Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obrotmierz z diesla w Uno 900

varrior87 05 Paź 2009 23:26 14243 22
  • Obrotmierz z diesla w Uno 900

    Witam!
    Nie jestem do końca przekonany czy to jest właściwe miejsce na mój post i czy ma on rację bytu w ogóle. Chodzi mi o to ze posłużyłem się już istniejącym obrotomierzem z Forda Oriona (diesel) do montażu w Fiacie Uno z silnikiem benzynowym 900 na wtrysku jednopunktowym. Jak wiadomo w dieslach sygnał do obrotomierza brany jest z alternatora, brak układu zliczającego. Wmontowałem w zegary Uno taki obrotomierz (oczywiście ustrój osobno i elektronika też ponieważ w całości się nie mieszczą) i przeciągnąłem kabel impulsowy do komory silnika. Znalazłem w zegarach ścieżki z zasilaniem (+12V) i masą po czym przylutowałem do nich wyprowadzenia obrotomierza. W moim Uno nie było pinu na sygnał do obrotomierza do zrobiłem go przerywając niewykorzystany obwód i podpinając się pod niego. Chciałbym dodać, że brzydką kontrolkę z temperatury silnika przerzuciłem na dół wskaźników i zastąpiłem te miejsce tarczą obrotomierza. Po załączeniu układu wykalibrowałem potencjometrem który znajdował się już na płytce obrotomierza i stroboskopem liczbę obrotów. Wszystko teraz działa poprawnie. Załączam filmik działającego w ten sposób obrotomierza oraz wygląd obrotomierza.Jestem pewny, ze taką przeróbkę można wykonać w każdym aucie. Obrotomierz kosztował mnie 10 zł na złomowcu.

    Na wszystkie pytania odpowiem:)

    Obrotmierz z diesla w Uno 900 Obrotmierz z diesla w Uno 900



    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • #2 06 Paź 2009 07:24
    virus91
    Poziom 17  

    Na pewno dobrze wskazuje obroty ?

  • #3 06 Paź 2009 08:47
    Press
    Poziom 22  

    coś za wysokie te obroty minimalne. Uno ma chyba jak sporo samochodów w okolicy 800 a nie 1000

  • #4 06 Paź 2009 10:05
    airbites
    Poziom 22  

    W instrukcji pisze ze w Uno 900 obroty na biegu jałowym jest około 950 obr czyli min 900 max 1000 obr.

  • #5 06 Paź 2009 10:09
    Press
    Poziom 22  

    no to jeśli tak to ten tysiąc by pasował, bo mnie to tak zastanowiło

  • #6 06 Paź 2009 13:08
    varrior87
    Poziom 18  

    Chcę zaznaczyć, że silnik nie był też odpowiednio rozgrzany więc ssanie robi swoje. Sprawdziłem wskazania ze stroboskopem i wszystko się zgadza:) Jeśli ktoś mi powie, ze w Uno mam wiązkę z sygnałem do obrotomierza to wyprowadzę go z błędu - u mnie takiego czegoś nie było i sam to musiałem zrobić. Dodam jeszcze, że to nie jest typowa 900, cały wóz jest Uno 1.0 i.e a silnik przełożony z Seicento 900 na wtrysku jednopunktowym (taki już był gdy go kupiłem).

  • #7 06 Paź 2009 13:14
    airbites
    Poziom 22  

    od seicento? Hmm to podaj jaka prędkość na liczniku pokazuje na 5 biegu przy 3 tys. obr/min.

  • #8 06 Paź 2009 14:55
    Jake1
    Poziom 18  

    Nie brakuje ci wskaznika temperatury?
    I mowisz ze obroty dla uno są ok 950, ale sam mowiles ze masz silnik od SC to chyba powinienes sprawdzic obroty jalowego dla SC, a nie una. I z ciekawosci, czym podyktowana byla przekladka silnika na slabszy i to od sporo mniejszego auta?

