90zł
    -Rakla 25cm szer = 30zł
    -Halogen 500 W = 20 zł (na promocji w supermarkecie ;) )
    -Chemia do czyszczenia sita = ok 50zł
    -Farby
    -Drukarka laserowa albo ksero do drukowania na folii projektu płytki.

    Sam proces jest opisany bardzo szeroko na rożnego rodzaju forach i sporo jest informacji na YouTube, przeważnie opis dotyczy drukowania na koszulkach lecz proces się nie zmienia w przypadku PCB.

    Za pomocą tej technologii można wykonać za pomocą raz przygotowanego sita do kilku tysięcy płytek bez konieczności ponownego naświetlania.

    Można wykonać:
    -Maskę do trawienia
    -Solder maske
    -Opis

    Gdy płytka nie zajmuje więcej niż 1/3 A4 można spokojnie to zrobić za pomocą jednego sita i jednego procesu naświetlania za pomocą jednego sita 50x60cm.

    Do opisu wystarczy standardowa farba do metalu, która może również posłużyć do wykonania napisu na panelu przednim urządzenia.

    Teraz moje pytanie:

    Gdzie można dostać, i jakiego są typu są farby do drukowania maski do trawienia i solder maski. Jaka gęstość musi być sita do tych farb?
  • PCBway
  • Poziom 28  
    Chcesz robić duże serie płytek? Tylko w takim wypadku opłaca się ta metoda. Problemem jest też technologia - łatwo jest zepsuć nadruk przy nierównomiernym docisku, kolejną wadą jest raster - ścieżki muszą być dosyć grube i mieć dosyć spore odległości - przy projektach z elementami SMD będzie kłopot.
    Dla prototypów polecam laminat pokryty już emulsją światłoczułą - można kupić w różnych formatach, metoda jest bardzo dokładna i w dużej mierze zależy od jakości kliszy z drukarki.
    Pozdrawiam!
  • PCBway
  • Poziom 12  
    Jak to problem z rastrem???
    To niby jak się wytwarza teraz płytki drukowane?
  • Poziom 37  
    chudybyk napisał:
    Chcesz robić duże serie płytek? Tylko w takim wypadku opłaca się ta metoda. Problemem jest też technologia - łatwo jest zepsuć nadruk przy nierównomiernym docisku, kolejną wadą jest raster - ścieżki muszą być dosyć grube i mieć dosyć spore odległości - przy projektach z elementami SMD będzie kłopot.
    (...)


    Nieprawda to co piszesz. Jeżeli na sito zastosujesz siatkę o oczkach 800÷1200 mesz, to wykonanie PCB nie sprawia żadnego problemu.
    Oczywiście w grę wchodzi dokładność wykonania (sztywność i stabilność wymiarowa) samej konstrukcji ramy, oraz sposób "raklowania".

    Jedynie sporną pozostaje kwestia serii- sito jest już opłacalne od 20 szt.
  • Poziom 28  
    serwis napisał:
    chudybyk napisał:
    Chcesz robić duże serie płytek? Tylko w takim wypadku opłaca się ta metoda. Problemem jest też technologia - łatwo jest zepsuć nadruk przy nierównomiernym docisku, kolejną wadą jest raster - ścieżki muszą być dosyć grube i mieć dosyć spore odległości - przy projektach z elementami SMD będzie kłopot.
    (...)


    Nieprawda to co piszesz. Jeżeli na sito zastosujesz siatkę o oczkach 800÷1200 mesz, to wykonanie PCB nie sprawia żadnego problemu.
    Oczywiście w grę wchodzi dokładność wykonania (sztywność i stabilność wymiarowa) samej konstrukcji ramy, oraz sposób "raklowania".

    Jedynie sporną pozostaje kwestia serii- sito jest już opłacalne od 20 szt.