  • #9 06 Paź 2009 15:48
    gajos3
    Poziom 12  

    Obroty silnika na biegu jałowym dla uno 900 jak i dla seicento 900 wynoszą 850obr/min +- 50 obr. Są to obroty jałowe dla silnika ciepłego. Zimny motor ma obroty na poziomie 1000-1100obr/nim. ponieważ silnik pracuje jeszcze wtedy na wzbogaconej mieszance( tak jak ssanie w gaźniku). Obrotomierz bardzo ładnie wbudowany i wkomponowany. W uno w podstawowych wersjach brak jest tego pożytecznego wskaźnika.

  • #10 06 Paź 2009 18:43
    zck
    Poziom 13  

    Jake1 napisał:
    Nie brakuje ci wskaznika temperatury?


    Wsaźnik precyzyjny szkoda ale to był pewnie wskaźnik z jedną lampką ostrzegawczą.

    Co do dokładności to takie odchyły 100-200 obrotów to nie jest źle, a przydatne ;)

  • #11 06 Paź 2009 19:06
    _eddie_
    Poziom 32  

    Obrotomierz z forda escorta :P . Wskaźnik temperatury to też przydatna rzecz (miałem podobnie w CC). Sama kontrolka to już "za późno". Wzbogać deskę o jakiś a będzie pełna wersja.

  • #12 06 Paź 2009 19:44
    varrior87
    Poziom 18  

    Miałem wskaźnik taki z takim brzydkim autkiem jak wyżej. Przy okazji dorobiłem sobie kontrolkę świateł mijania. Załączam zdjęcia zegarów. Co do zmiany silnika nie wiem jaki był tego powód, kupiłem za grosze te auto i okazało się że jest tam taki silnik a nie inny. Airbites jak pojadę jakąś trasą to powiem jaka jest prędkość na tych 3000 obr/min:)

    Obrotmierz z diesla w Uno 900 Obrotmierz z diesla w Uno 900 Obrotmierz z diesla w Uno 900 Obrotmierz z diesla w Uno 900

  • #14 06 Paź 2009 22:40
    ma3-4ysz
    Poziom 24  

    Cytat:
    Uno nie było pinu na sygnał do obrotomierza do zrobiłem go przerywając niewykorzystany obwód i podpinając się pod niego

    Mógłbyś to bardziej szczegółowo opisać / poprzeć schematem skąd wziąłeś sygnał (jaki to sygnał) z jednopunktowego benzyniaka i jak podłączyłeś do zegara z dizelka?
    Ciekawi mnie to bo też mam autko (jednopunktowy wtrysk) bez obrotościomierza skąd mozna wziąść sygnał o obrotach i co to za sygnał i potem dobrać zegar.

  • #15 06 Paź 2009 22:50
    varrior87
    Poziom 18  

    pawel694 napisał:
    Koledzy w uno były seryjnie montowane 900 ale silnik jest identyczny jak w cc
    Były montowane takie silniki ale nie takie jak w SC a ja taki posiadam w moim.

    Co do tego skąd wziąłem sygnał, napisałem wyżej - wyciągnąłem z alternatora z jednego z uzwojeń sygnał (w dieslach jest już to seryjnie robione, tzw "W"). Kupiłem na szrocie za 20 zł całe zegary z Forda Oriona (diesel) i wyciągnąłem obrotomierz. Potem wystarczyło pokombinować z wbudowaniem obrotomierza w zegary co nie jest w rzeczywistości takie proste jak się wydaje (mało miejsca i mała grubość pokrywy zegarów). Po tych zabiegach wystarczy przeciągnąć kabel z kabiny (nieużywana zaślepka) do komory silnika i podpiąć pod wyprowadzenie z alternatora. Jedyną czasochłonną kwestią było skalowanie. Jeśli masz kogoś kto posiada autko z obrotomierzem i masz w narzędziach stroboskop to możesz bez problemu wyregulować taki układ. Dodam jeszcze że zasilanie ustroju wziąłem z zegarów (masa i zasilanie +12V). Jak się odezwiesz na priv to mogę podesłać zdjęcie z przyłączeniem zegarów i więcej szczegółów.

  • #16 07 Paź 2009 00:06
    airbites
    Poziom 22  

    a nie lepiej do komputera? podłączasz pod nóżkę 86 i jest gotowe. A w Seicento pod nóżkę 85.

    Dodano po 2 [minuty]:

    varrior87 napisał:
    pawel694 napisał:
    Koledzy w uno były seryjnie montowane 900 ale silnik jest identyczny jak w cc
    Były montowane takie silniki ale nie takie jak w SC a ja taki posiadam w moim.


    starsze 903 cm i nowsze 899 cm. Silnik taki sam jak w seicento i skrzynia biegów, a reszta 80% części pod maska jest inne np. inny komputer, przełożenie główne itd.

  • #17 07 Paź 2009 00:13
    varrior87
    Poziom 18  

    Tylko w tym rzecz że konsultowałem się z wieloma elektrykami samochodowymi i każdy mówił co innego ale jedna fraza była ta sama :"robi Pan to na własne ryzyko bo się okaże że to nie to i po komputerze sterującym", więc podziękowałem. Poza tym te auto to zlepek dziwactw i już mi wygodniej było zrobić układ dieslowski obrotomierza. Auto jest z 1999 r i było wyprodukowane z silnikiem 1.0 i.e to wiem na pewno bo mam papiery. Ale kiedy i po co wcześniejszy właściciel wymienił silnik na inny tego nie wiem. Tak jak mówię, jest to przeróbka a czego z czym to już trudno określić. Pozdrawiam

  • #19 07 Paź 2009 10:24
    varrior87
    Poziom 18  

    Przy OC to nie robi różnicy bo wszystko i tak jest liczone jak 1.0. Czytałem ten artykuł. Wszyscy mnie się pytają dlaczego nie zrobiłem normalnego obrotomierza do benzyniaka. Odpowiem po raz kolejny i ostatni - nie chciałem kopać w tym aucie bo nie wiem do końca co w nim faktycznie jest z czego, prościej mi było zrobić układ obrotomierza na alternatorze.

  • #21 06 Gru 2009 17:18
    kormoran1974
    Poziom 14  

    Ładnie to wkomponowałeś. Najważniejsza funkcjonalność i estetyka. :D
    W swoim golfie 3 też swego czasu chciałem wymienić zegary i tam też sygnały były z alternatora. Ja jestem na etapie wymiany zegarów w Cinquecento 900SPI z CC sportinga.
    Dostałem je w prezencie to czemu nie zrobić z nich użytku.
    Podpiąłem też czujnik temperatury by wskazywał temperaturę.
    W tych zegarach musiałem zdjąć zworę z tyłu a nikt nie pisał o tym na elektrodzie. Podpiąłem do komputera na nogę 1 i obrotomierz ruszył ale jakoś pokazuje mniej niż powinien. Nie wiem czy nie jest to problem impulsów tylko 1 cewki albo uszkodzonego obrotomierza. Jutro jeszcze spróbuję podpiąć pod 23.

  • #22 14 Gru 2009 04:22
    varrior87
    Poziom 18  

    Powinno działać choć raczej ilość impulsów może się nie zgadzać. Wtedy powielacz impulsów albo przerobić obecny obrotek. Pozdrawiam

  • #23 03 Lip 2011 15:06
    varrior87
    Poziom 18  

    Witam! Gdyby był ktoś chętny na owe zegary z okolic Świętochłowice to proszę się do mnie zgłosić. Odstąpię je za darmo, mogę również przełożyć na miejscu (za drobna opłatą). Auto idzie do kasacji 14.07.2011 a szkoda by poszło na szrot z takim wyposażeniem. Posiadam również kieszonki w drzwiach z tulejami na głośniki (kieszenie ze skody Felicji dostosowane do tapicerki Uno), podsufitkę z wkomponowaną wewnętrzną lampą z audi B6 i wiele rożnych modyfikacji. Wszystko na zamianę. Pozdrawiam

    Poniżej przedstawiam zdjęcia części modyfikacji które można sobie zabrać.
    Obrotmierz z diesla w Uno 900 Obrotmierz z diesla w Uno 900 Obrotmierz z diesla w Uno 900 Obrotmierz z diesla w Uno 900 Obrotmierz z diesla w Uno 900