    Przyznaję, że nie jestem specjalistą od poligrafii, ale próbowałem już wykonywać nadruki przy pomocy sita. Nie mam pojęcia jaki był raster oczek - materiałem do nadruku nie był też laminat, ale blacha malowana proszkowo. Jakość nadruku bardzo mocno zależy od doświadczenia osoby która zajmuje się taką ręczną manufakturą i nawet drobny raster oczek może mieć drugorzędne znaczenie. Drobne elementy trudno jest dobrze nanieść, a dla cieniutkich ścieżek każda przerwa lub zlanie ścieżek to katastrofa. Być może automat byłby w stanie wykonać wzór o powtarzalnej jakości. Niemniej efekty mojej pracy (oraz fachowca, który zajmuje się tym na co dzień) zniechęciły mnie do zastosowania tej metody na większą skalę. Z resztą, zwykle, gdy wykonuję serie prototypowe nie przekraczam 5 szt., Każdą większą ilość PCB lepiej jest zlecić odpowiedniej firmie, ponieważ odpada żmudne wiercenie otworów i babranie się w odczynnikach. Przy płytkach dwustronnych rzadko decyduję się na samodzielne trawienie.
    Czy kolega wykonywał już PCB metodą sitodrukową? Proszę się podzielić uwagami, bo nie wierzę, że od razu wszystko wyszło.
    Pozdrawiam!
  • Poziom 12  
    To jeszcze proszę o podanie jakich farb użyć do wykonania maski do trawienia i solder maski. I jaką gęstość sita zastosować
  • Poziom 37  
    Np.TU

    A jak uzyjesz gogla, to dowiesz sie wiecej :D
  • Poziom 12  
    To było baardzzooo pomocne.
    Googlowałem ładnych kilka godzin przed założeniem nowego tematu.
    Jest jedna strona z przed wielu lat sklepu który oferował farby do sitodruku http://valpol.net/ oferuje ona farby SIRPI. Firma ta jest włoska i nie ma jeszcze angielskiej strony(tzn jest w budowie).
    Żadnych kart technologicznych do farb sitodrukowych do produkcji obwodów drukowanych nie znalazłem,a nawet firmy która by takowe sprzedawała ani katalogu takich farb.
    Gdzieś to się da pewnie kupić, ale nie wiem czy muszą być to dedykowane farby pod to zastosowanie czy np do metalu wystarcza? I jaka może być gęstość sita do nich?
  • Poziom 10  
    Witam trochę liznąłem poligrafii więc udzielę paru informacji. Gęstość siatki określa się ilością oczek na cal (2,54cm). Jak zdobędziesz siatkę 120 to spokojnie będziesz mógł tworzyć obwody do układów SDM. Co zaś się tyczy farb to z moich doświadczeń wynika że zupełnie dobrze sprawują się zwykłe rozpuszczalnikowe farby sitodrukowe. Polecam farby firmy Serocol ale dobre są też firm Sico, Marabu. Oczywiście laminat musi być odtłuszczony
  • Poziom 17  
    Problemem jest w amatorskich warunkach odpowiednie naciągnięcie siatki - jak ja to robię: Po przygotowaniu ramki zawijam jeden brzeg siatki i przyklejam punktowo do ramki klejem cyjanoakrylowym, następnie naciągam silnie wzdłuż jednego boku i kleję wzdłuż tego boku, zwolnić naciąg można dopiero po związaniu kleju. Następnie tak samo wzdłuż kolejnych boków. Trzeba mieć silne palce i nabyć trochę wprawy a siatki wychodzą naprawdę dobrze naciągnięte. Kupowanie całej puszki emulsji jest trochę bez sensu po dodaniu uczulacza emulsja ma trwałość około roku, kupuję ok 50g uczulonej w firmie sitodrukowej. Naświetlam zwykłymi świetlówkami poprzez szybę ze szkła okiennego (skrzynka nakryta szybą, pod spodem świetlówki), czas naświetlania około 8min.
    Przygotowanie matryc: drukuję przy pomocy drukarki laserowej na kalce lub folii (matowej, przezroczyste są z reguły do kitu). Żeby podnieść zaczernienie nadruku wkładam "kliszę" do zamkniętego pojemnika w którym jest tampon z acetonem, pary acetonu rozpuszczając toner podnoszą silnie zaczernienie, obecnie pojawił się w handlu zaczerniacz w sprayu kosztuje około 30zł ale warto wydać. Pamiętać trzeba o tym by emulsja była do farb rozpuszczalnikowych.
    Używanie do nadruku na miedzi, farb do tworzyw daje mierne rezultaty - podtrawienia, używam dwuskładnikowej farby epoksydowej.
    Przy wykonaniu kilku sztuk płytek znacznie prościej wykonać jest płytki przy pomocy Postivu. Metodę sitodrukową warto stosować przy wykonaniu kilkudziesięciu sztuk płytek - wydaje mi się że lepiej zamówić w jednej z kilkunastu firm działających na rynku, ale warto ją stosować gdy chcemy wykonać choć jeden ładny panel.
    Pozdrowienia
  • Poziom 19  
    Czy można zobaczyć jakieś zdjęcie przykładowej płytki robionej tą metodą?